Jump to content
IGNORERAD

Thai tv om livet i Sverige...


Magrood

Recommended Posts

Quote

Men det var väl inte riktigt meningen att en farang skulle vara inne där och "snoka" ha ha ha.

Om du kollar lite längre upp så lade jag till en sak i debattinlägget nr5:

Jag skrev i slutet:

"För övrigt så fanns det en massa annat nyttigt på det forumet som säkert många Thailändare kan ha nytta av.

Hoppas att de går in där och tar del av all info.

Sedan väntar jag med spänning på att någon annan kan presentera en mer "rättvis" översättning av det debattinlägg som jag hittade på det thailändskspråkiga forumet.

Det skulle vara intressant att se om jag verkligen har missuppfattat frågeställarens intentioner.

Om så är fallet så är jag böjd att be om ursäkt.

Hej Siam-Nilsson

Jag tror inte att webbansvariga och medlemmarna där ser det som du uttryckte dig "snokande". Du och din kompetens är mycket guldvärd där. Ingen medlem kan lika mycket om Sverige som du. Och inte heller någon som kan lika mycket om det svenska språket som du.

Så att ha dig som aktiv medlem där kan man inget annat än  :wai::wai::wai:

På samma sätt så tror jag inte att Kim och majoriteten här ser min närvaro på MPR som "snokande".

Vi vet ju vilka typer av trådar och ämnen som kan dyka upp här...

Din närvaro som aktiv medlem på det thailändska forumet skulle säkert uppskattas väldigt mycket.

Om du inte redan är medlem så hoppas jag att du blir det.

Jag brukar rekommendera mina språkvänner - de som kan thailändska minst lika bra som du - att vara med eller gå in där. Både för att träna språket och att utbyta erfarenheter.

---

Jag håller med dig om att du i inlägg 5 gav forumet en mer rättvis kommentar.

Men ditt första inlägg gav tyvärr som Kim nämnde en annan känsla.

Men  ต้นร้าย ปลายดี är bättre än ต้นดี ปลายร้าย.

Bättre dålig början och bra slut, än bra början och dåligt slut.

---

Det är inte så att jag skäms för den tråden eller sånt. Det är normalt att folk ställer alla möjliga frågor, precis som här. Det är också normalt att medlemmarna svarar på frågor utifrån trådskaparens berättelser. Medlemmarna är ju inte någon familjerådgivare direkt som helst skulle vilja kalla in båda partnerna för att höra bådas sanningar.

Jag låter inte blir att svara på känsliga frågor här bara för att den andra parten är thai och att jag måste alltid tycka hon har rätt. När jag svarar på frågor här så är min utgångspunkt INTE att den thailändska parten är en ängel och oskyldig.

Och jag ser inte sådana frågor som något som svärtar ner forumet som gör att thailändska tjejer bör tänka efter innan de går in här.

---

Slutligen så behöver du inte be om ursäkt för någonting.

Du har redan sagt att du gjorde en snabb och brutal översättning.

Jag tror inte att du missuppfattat texten.

Men ditt sätt att återge det, din text gör att läsaren får en känsla av att... det behöver vi inte älta om något mer...

Ett mycket intressant och välbesvarat inlägg på detta forum var om hur en thai-tjej

ska kunna byta ut sin gamla farangkille här i Sverige till en ännu bättre svensk kille om hon bor här i Sverige på uppehållstillstånd.

Och frågan gällde detta: Om hon först lyckas skaka fram en ny visumgarant till henne här i Sverige - måste hon då vänta med detta kill-byte i två är eller kan hon göra detta redan nu innan hon har bott här i två år.

http://thailandska.s...&showtopic=2514

Det vill till att förbereda sig - om hon nu skulle ha turen att springa på en riktig "Guldtorsk"

---

Jag är glad att läsa om ditt förhållande.

Det gav mig en annan bild av dig... den bilden som jag fick efter dina inlägg i denna tråd.

Annars så tänker jag lägga till dig i min språkvän-lista.

Är du intresserad får du gärna lägga till magrood_ka@hotmail.com på din MSN lista.

Tror det var du jag skulle vilja diskutera om hur Thailand styrs alltså Phak, Changwat, Amphur, Tambon, Moo Ban och sånt med.

---

Kanske ses på www.thailandska.se?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    7

  • swedenfarang

    5

  • Kim

    4

  • Herr Chang

    1

Mest aktiva i denna tråd

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...