Jump to content
IGNORERAD

SFI i Nacka kommun


Mikain

Recommended Posts

Hej alla!

Har sökt runt på forumet och googlat efter min fråga men verkar lite svårt att hitta info om hur bra de olika SFI-skolorna är, speciellt de som finns i Nacka.

Det är så att jag och min fru kommer flytta till Nacka ganska snart och vi vill gärna att frun ska bli klar med sin SFI-utbildning då hon vill kunna studera och få minst en gymnasieutbildning.

Jag undrar om det är någon/några som studerat/haft fru/man som gått på någon av SFI-skolorna i Nacka? Min fru kom till Sverige november 2010 och har varit på ett par olika skolor sen dess pga flytt. Först pluggade hon på Lernia i ett halvt år, men hon tyckte det var en helt värdelös skola, lärarna brydde sig inte, de andra som studerade där brydde sig inte heller och det verkade inte som skolan hade någon avsikt att släppa ut någon eller låta de klättra upp i kurserna. 

Senare fick vi barn och flyttade, nu har hon pluggat på SFI i tumba som är ungefär en lika värdelös skola som Lernia. Jag har själv varit med och lyssnat när hon haft lektioner på de här skolorna. Det är exakt samma problem på den nya skolan, även fast den här tydligen är kommunstyrd, som vi hade hört skulle vara bättre. 

 

Så min fråga är om någon vet vilken som är den bästa SFI-skolan i Nacka? Vi har läst runt på t ex Folkuniversitets sida och deras kurser verkar visst vara 100 gånger svårare än de andra skolorna, speciellt om man ser till de krav som ställs för de olika SFI-kurserna. Exempelvis är nivån på C-kursen hos Eductus lika svår som A2 hos Folkuniversitet.

Vi vill gärna att det ska vara bra lärare som är INTRESSERADE av att lära ut, inte bara ta emot sin lön för att sitta där. Jag förstår ju att det är svårt att undvika folk som inte är intresserade av att lära sig svenska men det går väl att söka efter ställen med bättre lärare? :))

 

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det bästa är om hon får någon kompis som hjälpa henne med språket, det hjälpte min fru en hel del, + att dom träffas och äter thaimat tillsammans. Nu när hon läser vård och omsorg så är åter igen någon annan thai dam som redan är klar och hjälper frugan i hennes viktiga yrkesval! :thumbsup:  Jag skulle aldrig kunna bli sjukis, fan vad svårt det vekar va med all latin å skit!  :not_i:  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar och för tipsen :)

Jag får väl helt enkelt hoppas hon hamnar på en bättre skola den här gången som bryr sig om att lära ut svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Lernia är skräp som bryr sig bara om pengarna som dom tjänar på varje elev och om dom inte har någorlunda  förutsättningar att plugga hårt själva kommer dom sitta av resten av livet där utan att bli klara. Min fru gick på Lernia förut ren katastrof men vi hade turen och flytta ut till Värmdö där kommunen håller i utbildningen (tror jag) och den har vart fantastisk hon blev klar på 6 månader och nu även avslutat Svenska som andra språk och siktar på att gå yrkes utbildning som undersköterska. Hurvida Nacka håller samma kvalitet vet jag inte men jag håller tummarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...