Jump to content
IGNORERAD

Varför intresserar vi oss för historia?


svarten

Recommended Posts

” … och vad tycker du Svarten? Dagdrömmar du gubben lilla?” frågar min historielärare mig min andra dag på gymnasium. Vi hade under gårdagen fått vår första läxa. Vi skulle ha läst några sidor om varför historia är så viktig. Läxan hade jag förstås inte gjort. Jag orkade inte heller hänga med lektionen. Men ”för att vi ska lära oss av gamla misstag” lyckades jag spotta ur mig. Jag vet inte om svaret dög men lärare vände sig till andra elever och lät mig vara i fred i alla fall.

Det där med främlingsskygghet är lite ologiskt tycker jag. När jag var ung pratade de amerikanska ungarna så förbaskat illa om de svarta. Jag fattade ingenting då det var de vita som själva tvingade dit dem. När jag var ung i Sverige fanns inte så många kommentarer om invandrare. De få som jag hörde kom ofta från finnar. Idag är som känt islamofobi det största diskussionsämnet på vårt forum där de flesta är ihop med invandrare, flera är invandrare själva och flera av våra partners är muslimer. Vidare har vi muslimska vänner, särskilt tjejerna har träffat vänner på SFI. Våra tjejer har dessutom miljoner landsmän som är muslimer. Mitt i allt detta finns det många svenskar som har fördomar om våra fruar.

Nu har mitt intresse för historia vuxit enormt sedan gymnasium. Jag har läst om växlande vänskap och hat mellan de nästan identiska religionerna judaism, kristendom och islam under de senaste århundradena. Jag har läst om hur svenskarna hatade danskarna för 400 år sedan. De svenska prästerna varnade sina församlingar för den illära som den danska kyrkan predikade samt att alla danskar hade röda svansar. När många tyskar flydde från nazism till Sverige behandlades de illa. ”Nazister hade ju inget här att göra”. Finnarna var inte heller så välkomna. De klarade inte jobbet för allt fylleri och de slogs med knivar. Även deras barn skulle få regelbundet stryk i skolan. När dessa barn sedan åkte till Finland för att träffa mor- och farföräldrar fick de ett kok stryk från barnen även där eftersom de inte kunde finska och klädde sig som svenskar. Med tid kom det en del italienare till Sverige. De var mörka hedningar som praktiserade katolicism. De var lata och okunniga om arbetsmarknaden. Plötsligt var det inget fel med finnarna och tyskarna längre. Sedan kom chilenare och afrikaner hit och de var för mycket. Men sedan kom muslimer kom och ville bygga moskéer eftersom de kristna byggde kyrkor. ”Sådana får minsann skickas ut till förorterna! De jobbar dessutom inte.”

Överallt är det så. Hatet verkar ha sina moden. Igår var det mode i USA att hata svarta och respektera araber och iranier (som var flitiga egna förtagare). Idag är det tvärtom. Förr i USA talades det även illa om hinduer som förtjänade att svälta för att de var bakåtsträvande. Idag har de respekt och det är de ”lata” latinamerikanare som får onda blickar. Hur kan det vara så? Hur kan etniska och religiösa grupper en dag ha onda skrifter som säger att de ska slå kvinnor och mörda sina barn samt vara lata för att nästa dag vara flitiga och hederliga medborgare?

Ofta tycks det handlar om politik och ekonomi som t.ex. hatet mellan Danmark och Sverige. Eller hatet för tyskarna just efter kriget. Eller hatet för muslimer just nu när västerlandet blir beroende av arabernas olja som kan fördubblas i pris när som helst.

Om man tänker på historien borde man inse att denna ”tycka illa om islam” fas kommer att försvinna. Någon annan kommer att ta platsen på skambänken. Om det nu kommer att göra det vad är det för mening att hysa agg idag?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    5

  • Magrood

    4

  • matte

    4

  • GammalDansken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag tror att Herman Lindqvist skrev: "Ett land utan historia har ingen framtid".

