Jump to content
IGNORERAD

Tonårsgraviditeter i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Nu är kanske det biologiska förutsättningarna inte  detsamma som dom sociala. Visst blir en 16 åring lättare gravid än en på 35 år. 

 

Vem har bästa förutsättningarna att själv ta hand om sitt barn på ett bra sätt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    9

  • Sangwal

    6

  • Baa

    4

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Talade med tjejen om sex & kondomer.

Hur många hon haft oskyddad sex med?

Hade hon någonsin testat sig?

 

Det tog lång tid för henne att få ur henne detta & hon svarade med stor vånda.

 

När jag förklarade att jag fullständigt skiter i hur många partners hon haft utan att saken hade med säkerhet att göra så lättade det en aning.

 

Hon menade att hon bara legat med ett fåtal fasta välartade pojkvänner ur högre samhällsklass.

 

Jag drog den klassiska multiplikationen om hur många hon trodde att pojkvännerna legat med före henne, om dom kanske besökt en & annan prostituerad & om dom skyddat sig osv osv...

 

Jag blir rent förbannad när jag ser vilken idi*tisk hycklande tabu/förnekelse kultur som råder i Thailand.

 

Verkligheten ser ut så här: Människor möts, människor kn---ar. Många klarar sig, andra blir förkylda, vissa får HIV, blir gravida, får klamydia etc etc

Öppna ögonen. Se dig omkring!

Så ser livet ut nästan var du än i världen vänder dig.

 

Nej jag är sannerligen ingen enkel man för en kvinna från Thailand att leva med...

 

Hoppas att Thailand utvecklas på sexualupplysningsfronten!

Tänk om dom använde det fantastiska internet till att söka information i stället för Facebook & thai drama tittande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vem som har det största problemet, utvecklingsländerna med sina tonårsmödrar eller västvärldens rika länder där förstföderskor i genomsnitt närmar sig 30 strecket?

Rent biologiskt så är en kvinna fertil mellan ungefär 15-42. I tonåren blir kvinnor gravida mycket lätt medan det vid 30 årsåldern redan är mycket svårt bli gravid.

Så vilken del av världen som har största problemet vad gäller denna fråga kan väl egentligen diskuteras.

Men tanken är väl ändå inte att lämna över ansvaret på sina föräldrar...

Om man nu skaffar barn, får man reda upp det själv, inte förlita sig på de äldre..

Skaffa barn ska man göra när man har grund att stå på, inte efter som i dessa fall... Fredagsfylla med en kåt tonåring utan förpliktelser..

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äpplet faller inte långt från trädet. Lätt att skylla ifrån sig. Nu får morföräldrarna skylla sig själva.Lite sexualuppfostran hade kanske ändå inte varit helt fel. Tror i min enfald att preventivmedel inte kostar så mycket, inte ens i Thailand.

Dessutom finns dagen efter tabletter att köpa. Varför talar INTE föräldrarna om detta för sina tonårsbarn. De har ju själva pippat och gör säkert det fortfarande, det är med andra ord inte helt ovanligt.

Min erfarenhet att gå undan och pippa lite är helt ok, bara ingen ser hur vi gör, om det hörs eller andra kan se vad vi gjort spelar f*n i mej ingen roll.

Tydligen är det så enkelt, det som inte syns har heller inte ägt rum, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt oavsett man tror det är verkningslöst eller ej måste man ju se över försörjningsfrågan. Sexualundervisning är väl en självklarhet för länder med självaktning men skall man förstå konsekvenserna av att gjort en tjej på smällen är det nog bara vad det kostar som gäller. Den självklara konsekvensen sprider sig som en löpeld med vindens hastighet bland grabbgängen. Att det sedan alltid kommer att vara så att många kopplar bort storhôvvet när det är läge är en sak. Men det måste lagstiftas att ta hand om den lilla tonårsmamman i alla lägen. Helst både av stat och kåtbock. Med följden att Pattaya blir helt folktomt och det ligger väl inte direkt i styrandes intresse.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ungdomar i Thailand går till närmaste sjukhus så får dom gratis kondomer!!

 

En bekant numer 40-årig thaikvinna fick barn som 18-åring och hon säger att hon kan inget säga till sin tonårsdotter då hon själv kn-a hej vilt som tonåring.

