Jump to content
IGNORERAD

Kan en thai behandlas hur som helst?


Wanchai

Recommended Posts

Hade hon papper på sin anställning? Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen?

 

 

Finns inget kontrakt och inget kollektivavtal, bara muntligt allting. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanchai

    14

  • bullerobang

    8

  • erkki

    6

  • Tallviking

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Med risk för att bli hängd så vågar jag nog ändå påstå att viljan till att efterleva regelverk och följa arbetsrättslagar verkar vara lägre hos många av våra nya Svenskar i rörelser som Kiosk, Pizza, Kinamat, Cafe och diverse andra typer av snabbmatsserveringar.

 

Känner till ett flertal Thailändskor som har fått diverse problem efter att ha tagit jobb på Pizzor, Kina krogar och Medelhavs och Mellanöstern restauranger, dom har haft problem med att få avtalsenliga löner, Sjukersättning, fast anställning och semesterlön + att arbetstidsregler och OB verkar vara något som hanteras helt godtyckligt.

 

Jag skulle aldrig rekommendera en Thailändska att ta dessa jobb och inte någon Svensk tjej heller för den delen, men i brist på annat och dålig ersättning för arbetslösa och ungdomar så drivs ändå folk in till dessa oseriösa "arbetsgivare".

 

Med vänlig hälsning isan lover  

 

Du kan nog lägga in Thai restauranger i den kategorin med...Lika goda kålsupare

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du kan nog lägga in Thai restauranger i den kategorin med...Lika goda kålsupare

Hej

 

Du har säkert rätt i det, en miss ifrån min sida.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Med risk för att bli hängd så vågar jag nog ändå påstå att viljan till att efterleva regelverk och följa arbetsrättslagar verkar vara lägre hos många av våra nya Svenskar i rörelser som Kiosk, Pizza, Kinamat, Cafe och diverse andra typer av snabbmatsserveringar.

 

Känner till ett flertal Thailändskor som har fått diverse problem efter att ha tagit jobb på Pizzor, Kina krogar och Medelhavs och Mellanöstern restauranger, dom har haft problem med att få avtalsenliga löner, Sjukersättning, fast anställning och semesterlön + att arbetstidsregler och OB verkar vara något som hanteras helt godtyckligt.

 

Jag skulle aldrig rekommendera en Thailändska att ta dessa jobb och inte någon Svensk tjej heller för den delen, men i brist på annat och dålig ersättning för arbetslösa och ungdomar så drivs ändå folk in till dessa oseriösa "arbetsgivare".

 

Med vänlig hälsning isan lover  

Inte för jag något emot thailändare men som dagsläget med alla invandrare som driver restauranger.

Många byter ägare efter första året som får driva det momsfritt, efter det blir svårt att få det gå ihop.

Tyvärr alla dom med så kallade jobbgarantin som utanför svenska regelverket blir drabbade ovansett  ursprung.

Och dom handläggare som dom har, har ingen större kunskap i vad som händer i verkligheten..

 

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par år sedan jobbade min fru på en städfirma i Sthlm. Firmas affärside var i princip att anställa nyinflyttade thailänskor (nästan bara) som 99% var inte med i facket. Firman i stor sett struntade arbetslagstiffningen och kollektivavtalen osv.

När kvinnorna fick problem, chefen sa bara att om man inte trivs, går det bra att sluta, Firman anställde nya thailänskor istället igen..

Vi fick nog, när min fru fick inte ledigt ens på vår bröllopsdag (prästen, kyrkan och allt var redan klart, en månad innan).

Då slog jag näven på chefens bord och kastade hennes nycklar på bordet och sa att min fru slutar nu, och vi träffas på rätten.

Facket (fru har varit med i facket från sin första arbetsdag) hjälpte henne att får sedan 60 000 kr ersättning och godkännanda av uppsägning från arbetsgivarens sida.

Jag var inte riktig nöjd med fackets förhandlingsresurtat, pengar och annat, ville driva frågan till AD.

