Jump to content
IGNORERAD

Varför intresserar vi oss för historia?


svarten

Recommended Posts

Quote

Hittade inlägget i bloggen som handlar om Songkran.. http://svarten.blogs...4/songkran.html

Men bilderna är tydligen borttagna!

Det visar ju på att du inte kollade så noga innan du drog slutsatsen till att de togs bort pga att bloggaren skulle dölja något. Kan inte heller se att några bilder har tagits bort. Dessa lades nog till av din förutfattade meningar. Så här såg sidan ut den 5 januari 2009 kl 06:35, alltså några dagar innan denna tråd skapades:

http://209.85.175.13...sv&ct=clnk&cd=1

Där finns bara en bild och denna är nog inte så stor ide att dölja om det inte vore för att minska utnyttjad bandbredd.

Nu kan du visserligen komma med en ny konspirationsteori om att Svarten äger Google alternativt har betalat pengar till Google för att ändra denna sida. Alternativt kanske du har varit inne på bloggen tidigare men det verkar inte så på dina poster i denna tråd. Du hade nog försökt lyfta fram detta tidigare i så fall.

Min slutsats är att du verkar ha fördomar och inte litar på människor. Inget jag kan göra något åt eftersom du inte kommer tro mig ...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    5

  • Magrood

    4

  • matte

    4

  • GammalDansken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest jing jing

Quote

Det visar ju på att du inte kollade så noga innan du drog slutsatsen till att de togs bort pga att bloggaren skulle dölja något. Kan inte heller se att några bilder har tagits bort. Dessa lades nog till av din förutfattade meningar. Så här såg sidan ut den 5 januari 2009 kl 06:35, alltså några dagar innan denna tråd skapades:

http://209.85.175.13...sv&ct=clnk&cd=1

Där finns bara en bild och denna är nog inte så stor ide att dölja om det inte vore för att minska utnyttjad bandbredd.

Nu kan du visserligen komma med en ny konspirationsteori om att Svarten äger Google alternativt har betalat pengar till Google för att ändra denna sida. Alternativt kanske du har varit inne på bloggen tidigare men det verkar inte så på dina poster i denna tråd. Du hade nog försökt lyfta fram detta tidigare i så fall.

Min slutsats är att du verkar ha fördomar och inte litar på människor. Inget jag kan göra något åt eftersom du inte kommer tro mig ...

hehe du är ju en rolig typ...  :mdr:   på tal om att dra slutsatser..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hehe du är ju en rolig typ...  :mdr:   på tal om att dra slutsatser..

Kan kanske vara så att jag är en rolig typ men de bilder som du påstod fanns på sidan tidigare fanns där inte 5/1. Du verkar också ha missat denna sida om Thailand som faktiskt är nyare än den om Songkran.

http://svarten.blogs...ska-tempel.html

Antar att det saknas bilder även på denna som fanns där tidigare. Ögonblicksbilden för denna sida är ifrån 23/12 2008 men någon kan ju konspiratoriskt ha plockat bort dem tidigare för att lura herr jing jing...

http://209.85.175.13...lient=firefox-a

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Kan kanske vara så att jag är en rolig typ men de bilder som du påstod fanns på sidan tidigare fanns där inte 5/1. Du verkar också ha missat denna sida om Thailand som faktiskt är nyare än den om Songkran.

http://svarten.blogs...ska-tempel.html

Antar att det saknas bilder även på denna som fanns där tidigare. Ögonblicksbilden för denna sida är ifrån 23/12 2008 men någon kan ju konspiratoriskt ha plockat bort dem tidigare för att lura herr jing jing...

http://209.85.175.13...lient=firefox-a

När jag första gången titta på "svartens blogg" så fanns det ganska många bilder samlade i något arkiv. Jag tror jag fick upp dem när jag klickade på bloggavataren. Ber om ursäkt att jag inte längre kan hitta dessa bilder samt att jag missade Songkran inlägget.

Eftersom ditt intresse för bloggen verkar vara större än mitt så kanske du upplysa var bilderna finns?

Personligen är jag nu mest nyfiken på hur stor sannolikheten är att det finns TVÅ svarten i uppsala, med samma passionerade intresse för islam, samt med Thailandsanknytning, båda har bl.a. en dotter, SCB finns i bloggen, diskussion om kostnaden för invandrare verkar intressera båda m.m.

