Jump to content
IGNORERAD

Kan en thai behandlas hur som helst?


Wanchai

Recommended Posts

Själv ska jag äta en fläskkotlet med kokt potatis och svampsås till middag. Det skall bli gott.    :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanchai

    14

  • bullerobang

    8

  • erkki

    6

  • Tallviking

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest J666

Facket :rotfl:  :rotfl:  :rotfl: 

 

Är man med i facket så SKA man väl ha rätt till rättshjälp. Jag råkade ut for en arbetsplatsolycka och fick en viss ersättning med fackets hjälp som jag ej var nojd med men fackets ombudsman sa att du får inte mer än så, det är så dålig ersättning.

 

post-10493-0-11800600-1399973611_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Fackombud väljer väl man så det är väl bara att ställa upp själv om man är expert och/eller se till att rätt kompens röstas in genom att vara aktiv och påverka

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kära facket SEKO ordnade i början på 2000 så att vi fick arbetstidsförlängning,jo ni läste rätt.

 

För att vi skulle få upp våran ob ersättning så blev vi tvungna att arbeta 5 lätthelgdagar på ett år som vi sedan inte fick igen.

Ingen trodde att det var sant,men tyvärr så var det så.

Andra yrkesgrupper har ju arb.tidsförkortning dock inte vi,inte 1 timma.

Förra året var vi nere på 1 lätthelgdag och detta året ingen som vi behöver arbeta.

Nu är vi på ruta 1 igen.Arbetsgivaren höll på att skratta ihjäl sig.

Snacka om att facket har spelat ut sin roll,dessutom ska dom svinen ha betalt för att gå arbetsgivarens vägar.

Man tror inte att det är sant.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fackombud väljer väl man så det är väl bara att ställa upp själv om man är expert och/eller se till att rätt kompens röstas in genom att vara aktiv och påverka

Enis

Prexis så är det Enis ! Många tycks tro att en bra och stark fackförening är nåt som är inskrivet i lagen men så är det naturligtvis inte. Facket är som vilken förening som helst och blir aldrig starkare än dess medlemmar, men när knappt styrelsen dyker upp på årsmötet så blir det som det blir. Att sen klaga på nåt som man både kan och bör engagera sig i men inte gör det är ungefär som att skjuta sig själv i foten enligt min mening.  :crazy:

 

Fackanalytikern Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Jasså minsann, där hör man. Själv tycker jag att man som företagare åtminstonde bör kunna räkna ut hur mycket betalt man måste ta för en vara eller tjänst så att man kan betala sina anställda avtalsenlig lön.

 

Fritz..

 

Och tar man betalt för sin tjänst, ja då klagar all på att det för dyrt! :y15:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv ska jag äta en fläskkotlet med kokt potatis och svampsås till middag. Det skall bli gott.    :nyam:

Det har jag nyss gjort men med Lallerstedts pepparsås till  :14:  Satan va gott :nyam:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Själv har jag så låga priser så man får ligga och ta betalt :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Prexis så är det Enis ! Många tycks tro att en bra och stark fackförening är nåt som är inskrivet i lagen men så är det naturligtvis inte. Facket är som vilken förening som helst och blir aldrig starkare än dess medlemmar, men när knappt styrelsen dyker upp på årsmötet så blir det som det blir. Att sen klaga på nåt som man både kan och bör engagera sig i men inte gör det är ungefär som att skjuta sig själv i foten enligt min mening.  :crazy:

 

Fackanalytikern Fritz..

 

Fackföreningsrepresentanter på egna arbetsplatser är samtidigt anställda så deras möjlighet att agera mot arbetsgivaren är extremt begränsad av ett flertal skäl

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag så låga priser så man får ligga och ta betalt :thumbsup:

 

Jobbar du på en bar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fackföreningsrepresentanter på egna arbetsplatser är samtidigt anställda så deras möjlighet att agera mot arbetsgivaren är extremt begränsad av ett flertal skäl

Jasså ? Inget som jag märkte nåt av under dom år jag satt i styrelsen för det lokala facket i alla fall. Jag har även vänner högre upp i den fackliga hierarkin ( LO ) och ingen av dom har ens antytt att det skulle vara som du påstår. Vi har väl helt enkelt snällare arbetsgivare i norra delen av Sverige i så fall.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 Vi har väl helt enkelt snällare arbetsgivare i norra delen av Sverige i så fall.

 

Fritz..

