Jump to content
IGNORERAD

Grattis Tommy!


Guest Fredman

Recommended Posts

Guest Fredman

I veckan fick vi ju en svensk succé med Tommy Myllemäki som vann den europeiska uttagningen till Bocose d'ore som man kan kalla vm i matlagning. Tycker att han dessutom är en av de ödmjukaste av de stjärnkockar som vi har i Sverige. Kul att vi ligger så långt fram i gastronomin. Pratade med en fransyska i veckan som sa att man var riktigt oroliga i Frankrike av att de har halkat efter Norden så mycket och största anledningen var konservatism.

post-7918-1399660694,5_thumb.jpg

post-7918-1399660694,5_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Grattis Tommy (Myl..)-

 

Sann story:

För två veckor sedan lagade jag Köttfärssås till dagens rätt på vår lilla restaurang.

Jag skojade till Pastasåsen genom att hälla grädde i den "Bolognese sås" jag just lagat (som vart lite för skarp i smaken)...

 

OK, Jättegott!

Men vad kallas en köttfärssås med grädde?   GOOGLE!!!

 

Tredje svaret på Googlingen "köttfärssås grädde" var http://www.tasteline.com/Recept/Tommys_kottfarssas_med_gradde_och_farsk_timjan "Tommys köttfärssås..."

Så rätten jag just lagat döptes, av mig, till "Pasta Alá Tommy", och gick åt som "smör i solsken"!

 

Vem den där Myllymäki var hade jag ingen aning om, men god smak hade han tydligen!

 

Nu vet jag, och kul att vi Svenskar, med finländskt påbrå, kan laga hyfsat käk!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

I veckan fick vi ju en svensk succé med Tommy Myllemäki som vann den europeiska uttagningen till Bocose d'ore som man kan kalla vm i matlagning. Tycker att han dessutom är en av de ödmjukaste av de stjärnkockar som vi har i Sverige. Kul att vi ligger så långt fram i gastronomin. Pratade med en fransyska i veckan som sa att man var riktigt oroliga i Frankrike av att de har halkat efter Norden så mycket och största anledningen var konservatism.

attachicon.gifImageUploadedByMaipenrai1399660694.282384.jpg

riktigt roligt också att Danmark tog silver, Norge tog brons o Finland på en femteplats efter Frankrike som kom på en fjärdeplats!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har väldigt högklass på våra svenska kockar . Vi har legat långt fram de senaste 15 åren och det kan vi tacka Leif Mannerström , Tore Wretman , Werner Vögeli och de tidiga stjärnkockarna . De lade grunden och sedan lärde upp och stöttade flera av de i eliten idag , hoppas att de är lika generösa i framtiden och tar sig an nästa generation . Svenska kockar otroligt gott rykte ute i världen och får lätt jobb där . Riktigt kul och det ska vi vara stolta över . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Grattis Tommy (Myl..)-

 

Sann story:

För två veckor sedan lagade jag Köttfärssås till dagens rätt på vår lilla restaurang.

Jag skojade till Pastasåsen genom att hälla grädde i den "Bolognese sås" jag just lagat (som vart lite för skarp i smaken)...

 

OK, Jättegott!

Men vad kallas en köttfärssås med grädde?   GOOGLE!!!

 

Tredje svaret på Googlingen "köttfärssås grädde" var http://www.tasteline.com/Recept/Tommys_kottfarssas_med_gradde_och_farsk_timjan "Tommys köttfärssås..."

Så rätten jag just lagat döptes, av mig, till "Pasta Alá Tommy", och gick åt som "smör i solsken"!

 

Vem den där Myllymäki var hade jag ingen aning om, men god smak hade han tydligen!

 

Nu vet jag, och kul att vi Svenskar, med finländskt påbrå, kan laga hyfsat käk!

 

 

MVH Tommy

 

Att ha grädde i köttfärssåsen, är mer regel än undantag...och har alltid varit så, sedan vi tog pastan till våra hjärtan för säkert 50 år sedan...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha grädde i köttfärssåsen, är mer regel än undantag...och har alltid varit så, sedan vi tog pastan till våra hjärtan för säkert 50 år sedan...

 

Mvh. borje222

Visst är det så, men jag letade efter ett "Pastanamn", som Bolognese ungefär, hittade Tommys (den var inte alls lik, men det var kul att se mitt namn så högt upp på gooogle), och det passade mej utmärkt!

 

Bra är den.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

I veckan fick vi ju en svensk succé med Tommy Myllemäki som vann den europeiska uttagningen till Bocose d'ore som man kan kalla vm i matlagning. Tycker att han dessutom är en av de ödmjukaste av de stjärnkockar som vi har i Sverige. Kul att vi ligger så långt fram i gastronomin. Pratade med en fransyska i veckan som sa att man var riktigt oroliga i Frankrike av att de har halkat efter Norden så mycket och största anledningen var konservatism.

attachicon.gifImageUploadedByMaipenrai1399660694.282384.jpg

Grattis !!!!

En sverigefinländare igen !

Hurra, hurra, hurra, hurra !!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...