Var för sig är det väl inte så märkvärdigt, men sammantaget skapar det en osannolik eller högst osannolik företeelse. När sedan Svarten 2 kommer infarande och skall ställa allt tillrätta, ja då ökar misstänksamheten och just nu försöker jag förstå hur man på "Svartens blogg" kan se strömningar från MPR?

Quote

Hej!

Det är jag som är Svarten med bloggen.

Jag såg i min besökstatistik att det var flera besökare på bloggen från detta forum, blev nyfiken och tittade in igår. Tyckte först att var ett lite märkligt och lustigt sammanträffande - tja, det tycker jag fortfarande. Efter att ha läst de senaste inläggen bestämde jag mig för att registera mig och och förhoppningsvis göra klart för tvehågsna att jag har absolut ingenting med forumets "original Svarten" att göra. Jag visste inte ens att han och detta forum fanns förrän igår.

Jag har dessutom ytterligare två bloggar där jag skriver under namnet Svarten:

http://starbreeze-info.blogspot.com/

http://konserverad.blogspot.com/

Hoppas nu bara att "original Svarten" inte också är intresserad av reklam och dataspel för då har jag kanske ställt till det ännu värre  :mdr:

Jag tycker ni kan lägga ner den här diskussionen och fortsätta vara goda vänner på detta trevliga forum.

Vänligen

Svarten

Vad säger du merlins? har du en vettig förklaring på detta eller du vidhåller konspirationsteorierna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När sedan Svarten 2 kommer infarande och skall ställa allt tillrätta, ja då ökar misstänksamheten och just nu försöker jag förstå hur man på "Svartens blogg" kan se strömningar från MPR?

Åtminstone mitt webbhotell tillhandahåller statistik (*) där man kan se "referrer", d v s om någon klickar på en länk som leder till min hemsida så kommer sidan där länken fanns att komma med i min statistik.

Om jag har ett fåtal besök och plötsligt ser en massa besökare som kommer från en site som jag inte har en aning om vad det är för något, så kollar jag naturligtvis vad det är för någon sida. Och detta har Svarten 2 gjort, kommit rakt in i den här tråden genom din länk.

Ge dig nu, det här börjar låta som alla konspirationsteorierna kring 9/11, Kennedymordet osv...

(*) anmärkning som ren konsumentupplysning, sedan 20 november får jag inte någon statistik, webbhotellsleverantören Spray beklagar felet men verkar oförmögna att fixa det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ärligt jing jing så tycker jag du ska söka hjälp för din förföljsemani, är det inte muslimska terrorister eller kommunister så är det Svarten eller Nobuzz :Drogar-Scared(LBG):

Även om det är ganska roande att läsa om dina senaste konspirationsteorier så är det nog bäst att du kommer under behandling snarast innan det slår över helt :wacko:

(hoppas du tar detta på rätt sätt nu så inte jag blir inblandad dina mörka teorier ;) )

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Svarten II

Hoppsan!

Det blev inte ett dugg bättre efter mitt "inhopp".

Jag hade inte förstått vilken typ "jing jing" var,

det finns tydlingen en eller ett par sådana på alla forum.

Det enda man kan göra är att ignorera dem fullständigt.

Situationer liknande denna är deras stora glädje och livsluft...

Nu avregistrerar jag mig och lämnar er...

Hejdå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Helt ärligt jing jing så tycker jag du ska söka hjälp för din förföljsemani, är det inte muslimska terrorister eller kommunister så är det Svarten eller Nobuzz :Drogar-Scared(LBG):

Även om det är ganska roande att läsa om dina senaste konspirationsteorier så är det nog bäst att du kommer under behandling snarast innan det slår över helt :wacko:

(hoppas du tar detta på rätt sätt nu så inte jag blir inblandad dina mörka teorier ;) )

Du kan vara lugn bigboss du finns inte med någonstans i konspirationsteorin...  :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Vad är det egentligen som är så upprörande? Vad jag kan se så överensstämmer "svarten 2:s blogg" till 100% med "svarten 1:s" övertygelse. Han borde vara glad att det finns ett media som producerar och sprider hans åsikter på ett större område än MPR. Visst är det ett sammanträffande!  :whistle: Jag tycker också "Svarten 2" reagerade lite konstigt.han borde vara mera tacksam över att hans blogg fått lite uppmärksamhet, och en ökad frekvens av besökare, vilket lyft... för han vill väl att folk skall läsa hans blogg?

