Jump to content
IGNORERAD

Kan en thai behandlas hur som helst?


Wanchai

Recommended Posts

Du kan nog lägga in Thai restauranger i den kategorin med...Lika goda kålsupare

... och en del städfirmor, ofta svenskägt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanchai

    14

  • bullerobang

    8

  • erkki

    6

  • Tallviking

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

bullerobang

Dom erfarenheter är jag har är snarare faktorer som att man är rädda om sina egna jobb och och sin egen arbetssituation eftersom arbetsgivaren indirekt har makt över sina anställda även om dom är faclika representanter

Naturligtvis "Chefen leder och fördelar arbetet" heter det ju. Och så länge det sker inom kollektivavtalets ramar så kan man ju inte göra så mycket åt det.

Men sker det utanför dom ramarna så får man dra näven i bordet tills bordskivan spricker och tala om att detta går vi inte med på. 

Naturligtvis kan man ju göra detta också om man inte är fackligt ansluten och det inte finns kollektivavtal, men då blir det lite kämpigare och riskerna är större än om man har facket bakom sig.

MEN framför allt handlar det om KUNSKAP om sina rättigheter och skyldigheter.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Man får inga bidrag från AF om inte kollektivavtal är skrivna.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Såsant, men jag gissar att detta företag ej har någon förtoende vald.

Hjälp borde gå att uppbringa från folk anställda på aktuellt fack.

Erkki

Fast du är den enda fackligansluten på din arbetsplats har du rätt att för hjälp av din facklig ombudsman (anställda t.ex på fackavdelning) när du har frågor/problem ang arbetsgivaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Man får inga bidrag från AF om inte kollektivavtal är skrivna.

Erkki

 

Räcker väl med hängavtal ?

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag gissar att det är mer eller mindre utsiktslöst att få upprättelse mot dessa hänsynslösa profitörer och bara att försöka som privatperson kan nog innebära vissa risker.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Det är svårt att balansera på en knivsegg. Ibland kan ilskan över en orättvisa göra att man tar större risker. Om något gör mig förbannad så är det sådana situationer som frugan har hamnat i och jag inser att ska man driva en krog/pub/restaurang så ska de vara rädda om sitt rykte. Det är svårt att bygga upp ett gott rykte men det är lätt att rasera det om man beter sig allt för illa, något som jag hoppas de inser.

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

vad jag förstod så var det första året i ett arbetsmarknadsprogram från AF så visst skall Amf försäkringar finnas då ,,,eller

Nja AFA försäkring har inte arbetsförmedlingen utan det kommer via kollektivavtalet och finns inte det så får man hoppas att företaget har någon försäkring

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Tja,

Man får inga bidrag från AF om inte kollektivavtal är skrivna.

Erkki

 

Hur går det då med alla stackars taxiförare som går på bidrag från arbetsförmedlingen samtidigt som det är dåligt med kollektivavtal i  den branschen ?

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja AFA försäkring har inte arbetsförmedlingen utan det kommer via kollektivavtalet och finns inte det så får man hoppas att företaget har någon försäkring

Jo det vet jag,,,,,Men att få tex instegsjobb (som jag fattat det som ). Så måste arbetgivaren ha kollektivavtal försäkringar som eller är likvärdiga avtalet ...rätta mig gärna om jag har fel

Ändrades av wavis
Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Jo det vet jag,,,,,Men att få tex instegsjobb (som jag fattat det som ). Så måste arbetgivaren ha kollektivavtal försäkringar som eller är likvärdiga avtalet ...rätta mig gärna om jag har fel

Hmm Tydligen så finns inget krav på att företaget ska ha kollektivavtal  om man läser här.

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.1fbbb864136729570f5800012438/insteg_sok.pdf

 

"Du har rätt till lön och andra anställningsförmåner enligt kollektivavtalet i branschen. Om arbetsgivaren inte har kollektivavtal ska du ändå ha lön och förmåner som är likvärdiga med kollektivavtalet. Det innebär att arbetsgivaren också ska teckna försäkringar för dig.

Lagen om anställningsskydd (LAS) gäller inte för dig som är anställd med särskilt anställningsstöd i form av instegsjobb. Däremot gäller det anställningsskydd som regleras i branschens kollektivavtal"

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Tydligen så finns inget krav på att företaget ska ha kollektivavtal  om man läser här.

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.1fbbb864136729570f5800012438/insteg_sok.pdf

 

"Du har rätt till lön och andra anställningsförmåner enligt kollektivavtalet i branschen. Om arbetsgivaren inte har kollektivavtal ska du ändå ha lön och förmåner som är likvärdiga med kollektivavtalet. Det innebär att arbetsgivaren också ska teckna försäkringar för dig.

Lagen om anställningsskydd (LAS) gäller inte för dig som är anställd med särskilt anställningsstöd i form av instegsjobb. Däremot gäller det anställningsskydd som regleras i branschens kollektivavtal"

Vet att man inte behöver inte ha kollektivavtal...Men likvärdiga försäkringar är ett krav för typ instegsjobb...(Nu orkar jag inte mer ska se på hockye)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Såsant, men jag gissar att detta företag ej har någon förtoende vald.