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Då varken mamma eller pappa tar hand om sina barn från tidig spädbarnsålder, utan dumpar dom hos mor- eller farföräldrar för att åka iväg och jobba så kommer barnen att bli likadana när dom blir tonåringar.

 

Har aldrig sett så dålig omtanke om sina egna barn som jag ser i Thailand,

god omvårdnad verkar bara vara att skicka några "tusenbattingar" hem till gamlingarna, när man sitter med sina iphone hela dagen och surfar eller ser på thaisåpor.

 

Barnen blir likadana.

Ja , eller så är dom tvungna att åka iväg och jobba för att kunna ha råd med barnens utbildningar . Var får dom "tusenbattingarna" i från då ? Från att titta på såpor eller leka med iphonen ?

 

Ibland är du väldigt nedlåtande i dina kommentarer !

Ändrades av genesis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja , eller så är dom tvungna att åka iväg och jobba för att kunna ha råd med barnens utbildningar . Var får dom "tusenbattingarna" i från då ? Från att titta på såpor eller leka med iphonen ?

 

Ibland är du väldigt nedlåtande i dina kommentarer !

Nedlåtande ?Kanske men det ligger mycket i vad han skriver.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nedlåtande ?Kanske men det ligger mycket i vad han skriver.

Hur menar du ? Att föräldrar lämnar sina barn, åker iväg någonstans för att där sitta och vänta på att någon ska ge dom pengar ? Och då när någon gett dom en Iphone,betalat deras hyra och köpt en tv åt dom , som dom kan glo på hela dagarna så skickar dom några tusenbattingar hem till gamlingarna, har någon gett dom tusenbattingarna också ?

Nej , jag tycker själv att dom jag har träffat, jobbar mest hela tiden och det enda dom tänker på är sina barn och sina föräldrar. Var än i världen dom befinner sig. Är nog inte så lätt att behöva åka iväg från sina barn. Och sen om Iphonen är med hela tiden spelar väl mindre roll, den finns ju med hos alla nationaliteter nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hur menar du ? Att föräldrar lämnar sina barn, åker iväg någonstans för att där sitta och vänta på att någon ska ge dom pengar ? Och då när någon gett dom en Iphone,betalat deras hyra och köpt en tv åt dom , som dom kan glo på hela dagarna så skickar dom några tusenbattingar hem till gamlingarna, har någon gett dom tusenbattingarna också ?

Nej , jag tycker själv att dom jag har träffat, jobbar mest hela tiden och det enda dom tänker på är sina barn och sina föräldrar. Var än i världen dom befinner sig. Är nog inte så lätt att behöva åka iväg från sina barn. Och sen om Iphonen är med hela tiden spelar väl mindre roll, den finns ju med hos alla nationaliteter nu för tiden.

 

Ok då. Dom sitter i baren och fipplar med telefonerna och skickar hem några THB varje månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ok då. Dom sitter i baren och fipplar med telefonerna och skickar hem några THB varje månad.

Jobbar alltså. Jo !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar alltså. Jo !

Men hade dom inte särat på bena i tonåren och väntat på en seriös kille, så slapp dom sitta och dingla med benen i en bar i Pattaya..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är kanske det biologiska förutsättningarna inte  detsamma som dom sociala. Visst blir en 16 åring lättare gravid än en på 35 år. 

 

Vem har bästa förutsättningarna att själv ta hand om sitt barn på ett bra sätt.

 

Problemet i Sverige och övriga västvärlden är att kvinnor måste utbilda sig (helst högt), göra yrkeskarriär, hitta den rätte, bygga bo osv innan man moraliskt tillåts överväga att skaffa barn. Allt medan den biologiska klockan tickar förbi. När den sociala biten är ordnad, den "rätte" funnen, huset inköpt och spjälsängen inhandlad är det för väldigt många svenska kvinnor redan försent.

Att den västerländska samhällsmoralen kräver allt det jag nämner av våra unga kvinnor anser jag vara ett större problem än antalet tonårsgraviditeter i u-länderna.

Många av de kompisar jag växte upp med här i norra Sverige hade mammor som bara var 16 när de fick sina första barn och det stämmer säkert även in på många av dina närmsta vänner. Och det har, åtminstone för mina vänner, gått bra för dem allihop ändå.

