Jump to content
IGNORERAD

Tonårsgraviditeter i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

Ett problem som drabbar vår släkt i Thailand är tonårsgraviditeter, just nu har vi en 17 årig mamma med ett barn på 1 år med fadern i fängelse och ingen tror att han någonsin kommer att bry sig om sitt barn, vi vädjade till henne att göra abort men som Buddist är det ju en av dom största dödssynderna att ta ett liv så det var helt uteslutet för henne, så nu passar hennes mamma barnet och hon jobbar i fabrik, hur ser hennes och barnets framtid ut?

 

Den tjej som jag har skrivit om tidigare som bodde hos oss på vintrarna när hon var 12-13 år och gick i skola i vår by är nu också 17 år och gravid, hon ville inte bo hemma p.g.a att hennes vars föräldrar var alkoholister och narkomaner, hennes pojkvän kommer ifrån Phitsanulok och är 20 år, dom har inga stadigvarande jobb eller någon bostad och ska bo hos hans föräldrar, vad är deras framtid?

 

Sen har vi en av morbrödernas söner som är 20 år och redan har ett barn på 1,5 år med en tjej på 18 år, nu när vi var där hade han en ny tjej på 16 år som redan också var gravid, inte heller hon ska göra abort och barnet föds inom några veckor, här är det snart två tonårsmödrar med barn och dom har en oansvarig playboy som pappa, hur ser dessa tjejer och barns framtid ut?

 

Så här ser det ut i vår släkt och den är förmodligen inte speciellt annorlunda än andra på landet, jag tycker att det är skrämmande att så många tjejer blir mammor så tidigt och jag oroar mig både för dom och deras barn.

 

I dagens Bangkok Post presenteras lite siffror på detta och det visar sig att Thailand dåligt till i Asien när det gäller tonårsfödslar med 54 på 1000 år 2012, detta är en kraftig ökning ifrån år 2000 då antalet var 31 på 1000, genomsnittet i Sydostasien är 35 på 1000.

 

Varje år är det mer än 125 000 tjejer under 19 år som blir mammor varav 4000 är under 15 år, många gör dessutom abort och man uppskattar antalet gravida tonåringar i landet till ca 350 000 årligen, skrämmande siffror och en oroande utveckling.

 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/400589/help-teenage-mums-don-t-hurt-them

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    9

  • Sangwal

    6

  • Baa

    4

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Hej

 

Ett problem som drabbar vår släkt i Thailand är tonårsgraviditeter, just nu har vi en 17 årig mamma med ett barn på 1 år med fadern i fängelse och ingen tror att han någonsin kommer att bry sig om sitt barn, vi vädjade till henne att göra abort men som Buddist är det ju en av dom största dödssynderna att ta ett liv så det var helt uteslutet för henne, så nu passar hennes mamma barnet och hon jobbar i fabrik, hur ser hennes och barnets framtid ut?

 

Den tjej som jag har skrivit om tidigare som bodde hos oss på vintrarna när hon var 12-13 år och gick i skola i vår by är nu också 17 år och gravid, hon ville inte bo hemma p.g.a att hennes vars föräldrar var alkoholister och narkomaner, hennes pojkvän kommer ifrån Phitsanulok och är 20 år, dom har inga stadigvarande jobb eller någon bostad och ska bo hos hans föräldrar, vad är deras framtid?

 

Sen har vi en av morbrödernas söner som är 20 år och redan har ett barn på 1,5 år med en tjej på 18 år, nu när vi var där hade han en ny tjej på 16 år som redan också var gravid, inte heller hon ska göra abort och barnet föds inom några veckor, här är det snart två tonårsmödrar med barn och dom har en oansvarig playboy som pappa, hur ser dessa tjejer och barns framtid ut?

 

Så här ser det ut i vår släkt och den är förmodligen inte speciellt annorlunda än andra på landet, jag tycker att det är skrämmande att så många tjejer blir mammor så tidigt och jag oroar mig både för dom och deras barn.

 

I dagens Bangkok Post presenteras lite siffror på detta och det visar sig att Thailand dåligt till i Asien när det gäller tonårsfödslar med 54 på 1000 år 2012, detta är en kraftig ökning ifrån år 2000 då antalet var 31 på 1000, genomsnittet i Sydostasien är 35 på 1000.

 

Varje år är det mer än 125 000 tjejer under 19 år som blir mammor varav 4000 är under 15 år, många gör dessutom abort och man uppskattar antalet gravida tonåringar i landet till ca 350 000 årligen, skrämmande siffror och en oroande utveckling.