Nu när Svarten 2 avslutat sitt medlemskap så skulle det inte förvåna mig om buzzen snart träder fram...  blir nog ett långt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten tar sig tid att formulera en ny och intressant tråd men till ingen nytta alls. Den mals sönder i det första inlägget och tar en ny inrikting där vi tvingas ta del av en tragisk människas tidsfördriv och osunda intresse för vad andra gör eller inte gör.

Är det någon mening att starta nya trådar när i stort sett alla intressanta diskussioner slutar på samma vis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Svarten tar sig tid att formulera en ny och intressant tråd men till ingen nytta alls. Den mals sönder i det första inlägget och tar en ny inrikting där vi tvingas ta del av en tragisk människas tidsfördriv och osunda intresse för vad andra gör eller inte gör.

Är det någon mening att starta nya trådar när i stort sett alla intressanta diskussioner slutar på samma vis?

Ja det är tragiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten & Magrood,

Tack för igår! Det var jättetrevligt :)

I morse tog vi det lugnt och bastade på hotellet efter frukostbuffen.

Sen hann vi med att se slutet på dagens gudstjänst i Uppsala domkyrka där dom just idag hade en prästvigning.

Vi fick se ärkebiskopen i sin blåa skrud och biskopshatt svinga sin gigantiska silverkäpp och alla överhuvud i kyrkväsendet

i Uppsala i samlad trupp i kyrkan. Kul med lite extra spektakel i kyrkan eftersom fröken aldrig varit i västerländsk kyrka förut.

Desssutom lite extra roligt eftersom jag upptäckte att det är en gammal bekant som är ett av de högsta hönsen

i kyrkan numera. Så nu kan man väl säga att jag känner fundamentalister. Synd bara att han inte var muslim. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Med referens till rubriken!

Att vara intresserad av historia och även dra lärdom av denna är för mig ganska självklart.

Det är ju lite som att ro en eka -  man måste blicka bakåt för att komma rätt framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Svarten & Magrood,

Tack för igår! Det var jättetrevligt :)

I morse tog vi det lugnt och bastade på hotellet efter frukostbuffen.

Sen hann vi med att se slutet på dagens gudstjänst i Uppsala domkyrka där dom just idag hade en prästvigning.

Vi fick se ärkebiskopen i sin blåa skrud och biskopshatt svinga sin gigantiska silverkäpp och alla överhuvud i kyrkväsendet

i Uppsala i samlad trupp i kyrkan. Kul med lite extra spektakel i kyrkan eftersom fröken aldrig varit i västerländsk kyrka förut.

Desssutom lite extra roligt eftersom jag upptäckte att det är en gammal bekant som är ett av de högsta hönsen

i kyrkan numera. Så nu kan man väl säga att jag känner fundamentalister. Synd bara att han inte var muslim. :)

haha du är ju redan påve... i varje fall här på MPR.

OK jag skall inte tugga sönder tråden mera...nu kan jolin & co fördjupa sig i historien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Jing jing tog upp Svarten 1 ,Svarten2 och placerade dessa i Uppsala.Går man tillbaka i historien kan jag placera ytterligare en Svarten på nämnda plats. Svartenbrand "Svarten" numera känd under annat namn.Vilka ståndpunkter denne man skulle ha i denna nutida debatt vet man väl inte,men visst är det intressant med historia

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag har följt jing-jing en stund och måste tyvärr meddela att det är jag som är Svarten 1, jag bodde i Uppsala 1976 under 6 månader i förorten Gränby, min hemdator då, lika stor som Gränby centrum, fickformat alltså, skrev jag om de muslimska fundamentalisterna, kallades fanatiker på den tiden tror jag. Så Magroods Svarten är bara nummer 2 och nya Svarten är bara nummer 3.

[move] :wai: Gubben som var Svarten nummer 1 i Uppsala 1976  :wai:   [/move]

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en svag känsla av att det var så. En närstående var ganska högt uppsatt polis i Uppsala på den tiden och jag vill minnas att han mumlade om "dessa jävla Svarten" eller nånting åt det hållet.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej,

jag har följt jing-jing en stund och måste tyvärr meddela att det är jag som är Svarten 1, jag bodde i Uppsala 1976 under 6 månader i förorten Gränby, min hemdator då, lika stor som Gränby centrum, fickformat alltså, skrev jag om de muslimska fundamentalisterna, kallades fanatiker på den tiden tror jag. Så Magroods Svarten är bara nummer 2 och nya Svarten är bara nummer 3.

