Jump to content
IGNORERAD

Kan en thai behandlas hur som helst?


Wanchai

Recommended Posts

Frugan har jobbat med  bidrag från arbetsförmedlingen under ett år. Därefter har anställningen fortsatt.

 

Nu hade hon oturen att skada sig i jobbet och skar av senan på en tumme med kniven, i jobbet.

 

 Hon har varit ensam kock på en restaurang med thaifood på menyn. Därefter blev hon opererad med tre månaders reakreation för att träna upp sin tumme.

 

Hon har därefter inte fått betalt för sin redan jobbade tid, timmar jobbade i februari, med lön i mars. 

 

Enligt bossen så har han plötsligt sålt sin andel i restaurangen och enligt en släkting så  har de inget ansvar.

 

Beslöt att besöka hennes arbetsplats i kväll.

 

Efter att konfronterat hennes nya delägare i firman så blir man konfunderad. Han säger rent ut att hon inte  har någon anställning längre. 

 

 

Vad skulle ni göra? Jag sa till den nya ägarn, i ilska, om han inte betalar så kontaktar jag en advokat.

 

Vad som gör mig förbannad är att de utnyttjar för egen vinnings skull.

 

Nu förväntar jag mig ett förföljande av syrianska maffioso men rätt ska vara rätt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanchai

    14

  • bullerobang

    8

  • erkki

    6

  • Tallviking

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Frugan har jobbat med  bidrag från arbetsförmedlingen under ett år. Därefter har anställningen fortsatt.

 

Nu hade hon oturen att skada sig i jobbet och skar av senan på en tumme med kniven, i jobbet.

 

 Hon har varit ensam kock på en restaurang med thaifood på menyn. Därefter blev hon opererad med tre månaders reakreation för att träna upp sin tumme.

 

Hon har därefter inte fått betalt för sin redan jobbade tid, timmar jobbade i februari, med lön i mars. 

 

Enligt bossen så har han plötsligt sålt sin andel i restaurangen och enligt en släkting så  har de inget ansvar.

 

Beslöt att besöka hennes arbetsplats i kväll.

 

Efter att konfronterat hennes nya delägare i firman så blir man konfunderad. Han säger rent ut att hon inte  har någon anställning längre. 

 

 

Vad skulle ni göra? Jag sa till den nya ägarn, i ilska, om han inte betalar så kontaktar jag en advokat.

 

Vad som gör mig förbannad är att de utnyttjar för egen vinnings skull.

 

Nu förväntar jag mig ett förföljande av syrianska maffioso men rätt ska vara rätt.

 

 

Du skall nog gå till botten med detta! Om inte vet Du väl var hans postlåda bor  :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade hon papper på sin anställning? Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hade hon papper på sin anställning? Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen?

Det är väl klart Hon haft, eftersom det rör sig om ett "instegsjobb". Det är ju krav på kollektivavtal eller att man tillämpar ett hängavtal.

Tyvärr är det rätt vanligt i dagens Sverige hos arbetsgivare som inte vill ta sitt ansvar, betala skatter, arbetgivar avgifter eller sjuköner.

Det var en restaurang i MIddsommarkransen där Thai ägare med sin svensk SAS mekanikern påstod med klara ögon att ingen semesterersättning

utgår första året av anställningen. Hjälpte inte påpeka att jag varit arbetsgivare i 15 år och dessutom semesterförmåner regleras inte

i kollektivavtalet utan det är semesterlag som gäller. Det är ju lite skillnad på avtal och lag, eller hur?

 

Men vet inte vilken överenskommelse de hade sinse mellan eftersom ex förbjöd mig att blanda i saken, en vanlig inställning också, falang

vet ingenting o Thai - Thai är det som gäller. Oh skit jag är rätt lycklig just nu som ungkarl, slipper en massa tjat om solklara saker. Nästa

arbetsgivare (assyrian) ville också införa egna regel men det satte jag stopp från början, bla ville han ändra anställnings formen till timanställning,

kallas in vid behov, som skulle innebärä veckoslut och sena kvällar, deltid troligen. Borta är de tider man kunde lita på sin arbetsgivare.

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Det är väl klart Hon haft, eftersom det rör sig om ett "instegsjobb". Det är ju krav på kollektivavtal eller att man tillämpar ett hängavtal.

Tyvärr är det rätt vanligt i dagens Sverige hos arbetsgivare som inte vill ta sitt ansvar, betala skatter, arbetgivar avgifter eller sjuköner.

Det var en restaurang i MIddsommarkransen där Thai ägare med sin svensk SAS mekanikern påstod med klara ögon att ingen semesterersättning

utgår första året av anställningen. Hjälpte inte påpeka att jag varit arbetsgivare i 15 år och dessutom semesterförmåner regleras inte

i kollektivavtalet utan det är semesterlag som gäller. Det är ju lite skillnad på avtal och lag, eller hur?