Hjälp borde gå att uppbringa från folk anställda på aktuellt fack.

Erkki

Tror du missar att man har också skyldigheter, inte bara rättigheter..

Men när man kommer dit o förklarar blir man gäller blir man oftast dum förklarad

Det finns en lagstadgat regelverk som alla ska följa, en del tror att göra hur som helst..

Ibland har faktiskt företagen gjort helt rätt, dom dagarna är man inte mycket värd

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du missar att man har också skyldigheter, inte bara rättigheter..

Men när man kommer dit o förklarar blir man gäller blir man oftast dum förklarad

Det finns en lagstadgat regelverk som alla ska följa, en del tror att göra hur som helst..

Ibland har faktiskt företagen gjort helt rätt, dom dagarna är man inte mycket värd

 

  FF

Tja,

Jag tror inte att jag missar det eftersom jag är arbetsgivare och såklart för min egen skull vill jag att personalen sköter sig.

Jag har varit anställd under många år och tilltron man då hade till facket har inte ökat sedan jag blev arbetsgivare.

Detta är i de flesta fall positivt för mig som arbetsgivare, men tragiskt för de som betalar dyra pengar för en tjänst som inte uppfyller det man förväntar sig.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag tror inte att jag missar det eftersom jag är arbetsgivare och såklart för min egen skull vill jag att personalen sköter sig.

Jag har varit anställd under många år och tilltron man då hade till facket har inte ökat sedan jag blev arbetsgivare.

Detta är i de flesta fall positivt för mig som arbetsgivare, men tragiskt för de som betalar dyra pengar för en tjänst som inte uppfyller det man förväntar sig.

Puss

Erkki

första pussen i dag? ???:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

första pussen i dag? ???:crazy:

Nä,han fick en i mina tankar förut och han ska få en till om vi badar i hans pool i Buriram  :nyam:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä,han fick en i mina tankar förut och han ska få en till om vi badar i hans pool i Buriram  :nyam:

nja, nu tänkte jag ju mest på att han brukar pussas i slutet på sina inlägg o det har jag inte sett idag förrän nu!  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

nja, nu tänkte jag ju mest på att han brukar pussas i slutet på sina inlägg o det har jag inte sett idag förrän nu!  :thumbsup:

Jag tyckte det värmde till i ljumsken  :nyam:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det värmde till i ljumsken  :nyam:

jag känner mig varm i hela kroppen......en fantastisk känsla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Puss på er bägge!

Måne ska du till fjollträsk i sommar?

Jag har kanske ett ärende dit, kanske vi kan ta oss några stänkare?

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Puss på er bägge!

Måne ska du till fjollträsk i sommar?

Jag har kanske ett ärende dit, kanske vi kan ta oss några stänkare?

Puss

Erkki

Jag står på kanskelistan till Stockholmsträffen.Men jag hoppades vi skulle ses nån annanstans i sommar  :nyam:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag också... Hoppas jag bara kan anställa ett par duktiga thaiflickor så löser sig allt.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skummat igenom tråden nu och många förutfattade meningar är det men orkar inte citera och svara dem alla. Är också arbetsgivare på en thairestaurang - huu så hemskt.

 

Men känner inte igen mig i mycket av vad som skrivits men kan förmedla min känsla som sådan. Du har ingen som helst möjlighet att fixa och dona av just den enkla anledningen att du sitter som i ett skruvstäd mellan AF och HRF.

 

Så även om du skulle nära den egenskapen att vilja mörka de anställdas förmåner såsom pensions- olycksfalls- och andra försäkringar samt semesterersättningar (som absolut INTE får inkluderas i lönen utan måste specificeras med 12% utöver ordinarie lön på lönespecen) så har du antingen AF eller HRF på dig direkt.

 

Vet inte vad hängavtal innebär men det finns en väg att kringgå om du vill undvika att försäkra dina anställda genom facket (vilket vi föredrar av i princip efter dåliga erfarenheter med dem såväl som anställd som arbetsgivare). Den alternativa vägen erbjuds via försäkringsbolaget Fora. Det enda godkända alternativet för att få bidrag av AF för Instegs- eller Nystartsjobb.

 

Kan inte ge råd till TS eftersom han inte låtit frugan vara medlem i HRF. Kan inte heller ge råd om man skall vara med i facket eftersom de ingriper så olika från avdelning till avdelning. 

 

Det viktigaste är nog trots allt att ha en öppen kommunikation parterna emellan och känner man sig utnyttjad gå med i facket.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag tror inte att jag missar det eftersom jag är arbetsgivare och såklart för min egen skull vill jag att personalen sköter sig.

Jag har varit anställd under många år och tilltron man då hade till facket har inte ökat sedan jag blev arbetsgivare.