[move] :wai: Gubben som var Svarten nummer 1 i Uppsala 1976  :wai:   [/move]

Vilken enorm lättnad att få reda på det!!! Har legat sömnlös... :-)

På tal om konspirationsteorier så känner jag i mitt inre att det omöjligen vara en slump att det varje gång jag läser ett inlägg av jing jing

-fast jag att vet jag inte borde  - kommer upp info i min browser om att det finns "liknande trådar" och att en av dessa heter:

Vad gjorde att MrBomBom, Thorsten Flinck , Bibben mfl blev bannade i grupp?  

Kan någon av dessa vara jj med ett nytt nick?

Jag har lusläst tråden, men alla bilder verkar vara borttagna.

Håll med om att det oser katt.

En slump? Knappast

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej,

jag har följt jing-jing en stund och måste tyvärr meddela att det är jag som är Svarten 1, jag bodde i Uppsala 1976 under 6 månader i förorten Gränby, min hemdator då, lika stor som Gränby centrum, fickformat alltså, skrev jag om de muslimska fundamentalisterna, kallades fanatiker på den tiden tror jag. Så Magroods Svarten är bara nummer 2 och nya Svarten är bara nummer 3.

[move] :wai: Gubben som var Svarten nummer 1 i Uppsala 1976  :wai:   [/move]

sorry gubben,,,, du är numera registrerad som "svarten 4"  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Vilken enorm lättnad att få reda på det!!! Har legat sömnlös... :-)

På tal om konspirationsteorier så känner jag i mitt inre att det omöjligen vara en slump att det varje gång jag läser ett inlägg av jing jing

-fast jag att vet jag inte borde  - kommer upp info i min browser om att det finns "liknande trådar" och att en av dessa heter:

Vad gjorde att MrBomBom, Thorsten Flinck , Bibben mfl blev bannade i grupp?  

Kan någon av dessa vara jj med ett nytt nick?

Jag har lusläst tråden, men alla bilder verkar vara borttagna.

Håll med om att det oser katt.

En slump? Knappast

/GD

Kan meddela att det går utmärk att registrera nytt stödmedlemskap som "svarten 5" Du får då 5 megabite fritt utrymme på en blogg, där du och dina likasinnade kan oja er över både det ena och andra. lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

jaja, suck...

F ö känns det som det är många här som skulle ha nytta av lite historieundervisning, apropå en annan tråd.(dansk flyktingpol.--> kommunism)

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten (x)

Jag kan väl direkt säga att jag retat upp mig lite på ditt aktiva sätt att fortsätta en del "avslutade" diskussioner. Du har så snart tillfälle givits, uppmuntrat i stort sätt alla, som skrivit något negativt om mig eller mina åsikter. Visst förvånade det mig i början, men när jag upptäkte att det var en medveten strategi så övergick förvåningen till irritation.

Nu får vi båda leva med den nya förändringen.

Hej Jing Jing...

Anledningen till att jag lägger mig i är för att du är vår gemensamma vän.

Jag försökte svara på dina inlägg här på tråden igår kväll, men jag var för trött eller kanske för förvirrad för att kunna uttrycka mig. Valde istället att skriva PM, men det gick inte så bra heller.

Jag måste erkänna att tankarna om det här har dykt upp hela dagen.

Jag vet inte hur jag känner. Jag vet inte hur jag ska känna.

Jag vet inte om jag ska sörja det som hänt, eller bara låta det vara...

Å ena sidan är jag glad att få en förklaring från dig om varför det blev som det blev.

Jag kan förstå dig att det är irriterande om du upplever att någon "fortsätta en del avslutade diskussioner".

Ibland går vi över gränsen utan att reflektera över hur den andra upplever det.

Oftast fokuserar vi oss mer på hur den andra beter sig mot oss, än hur vi själva beter oss/har betett oss mot andra.

Ibland glömmer vi bort att saker som inte stör oss kanske stör andra.

Man går förbi varandra helt enkelt.

Sånt händer även i parförhållanden.

Har man tur så tas det upp av den andra och man löser det tillsammans.

Det kan komma prestige emellan som gör att man inte vill erkänna sin del av felet.

Men om man verkligen tycker om varandra så brukar man överväga det och lösa det på ett bra sätt till slut.

---

Nu är inte Du och Svarten något par direkt.

Och vi har bara setts varandra en gång.

Men den gången hade vi så trevligt och vi mindes det än.

Du kanske inte vet hur mycket vi tyckte om dig.

Du kanske inte vet hur oroliga när vi inte såg dig skriva på TT ett tag.