Ni har konstiga kollektivavtal. Gällivare avtal o Kiruna avtal samt gruvavtal. Nu har jag avtalat mig åka hem imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jasså ? Inget som jag märkte nåt av under dom år jag satt i styrelsen för det lokala facket i alla fall. Jag har även vänner högre upp i den fackliga hierarkin ( LO ) och ingen av dom har ens antytt att det skulle vara som du påstår. Vi har väl helt enkelt snällare arbetsgivare i norra delen av Sverige i så fall.

 

Fritz..

 

Så en facklig representant, anställd av arbetgivaren, har inga som helst mentala spärrar att sätta hårt mot hårt i en konflikt eller förhandling mot sin egen arbetsgivare ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Robbanthai

Så en facklig representant, anställd av arbetgivaren, har inga som helst mentala spärrar att sätta hårt mot hårt i en konflikt eller förhandling mot sin egen arbetsgivare ?

Japp det går.

Jag är ordförande i Akademikerföreningen där jag jobbar och vi tar 50000SEK för en missad MBL typ, så jag har inga mentala spärrar att inte sätta hårt mot hårt när det gäller.

I våras drev jag en anställds krav ända till AD och där blev det en förlikning mellan AG och arbetare. (han fick ca 500000sek extra)

Så det går att ställa hårda krav mot AG om man vill, och då är jag bara en anställd som alla andra men är förtroende vald. Det gäller att veta vilken hatt man har på sig i olika förhandlingar. :14:

 

 

//Robbanthai

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fackföreningsrepresentanter på egna arbetsplatser är samtidigt anställda så deras möjlighet att agera mot arbetsgivaren är extremt begränsad av ett flertal skäl

Hej

 

Jag anser inte att möjligheten att agera är starkt begränsad om det handlar om rena brott mot gällande regler och avtal som det verkar handla om i detta fallet.

 

Men visst finns det fall som kan vara besvärliga och som ligger på gränsen, men utan ett fackligt medlemskap och aktiva medlemmar får man ingen stark fackförening och då är bordet dukat för oseriösa och giriga arbetsgivare.

 

Men sägas skall att dom flesta större företagen vet vad som gäller och endast undantagsvis bryter mot regler och avtal, men bland småföretagare och i vissa branscher verkar det istället snarare var undantagsvis som regler och avtal följs.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så en facklig representant, anställd av arbetgivaren, har inga som helst mentala spärrar att sätta hårt mot hårt i en konflikt eller förhandling mot sin egen arbetsgivare ?

Eventuella mentala spärrar vet jag inget om. Däremot så vet jag att det redan 1974 instiftades en lag angående fackliga förtroendemäns ställning på arbetsplatsen. Om du läser den noggrant så ser du hur väl skyddad en sådan är gentemot eventuella repressalier av sin arbetsgivare. Det är t.o.m så att en facklig förtroendeman ges företräde att behålla sitt jobb vid ev uppsägningar    

    ( paragraf 8 )

 

Alltså begår den arbetsgivare som bryter mot nån av dessa paragrafer ett lagbrott och det brukar i så fall kosta mer än det smakar.

 

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1974358-om-facklig-fort_sfs-1974-358/

 

Lagvrängaren Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så en facklig representant, anställd av arbetgivaren, har inga som helst mentala spärrar att sätta hårt mot hårt i en konflikt eller förhandling mot sin egen arbetsgivare ?

Hej

 

Som facklig representant gäller att både försöka ha en bra relation till företaget och ändå kunna säga ifrån när det behövs och det även om det innebär kostnader och ev. problem för företaget.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Eventuella mentala spärrar vet jag inget om. Däremot så vet jag att det redan 1974 instiftades en lag angående fackliga förtroendemäns ställning på arbetsplatsen. Om du läser den noggrant så ser du hur väl skyddad en sådan är gentemot eventuella repressalier av sin arbetsgivare. Det är t.o.m så att en facklig förtroendeman ges företräde att behålla sitt jobb vid ev uppsägningar    

    ( paragraf 8 )

 

Alltså begår den arbetsgivare som bryter mot nån av dessa paragrafer ett lagbrott och det brukar i så fall kosta mer än det smakar.

 

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1974358-om-facklig-fort_sfs-1974-358/

 

Lagvrängaren Fritz..

Nu är den regeln borttagen nu turordningreglen, nu  gäller DVS LAS för alla metalls medlemmar.