Och vad gäller Thailand så var min fru det första barnet av 4 i sin familj och mamman blev gravid med henne när hon var 17. Men det gick bra för dem ändå.

 

Dessutom är förvisso antalet tonårsgraviditeter i Thailand helt säkert procentuellt sett mycket högre i Thailand än i Sverige, och kan väl anses vara ett problem i ett modernt samhälle. Fast jag tycker det överdrivs mycket här i tråden. Här verkar det på kommentarerna som att alla tonårstjejer i Thailand pippar runt och får barn tidigt. Och så är det ju inte.

De flesta mammor jag känner i Thailand, och de är många, fick sina första barn långt efter de 20. Många, precis som i Sverige, runt de 30.

 

 

 

Jag tror inte som du att thailändska unga föräldrar lämnar sina barn hos mor- och farföräldrar på grund av lättja utan för att de oftast är tvungen att göra det för barnens framtids skull. Jag har sett många gråta när de efter en långhelgs hembesök tvingas åka ifrån sina små barn och den hembygd de trivs i för att åka till jobben och den magra inkomsten i t ex Bangkok.

Även i Sverige har far- och morföräldrar stått för barnomsorgen innan vi blev så rika att stat och kommun kunde ta över den.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet i Sverige och övriga västvärlden är att kvinnor måste utbilda sig (helst högt), göra yrkeskarriär, hitta den rätte, bygga bo osv innan man moraliskt tillåts överväga att skaffa barn. Allt medan den biologiska klockan tickar förbi. När den sociala biten är ordnad, den "rätte" funnen, huset inköpt och spjälsängen inhandlad är det för väldigt många svenska kvinnor redan försent.

Att den västerländska samhällsmoralen kräver allt det jag nämner av våra unga kvinnor anser jag vara ett större problem än antalet tonårsgraviditeter i u-länderna.

Många av de kompisar jag växte upp med här i norra Sverige hade mammor som bara var 16 när de fick sina första barn och det stämmer säkert även in på många av dina närmsta vänner. Och det har, åtminstone för mina vänner, gått bra för dem allihop ändå.

Och vad gäller Thailand så var min fru det första barnet av 4 i sin familj och mamman blev gravid med henne när hon var 17. Men det gick bra för dem ändå.

 

Dessutom är förvisso antalet tonårsgraviditeter i Thailand helt säkert procentuellt sett mycket högre i Thailand än i Sverige, och kan väl anses vara ett problem i ett modernt samhälle. Fast jag tycker det överdrivs mycket här i tråden. Här verkar det på kommentarerna som att alla tonårstjejer i Thailand pippar runt och får barn tidigt. Och så är det ju inte.

De flesta mammor jag känner i Thailand, och de är många, fick sina första barn långt efter de 20. Många, precis som i Sverige, runt de 30.

 

 

 

Jag tror inte som du att thailändska unga föräldrar lämnar sina barn hos mor- och farföräldrar på grund av lättja utan för att de oftast är tvungen att göra det för barnens framtids skull. Jag har sett många gråta när de efter en långhelgs hembesök tvingas åka ifrån sina små barn och den hembygd de trivs i för att åka till jobben och den magra inkomsten i t ex Bangkok.

Även i Sverige har far- och morföräldrar stått för barnomsorgen innan vi blev så rika att stat och kommun kunde ta över den.

Självklart gör dom det inte av lättja, men dom får leva med konsekvenserna av fredagsbuset med pojkvännen.

Säger inte att man kan förvänta sig att en tonåring ska förstå påföljderna av deras agerande, men tyvärr så står dom allt som oftast där själva, för pojkvännen är in redo för att binda sig..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart gör dom det inte av lättja, men dom får leva med konsekvenserna av fredagsbuset med pojkvännen.

Säger inte att man kan förvänta sig att en tonåring ska förstå påföljderna av deras agerande, men tyvärr så står dom allt som oftast där själva, för pojkvännen är in redo för att binda sig..

Rock on!

 

Visst är det så. Tjejerna som trots allt råkar ut för en tonårsgraviditet med en slarver till kille borde förstås ha tänkt efter lite mer före.