 

Men vet inte vilken överenskommelse de hade sinse mellan eftersom ex förbjöd mig att blanda i saken, en vanlig inställning också, falang

vet ingenting o Thai - Thai är det som gäller. Oh skit jag är rätt lycklig just nu som ungkarl, slipper en massa tjat om solklara saker. Nästa

arbetsgivare (assyrian) ville också införa egna regel men det satte jag stopp från början, bla ville han ändra anställnings formen till timanställning,

kallas in vid behov, som skulle innebärä veckoslut och sena kvällar, deltid troligen. Borta är de tider man kunde lita på sin arbetsgivare.

Man jobbar ju in första åliga perioden innan man kan ta ut betald semester,

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Frugan har jobbat med bidrag från arbetsförmedlingen under ett år. Därefter har anställningen fortsatt.

Nu hade hon oturen att skada sig i jobbet och skar av senan på en tumme med kniven, i jobbet.

Hon har varit ensam kock på en restaurang med thaifood på menyn. Därefter blev hon opererad med tre månaders reakreation för att träna upp sin tumme.

Hon har därefter inte fått betalt för sin redan jobbade tid, timmar jobbade i februari, med lön i mars.

Enligt bossen så har han plötsligt sålt sin andel i restaurangen och enligt en släkting så har de inget ansvar.

Beslöt att besöka hennes arbetsplats i kväll.

Efter att konfronterat hennes nya delägare i firman så blir man konfunderad. Han säger rent ut att hon inte har någon anställning längre.

Vad skulle ni göra? Jag sa till den nya ägarn, i ilska, om han inte betalar så kontaktar jag en advokat.

Vad som gör mig förbannad är att de utnyttjar för egen vinnings skull.

Nu förväntar jag mig ett förföljande av syrianska maffioso men rätt ska vara rätt.

Blir så förbannad när folk utnyttjas på detta viset. Tyvärr så är yxan i bordet lite gammaldags idag men en rättsprocess är på sin plats. Har hon haft anställning ska de betala sjukersättning första två veckorna och självklart lönen. Har de inte skickat uppsägning heller? Semester ersättning ska utgå isf. Bara att anmäla. Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Man jobbar ju in första åliga perioden innan man kan ta ut betald semester,

Det hade ju hon gjort, har betalt nog ett 100 tal semester ersättningar så är väl insatt hur det tjänas in.

Dessutom blev hon uppsagt pga arbetsbrist, i samma veva tog hon in sina släktingar från Thailand. Oavsett

hur länge (vissa särskilda regel) ska semester ersättning betalas vid anställningen slut om det inte betalas

månadsvis, fast det får man inte göra med tillsvidare anställning, bara vid timanställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Det hade ju hon gjort, har betalt nog ett 100 tal semester ersättningar så är väl insatt hur det tjänas in.

Dessutom blev hon uppsagt pga arbetsbrist, i samma veva tog hon in sina släktingar från Thailand. Oavsett

hur länge (vissa särskilda regel) ska semester ersättning betalas vid anställningen slut om det inte betalas

månadsvis, fast det får man inte göra med tillsvidare anställning, bara vid timanställning.

Helt rätt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hon har därefter inte fått betalt för sin redan jobbade tid, timmar jobbade i februari, med lön i mars.    Enligt bossen så har han plötsligt sålt sin andel i restaurangen och enligt en släkting så  har de inget ansvar.   Beslöt att besöka hennes arbetsplats i kväll.   Efter att konfronterat hennes nya delägare i firman så blir man konfunderad. Han säger rent ut att hon inte  har någon anställning längre.     

 

Men hallå, ett företags skulder följer ju självklart med företaget vid ägarbyte. Om hon sedan inte har kvar sin anställning eller inte spelar ingen roll. Snacka med AF i första hand ( det är ju dom som sponsrat  hennes anställning). Dom gillar nog inte att deras bidrag försvinner i fel fickor.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Frugan har jobbat med  bidrag från arbetsförmedlingen under ett år. Därefter har anställningen fortsatt.

 

Nu hade hon oturen att skada sig i jobbet och skar av senan på en tumme med kniven, i jobbet.

 

 Hon har varit ensam kock på en restaurang med thaifood på menyn. Därefter blev hon opererad med tre månaders reakreation för att träna upp sin tumme.

 

Hon har därefter inte fått betalt för sin redan jobbade tid, timmar jobbade i februari, med lön i mars. 

 

Enligt bossen så har han plötsligt sålt sin andel i restaurangen och enligt en släkting så  har de inget ansvar.

