Jump to content
IGNORERAD

Utökade krav för visum vid visarun


Tallviking

Recommended Posts

Tallviking

Myndigheterna kommer kräva hårdare tag för de som gör Visaruns p.g.a den ökade andelen brott som  begås av utlänningar samt att många utlänningar bedöms bedriva affärsverksamhet olagligt i landet

 

De som gör Visa-runs kommer få redogöra och bevisa vad dom gör i Thailand, var dom bor med adress och telefonnummer

 

http://www.thephuketnews.com/immigration-clarifies-phuket-visa-run-‘crackdown’-46155.php

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    8

  • beerchang$

    7

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Läste just detta på ThaiVisa. Är det samma som ovan omtalas? Vilka konsekvenser kommer detta att ha tror ni som känner till det?

 

Med vänlig hälsning

 

cpo

 

 

 

 

BREAKING NEWS

Final crackdown for border runners - New strict Immigration regulation in force from today

 

Bangkok: -- From today, foreign nationals residing in Thailand will no longer be able to exit and then re-enter the kingdom via a land border crossing in order to gain another 30 or 15 day stay in Thailand.

 

Thaivisa has been in contact with the Immigration Bureau who confirm the new regulation starts from today Saturday May 10, 2014.

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

jobbigt för dom som måste åka hela tiden, för dom som kan är det bättre att skaffa marriage visa eller guardian visa

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir många inom visa-runindustrin arbetslösa.

Läge att köpa en beg minibuss....

Och fr o m den 12 Aug gäller det även via flyg.

Saxat från Thaivisa:

BREAKING NEWS

Final crackdown for border runners - New strict Immigration regulation in force from today

BANGKOK: -- From today, foreign nationals residing in Thailand will no longer be able to exit and then re-enter the kingdom via a land border crossing in order to gain another 30 or 15 day stay in Thailand.

Thaivisa has been in contact with the Immigration Bureau who confirm the new regulation starts from today Saturday May 10, 2014.

This latest news follows reports from earlier in the week of an Immigration crackdown at the land border checkpoint in Ranong.

Non-Immigrant Visa or Tourist visa holders with remaining entries on their visa can exit and enter Thailand as before.

However, these new measures are targeting foreign visitors without a visa who are regularly entering and exiting the kingdom every 15 or 30 days as a way of extending their stay in Thailand.

From today visitors can only enter into Thailand via a land border once, after that they will be refused entry to the Kingdom and are advised to fly out and return with a visa obtained from a Royal Thai Embassy or Consulate in a neighbouring country or overseas.

The Immigration Bureau has also confirmed to Thaivisa.com that further restrictions are to be enforced from August 12, 2014.

It is understood that the new regulation is to prohibit back-to-back border runners who stay for an extended time in the country without a proper visa from a Consulate or Embassy abroad or an extension of stay granted by the Immigration Bureau in Thailand.

With regards to the new restrictions on land border crossing, which as mentioned above are effective as of today, a number of Thaivisa members have confirmed to us that these restrictions are being enforced at the Mae Sai border crossing in Chiang Rai province, with some members commenting they are stranded at the border unable to enter Thailand.

Keep up to date with the very latest from Mae Sai here.

The reports from Mae Sai have also been confirmed to us by Khun Tony, Managing Director of Puchlee Travel Company in Chiang Mai, who is a minibus service operator from Chiang Mai to the Mae Sai border.

Thaivisa will publish any further updates on this visa story as and when we get them.

Subscribe to Thaivisa Newsletter with Breaking News updates here:

http://www.thaivisa....ter-signup.html

12th August further restrictions

Today the Immigration Bureau has posted the following notice, confirming the new regulations and upcoming changes to the regulations:

แนวทางปฏิบัติของ สตม.ในการตรวจคนเข้าเมืองของบุคคลสัญชาติเป้าหมาย เช่น เกาหลี ฯลฯ มีดังนี้

1.ห้ามมิให้ด่านชายแดนมีการอนุญาต Out-In ในลักษณะของ Visa run เพื่อให้ได้รับสิทธิในการอยู่ในราชอาณาจักรต่อเนื่องที่มิใช่เหตุผลเพื่อการ ท่องเที่ยว

2.กรณีเดินทางโดยอากาศยานหากตรวจพบว่าอาจเป็นการ Out-In ในลักษณะของ Visa run ให้ว่ากล่าวและแนะนำให้ผู้นั้นดำเนินการขอ Visa ให้ถูกต้องตามวัตถุประสงค์ของการเข้ามาในราชอาณาจักร แล้วอนุโลมให้เข้า ตั้งแต่บัดนี้จนถึงวันที่ 12 ส.ค.57 โดยทำเครื่องหมาย O-I ไว้บริเวณรอยตราประทับ และหลังจากวันที่ 12 ส.ค.57 เป็นต้นไป หากเจ้าหน้าที่ตรวจพบเป็นการ Out-In ให้ปฏิเสธการเข้าเมืองผู้นั้น

