Jump to content
IGNORERAD

Kan en thai behandlas hur som helst?


Wanchai

Recommended Posts

stefan5300

Fackombud väljer väl man så det är väl bara att ställa upp själv om man är expert och/eller se till att rätt kompens röstas in genom att vara aktiv och påverka

Enis

Nu menade inte jag fack/skyddsombuden som är fortoendevalda av medlemmarna utan tjänstemännen på fackens kontor som slickat rätt rovar for att få en stol där.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanchai

    14

  • bullerobang

    8

  • erkki

    6

  • Tallviking

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ännu en urspårad tråd!

Efter 25 år i branchen som kock och köksmästare, kan jag nog säga att just små restauranger ledda av "nysvenskar" är den skitigaste business vi har här!

Dom större har ögonenpå sig och vågar inte fuska så mycket, men dom små, typ Mustafas Pizza bara kör på, blir dom granskade bytes ägaren till någon i familjen.

Under mina år som kock har jag jobbat med väldigt många nationaliteter.

Personer skiftar, men ett mönster finns! Greker o asaiter är sämst och Kurder  är bäst! Inte bara engångsträffar!

Kineser o Greker måste man ha papper i förskott på varenda krona. Har haft runt 8 olika kurder som arbetsgivare, allt helt ok.

Kanske jag haft tur med kurderna, men jag gillar deras moral.Thaitjejer

Skillnaden är när jg skulle fixa jobb hos en Kines! Kom från en av Dalarnas bättre turisthak, köksmästare. Kinesen ville inte köra vitt.

Jag ville ha kulor till nästa resa till Thailand, så jag tyckte 60/40 var ok. Ville dock ha ett papper, men det vägrade han.

Blev att jag drog iofs fick jag mina pengar därifrån, men inte utan div hot.

Ni som har  Thaitjejer, dom vill nog vara självständiga när det är dags att söka jobb, men kolla ändå!

Ni kanske blir utan ett par veckor, men ni får nog desto mer senare!

Ha det gött

Mvh

Amja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har skummat igenom tråden nu och många förutfattade meningar är det men orkar inte citera och svara dem alla. Är också arbetsgivare på en thairestaurang - huu så hemskt.

 

Men känner inte igen mig i mycket av vad som skrivits men kan förmedla min känsla som sådan. Du har ingen som helst möjlighet att fixa och dona av just den enkla anledningen att du sitter som i ett skruvstäd mellan AF och HRF.

 

Så även om du skulle nära den egenskapen att vilja mörka de anställdas förmåner såsom pensions- olycksfalls- och andra försäkringar samt semesterersättningar (som absolut INTE får inkluderas i lönen utan måste specificeras med 12% utöver ordinarie lön på lönespecen) så har du antingen AF eller HRF på dig direkt.

 

Vet inte vad hängavtal innebär men det finns en väg att kringgå om du vill undvika att försäkra dina anställda genom facket (vilket vi föredrar av i princip efter dåliga erfarenheter med dem såväl som anställd som arbetsgivare). Den alternativa vägen erbjuds via försäkringsbolaget Fora. Det enda godkända alternativet för att få bidrag av AF för Instegs- eller Nystartsjobb.

 

Kan inte ge råd till TS eftersom han inte låtit frugan vara medlem i HRF. Kan inte heller ge råd om man skall vara med i facket eftersom de ingriper så olika från avdelning till avdelning. 

 

Det viktigaste är nog trots allt att ha en öppen kommunikation parterna emellan och känner man sig utnyttjad gå med i facket.

 

 

Min inställning är att vara med i facket och a-kassa som nykommen invandrare har inte fallit i god jord hos frugan.

 

Jag är inte med i det nämnda men jag kan språket, kulturen och lagarna någorlunda, tror jag. Således anser jag att avgiften för facket inte står i proportion till möjligheterna och framför allt, gör fackets politiska ställningstagande det till att jag inte vill vara delaktig, tyvärr.

 

Jag hoppas att facket en dag kan vara något för alla och inte bara för sossar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten uppdatering vad som hänt.

 

Efter en koll med en advokat så skickade vi lönekravet till Kronofogden. Det ifrågasattes av arbetsgivaren som bara ville betala en bråkdel, med tillägget han ville betala. Detta var flera månader efter att lönen skulle varit utbetald. Han glömde att berätta NÄR han skulle betala. 2014, 2015 eller..

 

Kronofogden meddelade att om vi ville driva det vidare hade vi ett datum som vi måste meddela dem om vi ville gå vidare till tingsrätten.