 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/400589/help-teenage-mums-don-t-hurt-them

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Jag får väl svara som thailändarna.

I Thailand har man inte sex innan giftemål, så detta kan inte stämma. 

 

Det är ett under att inte Jesus föddes i Thailand där det sker jungfrufödslar var och vareviga dag.

 

Fånigt religiösa människor som är fånigt inlåsta i deras kulturer och seder....i teorin, men ges det en chans för dubbelmoralen att komma fram, då är den där på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag får väl svara som thailändarna.

I Thailand har man inte sex innan giftemål, så detta kan inte stämma. 

 

Det är ett under att inte Jesus föddes i Thailand där det sker jungfrufödslar var och vareviga dag.

 

Fånigt religiösa människor som är fånigt inlåsta i deras kulturer och seder.i teorin, men ges det en chans för dubbelmoralen att komma fram, då är den där på en gång.

Hej

 

Att traditionen som inte tillät sex innan äktenskapet precis som dom flesta andra traditioner är i upplösning numera är väl tyvärr något som utgör en stor del av orsaken till dagens läge när det gäller tonårsgraviditeter, för bara 25-30 år sedan var läget annorlunda, ser man på den statistik som presenterades ser man ju en jättestor ökning bara av antalet tonårsmödrar ifrån år 2000 till 2012, så det är en eskalerande tendens.

 

Med vänlig hälsning isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma unga mammor i byn där min fru kommer ifrån. De tjejer man minns som små är nu 16-18 och flera gravida.

Hur ska det gå för dem frågar jag frugan och hon svarar att dom oftast lämnar dom till mor och farföräldrar och själva drar vidare till fabriksjobb eller nöjesbranschen.

Hur löser man då detta tro. Information i skolan, använd kondom men vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

 

Att traditionen som inte tillät sex innan äktenskapet precis som dom flesta andra traditioner är i upplösning numera är väl tyvärr något som utgör en stor del av orsaken till dagens läge när det gäller tonårsgraviditeter, för bara 25-30 år sedan var läget annorlunda, ser man på den statistik som presenterades ser man ju en jättestor ökning bara av antalet tonårsmödrar ifrån år 2000 till 2012, så det är en eskalerande tendens.

 

Med vänlig hälsning isan Lover 

 

Problemet är att dom har en liten hederskultur i Thailand.

Blir dottern gravid så kan man ju alltid rädda hedern med att dottern och pojkvännen gifter sig.

 

Att man inte pratar om blommor och bin är enbart p.g.a deras förnekande att man har sex innan giftemål.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Utbildning i skolan på tidigt stadium. Den är väl obefintlig när det gäller sexualundervisning. Man måste våga prata om detta. Oneklugen knullas det som kaniner i varje hem och buske. SÅ det är väl bara prata om det. I Filippienrna har ämnet tvingats in på schemat, vilket jag tycker är bra.

 

2. Föräldrar måste ta ansvar för sina barn på många olika sätt.

 

3. Abort är olagligt. Vilket är skämt då det sker så många aborter i alla samhällsklasser. Jag har suttit utanför en "hemlig" abortklinik i Bangkok vid flera tillfällen (Hade inget ärende där, mer än i i studiesyfte för eventuellt jobb). De som kom dit var MÅNGA!. En del hi-so kom i merca. småtjejer (och jag menar småtjejer) kom med mamma och pappa. Väldigt få killar som va med och stötta.

 

Abort kanske borde göras laglig? Färre tjejer som "tvingas" till nöjsindustrin??

 

4. Tjejerna måste våga säga nej. Tror det gömmer sig ett stort mörkertal där tjejerna i stort sätt blivit tvingade till sex, men de vågar inte säga nått om det.

 

My två salung

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är samma unga mammor i byn där min fru kommer ifrån. De tjejer man minns som små är nu 16-18 och flera gravida.

Hur ska det gå för dem frågar jag frugan och hon svarar att dom oftast lämnar dom till mor och farföräldrar och själva drar vidare till fabriksjobb eller nöjesbranschen.

Hur löser man då detta tro. Information i skolan, använd kondom men vad vet jag.

Hej

 

Det ser nog ungefär lika illa ut i dom flesta byarna och jag tror precis som du att det behövs mer information i ex.vis skolan, sen tror jag att man ska försöka få fler att läsa vidare efter grundskolan, detta i kombination med en ökad levnadstandard och bättre ekonomi borde kunna förbättra situationen.