I Sverige så har det fram till Bernadottarna varit kungen som skrev historien. Från slutet av 1800-talet så var det politikerna och de anpassade historien så det passade dem. Den "riktiga" kom väl med författarna Jan Fridegård, Willhelm Moberg och Per Anders Fogelström som skrev mycket om de vanliga Svenkarnas historia. En bra bokserie skrivet av Fridegård är Trägudars Land, den rekommenderas varmt, även till dig Magrood.

Här kommer en recension av boken från några som läst den.

urok2  2004-05-06 08:48

Jan Fridegårds första bok om trälen Holme och hans kvinna Ausi var en bok som jag var tvungen att läsa under högstadiet. Även om jag inte då var speciellt begeistrad är det några scener ur boken som har funnits kvar i mitt huvud. Att nu läsa den igen var en intressant upplevelse.

Boken handlar om trälen Holme vars nyfödda dotter sätts ut i skogen av hövdingen på boplatsen. Holme gör vad ingen man, träl eller kämpe, har gjort förut; han går och letar reda på barnet. Tillsammans rymmer han med Ausi och barnet till staden där han försörjer sig som smed. I staden finns också en främling, en kristen från söder som ska sprida ljus över de hedniska nordborna. En av hans följeslagare blir Ausi, medan Holme tar starkt avstånd från de nya idéerna. En stor del av boken tilldrar sig på nioårsblotet vid Gamla Upsala.

Boken är skriven med en kärv stil som ger åtminstone mig funderingar på om inte Jan Guillou har varit influerad av Fridegård i böckerna om Arn. Stilen ger hur som helst en extra dimension till den ganska mörka handlingen. Trots att personerna tecknas i ganska dystra färger, Holme är till exempel butter, svartsjuk och intolerant, så blir personerna märkligt levande.

Sammantaget är detta precis så mycket en svensk klassiker som min svenska-lärare sa när jag var 14 år. Och som jag inte förstod ett dugg av då. Rekommenderas varmt.

Betyg 4

Jag får ju inte glömma Mobergs Utvandrarserie, främst del 1 som handlar hur det var i Sverige på 1800-talet med fattigdom och religionsförföljelse.

Fogelströms Stadsserie om arbetarens historia i Stockholm

Måste bara läsas alla 3 författare.

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det här din blogg?

http://svarten.blogspot.com/

Tackar så mycket för informationen.

Och jag som misstänkte någon sort Mia Noi ... när han kommer hem så sent nu dagarna innan förlossningen.

Du verkar har bättre koll på min man än jag och kanske till och med än han själv.  :wub:

Är det någon slags hemlig beundrare?  :air_kiss:

:drinks:

Schkååååååål... och jag tar chokladtryffel!

Kram på dig...

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Väldigt muslimsk blogg. Faktiskt intressant. Tvivlar det är Svartens dock, tycker nog att Svarten kan uttrycka sig lite bättre i skrift.

Skål tamefan!  :preved:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Tackar så mycket för informationen.

Och jag som misstänkte någon sort Mia Noi ... när han kommer hem så sent nu dagarna innan förlossningen.

Du verkar har bättre koll på min man än jag och kanske till och med än han själv.  :wub:

Är det någon slags hemlig beundrare?  :air_kiss:

:drinks:

Schkååååååål... och jag tar chokladtryffel!

Kram på dig...

Magrood

ja det var ju en tillfällighet som heter duga. Svarten, Uppsala, Islamvän, Song kran...

Lycka till med tillökningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ja det var ju en tillfällighet som heter duga. Svarten, Uppsala, Islamvän, Song kran...

Lycka till med tillökningen

Ja, till och med jag som delar sängen med honom varje natt blev fundersam.

Och för övrigt så är han som jag känner honom i alla fall Isanvän, Thaivän, Kvinnovän, Människovän lika mycket som Isamvän. Så det är bara att byta ut prefix...

Tack för lyckoönskningar!

Sov så gott, nu ska jag krypa till kojs...