 

Jag kände att jag inte kunde ta ansvar för att allt skulle gå rätt till juridiskt, så jag kontaktade en advokat.

 

I samtal med advokaten så föreslog jag att hon skulle skicka ett brev till arbetsgivaren innan vi gick till tingsrätten med kravet.

 

Hon skrev ett brev till arbetsgivaren med krav på svar så vi kunde meddela Kronofogden i tid om vi ville driva ärendet vidare till tingsrätten. Det gäller att inte låta processen brytas, för då får man börja om från början.

 

Arbetsgivaren hörde av sig och var förbannad och oresonlig. Han förklarade att vårt krav att han skulle betala vår advokatkostnad + lönekravet var uteslutet. Han ska betala men en lägre summa, och när, framkom inte, hehe.

 

Vi hade även krav att han skulle meddela inkomst och arbetsskada till Försäkringskassan, vilket de inte gjort. Det har resulterat i att frugan får 0 kr i ersättning från Försäkringskassan för två och en halv månads sjukskrivning med risk för att hon får nedsatt funktion i sin tumme för all framtid. I dag så saknar frugan cirka 70.000 kronor netto pga arbetsgivarens ovilja.

 

Min egen uppfattning är att arbetsgivaren tänkt betala 0 kr, efter kronofogden 22.000 kr och nu är de uppe i 38.000 kr. Grundkravet från start var 37.000 kr men idag 41.000 kr.

 

Idag ligger kravet i tingsrätten och arbetsgivaren har plötsligt fått en insikt, hehe. Han har kanske kontaktat en jurist och fått råd och insikt. Vi har i varje skede som vi haft utgifter lagt det på kravet och det har idag ökat med 4.000 kronor och ökar om vi måste avgöra allt i tingrätten.

 

Det som gör mig mest besviken är Försäkringskassans hantering. De har inte fått svar från arbetsgivaren på sina krav om inkomst. Iom att arbetsgivaren inte betalt lön för mars och april, så anser de inte att de har underlag för att betala sjuklön. Det finns oseriösa arbetsgivare vet jag men att Försäkringskassan lutar sig mot dessa gör mig besviken.

 

Jag har förlorat mot byråkraterna, trots att jag kan svenska och undrar hur en invandrare ska kunna fajtas med Försäkringskassan?

 

Nu är inte jag den som ger upp. Jag har skickat brev till ansvarig minister och klurar på ett överklagande till Försäkringskassan.

 

Inga pengar har kommit in på frugans konto och nu gäller ett möte med advokaten nästa vecka.

 

Med respekt för vilka jag/vi fajtas med har jag tecknat en "försäkring" med parter utanför den reguljära marknaden, som garanterar för eventuella olyckor. Öga för öga och tand för tand.

 

Prutten på sin egen väg, som vanligt.

 

Ps

 

Detta är naturligtvis väldigt privat och jag hoppas alla kan respekterar storyn. Jag tror att många andra har liknande erfarenhet. 

 

Alla som vill, hör av er så kan vi göra något tillsammans. Det är inte bara kollektiv som facket som har rätt att göra något i ett fritt samhälle.

Ändrades av Prutten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkig utveckling!

 

Och visst känns det dyrt att vara med i facket när allt fungerar, men i fall som detta, när allt skiter sig, så är det inte så dumt med alla försäkringar som facket tecknar för sina medlemmar, den fria rättshjälpen osv.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkig utveckling!

 

Och visst känns det dyrt att vara med i facket när allt fungerar, men i fall som detta, när allt skiter sig, så är det inte så dumt med alla försäkringar som facket tecknar för sina medlemmar, den fria rättshjälpen osv.

 

 

Ja, det är sant.

 

Frågan är hur mycket hjälp frugan skulle fått från facket? Jag tror att HRF har en hel del att jobba med och deras angegemang är jag inte övertygad om.

 

Jag är däremot en förespråkare för att thaiare som kommer till Sverige ska vara medlemmar i facket, just för att de tillhör de svaga.

 

Försäkringarna i övrigt anser jag vara kosmetika för något höljt i dunkel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäkringar känns alltid onödiga och dyra när de inte behöver nyttjas. Men bra att veta är att runt halva fackavgiften utgörs av betalningar för diverse försäkringar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Facket är en intresseförening.

Vill man vara med i föreningen får man betala.

 

Ingen är tvingad att vara med så sluta lipa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...