Jump to content
IGNORERAD

Utökade krav för visum vid visarun


Tallviking

Recommended Posts

Nu blir många inom visa-runindustrin arbetslösa.

 

 

Jo, men det blir säkert ett antal mindre olyckor på vägarna om man slipper dessa minibussförare.      :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    8

  • beerchang$

    7

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Nja, han måste först söka ett non-o (som gäller i 3 månader) och innan detta går ut så ansöker han om ett UT med anledning av gift med thailändska. Uppfyller hab då de ekonomiska kraven för detta så får han ett UT som gäller ett år utan att lämna landet.

 

Vad Rangsit menar är nog ett multivisa som även det gäller i ett år men han måstedå lämna landet var tredje månad. Han kan ju även få ett UT på 1 år på det visat om han ansöker innan det är utgånget. Men om han planerar att stanna en längre tid (mer än 1 år) så finns det ju ingen anledning att skaffa ett dyrare multivisum.

Ja det är nog så man ska göra.Vad är de ekonomiska kraven?40000thb/månad eller 400 000 thb på bankontot?Någon som ansökt nyligen som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är nog så man ska göra.Vad är de ekonomiska kraven?40000thb/månad eller 400 000 thb på bankontot?Någon som ansökt nyligen som vet?

 

Det är de summorna du nämner. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Det är de summorna du nämner. 

Dessa 400.000 ska ha suttit på ett thailänsk bankkonto i minst 3 månader när man söker VISA pga gift med Thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Som gift 400000 Baht

Som o gift 800000 baht

Eller en månads inkomst på 65000 baht..

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vilken tur att man fixat nästa års visum, non im Retiremend 09 juni 2015

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa 400.000 ska ha suttit på ett thailänsk bankkonto i minst 3 månader när man söker VISA pga gift med Thai.

 

Riktigt, men vid den första ansökan så räcker det med 2 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gift 400000 Baht

Som o gift 800000 baht

Eller en månads inkomst på 65000 baht..

Eller en kombination av kapital och inkomst.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK

eftersom jag är gift (och dessutom pensionär) så kanske man ska söka "marriage Visa" då.

Med vänlig hälsning

cpo

 

"Pensionärsvisum"  är bättre om du uppfyller kraven för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Riktigt, men vid den första ansökan så räcker det med 2 månader.

Rätt, men viktigt att komma ihåg att beloppet aldrig får vara under dessa 400.000 dessa månader, jag gjorde ett misstag för några år sedan att ta ut 1000 bath på fel kreditkort i en ATM, så jag hade bara 399,000 under en dag, jag satt in 1000 bath dagen efter när jag såg misstaget, på immigration när jag sökte VISA så såg dom detta, men dom var dock snäll och gav mig 2 extra månader och sedan så skulle jag komma tillbaka och visa bankkonto igen för att få mitt 12-månaders VISA, men dom varnade mig att ta ut pengar under denna tid på detta konto, så det löste sig ändå i slutet. Att jag hade mer pengar på andra Thai bankkonton stuntade dom i, det ska vara i samma bank sa dom, så 400.000 i samma bank gäller enligt beskedet jag fick här i Bangkok. Antar att man får olika svar beroende på var man söker och det beror säkert även på officerarens humör vid tidpunkten.

Ändrades av bangkokkille
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt, men viktigt att komma ihåg att beloppet aldrig får vara under dessa 400.000 dessa månader, jag gjorde ett misstag för några år sedan att ta ut 1000 bath på fel kreditkort i en ATM, så jag hade bara 399,000 under en dag, jag satt in 1000 bath dagen efter när jag såg misstaget, på immigration när jag sökte VISA så såg dom detta, men dom var dock snäll och gav mig 2 extra månader och sedan så skulle jag komma tillbaka och visa bankkonto igen för att få mitt 12-månaders VISA, men dom varnade mig att ta ut pengar under denna tid på detta konto, så det löste sig ändå i slutet.

 

 Man skall även tänka på eventuella kreditkortsavgifter på det kontot. Tänker då på den årliga avgiften för ATM kortet om man har något.

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Ja det är nog så man ska göra.Vad är de ekonomiska kraven?40000thb/månad eller 400 000 thb på bankontot?Någon som ansökt nyligen som vet?

har 2 vänner som fick sina i mars, dom uppfylld inte kraven exakt men dom ansökte på rätt ställe så dom fick 1 år

dom var gifta men hade inte 400 000 på ett konto, eller den ena ville inte sätta över pengar hit.

men där dom sökter så löser han det mesta och båda har nu marriage visa och work permit.

dom behövde inte genomgå någon intervju heller

så är man gift eller har barn med ett thai tjej så går det att få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Immigration boss confirms the Out-In visa run is dead
Tanyaluk Sakoot

 

x1399962854_1-org.jpg.pagespeed.ic.YFmIl

Coming soon to an airport near you: electronic fingerprinting. Photo Pearson Scott Foresman

 

The national commander of Thai Immigration, Lt Gen Phanu Kerdlaphon, has confirmed that “Out-In” visa runs are – apart from a few exceptions – a thing of the past.