Sen kan man gå ifrån LAS om det blir stora problem med produktionen..

Har själv jobbat länge med försäkrings frågor..

Det är inte lätt att hitta alla kryphål som försäkrings bolagen har, pluggat ganska mycket försäkringsrätt.

Hjälp några med helt okey ersättning, efter förhandlingar med olika företag.

Men sen jag fick rejäl utskällning med en som jag inte kunde hitta ett kryphål..

Efter det så slutade jag med allt fackligt arbete, helt obetalt var allt utanför arbetstid..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jobbar du på en bar?

Du förstod inte den där va ??

 

Nä jag jobbar som behandlingsassistent för gamla avdankadeubåtskapenersomskriverkorkadeinläggiallatrådarpåmprmenaldrigbjuderpånågoteget :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är Hotell o Restaurang bland dom dyraste att var med i och samtidigt enastående uddlösa!

Var längesedan jag gick ur, dom kunde inte göra ett skit så jag fick hämta ut min lön med stora grönsakshacken!

Hade på 90-talet en Grek som arbetsgivare och han körde enbart folk med nyanställningsbidrag 6 mån.

Till mig sade han efter 6mån att "Nu får du skaffa ett annat bidrag från AF, annars får du gå!"

Naturligtvis slutade jag, men tog ett snack med min aretsförmedlare och sedan var det slut med såna anställda för honom.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Du förstod inte den där va ??

 

Nä jag jobbar som behandlingsassistent för gamla avdankadeubåtskapenersomskriverkorkadeinläggiallatrådarpåmprmenaldrigbjuderpånågoteget :thumbsup:

Den bästa jag har läst på länge, blir i alla fall månadens bästa kommentar..

 

  FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Eventuella mentala spärrar vet jag inget om. Däremot så vet jag att det redan 1974 instiftades en lag angående fackliga förtroendemäns ställning på arbetsplatsen. Om du läser den noggrant så ser du hur väl skyddad en sådan är gentemot eventuella repressalier av sin arbetsgivare. Det är t.o.m så att en facklig förtroendeman ges företräde att behålla sitt jobb vid ev uppsägningar

( paragraf 8 )

Alltså begår den arbetsgivare som bryter mot nån av dessa paragrafer ett lagbrott och det brukar i så fall kosta mer än det smakar.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1974358-om-facklig-fort_sfs-1974-358/

Lagvrängaren Fritz..

Jo i en drömvärld kanske det funkar så men i flera av de företag jag jobbat i har det varit långt ifrån så

En arbetsgivare, speciellt på en liten arbetsplats, har väldigt stora möjligheter att påverka arbetssitutaionen för en facklig på ett negativt sätt utan att arbetsgivaren kan "hängas" för det.

Ser ofta exempel på detta och på en sådan arbetsplats fungerar det fackliga skyddsnätet väldigt dåligt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tyvärr är Hotell o Restaurang bland dom dyraste att var med i och samtidigt enastående uddlösa!

Var längesedan jag gick ur, dom kunde inte göra ett skit så jag fick hämta ut min lön med stora grönsakshacken!

Hade på 90-talet en Grek som arbetsgivare och han körde enbart folk med nyanställningsbidrag 6 mån.

Till mig sade han efter 6mån att "Nu får du skaffa ett annat bidrag från AF, annars får du gå!"

Naturligtvis slutade jag, men tog ett snack med min aretsförmedlare och sedan var det slut med såna anställda för honom.

Mvh

Amja

Hej

 

Med risk för att bli hängd så vågar jag nog ändå påstå att viljan till att efterleva regelverk och följa arbetsrättslagar verkar vara lägre hos många av våra nya Svenskar i rörelser som Kiosk, Pizza, Kinamat, Cafe och diverse andra typer av snabbmatsserveringar.

 

Känner till ett flertal Thailändskor som har fått diverse problem efter att ha tagit jobb på Pizzor, Kina krogar och Medelhavs och Mellanöstern restauranger, dom har haft problem med att få avtalsenliga löner, Sjukersättning, fast anställning och semesterlön + att arbetstidsregler och OB verkar vara något som hanteras helt godtyckligt.

 

Jag skulle aldrig rekommendera en Thailändska att ta dessa jobb och inte någon Svensk tjej heller för den delen, men i brist på annat och dålig ersättning för arbetslösa och ungdomar så drivs ändå folk in till dessa oseriösa "arbetsgivare".

 

Med vänlig hälsning isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...