Men hon fick a-kassaersättningen utan karensdagar

Ser till, att era kvinnor är med i facket, helst från första arbetsdag.

Då kan dem får hjälp av facket och har rätt till a-kassaersättningar efter behov...

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir så förbannad när folk utnyttjas på detta viset. Tyvärr så är yxan i bordet lite gammaldags idag men en rättsprocess är på sin plats. Har hon haft anställning ska de betala sjukersättning första två veckorna och självklart lönen. Har de inte skickat uppsägning heller? Semester ersättning ska utgå isf. Bara att anmäla.

 

 

Förbannad är bara förnamnet, hehe. Semesterersättningen ingick i lön fick vi veta när hon tog semester efter 13 månaders anställning utan en enda dags frånvaro. Liten överraskning där men ibland får man svälja lite skit och vara glad för ett jobb. Får man lön i tid varje månad är också uppskattat och det är prio ett, speciellt när lönen aldrig kommer utan tjat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå, ett företags skulder följer ju självklart med företaget vid ägarbyte. Om hon sedan inte har kvar sin anställning eller inte spelar ingen roll. Snacka med AF i första hand ( det är ju dom som sponsrat  hennes anställning). Dom gillar nog inte att deras bidrag försvinner i fel fickor.

 

Fritz..

 

Helt rätt. Detta är ett familjeföretag där bara bröder, kusiner osv jobbar. Jag vill bara att hennes pengar kommer in på kontot och lite orättvisa kan jag svälja men inte hur mycket som helst. Vill inte utmana syrianer hur mycket som helst, har en viss insyn hur det fungerar med deras "säkerhet".

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Förbannad är bara förnamnet, hehe. Semesterersättningen ingick i lön fick vi veta när hon tog semester efter 13 månaders anställning utan en enda dags frånvaro. Liten överraskning där men ibland får man svälja lite skit och vara glad för ett jobb. Får man lön i tid varje månad är också uppskattat och det är prio ett, speciellt när lönen aldrig kommer utan tjat.

 

Det bör väl framgå av lönespec'en?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och prata med facket.

 

 

Hon är inte med i facket, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Jo i en drömvärld kanske det funkar så men i flera av de företag jag jobbat i har det varit långt ifrån så

En arbetsgivare, speciellt på en liten arbetsplats, har väldigt stora möjligheter att påverka arbetssitutaionen för en facklig på ett negativt sätt utan att arbetsgivaren kan "hängas" för det.

Ser ofta exempel på detta och på en sådan arbetsplats fungerar det fackliga skyddsnätet väldigt dåligt

Då låter det som om att det är en svag fackligorganisation och framför allt svaga fackliga ledare på dom arbetsplatserna i så fall.

För om man låter chefen få som den vill i alla situationer och inte försöker hävda sin rätt och gör något åt problemen så sätts ju allt ur spel 

o chefen kan köra över allt o alla som den vill. det blir vad man gör det till

För förtroendemannalagen är trotts allt ett  långtgående skydd för fackets företrädare.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl AF som är "kontrollmyndighet" i detta, bryter firman avtal eller gör avsteg från reglerna kan de nog ställa till det för företaget. facket är oftast bra att vara med i sen tänkte jag på att hon är väl försäkrad genom AF under sig tid på instegsjobb... Ring och kolla men AF jurist och gör inget på eget insiativ, det blir bara fel hur arg man än är... Så låt AF ta hand om det.

 

~wix

 

 

"Nystartjobbet" tog slut efter ett år och hon har nu varit anställd i ett och halv år. Har pratat med AF tidigare och de gör ingenting utan man får sköta det själv eller facket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Då låter det som om att det är en svag fackligorganisation och framför allt svaga fackliga ledare på dom arbetsplatserna i så fall.

För om man låter chefen få som den vill i alla situationer och inte försöker hävda sin rätt och gör något åt problemen så sätts ju allt ur spel 

o chefen kan köra över allt o alla som den vill. det blir vad man gör det till

För förtroendemannalagen är trotts allt ett  långtgående skydd för fackets företrädare.