หมายเหตุ หากผู้ปฏิบัติมีข้อสงสัยหรือพบปัญหาติดต่อ พล.ต.ต.ชิษณุพงศ์ ยุกตะทัต หรือ พล.ต.ต.ณัฐธร เพราะสุนทร รอง ผบช.สตม. แล้วแต่กรณี

-- thaivisa.com 2014-05-10

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Nu blir många inom visa-runindustrin arbetslösa.

Läge att köpa en beg minibuss.

Och fr o m den 12 Aug gäller det även via flyg.

Saxat från Thaivisa:

BREAKING NEWS

Final crackdown for border runners - New strict Immigration regulation in force from today

Bangkok: -- From today, foreign nationals residing in Thailand will no longer be able to exit and then re-enter the kingdom via a land border crossing in order to gain another 30 or 15 day stay in Thailand.

Thaivisa has been in contact with the Immigration Bureau who confirm the new regulation starts from today Saturday May 10, 2014.

This latest news follows reports from earlier in the week of an Immigration crackdown at the land border checkpoint in Ranong.

Non-Immigrant Visa or Tourist visa holders with remaining entries on their visa can exit and enter Thailand as before.

However, these new measures are targeting foreign visitors without a visa who are regularly entering and exiting the kingdom every 15 or 30 days as a way of extending their stay in Thailand.

From today visitors can only enter into Thailand via a land border once, after that they will be refused entry to the Kingdom and are advised to fly out and return with a visa obtained from a Royal Thai Embassy or Consulate in a neighbouring country or overseas.

The Immigration Bureau has also confirmed to Thaivisa.com that further restrictions are to be enforced from August 12, 2014.

It is understood that the new regulation is to prohibit back-to-back border runners who stay for an extended time in the country without a proper visa from a Consulate or Embassy abroad or an extension of stay granted by the Immigration Bureau in Thailand.

With regards to the new restrictions on land border crossing, which as mentioned above are effective as of today, a number of Thaivisa members have confirmed to us that these restrictions are being enforced at the Mae Sai border crossing in Chiang Rai province, with some members commenting they are stranded at the border unable to enter Thailand.

Keep up to date with the very latest from Mae Sai here.

The reports from Mae Sai have also been confirmed to us by Khun Tony, Managing Director of Puchlee Travel Company in Chiang Mai, who is a minibus service operator from Chiang Mai to the Mae Sai border.

Thaivisa will publish any further updates on this visa story as and when we get them.

Subscribe to Thaivisa Newsletter with Breaking News updates here:

http://www.thaivisa.ter-signup.html

12th August further restrictions

Today the Immigration Bureau has posted the following notice, confirming the new regulations and upcoming changes to the regulations:

แนวทางปฏิบัติของ สตม.ในการตรวจคนเข้าเมืองของบุคคลสัญชาติเป้าหมาย เช่น เกาหลี ฯลฯ มีดังนี้

1.ห้ามมิให้ด่านชายแดนมีการอนุญาต Out-In ในลักษณะของ Visa run เพื่อให้ได้รับสิทธิในการอยู่ในราชอาณาจักรต่อเนื่องที่มิใช่เหตุผลเพื่อการ ท่องเที่ยว

2.กรณีเดินทางโดยอากาศยานหากตรวจพบว่าอาจเป็นการ Out-In ในลักษณะของ Visa run ให้ว่ากล่าวและแนะนำให้ผู้นั้นดำเนินการขอ Visa ให้ถูกต้องตามวัตถุประสงค์ของการเข้ามาในราชอาณาจักร แล้วอนุโลมให้เข้า ตั้งแต่บัดนี้จนถึงวันที่ 12 ส.ค.57 โดยทำเครื่องหมาย O-I ไว้บริเวณรอยตราประทับ และหลังจากวันที่ 12 ส.ค.57 เป็นต้นไป หากเจ้าหน้าที่ตรวจพบเป็นการ Out-In ให้ปฏิเสธการเข้าเมืองผู้นั้น

หมายเหตุ หากผู้ปฏิบัติมีข้อสงสัยหรือพบปัญหาติดต่อ พล.ต.ต.ชิษณุพงศ์ ยุกตะทัต หรือ พล.ต.ต.ณัฐธร เพราะสุนทร รอง ผบช.สตม. แล้วแต่กรณี

-- thaivisa.com 2014-05-10

gynnar dom som har 2 dagars resor till laos ambassad, för turistvisum eller immigration o.