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Jag är ledsen att "historietråden" tvärdog!  :he: men nu borde väl sammankomsten på plattan vara över?  :mdr:

Har dessutom läst hela bloggen och måste nog småle lite... ja ganska mycket faktiskt.  :mdr:

Rekommenderar alla att läsa den, tänkte just skriva "hitta 5 fel" men ångrade mig i sista stund. Naturligtvis finns det många intressanta "kommentarer" som "bloggaren svarten" lämnar, som ger en aha upplevelse eller förnimmelse om att "detta har jag hört förut" . Men jag är ju ingen statistiker på Centrala Statistik Byrån och kan inget om statistiska variationer, och därför överlåter jag åt andra att bedömma likheterna, och hur stor sannolikheten är, att Svarten är Svarten.  :he:

Olyckligtvis har "någon påpassligt" nyligen tagit bort lite bilder från bloggen, men det finns mycket kvar att läsa, för den som är intresserad.

Frågan är? Hur stor är sannolikheten att det finns två Svarten i Uppsala som hjärtat bultar för Islam (inte isaan) samt har thailandanknytning? Jag tänker spontant på Tage Danielsson och hans sannolikhetskalkyl beträffande kärnkraftsolyckan i Harrisburg.  :whistle:

Om det nu skulle vara sant, att Svarten är Svarten, så förklarar det en hel del, och vissa bitar faller på plats som ett puzzel. Skulle det vara fel så är man ju nyfiken på hur stor sannolikheten är för detta? Det kanske finns en hel drös med Svarten i Uppsala vars hjärta bultar för Islam, samt har thailandsanknytning? Vad vet jag? Det kanske finns en Svarten i varje stad som bloggar för Islam? Lite märklig är det allt.  :crazy:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja eller nej! Det här vill vi ha

svar på!! Konspiration tiori

eller? Har musslingkompisar

men ? alla är väl inte tokiga?

  Mvh

      Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är ledsen att "historietråden" tvärdog!  :he: men nu borde väl sammankomsten på plattan vara över?  :mdr:

Har dessutom läst hela bloggen och måste nog småle lite... ja ganska mycket faktiskt.  :mdr:

Rekommenderar alla att läsa den, tänkte just skriva "hitta 5 fel" men ångrade mig i sista stund. Naturligtvis finns det många intressanta "kommentarer" som "bloggaren svarten" lämnar, som ger en aha upplevelse eller förnimmelse om att "detta har jag hört förut" . Men jag är ju ingen statistiker på Centrala Statistik Byrån och kan inget om statistiska variationer, och därför överlåter jag åt andra att bedömma likheterna, och hur stor sannolikheten är, att Svarten är Svarten.  :he:

Olyckligtvis har "någon påpassligt" nyligen tagit bort lite bilder från bloggen, men det finns mycket kvar att läsa, för den som är intresserad.

Frågan är? Hur stor är sannolikheten att det finns två Svarten i Uppsala som hjärtat bultar för Islam (inte isaan) samt har thailandanknytning? Jag tänker spontant på Tage Danielsson och hans sannolikhetskalkyl beträffande kärnkraftsolyckan i Harrisburg.    :whistle:

Om det nu skulle vara sant, att Svarten är Svarten, så förklarar det en hel del, och vissa bitar faller på plats som ett puzzel. Skulle det vara fel så är man ju nyfiken på hur stor sannolikheten är för detta? Det kanske finns en hel drös med Svarten i Uppsala vars hjärta bultar för Islam, samt har thailandsanknytning? Vad vet jag? Det kanske finns en Svarten i varje stad som bloggar för Islam? Lite märklig är det allt.  :crazy:  

Hej Jing Jing!

När jag skrev denna tråd samt några andra inlägg igår tänkte jag vänta till måndagen för att svara ev. svar. Vi har hela helgen fullt upp med gäster och förberedelser inför vårt nya familjemedlem. Jag tycker att ibland drar forumet lite för mycket uppmärksamhet från mitt IRL. Ju mer jag skriver desto mer respons jag får. Skrivandet i för sig är inte jobbigt. Tvärtom tycker att jag har haft en hel givande korrespondens med t.ex. Thaikaj och Born62. Jag tycker att detta forum handlar om kärlek mellan olika etniska och religiösa grupper. Därför försöker jag bidra med vad jag kan till att öka förståelse mellan olika grupper.