 

Men det är ett svårt problem och några lätta lösningar finns nog inte.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få fler att läsa vidare är ju oxå en kostnadsfråga.För att få ett jobb efter utbildning så måste man ju köpa sig det Korruptionen har ju drabbat hela systemet och det är inte många från de fattigare delarna som kan hysta upp flera 100000-tals bath för att köpa ett jobb.Menar du att så många som 400000 tonåringar blir gravida varje å?Och av dom gör 275000 abort?Sexualupplysning i skolorna är ett måste,samt att visa hur viktigt det är att skydda sig mot oönskade graviditeter och sjukdomar.Men för det krävs det intresse från de vuxna och det undrar jag om det prioriteras.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det ser nog ungefär lika illa ut i dom flesta byarna och jag tror precis som du att det behövs mer information i ex.vis skolan, sen tror jag att man ska försöka få fler att läsa vidare efter grundskolan, detta i kombination med en ökad levnadstandard och bättre ekonomi borde kunna förbättra situationen.

 

Men det är ett svårt problem och några lätta lösningar finns nog inte.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hej!

 

Utbildning i sexualundervisning i skolan och information från myndigheter och dylikt är ett måste för att få ner oönskade graviditeter. Det är säkert inte så lätt med gamla traditioner och religionen se bara på den katolska kyrkan. Dela ut kondomer eller gör dom lättillgängliga och billiga kan ju vara något. Men börja och ändra inställningen från grunden och igen är det information i skolan och liknande som ska bana vägen. Blir det inga barn blir det ju inga aborter och då borde alla vara nöjda. Men att sedan få det att fungera är ju en annan sak.

 

Peolito

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att få fler att läsa vidare är ju oxå en kostnadsfråga.För att få ett jobb efter utbildning så måste man ju köpa sig det Korruptionen har ju drabbat hela systemet och det är inte många från de fattigare delarna som kan hysta upp flera 100000-tals bath för att köpa ett jobb.Menar du att så många som 400000 tonåringar blir gravida varje å?Och av dom gör 275000 abort?Sexualupplysning i skolorna är ett måste,samt att visa hur viktigt det är att skydda sig mot oönskade graviditeter och sjukdomar.Men för det krävs det intresse från de vuxna och det undrar jag om det prioriteras.

Hej

 

Ekonomi är väl en del, men jag undrar om inte en del av problemet också är att föräldrarna ofta inte har det direkta ansvaret för barnen eftersom många föräldrar lämnar barnen i byn och åker iväg till Bangkok eller Korat och jobbar.

 

Splittring av familjerna spelar nog också in liksom upplösning av det gamla traditionella livet med en viss social kontroll och ett liv nära släkt och vänner.

 

Men det är skrämmande att Thailand ligger så dåligt till i denna statistik i regionen, inte alls smickrande och något bör göras och det snarast.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ekonomi är väl en del, men jag undrar om inte en del av problemet också är att föräldrarna ofta inte har det direkta ansvaret för barnen eftersom många föräldrar lämnar barnen i byn och åker iväg till Bangkok eller Korat och jobbar.

 

Splittring av familjerna spelar nog också in liksom upplösning av det gamla traditionella livet med en viss social kontroll och ett liv nära släkt och vänner.

 

Men det är skrämmande att Thailand ligger så dåligt till i denna statistik i regionen, inte alls smickrande och något bör göras och det snarast.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det går ju inte att leva som de gjorde förr i tiden som lantbrukare,där jobben finns och där det behövs folk är ju där utveckligen är.Det går inte att försörja så många på traditionellt vis om landet ska utvecklas.Se på övriga världen,inte alla kan bo nära släkten i hela sitt liv utan folk finns där jobben finns,Hur många som bor i Stockholm kommer ursprungligen därifrån?Inte många.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan jakten på fina mobiltelefoner och pengar till dessa ha för påverkan, tycker att man ser väldigt unga tjejer ute om kvällarna?

 

Den nya livsstilen kostar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

 

Ekonomi är väl en del, men jag undrar om inte en del av problemet också är att föräldrarna ofta inte har det direkta ansvaret för barnen eftersom många föräldrar lämnar barnen i byn och åker iväg till Bangkok eller Korat och jobbar.

 

Splittring av familjerna spelar nog också in liksom upplösning av det gamla traditionella livet med en viss social kontroll och ett liv nära släkt och vänner.