åkte ditt ofta med samma bolag innan marriage visa.

 

kan man så är ju marriage och gurdian att rekomendera, man kan även få work permit på dom

Ändrades av beerchang$
Link to comment
Dela på andra sajter

OK

eftersom jag är gift (och dessutom pensionär) så kanske man ska söka "marriage Visa" då.

Med vänlig hälsning

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som jag åkte fram och tillbaka som en helt vanlig turist, som jag flög direkt till Lao sen en vecka i Thailand tillbaka till Lao sen ner till Thailand igen med båt/buss kommer det att fungera i framtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Om man som jag åkte fram och tillbaka som en helt vanlig turist, som jag flög direkt till Lao sen en vecka i Thailand tillbaka till Lao sen ner till Thailand igen med båt/buss kommer det att fungera i framtiden?

Tror nog man kan behöva ansöka ett turistvisa med multi entries i detta fall men osäker

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Om man nu åker dit och landar på suvan och får 30 dagar och sedan hem till Udon

 

Kan man åka på en liten tripp till Laos på ett par dar och sedan tillbaka ??

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

På tiden, det finns tillräckligt med illegala egelsklärare här redan.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu åker dit och landar på suvan och får 30 dagar och sedan hem till Udon

 

Kan man åka på en liten tripp till Laos på ett par dar och sedan tillbaka ??

Som jag tolkar det ar det som tidigare men med den forandring att man inte langre kan ga ett varv runt tullhuset och hem igen, stannar man daremot i Laos ska det val ses som en resa och ge 15 nya dygn!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Så har jag uppfattat det också, att man kan inte åka ut och in samma dag utan ska stanna ett tag i granlandet.

Vilken tid ses som "stannat" återstår att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat lite på Thailändska ambassadens hemsida ang visa.

Jag är gift med en thailändska och kan då söka visum Non immigrant/gift-familj.

Som jag tolkar det gäller detta visum ett år men man måste lämna landet var tredje månad.

Hur gör ni som bor i Thailand lång tid?Åker ni hem varje år och söker nytt visum?Gör ni visarun var tredje månad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat lite på Thailändska ambassadens hemsida ang visa.

Jag är gift med en thailändska och kan då söka visum Non immigrant/gift-familj.

Som jag tolkar det gäller detta visum ett år men man måste lämna landet var tredje månad.

Hur gör ni som bor i Thailand lång tid?Åker ni hem varje år och söker nytt visum?Gör ni visarun var tredje månad?

 

Hej.

Nej du behover inte lamna landet overhuvudtaget, har du ett marriagevisa, eller som det egentligen ar, ett uppehallstillstand sa maste du gora en ny ansokan varje ar och daremellan besoka mig.polisen var 90:e dag for att fa giltigheten uppdaterad, det finns tva alternativa UT, ett som ger dig ratt att stanna i landet, men inte reas ut under de 12 manader UT galler om du inte "koper till" en extra inresa, alternativt ett multyentrence UT som galler for obegransade antal inresor under UT giltighetstid!

Samma sak galler aven det s.k. retirementvisat som aven det egentligen ar ett UT!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
:14: 

Så har jag uppfattat det också, att man kan inte åka ut och in samma dag utan ska stanna ett tag i granlandet.

Vilken tid ses som "stannat" återstår att se.

ja jag har aldrig förstått att dom tillåtit att bara gå över gränsen och tillbaka igen och få nya dagar

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag har aldrig förstått att dom tillåtit att bara gå över gränsen och tillbaka igen och få nya dagar

Inte har jag forskat i det heller, men det star klart o tydligt redan tidigare att man skall vara ute ur landet i minst 24 timmar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Inte har jag forskat i det heller, men det star klart o tydligt redan tidigare att man skall vara ute ur landet i minst 24 timmar!

ja jag har också för mig det och så borde det ju vara naturligtvis :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat lite på Thailändska ambassadens hemsida ang visa.

Jag är gift med en thailändska och kan då söka visum Non immigrant/gift-familj.

Som jag tolkar det gäller detta visum ett år men man måste lämna landet var tredje månad.

Hur gör ni som bor i Thailand lång tid?Åker ni hem varje år och söker nytt visum?Gör ni visarun var tredje månad?

 

Jag får 30 dagar vid ankomst sedan tar jag med intyg på att jag är gift och åker till Immigration senast 15 dagar innan de första 30 dagarna har löpt ut.