 

Jo avsikten är ju att det skall vara så men tyvärr funkar inte det så i praktiken enligt mina egna erfarenheter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Hej

 

Med risk för att bli hängd så vågar jag nog ändå påstå att viljan till att efterleva regelverk och följa arbetsrättslagar verkar vara lägre hos många av våra nya Svenskar i rörelser som Kiosk, Pizza, Kinamat, Cafe och diverse andra typer av snabbmatsserveringar.

 

Känner till ett flertal Thailändskor som har fått diverse problem efter att ha tagit jobb på Pizzor, Kina krogar och Medelhavs och Mellanöstern restauranger, dom har haft problem med att få avtalsenliga löner, Sjukersättning, fast anställning och semesterlön + att arbetstidsregler och OB verkar vara något som hanteras helt godtyckligt.

 

Jag skulle aldrig rekommendera en Thailändska att ta dessa jobb och inte någon Svensk tjej heller för den delen, men i brist på annat och dålig ersättning för arbetslösa och ungdomar så drivs ändå folk in till dessa oseriösa "arbetsgivare".

 

Med vänlig hälsning isan lover  

Skulle nog våga gissa på att det beror på okunskap om dom svenska lagarna o reglerna som ställer till det, både för arbetsgivarna som tror att man kan göra och behandla folk som man gjorde i hemlandet,

och för dom anställda som inte vet om sina rättigheter i Sverige och tror att att allt fungerar som det gör i hemlandet. Vilket arbetsgivaran antagligen inte är sena med att utnyttja.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Jo avsikten är ju att det skall vara så men tyvärr funkar inte det så i praktiken enligt mina egna erfarenheter

Och vad tror du att det beror på då?

Att man inte står på dig och kräver sina rättigheter kanske?

Utan bara jamsar med hela tiden.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt utnamnet på sociala medier o skriv verkligen vad som har hänt

 

 

Jag vill ha rättvisa åt min fru (pengar) och försöker att undvika ett spel för galleriet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

AF har inget med detta att göra, de har godkänt ett bidrag till en anställning.

Anställningen är något mellan arbetsgivaren ovh arbetstagaren, hjälpen från AF betalas in på företagets skattekonto.

Anställningen övergår automatiskt till en tillsvidare anställning efter 6 månader om inte annat har avtalats.

Hon har rätt till sjuklön under sin sjukdom och därefter lön tills anställningen avslutas, d.v.s. Uppsägning och att hon uppfyller arbetet under uppsägningsmånaden.

Har hon inte kommit på schemalagd tid kan arbetsgivaren se det som en uppsägning från den anställda.

Även om man inte är med i facket bör de hjälpa till i sådana fall.

Fast fackets arbete i dag bör ju kraftigt ifrågasättas.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag vill ha rättvisa åt min fru (pengar) och försöker att undvika ett spel för galleriet.

Hej

 

Jag gissar att det är mer eller mindre utsiktslöst att få upprättelse mot dessa hänsynslösa profitörer och bara att försöka som privatperson kan nog innebära vissa risker.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

"Nystartjobbet" tog slut efter ett år och hon har nu varit anställd i ett och halv år. Har pratat med AF tidigare och de gör ingenting utan man får sköta det själv eller facket.

Kolla upp så han har betalt in alla Amf försäkringar och arbetsgivaravgifter,  Har han inte det så .....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

AF har inget med detta att göra, de har godkänt ett bidrag till en anställning.

Anställningen är något mellan arbetsgivaren ovh arbetstagaren, hjälpen från AF betalas in på företagets skattekonto.

Anställningen övergår automatiskt till en tillsvidare anställning efter 6 månader om inte annat har avtalats.

Hon har rätt till sjuklön under sin sjukdom och därefter lön tills anställningen avslutas, d.v.s. Uppsägning och att hon uppfyller arbetet under uppsägningsmånaden.