Fast det är väl lättare att säga för oss här i västvärlden som egentligen allihopa har en någorlunda ljus framtid att förvänta oss bara vi sköter oss och jobbar hårt. För många outbildade, fattiga flickor på Thailands landsbygd är äktenskap och familj den enda vägen till en framtid överhuvudtaget.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig sett p-piller säljas överallt utan recept.

Ingen som köper?

Såg jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig sett p-piller säljas överallt utan recept.

Ingen som köper?

Såg jag fel?

 

Det stämmer - men köper man p-piller erkänner man ju samtidigt att man "syndar". Finns gott om billiga preventivmedel i Thailand men många vågar tyvärr inte köpa.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu jävlar, läs några av de senare inläggen i tåden och reflektera över vad ni skriver eller läser samt ger karma till.

Det är ju som vanligt på MPR, nu har det svängt från oansvariga pojkar till att det är tjejernas fel för dom bara surfat på telefonen t.ex,. 

Är det så illa beställt med kunskap om Thailands könsfördelning, det ÄR en mansdominans i begynnande åldrar, tjejerna FÅR inte säga nej till sex, eller ens till oskyddat sex,. då hamnar dom i ingenmansland och där finns det oerhört få som vill vara, grabbarna skryter o skrävlar om sina erövringar och kommer så att fortsätta och inte verkar det som en del av oss faranger kommer att stötta heller.tjejerna får uppen barligen skylla sig själva!

 

Jisses!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vid ett flertal lämpliga tillfällen pratat med vår dotter, som nu är 20 år, (som jag varit pappa till sedan hon var 6 år) om "blommor och bin".

Varför det varit jag som pratat med henne och inte mamma, gissar jag har att göra med mod samt att mamma är aningens oduglig på att prata psykologiskt med sina barn i många fall. Hon är väl lite för influerad av gamla bytakter.

 

Det har varit relativt lätt för mig, men jag har stött på några problem, som gjort dottern generad och hon inte velat prata om.

Ett av dessa problem har varit p-piller. 

P-piller verkar vara av ondo i dotterns ögon. Var hon fått detta ifrån, kan jag bara gissa mig till, men hon bara säger nej.

Har även (efter vaga minnen ifrån sexualundervisningen i skolan och lite googlingar) försökt få henne att förstå att mensvärk kan minskas drastiskt om hon skulle äta p-piller och samtidigt ge ett skydd mot oönskad graviditet som "bieffekt".

Men hon verkar föredra väldigt svåra mensvärkar istället.

 

Vad gäller rent generellt i vår bekantskapskrets, så har vi en del unga i byn, som blivit gravida under min tid här.

Inte nåt jag sett har ökat, utan som alltid funnits. Med giftemål som följd.

Tycker det är ganska spontant, instinktivt och naturligt att skaffa barn för par i Thailand, medan det är mera en verksamhet som ska planeras in i minsta detalj i Sverige.

Personligen föredrar jag det naturliga av dessa två val.

 

Att sedan många lämnar sina barn till sina egna föräldrar ser jag egentligen inget direkt problem med, med tanke på att barn är en naturlig del av livet, utan det görs vad som krävs för att livet ska gå vidare.

Ungefär sak sker ju även i Sverige. Det är inte många idag som kan påstå att de tillbringar någon stor del av dygnet tillsammans med sina barn.

Och tänker jag lite mer på det, så skulle jag hellre se att min mamma tog hand om våra barn hela tiden än att någon mindre känd fritidspedagog gör det.

Dvs. om jag var tvungen att arbeta på annan ort än mina barn eller kommer hem sent på kvällarna.

 

Kan väl avsluta med att säga att om vår dotter skulle bli med barn nu och hon var tvungen att avsluta sina studier, skulle jag bli heligt förbannad och besviken.

Men skulle förmodligen se till att barnet kom till Surin och studierna i Bangkok skulle kunna fortsätta och jag skulle vara morfar med glädje, med tanke på hur det blivit om jag inte accepterar rollen som morfar.

Men jag hoppas vi kan vänta med att morföräldrar i minst några år till.

Link to comment
Dela på andra sajter

No pompem!

Mama can take care baby. Farang can give money.