Du kanske inte vet hur mycket jag uppskattade den filen du gav mig, och lektionen om affärsverksamhet du gav via telefon.

---

Jag vet som sagt inte vad jag vill och vad jag känner och ska känna.

Vi vet det hela tiden att du är en god människa.

Men det som hänt de senaste två dagarna kändes obehagligt för mig.

Du vet att vi varit trakasserade på nattetid ibland.

Men du lämnar ut personlig information om oss vid flera tillfällen. Visserligen så är det inte någon hemlighet direkt.

Men att se en vän understryker vår personliga information trots att han vet om vår historia känns olustigt.

Det känns olustigt att till och med vilka sagor och vilken författaren som lästes för Svartens barn nämndes. Jag har inte läst alla hans inlägg så jag vet inte om han skriver om vilka böcker han läser för sitt barn. Men jag vet att han pratar om det med sina vänner.

Det känns olustigt att du inte tror på mig när jag sa att bloggen inte är min mans blogg.

Det känns olustigt att känna att en vän försökte svärta ned mannen min.

Vi skulle aldrig kunna göra samma sak mot dig trots "förändringen" nu. Jag tror inte Svarten skulle göra det ... att lämna ut information om ditt privata liv.

---

Jag hoppats att "irritationen" hade tagits upp mellan er tidigare via PM som vänner.

Men det är lätt att vara efterklok.

---

Det är upp till er två hur ni löser det. Jag ska inte lägga mig i.

Jag vill bara säga vad jag tycker och hur jag upplever det.

Man kan inte vara vän med alla, det förstår jag.

Men trots den nya "förändringen" så vill jag att du ska veta att vi aldrig glömmer den trevliga sidan och kanske den riktiga sidan av vår vän.

---

Mvh

Magrood

--- Jag skriver både med Vi och Jag beroende på om det är mitt personliga uttryck, eller om det är saker som vi pratat om gemensamt och tycker likadant, så som jag uppfattat det i alla fall. Och vissa Vi står som synonym till Man fast mer personligt. ---

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Hej Magrood

Det blev ju en jädra soppa av det här. Du är en klok kvinna, och du beskrev själva hur ”Vi” borde löst ”konflikten” men det är som du säger lätt att vara efterklok.

Jag får dock ett väldigt dåligt samvete efter jag läst ditt brev och gör därför ett försök att få stop på tokerierna. Normalt har jag inga problem med människor som har andra uppfattningar än mina egna. Jag har vänner och bekanta som ganska väl representerar ett tvärsnitt av Sveriges befolkning, ja det finns även muslimer i bekantskapen, som jag på goda grunder respekterar. Jag har också ett öppet sätt mot nya människor som av olika anledningar korsar min väg, svarta, röda eller gula, vänster eller höger. Så den där stämpeln islamofob, främlingsfientlig, ja även idi*t, som ett gäng här på MPR försökt klistra i pannan på mig, och för all del på några andra också, som har andra synpunkter, skapar en del irritation och ett visst intresse att ”ge igen”. Visst är det primitivt, men det är ju dessvärre så det funkar i många diskussioner där argumenten för de olika uppfattningarna inte har någon verkan. Då väcks i stället människans mörka sidor till liv och jakten på den verbala knockouten startar. Denna kan i många fall vara både komisk och givande men ibland går den över gränsen och skapar onödiga problem. Jag vill nog påstå att det krävs minst två för att hamna där.

Som jag ser det är hela islamdiskussionen nu så pass infekterad att vi alla borde undvika den helt och hållit. Jag skall göra vad jag kan för att hålla politik och religion borta från MPR, hoppas flera följer efter. (även de blodtörstiga supportgängen som plikttroget stöttar upp de olika uppfattningarna).

Avslutningsvis vill jag säga till Magrood och Svarten att det som är gjort är gjort och svårt att ta tillbak. Jag har dock dåligt samvete att jag drev det så långt. Innerst inne vet jag att Svarten är en föredömligt reko kille och jag skulle inte tveka en sekund att ställa upp för er, om ni nu var i behov av detta. Låt oss nu se framåt och försöka göra något bra av det istället. Jag tar gärna ett steg tillbaka och ber er om ursäkt för min buffliga okänsliga attityd. Jag skall försöka bättra mig. Jag hoppas att andra som läser detta förstår och tänker till innan, inte efter, ni startar ett personligt påhopp.

Mvh

Jing Jing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där Jing Jing! :great: Är du sjuk?

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...