 

Men det är skrämmande att Thailand ligger så dåligt till i denna statistik i regionen, inte alls smickrande och något bör göras och det snarast.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

I Thailand verkar det vara väldigt vanligt att det är mor/far-föräldrarna som tar hand om barnen.

Det kanske är lättare att ta hand om andras problem och så fortsätter det i generation efter generation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som lagstiftningen ser ut, eller rättare sagt, brist på lagstiftning med försörjningsplikt så blir det lätt så här, bara att gå vidare om den korkade bruden blir på smällen, för det är aldrig pojkarnas fel att detta sker, hela tiden hör man att hon blev med barn, aldrig att han gjort henne på smällen, Om inte statsmakten fattar och tar tag i detta kommer det hlet enkelt att pågå på samma vis. Inget att oroa sig över, finns hur många mormödrar som helst som tar hand om ungen!

Den kulturella idi*tin om att sexualundervisning skulle utöka graviditeterna ytterligar kan ju bara ses som den bakvända Thailogikens förebild.

Inför försörjningsplikt ska ni få se att farsorna som i de flesta fall skall få lov att betala grabbarnas kringstrykande kommer att stå i kö vid kådisdisken!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att bristande utbildning inom sexualkunskap är problemet - jag är rätt övertygad om att de flesta vet hur ett barn blir till redan i ung ålder.

 

Däremot är skenheligheten/dubbelmoralen där ingen får ha sex före äktenskapet det största problemet. Självklart kommer ungdomar att ha sex ändå och denna skenhelighet leder bara till att ungdomar "smyger" med att de har sex och därför inte vågar köpa preventivmedel. Dessutom tror jag att denna skenhelighet leder till att många tjejer inte vågar anmäla våldtäkter p g a skammen att de då faktiskt haft sex före äktenskapet.

 

En av sambons kusiner hade föräldrar som totalt förbjöd henne att ha sex före äktenskapet. När hon var 18 år fick hon en utskällning på två timmar för att hon hade haft en kille på sitt rum trots att dörren var öppen hela tiden och att vi var 10 personer i rummet utanför som hela tiden såg dem. Jag är helt övertygad om att de inte ens rörde varandra men ändå fick hon en utskällning utan dess like och de saker de kallade henne för var inte trevliga.. Gissa vem som ändå blev gravid ett år senare med en kille som inte tagit det minsta ansvar?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som kommer i håg hur det var hemma för femti år sedan.

Kondomer var dyra inte många som använde de, till följd av många tonårs graviditeter.

 

Roten till det som händer är ju driften.

 

För söker tänka på hur många fick barn på min tid. Kommer på tre av tio, i mitt bostads område, där mödrarna var 16-17 år.

Nu kom jag på en till 4 av tio.

 

Kommer inte på någon under visning som gick in, tror man var för barnslig får att ta åt sig.

 

Detta har nog ändras sen lång tid till baka, nu börjar man tidigt att upplysa.

Och det är väl där Thailand får börja.

Men man har talat om detta förr i tiden också men inget har hänt, man tror väl att inget kommer att hända nu häller.

 

Tror inte att det har någon nämd värd betydelse under vllka levnads betingelser man befinner sig.

 

Nä flicka möter pojke,pojke möter flicka, och drifterna tar över hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som kommer i håg hur det var hemma för femti år sedan.

Kondomer var dyra inte många som använde de, till följd av många tonårs graviditeter.

 

Roten till det som händer är ju driften.

 

För söker tänka på hur många fick barn på min tid. Kommer på tre av tio, i mitt bostads område, där mödrarna var 16-17 år.

Nu kom jag på en till 4 av tio.

 

Kommer inte på någon under visning som gick in, tror man var för barnslig får att ta åt sig.

 

Detta har nog ändras sen lång tid till baka, nu börjar man tidigt att upplysa.

Och det är väl där Thailand får börja.

Men man har talat om detta förr i tiden också men inget har hänt, man tror väl att inget kommer att hända nu häller.

 

Tror inte att det har någon nämd värd betydelse under vllka levnads betingelser man befinner sig.

 

Nä flicka möter pojke,pojke möter flicka, och drifterna tar över hand.

Visst har du en poäng där, men det fanns redan då en spärr mot mångavlande i form av försörjningsplikt, ehuru kanske låg, men ändock fanns den!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har du en poäng där, men det fanns redan då en spärr mot mångavlande i form av försörjningsplikt, ehuru kanske låg, men ändock fanns den!