Nu är klockan 3 och jag skriver ändå ett nytt inlägg. Magrood tycker att dina nya anklagelser är ohagliga och har upplyst mig om vad du har skrivit. Hon brukar inte lägga sig mina "invandringsdiskussioner" men tycker inte om denna utveckling. Därför har hon försökt att övertyga dig att jag inte har något med detta blogg att göra. Vi har varit vänner och det borde inte finnas något skäl för dig att tro annat än vad vi säger. Jag har försökt att lägga mig och sova men kan inte sova med tanken på hur hatiskt du har blivit mot mig.

Det är klart att det är ett stort sammanträffande att någon som kallar sig för Svarten som bor i Uppsala och som inte hatar muslimer skriver ett blogg som inte jag känner till. Min gissning är det är en kille som har kallats "svartskalle" under hela sin uppväxt av sådana som dig. Jag är ledsen att du inte kan tro på oss. Jag blev mycket sårad av dig för några veckor när du anklagade mig för att gilla hedersmord och terrorism. Detta blir ytterligare ett hårt slag. Jag avskyr all mord, terror, osv. oavsett vilken religion som utövaren tillhör. Jag är välkänt bland mina bekanta som en rabiat pacifist. Jag skulle aldrig publicera en artikel om en person som ger stöd till Hizbollbah och Hamas på ett blogg oavsett hur mycket jag lider för att civila bombas ihjäl i Gaza just nu.

Vi har i kväll haft NoBuzz och partner hos oss ikväll och pratat om dig. Vi både tycker att Porto var en hyfsad sansad skribent för två år sedan men tyvärr har det hänt något sen dess. NoBuzz började du reta upp dig på efter det att han påpekade att det bestialiska kurdiska hedersmordet som du skrev så mycket om utfördes inte av muslimer utan av människor som tillhör religionen Yazidism. Mig började du hata när jag påpekade att hedersmord utförs även av kristna i mellanöstern och även västerut i delar av Europa samt att extremist terror utövas av många religioner och ideologier runt om i världen.

Hur som helst beklagar jag vad som har hänt med dig men vet inte hur jag ska göra något åt saken. När det gäller det blogg som du tycker är mitt får du själv forska om sanningen. För mig tycker jag att det räcker som bevis att jag inte skulle vara så dum att använda samma nick på MPR och ett blogg som jag inte vill känna mig del av.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det uppenbart att det inte är Svarten som skrivit bloggen som diskuteras. Det är alldeles för polerad svenska. Ursäkta Svarten, men jag tror inte du kan producera sådan prosa på svenska. Bloggen är skriven av en infödd svensk.

Det är inte samma svenska som används i Svartens inlägg på detta forum. Den svensk som inte kan se det tycker jag synd om. Än en gång får jag be om ursäkt för att jag indirekt kritiserar Svartens svenska (ej syftet med detta inlägg), men det är trots allt så jag ser det.

För övrigt tror jag nog att Svarten skulle ha heder nog att medge att det är hans blogg om det nu var så. Vilket det säkerligen inte är.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stå på dej Svarten!

Jag tror inte för en sekund att du inte skulle våga stå för bloggen om den vore din. Däremot skulle jag kanske fundera lite över vem som skulle öppna en sådan blogg i "ditt" namn som enligt uppgift skulle kunna varit din. Nån som vill dej illa?

Det känns lite otroligt att det skulle vara ett sammanträffande.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Stå på dej Svarten!

Jag tror inte för en sekund att du inte skulle våga stå för bloggen om den vore din. Däremot skulle jag kanske fundera lite över vem som skulle öppna en sådan blogg i "ditt" namn som enligt uppgift skulle kunna varit din. Nån som vill dej illa?

Det känns lite otroligt att det skulle vara ett sammanträffande.

Hej HC!