1900 B så får man 60 dagars förlängning. Dvs 90 dagar med ett besök på Immigration. Sedan måste man lämna landet vilket passar bra med mitt jobb.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag har också för mig det och så borde det ju vara naturligtvis :14:

Forsta gangen jag gjorde detta med visarun, pa Hedenhos tid, foljde jag bestammelserna och stannade over natten i Laos, P-platsvakten va ratt forbannad nar jag kom tillbaks, jag hade ju tagit en inkomst fran honom eftersom "min" plats va upptagen. Till yttermera visso stog det 24 timmar pa P kvittot men enl. honom kom alla tillbaka efter ett par timmar, det va sa jag larde mig 24 timmarsregelns obefintlighet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

OK

eftersom jag är gift (och dessutom pensionär) så kanske man ska söka "marriage Visa" då.

Med vänlig hälsning

cpo

tog mig 30 dagar från att jag lämnade in passet och lite papper tills det var stämplat med 1 års marriage visa eller gardien visa om man har barn med en thai

har en väldigt bra person som tar hand om det utan krångel

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Jag har kollat lite på Thailändska ambassadens hemsida ang visa.

Jag är gift med en thailändska och kan då söka visum Non immigrant/gift-familj.

Som jag tolkar det gäller detta visum ett år men man måste lämna landet var tredje månad.

Hur gör ni som bor i Thailand lång tid?Åker ni hem varje år och söker nytt visum?Gör ni visarun var tredje månad?

enklast är om du söker ett non immigration O visa single från sverige då får du 90 dagar, när du kommer till Thailand

så ansöker du om ett marriage visa och du får då ett år men måste rapportera varje 90 dag på miggration eller på post till dom.

just nu i bla ladprao då changwatthana är blockerat av protesterna.

sen kan du ansöka om ett multi entry så kan du åka ut och in hur många gånger som helst på ett år.

 

man ska ha en viss summa tror det var 400 000 på banken och en månads inkomst på en viss summa.

 

pm om du är intresserad så kan jag ge dig en person som hjälpt mig massa gånger med detta. funkar alltid  klockrent

Link to comment
Dela på andra sajter

enklast är om du söker ett non immigration O visa single från sverige då får du 90 dagar, när du kommer till Thailand

så ansöker du om ett marriage visa och du får då ett år men måste rapportera varje 90 dag på miggration eller på post till dom.

just nu i bla ladprao då changwatthana är blockerat av protesterna.

sen kan du ansöka om ett multi entry så kan du åka ut och in hur många gånger som helst på ett år.

 

man ska ha en viss summa tror det var 400 000 på banken och en månads inkomst på en viss summa.

 

pm om du är intresserad så kan jag ge dig en person som hjälpt mig massa gånger med detta. funkar alltid  klockrent

400 000 baht eller en summa som kommer in på dit konto som skall vara någonstans mellan 13-15 000 /mån tror jag det är, finns säkert andra som vet till 100% hur mycket det skall vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

400 000 baht eller en summa som kommer in på dit konto som skall vara någonstans mellan 13-15 000 /mån tror jag det är, finns säkert andra som vet till 100% hur mycket det skall vara.

 

40 000 Baht (före skatt) per månad + ett intyg om detta från ett svenskt konsulat eller ambassaden.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat lite på Thailändska ambassadens hemsida ang visa.

Jag är gift med en thailändska och kan då söka visum Non immigrant/gift-familj.

Som jag tolkar det gäller detta visum ett år men man måste lämna landet var tredje månad.

Hur gör ni som bor i Thailand lång tid?Åker ni hem varje år och söker nytt visum?Gör ni visarun var tredje månad?

Jag har skaffat uppehållstillstånd baserat på mitt äktenskap samt arbete.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Nej du behover inte lamna landet overhuvudtaget, har du ett marriagevisa, eller som det egentligen ar, ett uppehallstillstand sa maste du gora en ny ansokan varje ar och daremellan besoka mig.polisen var 90:e dag for att fa giltigheten uppdaterad, det finns tva alternativa UT, ett som ger dig ratt att stanna i landet, men inte reas ut under de 12 manader UT galler om du inte "koper till" en extra inresa, alternativt ett multyentrence UT som galler for obegransade antal inresor under UT giltighetstid!

Samma sak galler aven det s.k. retirementvisat som aven det egentligen ar ett UT!

 

Nja, han måste först söka ett non-o (som gäller i 3 månader) och innan detta går ut så ansöker han om ett UT med anledning av gift med thailändska. Uppfyller hab då de ekonomiska kraven för detta så får han ett UT som gäller ett år utan att lämna landet.

 

Vad Rangsit menar är nog ett multivisa som även det gäller i ett år men han måstedå lämna landet var tredje månad. Han kan ju även få ett UT på 1 år på det visat om han ansöker innan det är utgånget. Men om han planerar att stanna en längre tid (mer än 1 år) så finns det ju ingen anledning att skaffa ett dyrare multivisum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...