Jump to content
IGNORERAD

Hjälp och råd om GPS


Magrood

Recommended Posts

Hej

 

Inlägget är långt och ganska typiskt mig… så ni som har ont om tid får hoppa över det… :-)

 

:::

Jag behöver be om råd om gps.

:::

Tidigare använde jag kartfunktion på min mobiltelefon (iPhone) eller Google maps appen som finns i telefon.

Men när telefonen är kopplat till bilen antingen via usb-sladd för att ladda batteriet eller via blåtand för att kunna svara i telefon via ratten - så försvinner "rösthjälpen" från kartfunktionen.

 

Jag var mycket nöjd med kartfunktionen på mobilen.

- den var pålitlig

- man kan se vilka rutter som finns att välja bland samt tiden och antal kilometer

- man kan även välja att undvika tullarna och Stockholms hjärta

 

 

Det som jag var missnöjd med var:

- att rösten försvann när telefonen är kopplad till bilen på något sätt (läser jag i instruktionsboken så hittar jag kanske lösningen, vet inte)

- att den inte talar om vad nästa sväng efter den första svängen blir (det underlättar planeringen mycket, tycker jag)

 

 

:::

För ett par veckor sen köpte jag en Garmin GPS från Elgiganten. (öppet köp 30 dagar)

Det är många saker som är bra med den.

 

Men det som jag saknar är:

- att man inte kan se rutterna och får välja själv som i telefonen

- att den verkar vilja leda mig in i smeten vilket jag inte uppskattar. Jag förstår att den vill ge mig rutten med kortaste restid. Men vissa sträckor har jag åkt tidigare och tycker att Garmins förslag är knasigt.

- att man inte kan välja att undvika tullarna och tullavgifter (om det går att undvika så vill jag se och bestämma själv)

- verkar besvärligt att uppdatera den

 

:::

Jag kan tänka mig att skaffa en mini iPad och köpa en bra GPS-app.

Har ett extra simkort som jag kan använda med den.

Men det är onödigt att köpa något som kostar dubbelt så mycket som en GPS och sen måste betala för internetuppkoppling varje månad.

Å andra sidan kan jag ha nytta av iPad (vad, vet jag inte än…  he he he)

 

:::

 

Vad tycker ni är den bästa lösningen?

:::

 

Jag är beroende av en GPS-funktion eftersom jag är thai … he he he (nu är jag lite dum)

Jag är helt kass på orientering.

:::

 

Mvh

Magrood

 

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inlägget är långt och ganska typiskt mig… så ni som har ont om tid får hoppa över det… :-)

:::

Jag behöver be om råd om gps.

:::

Tidigare använde jag kartfunktion på min mobiltelefon (iPhone) eller Google maps appen som finns i telefon.

Men när telefonen är kopplat till bilen antingen via usb-sladd för att ladda batteriet eller via blåtand för att kunna svara i telefon via ratten - så försvinner "rösthjälpen" från kartfunktionen.

Jag var mycket nöjd med kartfunktionen på mobilen.

- den var pålitlig

- man kan se vilka rutter som finns att välja bland samt tiden och antal kilometer

- man kan även välja att undvika tullarna och Stockholms hjärta

Det som jag var missnöjd med var:

- att rösten försvann när telefonen är kopplad till bilen på något sätt (läser jag i instruktionsboken så hittar jag kanske lösningen, vet inte)

- att den inte talar om vad nästa sväng efter den första svängen blir (det underlättar planeringen mycket, tycker jag)

:::

För ett par veckor sen köpte jag en Garmin GPS från Elgiganten. (öppet köp 30 dagar)

Det är många saker som är bra med den.

Men det som jag saknar är:

- att man inte kan se rutterna och får välja själv som i telefonen

- att den verkar vilja leda mig in i smeten vilket jag inte uppskattar. Jag förstår att den vill ge mig rutten med kortaste restid. Men vissa sträckor har jag åkt tidigare och tycker att Garmins förslag är knasigt.