Can have vely good life!

 

I Thailand tar man väl inte så hårt på såna småsaker  ???

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Kan väl avsluta med att säga att om vår dotter skulle bli med barn nu och hon var tvungen att avsluta sina studier, skulle jag bli heligt förbannad och besviken. Men skulle förmodligen se till att barnet kom till Surin och studierna i Bangkok skulle kunna fortsätta och jag skulle vara morfar med glädje, med tanke på hur det blivit om jag inte accepterar rollen som morfar. Men jag hoppas vi kan vänta med att morföräldrar i minst några år till.

 

 

Ja, har man det bra ekonomiskt så ser jag inga problem med att gå hemma som dagmamma/dagpappa.

Men om ens egna mor var 17år när man föddes och man själv i sin tur får barn vid 17års ålder o.s.v då är typ mormor 34år och mormors-mor 51år.

Har inte dessa ett jobb att sköta?

 

Länge leve arbetslösheten!

 

Fast visst, den svenska modellen med 12års planläggning och allt vad det innebär är väl inte helt perfekt.

Men man bör ju åtminstone kunna försörja sig själv innan man skaffar ytterligare en till som ska försörjas.

Många 17åriga thailändare har det nog redan ganska knapert.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hade dom inte särat på bena i tonåren och väntat på en seriös kille, så slapp dom sitta och dingla med benen i en bar i Pattaya..

Rock on!

 

Så då är det tjejens eget fel alltså, eftersom dom särat på benen, inte den kåte killens fel som låg där o juckade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, har man det bra ekonomiskt så ser jag inga problem med att gå hemma som dagmamma/dagpappa.

Men om ens egna mor var 17år när man föddes och man själv i sin tur får barn vid 17års ålder o.s.v då är typ mormor 34år och mormors-mor 51år.

Har inte dessa ett jobb att sköta?

 

Länge leve arbetslösheten!

 

Fast visst, den svenska modellen med 12års planläggning och allt vad det innebär är väl inte helt perfekt.

Men man bör ju åtminstone kunna försörja sig själv innan man skaffar ytterligare en till som ska försörjas.

Många 17åriga thailändare har det nog redan ganska knapert.

 

Det viktiga är väl inte att det är just mormor som är hemma med barnbarn, utan det kan vara en annan nära släkting som får ansvaret att ta hand om barnet.

Alltid finns det ju någon hemma i byn som har slutat jobba. Finns det inte det, så blir det ju lite annorlunda.

 

Och jobbar både mor, mormor och mormors mor, så är det ju bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det viktiga är väl inte att det är just mormor som är hemma med barnbarn, utan det kan vara en annan nära släkting som får ansvaret att ta hand om barnet.

Alltid finns det ju någon hemma i byn som har slutat jobba. Finns det inte det, så blir det ju lite annorlunda.

 

Och jobbar både mor, mormor och mormors mor, så är det ju bra.

 

Det har du rätt i.

Men det stora problemet är att man inte har ett ordnat liv. Ett barn är nog inte det första dessa ungdomar behöver.

 

Jag anser att problemet är att man skaffar barn när man knappt kan ta hand om sitt eget arsle och sedan går det som det går.

 

Blir lite "In the ghetto-känsla" och då tänker jag på slutet i texten.

Nu är det väl inte direkt död vi snackar om, men på gränsen till misär.

 

"As her young man dies,

On a cold and gray Chicago mornin',

Another little baby child is born

In the ghetto

And his mama cries"

 

Och så börjar det om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du rätt i.

Men det stora problemet är att man inte har ett ordnat liv. Ett barn är nog inte det första dessa ungdomar behöver.

 

Jag anser att problemet är att man skaffar barn när man knappt kan ta hand om sitt eget arsle och sedan går det som det går.

 

Blir lite "In the ghetto-känsla" och då tänker jag på slutet i texten.

Nu är det väl inte direkt död vi snackar om, men på gränsen till misär.

 

"As her young man dies,

On a cold and gray Chicago mornin',

Another little baby child is born

In the ghetto

And his mama cries"

 

Och så börjar det om.

 

Visst skulle det vara optimalt om alla som skaffade barn hade ordnat liv och ordnad ekonomi.

Inget snack om den saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...