Tack för omdömet om min dålig svenska! Det är lite lustigt att Swedenfarang uttryckte det motsatta! Men detta betyder förstås inte att ni motsäger varandra. Ni ser bara olika stilar mellan mig och bloggaren.

Hej Matte!

Tack för att du tror på mig! Jag tror inte att det handlar om att någon bloggar i mitt namn. Smeknamnet "svarten" är trots allt inte så originellt. Att jag använder det som mitt nick härstammar faktiskt från vad jag blev kallad i gymnasium!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt, Svarten! Jag gjorde dumheten att läsa detta:

"ja det var ju en tillfällighet som heter duga. Svarten, Uppsala, Islamvän, Song kran... "

och

"Frågan är? Hur stor är sannolikheten att det finns två Svarten i Uppsala som hjärtat bultar för Islam (inte isaan) samt har thailandanknytning?"

från jing-jing.

Har inte läst bloggen själv, känner det inte så angeläget.

/Matte

 

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten,

Det är inte fråga om att du skulle skriva dålig svenska. Däremot är det åtminstone för mig lätt att känna igen din stil. Som uppenbart inte är från någon uppfödd med svenska språket.

Jag hoppas du inte blir upprörd av vad jag skriver. Kan ju själv tycka att jag behärskar engelska riktigt bra, men utan tvivel skulle många engelsmän kunna peka finger på mina engelska alster och utropa: Detta är icke skrivet av en engelsman!

Och det må ju vara hänt. Poängen är dock att det kan vara mycket lätt att känna igen hur någon skriver. På forumet har vi ju situationen när en portad person lyckas regga sig under nytt nick, men ganska snabbt känner medlemmarna igen skrivstilen. Och så blir personen portad igen...

Det finns ett antal medlemmar vars inlägg jag nästan omedelbart kan identifiera var de kommer från... utan att se i vänsterkanten vem som gjort inlägget. Du ingår i denna grupp, och därför uttalar jag mig självsäkert om bloggen.

Se det som positivt att du har ett eget unikt sätt att uttrycka dig på!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Svarten II

Hej!

Det är jag som är Svarten med bloggen.

Jag såg i min besökstatistik att det var flera besökare på bloggen från detta forum, blev nyfiken och tittade in igår. Tyckte först att var ett lite märkligt och lustigt sammanträffande - tja, det tycker jag fortfarande. Efter att ha läst de senaste inläggen bestämde jag mig för att registera mig och och förhoppningsvis göra klart för tvehågsna att jag har absolut ingenting med forumets "original Svarten" att göra. Jag visste inte ens att han och detta forum fanns förrän igår.

Jag har dessutom ytterligare två bloggar där jag skriver under namnet Svarten:

http://starbreeze-info.blogspot.com/

http://konserverad.blogspot.com/

Hoppas nu bara att "original Svarten" inte också är intresserad av reklam och dataspel för då har jag kanske ställt till det ännu värre  :mdr:

Jag tycker ni kan lägga ner den här diskussionen och fortsätta vara goda vänner på detta trevliga forum.

Vänligen

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten II,

Jag tycker ni kan lägga ner den här diskussionen och fortsätta vara goda vänner på detta trevliga forum.

Bra förslag!!  :victory:

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, jag erkänner att det e jag som e svarten II och jag har även en blogg av "jing" som uppmanar till nya korståg i österlandet och slutligen en Tuk-Tok blogg om matmeterologi och äkta kärlek. Funderar just nu på att starta en Bom-Bom blogg om dåliga fruntimmer som ju inte är det sämsta.

[move]Bloggaren Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Svarten 1,2,3,4.o.s.v

Ny medlem, vad kul! Eftersom ni har samma intressen och åsikter + en hel del andra saker som sammanfaller, så kan jag bara säga grattis Svarten, till att ni funnit varandra. Nu pratar vi symbios.