 

Beslöt att besöka hennes arbetsplats i kväll.

 

Efter att konfronterat hennes nya delägare i firman så blir man konfunderad. Han säger rent ut att hon inte  har någon anställning längre. 

 

 

Vad skulle ni göra? Jag sa till den nya ägarn, i ilska, om han inte betalar så kontaktar jag en advokat.

 

Vad som gör mig förbannad är att de utnyttjar för egen vinnings skull.

 

Nu förväntar jag mig ett förföljande av syrianska maffioso men rätt ska vara rätt.

Man blir förbannad när man läser det här. Tråkigt för er. Det är idag inget ovanligt på den svenska arbetsmarknaden. Undrar varför ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

kycklingen

Är frugan med i facket? Om så be dom om hjälp, dom har advokathjälp om det behövs hon kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan förstå så är det bara att anmäla, som någon skrev sem är det lag på och då skall ersättning betalas.

Om det är ett AB så följer skulderna, enskild firma vet jag ej. Såna där skall hållas efter, det får inte gå till på det

här sättet. Det är bara att stämma dem. Är det enskild så stäm dem personligen. Är det AB  så hota med

konkursansökan, vill de ha kvar verksamheten så betalar dom nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl AF som är "kontrollmyndighet" i detta, bryter firman avtal eller gör avsteg från reglerna kan de nog ställa till det för företaget. facket är oftast bra att vara med i sen tänkte jag på att hon är väl försäkrad genom AF under sig tid på instegsjobb... Ring och kolla men AF jurist och gör inget på eget insiativ, det blir bara fel hur arg man än är... Så låt AF ta hand om det.

 

~wix

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frugan har jobbat med  bidrag från arbetsförmedlingen under ett år. Därefter har anställningen fortsatt.

 

Nu hade hon oturen att skada sig i jobbet och skar av senan på en tumme med kniven, i jobbet.

 

 Hon har varit ensam kock på en restaurang med thaifood på menyn. Därefter blev hon opererad med tre månaders reakreation för att träna upp sin tumme.

 

Hon har därefter inte fått betalt för sin redan jobbade tid, timmar jobbade i februari, med lön i mars. 

 

Enligt bossen så har han plötsligt sålt sin andel i restaurangen och enligt en släkting så  har de inget ansvar.

 

Beslöt att besöka hennes arbetsplats i kväll.

 

Efter att konfronterat hennes nya delägare i firman så blir man konfunderad. Han säger rent ut att hon inte  har någon anställning längre. 

 

 

Vad skulle ni göra? Jag sa till den nya ägarn, i ilska, om han inte betalar så kontaktar jag en advokat.

 

Vad som gör mig förbannad är att de utnyttjar för egen vinnings skull.

 

Nu förväntar jag mig ett förföljande av syrianska maffioso men rätt ska vara rätt.

Hej

 

Hopas att hon är medlem i facket och har rätt till rättshjälp?

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Hej

 

Hopas att hon är medlem i facket och har rätt till rättshjälp?

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Facket :rotfl:  :rotfl:  :rotfl: 

 

Är man med i facket så SKA man väl ha rätt till rättshjälp. Jag råkade ut for en arbetsplatsolycka och fick en viss ersättning med fackets hjälp som jag ej var nojd med men fackets ombudsman sa att du får inte mer än så, det är så dålig ersättning.

 

Då anlitade jag en privat konsult som hjälpte mig och hon ordnade till så att jag fick ett 6-siffrigt belopp till forutom det som facket hjälpte till med men det kostade mig 4500 kronor i arvode men vad gjorde det.

 

Så att vara med i facket anser jag är att kasta pärlor till svin och facket sitter ju i knät på arbetsgivarna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Facket :rotfl:  :rotfl:  :rotfl: 

 

Är man med i facket så SKA man väl ha rätt till rättshjälp. Jag råkade ut for en arbetsplatsolycka och fick en viss ersättning med fackets hjälp som jag ej var nojd med men fackets ombudsman sa att du får inte mer än så, det är så dålig ersättning.

 

Då anlitade jag en privat konsult som hjälpte mig och hon ordnade till så att jag fick ett 6-siffrigt belopp till forutom det som facket hjälpte till med men det kostade mig 4500 kronor i arvode men vad gjorde det.

 

Så att vara med i facket anser jag är att kasta pärlor till svin och facket sitter ju i knät på arbetsgivarna.

Hej

 

Stämmer inte riktigt med min bild av fackets inflytande i tvister och rättshjälp.

 

Visst misslyckas nog facket ibland men i det stora hela uträttar dom mycket och hjälper många.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Hej

 

Stämmer inte riktigt med min bild av fackets inflytande i tvister och rättshjälp.

