Jump to content
IGNORERAD

Tull på begagnad elektronik?


ano

Recommended Posts

Hej

 

Har ett antal begagnade telefoner som ursprungligen var tänkta för elektronikåtervinning, men vi tänkte att de kunde komma till nytta genom att skänka bort dom. Det är 13 st, 3-4 år gamla, och ska alltså inte säljas. Endast för välgörenhet.

Hur ser Thailändska tullen på det?

 

Utifrån tullens information är jag inte säker på vad som gäller.

Det är inte för personligt bruk, men inte heller kommersiellt. På pappret har varorna inget värde där de kommer ifrån, men man kan kanske hävda att de är värda över 10 000 baht. Gränsen på 10 000 lär nog de flesta överskrida...

 

Från http://www.customs.go.th/wps/wcm/connect/custen/travellers/arriving+in+Thailand/arrivinginthailand

 

 

 

Duty Payment

If you are bringing in with you the items with total combined value more than 10,000 baht, these items are subject to import taxes and duties. A flat rate of duty will be applied on the dutiable items provided that:   

  • The dutiable items are intended for personal use;
  • They are at a reasonable quantity and not intended for commercial use, business, or trade purposes;
  • The total value is not exceeding 80,000 Baht;  and
  • Passengers are able to pay taxes and duties in cash on the date of arrival.
The dutiable items of which the quantity exceeds those allowed for personal use and/or the total value exceeds 10,000 baht or intended for commercial use (including those of which value is less than 80,000 baht) are subject to applicable taxes and duties. Please contact the Passenger Inspection Sub-Division for the payment of taxes and duties. In case where the value of the dutiable items exceeds 80,000 baht, such items will be sent to a warehouse for formal import Customs procedures. The goods are held under Customs control until a formal import Customs procedures processed at the Customs Formalities Subdivision has been completed.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Några i fickorna å några i handbagaget å några i resväskan å några i dataväskan,,,kan ju vara förargligt å lägga dom i resväskan pga litiumbatterierna

 

Gå igenom tullen bara,,,det skulle jag ha gjort

 

Å vad det kostar å tulla har jag ingen aning om som frågan löd

 

Jag har haft 8 st telefoner med mig å det var inga problem,,,reparerade dom,,,ingen frågade mig om telefonerna ens

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Det är nog knivigt att säga när de är så pass många. Thailändska tullen har åtminstone tidigare varit kinkig när det gäller elgrejor.

Lyckades klara mig igenom med en del grejor men de ville ha tull för 2st husshållsassistenter. Jag fick säga att frugan flyttade från Sverige tillbaka till Thailand och då släppte de det. var visserligen en hel del år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några i fickorna å några i handbagaget å några i resväskan å några i dataväskan,,,kan ju vara förargligt å lägga dom i resväskan pga litiumbatterierna

 

Gå igenom tullen bara,,,det skulle jag ha gjort

 

Å vad det kostar å tulla har jag ingen aning om som frågan löd

 

Jag har haft 8 st telefoner med mig å det var inga problem,,,reparerade dom,,,ingen frågade mig om telefonerna ens

 

Om jag läser rätt så är tullsatsen 5%, men då måste man ju förstås bestämma ett värde på varorna först.

 

http://igtf.customs.go.th/igtf/en/main_frame.jsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag läser rätt så är tullsatsen 5%, men då måste man ju förstås bestämma ett värde på varorna först.

 

http://igtf.customs.go.th/igtf/en/main_frame.jsp

 

Då är det thaivärdet dom bestämmer å då blir det inte högt

Lägg dom i handbagaget å gå igenom å se glad ut,,säg att du ska reparera dom om du skulle bli stoppad

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft elgrejor med mig jag åsså

Moderkort

Grafikkort

8 telefoner

Tangentbord

Trådlös mus

Vinkelslip

X-Box

+ att det var nå mer grejor

Jag tog med det för att det bara låg hemma här å skräpade

Å det var i samma vända det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft elgrejor med mig jag åsså

Moderkort

Grafikkort

8 telefoner

Tangentbord

Trådlös mus

Vinkelslip

X-Box

+ att det var nå mer grejor

Jag tog med det för att det bara låg hemma här å skräpade

Å det var i samma vända det

Å va sa di i tulla??

Link to comment
Dela på andra sajter

Å va sa di i tulla??

Ingenting alls,,dom bara kollade på grejorna

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tog med de telefoner som kunde modifieras till thailändska och det var inget problem.

Rent formellt så är det annat som gäller, om det är av intresse för någon. Thailändska tullen svarade följande på förfrågan:

 

Thank you for your e-mail.

 

In case of any goods or materials for donation or charitable purpose; it has been exempted from import tax with follow conditions: 
1. Importer/Receiver in Thailand must be government sector or charitable foundation/organization only.
2. Importer should file a complaint at the port of arrival along with follow documents:
- Donation Request Letter from the donor to government sector or charitable foundation/organization, donee, which details donor, donee, alms and quantities(estimated), arrival port and arrival date, etc. 
And it must be clearly described that the donation is for charitable purpose with no obligation.
- Donation Acceptance Letter from the donee.
- Any other related documents such as Invoice, B/L, AWB, etc.

Remark:
1. In case of the Donation Acceptance/Request Letter has been written in English, the Thai-translated version is required.
2. The clearance formality can be operated after the complaint has been approved by The Customs Department.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...