 

Speaking with The Phuket News this morning, Gen Phanu said, “We have been very lenient about this. I’ve had many comments about [our excessive leniency]."

Several factors have come together to kill off the tourist visa run.

The first, as already reported in The Phuket News is fallout from the disappearance of Malaysian Airlines flight MH370.

Two Iranian men boarded that flight using passports that had been stolen or went missing in Phuket a couple of years before. Hence a tightening-up on passports was inevitable.

But another major concern is the number of foreigners working illegally, the General said.

“Lots of nationalities come to Thailand on tourist visas but they come to work. I really want them to do the right thing, not try to dodge around the law and evade taxes."

He said that Russians, South Koreans and Vietnamese in particular are in the spotlight. “Immigration is keeping an eye on them.” That said, other nationalities will not escape notice.

“Out-in visa runs will still be possible but they have to show a credible tourism plan and give details of their accommodation to the officials.

“Thirty days should be enough for a normal tourist. If they really want to travel around the country for more than 30 days, then they must show us a plausible plan. If officers are suspicious, then they will carry out checks.

"If we believe their purpose in coming to Thailand is not what they say it is, then we will order them to leave and they will be blacklisted. They will not be able to return to Thailand, ever."

He also confirmed that electronic fingerprinting of people arriving in Thailand will be introduced. “Yes, this is coming soon. We are now waiting for the budget to be approved. It is expensive so we will start by introducing it at international airports first.”

He said he did not agree with complaints that the effective end to visa hops would affect tourism. “I don't think so. Tourists will still come to Thailand for holidays, but not to start businesses or get jobs.”

Gen Phanu added, “If you are coming here not as a tourist, then please get the correct visa. Do it properly.”

 

Source: http://www.thephuket...-dead-46240.php

 

xtpn.jpg.pagespeed.ic.C_p7GTU0Be.jpg
-- Phuket News 2014-05-13

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Som jag tolkar det ar det som tidigare men med den forandring att man inte langre kan ga ett varv runt tullhuset och hem igen, stannar man daremot i Laos ska det val ses som en resa och ge 15 nya dygn!

Om det är så...Så varför är turister strandsatta i Burma (Enligt artikeln) som åkt ut från Mae Sai? Det är ju bara att åka in nästa dag is så fall. Och skulle det om det vore så vara något hinder för "Galningar" vilket dom vill komma åt med denna åtgärd. Knappast!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

ja jag har aldrig förstått att dom tillåtit att bara gå över gränsen och tillbaka igen och få nya dagar

Ja enligt reglerna förr så kunde man bara göra detta 3ggr. Sedan var det kört. Men hörde förra året att man kunde hoppa fram och tillbaka utan koll på vissa ställen. Fattar inget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag ser inget besvär i dessa nya regler. Jag menar..Hur roligt är det att sitta i en Crazy Driver Minibuss var 14 dag? Jag har de senaste åren (Sedan jag slutat resa i Malaysia) alltid ansökt Multiple Entry visa och dessa fungerar väll som tidigare antar jag? kanske man får förklara sig tydligare i fortsättningen i ansökan för att få det men det är ju för att komma åt allt fuffens som dom ändrar reglerna. Kanske man nu måste stanna 24tim i annat land innan man kan utnyttja sin multippla visum. Återstår att se. Lustigt att myndigheterna inte förklarar sig i klarspråk! För 2 år sedan läste jag en artikel där det stod att grannländerna och Thailand kommit överens om att alla ska får 3 mån vid inresa. Det var heller inte sant! Den som lever får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Jag ser inget besvär i dessa nya regler. Jag menar..Hur roligt är det att sitta i en Crazy Driver Minibuss var 14 dag? Jag har de senaste åren (Sedan jag slutat resa i Malaysia) alltid ansökt Multiple Entry visa och dessa fungerar väll som tidigare antar jag? kanske man får förklara sig tydligare i fortsättningen i ansökan för att få det men det är ju för att komma åt allt fuffens som dom ändrar reglerna. Kanske man nu måste stanna 24tim i annat land innan man kan utnyttja sin multippla visum. Återstår att se. Lustigt att myndigheterna inte förklarar sig i klarspråk! För 2 år sedan läste jag en artikel där det stod att grannländerna och Thailand kommit överens om att alla ska får 3 mån vid inresa. Det var heller inte sant! Den som lever får se.

ja det är värt att skaffa ett riktigt visum, skulle aldrig stå ut att behöva åka ut var 14 dag.

innan jag fick marriage visa hade jag ett år non immigration o och fick åka var 90 dag, drygt det också men 70 på bussen var philipiner som gjorde detta var 14 dag

som dom jobbade i Bangkok utan work permit så klart.

 

nä marriage visa eller guardian är att rekommendera, man kan få det utan att man uppfyller alla krav

Ändrades av beerchang$
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...