- att man inte kan välja att undvika tullarna och tullavgifter (om det går att undvika så vill jag se och bestämma själv)

- verkar besvärligt att uppdatera den

:::

Jag kan tänka mig att skaffa en mini iPad och köpa en bra GPS-app.

Har ett extra simkort som jag kan använda med den.

Men det är onödigt att köpa något som kostar dubbelt så mycket som en GPS och sen måste betala för internetuppkoppling varje månad.

Å andra sidan kan jag ha nytta av iPad (vad, vet jag inte än… he he he)

:::

Vad tycker ni är den bästa lösningen?

:::

Jag är beroende av en GPS-funktion eftersom jag är thai … he he he (nu är jag lite dum)

Jag är helt kass på orientering.

:::

Mvh

Magrood

I Sverige eller Thailand?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h, on 27 Apr 2014 - 20:25, said:

I Sverige eller Thailand?

 

 

 

 

Detta borde vara en ledtråd.         cool.gif    

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vilken modell du har. Men dom Garmin jag kört med under åren har haft inställningar för att undvika betalmotorvägar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige kha.

Garmin Nuvi 2597LMT

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök lista ut varför rösten försvinner från din iPhone i bilen.

Det ska funka.

Låter billigast och bäst, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Det finns en väldigt bra app nu till iphone för navigering som heter "Eniro Navigation" som även laddar ner hela sverigekartan lokalt i telefonen så den inte belastar surf-kontot i telefonen

 

Appen är gratis för Sverige och du kan köpa till kartor för andra länder/områden. Tror Malaysia/Singapore/Thailand kostade 188 kr

 

Testa den och se om den ger dig det du behöver

 

jag har kört den en del och gillar den klart bättre än google maps-appen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på villkoren, dom får rätt att titta på ALLT du har i din telefon

 

Ja. Så är det med väldigt många andra appar också om du granskar lite. man kan ju dock stänga av en hel del själv om man vill

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge kört med en TomTom navigator i bilen men nu när jag var nere hos en arbetsgivare i Tyskland slog jag till med en ny GPS tillverkade av Becker. Det går som tur är att ställa in svenska som språk i både menyer och guidning så man slipper höra en barsk tysk skrika ut order till en i bilen...

 

post-3473-0-33025600-1398751899_thumb.jp

 

Något man kan säga om moderna GPS navigatorer är att det finns inställningar för nästan allt i dem och det går nog på din Garmin att plocka fram något som bör heta alternativ eller alternativa rutter? Där bör du då kunna få fram andra vägar till din destination.

 

Problemet är ofta att menyerna inte är så lätta att förstå sig på men efter idogt cirklade runt i menyerna hittar man nog det man söker.

 

Jag föredrar en riktig bil GPS framför Iphonen i bilen, telefonen har jag som vägledning till fots. Men smaken är ju som baken?

post-3473-0-33025600-1398751899_thumb.jp

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack så mycket för hjälpen.

Jag åkte till Elgiganten och pratade med dem och frågade om en Tomtom som skulle vara bättre.

Tomtom saknade TCA (eller vad det nu heter - real time trafikdata).

Så jag behöll Garmin.

Lämnade dock tillbaka servicetjänsten eftersom jag ej kunde få hjälp när jag ville.

Det blev lite tjafs med jag fick lämna tillbaka tjänsten.

Nu har jag pillat lite i Garmin och hittat många bra saker och tror att jag fortsätta behålla den.

:::

Kan även välja rutter och undvika tullar. (Tack vare tipset bl.a. härifrån).

:::

Telefonen används så mycket till annat så jag tror att det blir bra med en gps.

:::

Tack igen för hjälp och råd!

Med vänlig hälsning,

Magrood

Ps. Jag är inte van vid att köpa något dyrt utan att undersöka saken innan. he he he...

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...