Jump to content
IGNORERAD

UT och eventuellt behov av sjuk/reseförsäkring


Mandel

Recommended Posts

Hej,

 

Som jag förstått det efter att ha läst runt lite (kan ha fattat fel) så är tjejjen med barn oförsäkrade här i Svedala (sjukförsäkring etc förutom vid akut händelse) fram tills de fått personnummer och blivit folkbokförda vilket tydligen kan ta upp till 6 veckor.

 

Är det någon som har tips om vart man kan hitta bra en heltäckande sjuk/reseförsäkring och ca-pris för 1-2 månader?

 

 

Mvh

 

Mandel

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att ni går in på skattemyndigheten och anmäler er för folkbokföring så kan dom bli sjuka och få vård. Det fungerar så att säga retroaktivt.

Och det är väl bara akutvård som är aktuell, för ni planerar väl ingen operation eller så?

Försäkringskassan får även de uppgifter från skattemyndigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !  enl egen erfarenhet så gällde sjukförsäkringen från samma dag som anmälan gjordes till Skatteverket fast inte person nr var klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !  enl egen erfarenhet så gällde sjukförsäkringen från samma dag som anmälan gjordes till Skatteverket fast inte person nr var klart.

 

Det tog bara ett par dagar innan det kom besked om personnumret.

Men det var ju då det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de fått uppehållstillstånd så är de försäkrade och kan ta del av sjukvården gratis från det att de landar i swedala. Bara lite krångligare med tillfälliga nummer som de blir tilldelade av din husläkare eller akutvården om det skulle behövas.

 

Tro mig jag vet! grabben blev opererad akut efter tre dygn i swedala och mår nu bra...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...