Detta är i de flesta fall positivt för mig som arbetsgivare, men tragiskt för de som betalar dyra pengar för en tjänst som inte uppfyller det man förväntar sig.

Puss

Erkki

 

 

Min uppfattning om facket idag är att de lever på att "alla ska vara med i facket". Om alla ska vara med och inte ställa krav så blir det som idag. Bekvämt för de på toppen.

 

På mitt jobb med ca 600 anställda finns den utopin. Vi hade en fest ute på stan för en tid sen. Samma kväll hade fackstyrelsen årsmöte och de lyckliga vinnarna dök upp på festen. Huvudskyddsombudet hade blivit ordförande och jag drogs naturligtvis till dessa skojare, intresserad som jag är av mitt jobb.

 

Den nya ordförande hade fräckheten att fråga mig om vad jag tyckte om mitt nuvarande skyddsombud, (som blev huvudskyddsombud när han blev ordförande). Jag svarade att han har varit en total katastrof för min arbetsplats under trettio år,  (han satt också med och hörde). Han har jobbat över trettio år och kan fortfarande inte de mest basala saker på hans arbetsplats. Karlen har tummen mitt i tummen och de vanliga komentarerna om honom är att det är bättre att han gör ingenting, för om han får ett anfall av inspiration att göra något produktivt, så slutar det med att han förstör mer än han producerar. På detta vis har han skyddat sig bakom den fackliga skyddsmuren.

 

Som någon skrev tidigare så får man de man väljer. På mitt jobb är ingen intresserad av fackliga uppdrag och vi får företrädare som ingen gillar. Det finns fler alternativ hur man agerar i detta fall och jag har gjort valet att inte betala avgiften till en förening som jag anser leds av ett gäng arbetsskygga idi*ter, utan lägga motsvarande pengar på en kapitalförsäkring.

 

Jag är inte mot fackföreningar, utan anser att de behövs mer än någonsin i denna globaliserade värld, men jag vill att de leds av personer som har något innanför pannbenet och inte bara har kommunismen som det överordnade målet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den alternativa vägen erbjuds via försäkringsbolaget Fora. Det enda godkända alternativet för att få bidrag av AF för Instegs- eller Nystartsjobb.

 

O i det bolaget tecknar du alla försäkringar , arbetare som tjänstemän..sen vidare till Alecta collectum ..osv ..osv...(ops i slutet lite off topik)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning om facket idag är att de lever på att "alla ska vara med i facket". Om alla ska vara med och inte ställa krav så blir det som idag. Bekvämt för de på toppen.

 

På mitt jobb med ca 600 anställda finns den utopin. Vi hade en fest ute på stan för en tid sen. Samma kväll hade fackstyrelsen årsmöte och de lyckliga vinnarna dök upp på festen. Huvudskyddsombudet hade blivit ordförande och jag drogs naturligtvis till dessa skojare, intresserad som jag är av mitt jobb.

 

Den nya ordförande hade fräckheten att fråga mig om vad jag tyckte om mitt nuvarande skyddsombud, (som blev huvudskyddsombud när han blev ordförande). Jag svarade att han har varit en total katastrof för min arbetsplats under trettio år,  (han satt också med och hörde). Han har jobbat över trettio år och kan fortfarande inte de mest basala saker på hans arbetsplats. Karlen har tummen mitt i tummen och de vanliga komentarerna om honom är att det är bättre att han gör ingenting, för om han får ett anfall av inspiration att göra något produktivt, så slutar det med att han förstör mer än han producerar. På detta vis har han skyddat sig bakom den fackliga skyddsmuren.

 

Som någon skrev tidigare så får man de man väljer. På mitt jobb är ingen intresserad av fackliga uppdrag och vi får företrädare som ingen gillar. Det finns fler alternativ hur man agerar i detta fall och jag har gjort valet att inte betala avgiften till en förening som jag anser leds av ett gäng arbetsskygga idi*ter, utan lägga motsvarande pengar på en kapitalförsäkring.

 

Jag är inte mot fackföreningar, utan anser att de behövs mer än någonsin i denna globaliserade värld, men jag vill att de leds av personer som har något innanför pannbenet och inte bara har kommunismen som det överordnade målet. 

 

 

Citerar mig själv,

 

Invandrare, t.ex från Thailand, tror jag har en stor fördel att vara med i facket men varför ska alla andra som kan ta hand om sig själv betala 500 kr för att någon arbetsskygg ska surfa på fackexpeditionen? Så är det på mitt jobb och anledningen till min ståndpunkt. Jag kan ta hand om mig själv men min thailändska fru behöver stöd men vem ska beskydda henne mot en maffia som styr restaurangvärlden idag?

 

 

,Facket ska vara något som alla känner att de har nytta av. Om det är solidaritet eller egenintresse spelar ingen roll. Man måste känna att det är något positivt med ett medlemskap, annars är det inte värt att betala. 

Ändrades av Prutten
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...