Har hon inte kommit på schemalagd tid kan arbetsgivaren se det som en uppsägning från den anställda.

Även om man inte är med i facket bör de hjälpa till i sådana fall.

Fast fackets arbete i dag bör ju kraftigt ifrågasättas.

Erkki

Åtminstone Hotell o Restaurang! Maken till handingsförlamning får man leta efter.

Mitten av 90-talet betalade jag drygt 500/mån..dyraste tidningsprenumeration jag haft!!!!!!!!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Och vad tror du att det beror på då?

Att man inte står på dig och kräver sina rättigheter kanske?

Utan bara jamsar med hela tiden.

 

Dom erfarenheter är jag har är snarare faktorer som att man är rädda om sina egna jobb och och sin egen arbetssituation eftersom arbetsgivaren indirekt har makt över sina anställda även om dom är faclika representanter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Kolla upp så han har betalt in alla Amf försäkringar och arbetsgivaravgifter,  Har han inte det så ..

Inget kollektivavtal = inga Amf försäkringar så där finns det nog inget att hämta om inte arbetsgivaren har egna försäkringar på firman, och man kan nog gissa att övriga avgifter kanske inte är inbetalda heller då. 

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bör väl framgå av lönespec'en?

 

 

Hon har aldrig fått en lönespec. F.ö fick hon ingen deklaration i år heller. Ringde skattemyndigheten och fick veta att de hade betalt och redovisat för sent men att skatten var betald. Hon får tom en rejäl skatteåterbäring även om de siffror de rapporterat verkar vara nåt som han hittat på när han satt på toaletten, hehe. All hennes lön är inbetalt på hennes bank så jag förstår inte hur de vågar göra så. Väldigt enkelt att kolla hennes nettolön mot deklaration men några ess i ärmen behöver man i ett eventuellt smutsigt spel. Det enklaste för arbetsgivaren är att betala hennes lön för jag skulle kunna kasta in en hel del grus, eller stenar, i hans maskineri, vilket jag hoppas slippa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget kollektivavtal = inga Amf försäkringar så där finns det nog inget att hämta om inte arbetsgivaren har egna försäkringar på firman, och man kan nog gissa att övriga avgifter kanske inte är inbetalda heller då. 

vad jag förstod så var det första året i ett arbetsmarknadsprogram från AF så visst skall Amf försäkringar finnas då ,,,eller

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

AF har inget med detta att göra, de har godkänt ett bidrag till en anställning.

Anställningen är något mellan arbetsgivaren ovh arbetstagaren, hjälpen från AF betalas in på företagets skattekonto.

Anställningen övergår automatiskt till en tillsvidare anställning efter 6 månader om inte annat har avtalats.

Hon har rätt till sjuklön under sin sjukdom och därefter lön tills anställningen avslutas, d.v.s. Uppsägning och att hon uppfyller arbetet under uppsägningsmånaden.

Har hon inte kommit på schemalagd tid kan arbetsgivaren se det som en uppsägning från den anställda.

Även om man inte är med i facket bör de hjälpa till i sådana fall.

Fast fackets arbete i dag bör ju kraftigt ifrågasättas.

Erkki

Visst har du rätt alla andra förväntar att du som förtroende vald ska sköta deras rättigheter, men inte skyldigheter.. 

Kanske som heltids anställd inom facket skulle man hinna med det.

Men som fackligt förtroende vald så hinner man inte med alla om man hinna med att sköta sitt jobb också..  

 

  Ff

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har du rätt alla andra förväntar att du som förtroende vald ska sköta deras rättigheter, men inte skyldigheter..

Kanske som heltids anställd inom facket skulle man hinna med det.

Men som fackligt förtroende vald så hinner man inte med alla om man hinna med att sköta sitt jobb också..

Ff

Tja,

Såsant, men jag gissar att detta företag ej har någon förtoende vald.

Hjälp borde gå att uppbringa från folk anställda på aktuellt fack.

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...