Vem fan tänkte på ev. försörjningsplikt o underhåll när man var 14-17 bast. Inte jag iallafall. Man lovade brudarna s.k avbrutet samlag. Men inte funkade det alla ggr.

Man gick ju i princip med kroniskt värkande lem 24/7 i den åldern.

Kådisar vågade man ju inte gå att handla ens en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem fan tänkte på ev. försörjningsplikt o underhåll när man var 14-17 bast. Inte jag iallafall. Man lovade brudarna s.k avbrutet samlag. Men inte funkade det alla ggr.

Man gick ju i princip med kroniskt värkande lem 24/7 i den åldern.

Kådisar vågade man ju inte gå att handla ens en gång.

Alla äro vi differenta i våra bedömningar, icke förty må jag bistå i ditt påskinande av erktionsintensiteten, däremot icke påståendet att inte våga gå och handla på "Pittnisse" även benämt "Nils Adamsson" det var ju en förstklassig bevisning över att "här skådar ni en ung man med erfarenhet"!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla äro vi differenta i våra bedömningar, icke förty må jag bistå i ditt påskinande av erktionsintensiteten, däremot icke påståendet att inte våga gå och handla på "Pittnisse" även benämt "Nils Adamsson" det var ju en förstklassig bevisning över att "här skådar ni en ung man med erfarenhet"!

Jo men först måste du ha pengar, sedan inte skämmas.

Minns att det var en automat utan för tobaks affären.  Men även där smög man, när mörkret fallit på.

Nä det var nog så att en ung man körde utan.

Med eller utan konsekvenser, hur mycket den totala kostnaden blev efter 18 år pratade man ju om efteråt, så då kunde man ju få ångest.

 

Men betänk nu att så fungerar det inte i Thailand

 

Men nu känner jag en som betalar 3000 varje månad till en son som är idag ett och ett halvt år.

får se hur långe han betalar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem fan tänkte på ev. försörjningsplikt o underhåll när man var 14-17 bast. Inte jag iallafall. Man lovade brudarna s.k avbrutet samlag. Men inte funkade det alla ggr.

 

 

Du kanske har ett helt gäng med oäkta barn, utan att veta om det.    :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det går ju inte att leva som de gjorde förr i tiden som lantbrukare,där jobben finns och där det behövs folk är ju där utveckligen är.Det går inte att försörja så många på traditionellt vis om landet ska utvecklas.Se på övriga världen,inte alla kan bo nära släkten i hela sitt liv utan folk finns där jobben finns,Hur många som bor i Stockholm kommer ursprungligen därifrån?Inte många.

Hej

 

Det går inte att stoppa utvecklingen men jag tror inte att jämförelsen med Sverige blir helt rätt eftersom familjer som flyttar i Sverige oftast eller snarare nästan alltid tar med sig familjen.

 

I Thailand är det ju ofta så att antingen mannen sticker och jobbar eller både man och fru och då lämnar barnen i byn hos ex,vis mormor eller andra släktingar, det blir inte lätt för mormor att ersätta mamma och pappa.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Då varken mamma eller pappa tar hand om sina barn från tidig spädbarnsålder, utan dumpar dom hos mor- eller farföräldrar för att åka iväg och jobba så kommer barnen att bli likadana när dom blir tonåringar.

 

Har aldrig sett så dålig omtanke om sina egna barn som jag ser i Thailand,

god omvårdnad verkar bara vara att skicka några "tusenbattingar" hem till gamlingarna, när man sitter med sina iphone hela dagen och surfar eller ser på thaisåpor.

 

Barnen blir likadana.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Försörjningsplikt för grabbarna är det ända raka!!

 

Har sett några fall när thai grabbar blir tvingade till äktenskap och dom går med på det och sen tar det inte mer än 1 år sen är dom skilda med tjejen och är ute och rullar runt med tonårs tjejerna igen och samma sak händer! Problemet är att killarna behöver inte ta något ansvar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vem som har det största problemet, utvecklingsländerna med sina tonårsmödrar eller västvärldens rika länder där förstföderskor i genomsnitt närmar sig 30 strecket?

Rent biologiskt så är en kvinna fertil mellan ungefär 15-42. I tonåren blir kvinnor gravida mycket lätt medan det vid 30 årsåldern redan är mycket svårt bli gravid.

Så vilken del av världen som har största problemet vad gäller denna fråga kan väl egentligen diskuteras.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...