Vill också passa på att tacka Svarten 2 för Statistiska Centralbyråns "prisomräknare" den var ju lite intressant. Nu när du Svarten och Svarten funnit varandra så kanske sammanträffanden fortsätter. ja varför inte? Ni kanske till och med jobbar på samma ställe. Jag ser egentligen inget konstigt med det. Jag tycker också ert gemensamma intresse för invandrarnas kostnader är intressanta.  Egentligen skulle det inte heller förvåna mig om ni båda har flera gemensamma nämnare. Jag ser heller inget konstigt med att Svarten 2 läste HC Andersen för sin dotter, det gjorde säkert Svarten 1 också.

En liten fråga bara...varför plockade du bort alla fina bilder på bloggen? Jag kan inte hitta "Song Kran" inlägget? Också bortplockat? Skulle också vara intressant att vet hur kopplingen mellan besökarna på Svartens blogg och MPR ser ut?

Svarten (x)

Jag kan väl direkt säga att jag retat upp mig lite på ditt aktiva sätt att fortsätta en del "avslutade" diskussioner. Du har så snart tillfälle givits, uppmuntrat i stort sätt alla, som skrivit något negativt om mig eller mina åsikter. Visst förvånade det mig i början, men när jag upptäkte att det var en medveten strategi så övergick förvåningen till irritation.

Nu får vi båda leva med den nya förändringen. Nu har vi två Svarten som förmodligen kommer skriva identiska inlägg, och vem orkar med detta.? hehe Fan vet om det inte snart kommer en Svarten 3 och 4 också, för intresse tycks inte saknas.          

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej!

Det är jag som är Svarten med bloggen.

Jag såg i min besökstatistik att det var flera besökare på bloggen från detta forum, blev nyfiken och tittade in igår. Tyckte först att var ett lite märkligt och lustigt sammanträffande - tja, det tycker jag fortfarande. Efter att ha läst de senaste inläggen bestämde jag mig för att registera mig och och förhoppningsvis göra klart för tvehågsna att jag har absolut ingenting med forumets "original Svarten" att göra. Jag visste inte ens att han och detta forum fanns förrän igår.

Jag har dessutom ytterligare två bloggar där jag skriver under namnet Svarten:

http://starbreeze-info.blogspot.com/

http://konserverad.blogspot.com/

Hoppas nu bara att "original Svarten" inte också är intresserad av reklam och dataspel för då har jag kanske ställt till det ännu värre  :mdr:

Jag tycker ni kan lägga ner den här diskussionen och fortsätta vara goda vänner på detta trevliga forum.

Vänligen

Svarten

Hej Buzzen

Vill egentligen bara önska dig en trevlig vistelse i Sverige och Uppsala.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hittade inlägget i bloggen som handlar om Songkran.. http://svarten.blogs...4/songkran.html

Men bilderna är tydligen borttagna!

Bloggen har åtminstone anknytning till Thailand.

Det har inte dina inlägg. Ej heller anknytning till intresset för historie.

Du verkar vara mest intresserad i Svarten.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Bloggen har åtminstone anknytning till Thailand.

Det har inte dina inlägg. Ej heller anknytning till intresset för historie.

Du verkar vara mest intresserad i Svarten.

mvh GD

Oroa dig inte GD. Mitt intresse för svarten 1 och 2 ligger mera på det statistiska planet.

Stör det dig att jag ställde frågan om svartens blogg?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

... cut  ... Stör det dig att jag ställde frågan om svartens blogg?

Svar nej.

Men som även detta inlägg är det väl off-topic antar jag.

Och inte lär det mig något om vare sig Thailand eller historia.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Svar nej.

Men som även detta inlägg är det väl off-topic antar jag.

Och inte lär det mig något om vare sig Thailand eller historia.

mvh GD

Nu tycker jag du är lite negativ. Försök se det från den positiva sidan istället. Nu har du fått två Svarten + en blogg som kanske intressera dig.  :good:

Självklart är vi alla glada för detta. Men jag är fortfarande något förvånad över den s.k. tillökningen i Svartens familj. Jag förstår heller inte hur man i "svartens blogg" kan "se strömmar från MPR" måste vara något elektriskt...  :mdr: kanske buzzens universalkontakt som fungerar både i Thailand som Sverige?

Ja då fick vi lite thaianknytning på slutet...  ;)  

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...