 

Visst misslyckas nog facket ibland men i det stora hela uträttar dom mycket och hjälper många.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Tycker nog att en ombudsman som missar en ersättning på 6-siffrigt belopp till en fackansluten medlem inte kan sitt jobb och ska ha sparken med omedelbar verkan.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som är anställda tror vi företagare simmar i högar med pengar! :13:  Och som sagt, fucket är Gud! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Facket :rotfl:  :rotfl:  :rotfl: 

 

Är man med i facket så SKA man väl ha rätt till rättshjälp. Jag råkade ut for en arbetsplatsolycka och fick en viss ersättning med fackets hjälp som jag ej var nojd med men fackets ombudsman sa att du får inte mer än så, det är så dålig ersättning.

 

Då anlitade jag en privat konsult som hjälpte mig och hon ordnade till så att jag fick ett 6-siffrigt belopp till forutom det som facket hjälpte till med men det kostade mig 4500 kronor i arvode men vad gjorde det.

 

Så att vara med i facket anser jag är att kasta pärlor till svin och facket sitter ju i knät på arbetsgivarna.

 

Jag har flera exempel på liknande händelser

 

Jag själv råkade ut för fackets "inkompetens" när försvarsmakten drog ner och jag valde att hoppa av

 

Det tog mig själv sex månader att få ett korrekt "avsked" enligt lagar, regler och trygghetsstiftelsens arbete efter att facket hade misslyckats kapitalt

 

Jag fick kämpa och själv lära mig lagar och regler för att komma ur min anställning på ett korrekt sätt

 

facket jurister gick helt på arbetsgivarens linje men både fackets jurist och arbetsgivaren fick till slut ge sig och erkänna att dom gjort fel.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har flera exempel på liknande händelser

 

Jag själv råkade ut för fackets "inkompetens" när försvarsmakten drog ner och jag valde att hoppa av

 

Det tog mig själv sex månader att få ett korrekt "avsked" enligt lagar, regler och trygghetsstiftelsens arbete efter att facket hade misslyckats kapitalt

 

Jag fick kämpa och själv lära mig lagar och regler för att komma ur min anställning på ett korrekt sätt

 

facket jurister gick helt på arbetsgivarens linje men både fackets jurist och arbetsgivaren fick till slut ge sig och erkänna att dom gjort fel.

Det är därför vissa av fackets representanter köps ut i förtid och pensioneras.För att sedan sitta på olika forum och försöka briljera med sina enorma "kunskaper" (som inte fungerade IRL,heller)

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som är anställda tror vi företagare simmar i högar med pengar!  
 

 

Jasså minsann, där hör man. Själv tycker jag att man som företagare åtminstonde bör kunna räkna ut hur mycket betalt man måste ta för en vara eller tjänst så att man kan betala sina anställda avtalsenlig lön.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Facket :rotfl:  :rotfl:  :rotfl: 

 

Är man med i facket så SKA man väl ha rätt till rättshjälp. Jag råkade ut for en arbetsplatsolycka och fick en viss ersättning med fackets hjälp som jag ej var nojd med men fackets ombudsman sa att du får inte mer än så, det är så dålig ersättning.

 

Då anlitade jag en privat konsult som hjälpte mig och hon ordnade till så att jag fick ett 6-siffrigt belopp till forutom det som facket hjälpte till med men det kostade mig 4500 kronor i arvode men vad gjorde det.

 

Så att vara med i facket anser jag är att kasta pärlor till svin och facket sitter ju i knät på arbetsgivarna.

 

Kan bara hålla med. Jag har varit medlem i SEF, Transport och nu Unionen, och är totalt missnöjd med hela bunten.

Okunniga och lata sammanfattar jag dessa tre förbund med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker nog att en ombudsman som missar en ersättning på 6-siffrigt belopp till en fackansluten medlem inte kan sitt jobb och ska ha sparken med omedelbar verkan.

Hej

 

Det håller jag med om men som tur är fungerar det oftast bättre än så

 

Jag rekommenderar alla Thailändskor som frågar att gå med i facket så fort dom får ett jobb om än tidsbegränsat och även om det svider lite ekonomiskt.

 

Detta har hjälpt många till fasta anställningar bl.a min fru och det har inneburit att många har fått hjälp när dom har stött på problem hos mindre seriösa arbetsgivare.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Changfi Fa

Arbetsförmedlingen tar inget ansvar, vi tog hjälp av facket att inkassera in semesterersättningen ett år efter hon hade slutat. Dom försöker allt för att slippa betala. Restaurangsbranchen är riktig skitbranch, det är få arbetsgivare som är ärliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...