Jump to content
IGNORERAD

Svensk familj ber om att få bli deporterade


MaiChai

Recommended Posts

Om inte inte Sveriges ambassad betalar biljetterna så får väl Thailands regering betala eller? för dem kan ju inte vara kvar i landet, så som svenska medborgare så blir det nog att Svenska staten får betala resan hem för familjen, skam vore det ju annars vara, jag tror nog inte Thailand betalar för dem. men jag är som sagt inte insatt i hur och vad lagen säger, men familjen är Svenska medborgare.

Blir ett lån om de ställer upp med pengar,innan det söker de efter släkt som kan ställa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Benriach

    9

  • ban99arne

    5

  • jan53

    5

  • Nemo

    4

Mest aktiva i denna tråd

Varför skulle Thailands regering betala en hemresa till idoiter som av någon anledning inte har pengar till en biljett till hemresan? Eller tror du att det funkar som hemma i Sverige, att det bara är att ringa till socialen och kräva pengar för att man har levt loppan i Thaialnd och plötsligt upptäcker att pengar saknas till hemresan? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Om inte inte Sveriges ambassad betalar biljetterna så får väl Thailands regering betala eller? för dem kan ju inte vara kvar i landet, så som svenska medborgare så blir det nog att Svenska staten får betala resan hem för familjen, skam vore det ju annars vara, jag tror nog inte Thailand betalar för dem. men jag är som sagt inte insatt i hur och vad lagen säger, men familjen är Svenska medborgare.

Ett mycket dumt inlägg....Varför i helvete skulle Thailand betala ???   Och det kommer dom aldrig att göra i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle Thailands regering betala en hemresa till idoiter som av någon anledning inte har pengar till en biljett till hemresan?  Eller tror du att det funkar som hemma i Sverige, att det bara är att ringa till socialen och kräva pengar för att man har levt loppan i Thaialnd och plötsligt upptäcker att pengar saknas till hemresan?   :rolleyes:

Nej Nemo, det tror jag inte att det funkar som här hemma iSvedala, men som någon skrev här i denna tråd tidigare på att det gick att gå till ambassaden på 70-80 talet o be om pengar för hemresan så fick man det men att det idag inte går, men det går det om sen Svenska ambassaden vägrar dem en hemresa pga dåligt skött ekonomi i Thailand OCH att då dem är i landet på obestånd o den Thailändska lagen förbjuder dem att vara här, så, så då tror jag nog att den Svenska ambassaden skickar hem dem fort som tusan, och om dom nu inte har någon som kan pröjsa för dem hemma i Svedala, om inte så blir det en skuld till staten. för fortfarande så är dem svenska medborgare o kan kanske inte rå för att dem har kommit på obestånd, och det behöver man inte vara en idi*t för. kan hända vem som helst. och om det nu skulle vara så att den svenska ambassen nekar dem hemresa (vilket jag inte tror att dem gör) så får väl den Thailändska myndigheten göra påtryckningar på den svenska myndigheten om detta.och det tror jag inte dem gör.. ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mycket dumt inlägg.Varför i helvete skulle Thailand betala ???   Och det kommer dom aldrig att göra i alla fall...

en jäkligt dum kommentar från dig om detta. varken du eller jag vet egentligen inte ett skit om hur det kommer att gå. låt oss se hur det går om vem som betalar.

Link to comment
Dela på andra sajter

en jäkligt dum kommentar från dig om detta. varken du eller jag vet egentligen inte ett skit om hur det kommer att gå. låt oss se hur det går om vem som betalar.

Vad jag har hört så är de skyldiga pengar hos flera personer här hemma .

Mvh SWEDEMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har hört så är de skyldiga pengar hos flera personer här hemma .

då verkar det som om SVENSKA ambassaden får lägga ut för biljetterna, tydligen så har dem bränt broarna hemma och därmed ingen som vill o kan ställa upp med kosing till biljetterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det får nog bli det sociala som betalar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får nog bli det sociala som betalar

Nej, det blir vi skattebetalare som får stå för den notan... :(

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nej, det blir vi skattebetalare som får stå för den notan... :(

Rock on!

Det sociala drivs väll av skattepengar eller har jag missat nått ???

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sociala drivs väll av skattepengar eller har jag missat nått ???

Missat nått?? Det vet bara du. Ville belysa att pengarna kommer från alla skattebetalare.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

UD kan hjälpa svenskar i nöd att komma hem genom att betala hemresa men det är i form av ett lån som dom sedan blir skyldiga att betala tillbaka

 

Risken är väl dock stor att kronofogde får försöka driva in den skulden här hemma och inga pengar finns

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Missat nått?? Det vet bara du. Ville belysa att pengarna kommer från alla skattebetalare.

Rock on!

Njaa om det sociala betalar så är det kommunala pengar och då slipper i alla fall jag betala då jag inte bor i Linköping

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vet inte hur det kommer att sluta med denna olyclicka storyn. Har de själv ansatt sig på detta situation har inte

ambassaden ingen skyldighet att pröjsa hemresan.  Det är många som har den missuppfattningen att UD iform

av ambassad hjälper medborgare i alla nödsituationer. Nope, nope nope. Så mycket som det sker utomlands,

tex på Pattaya skulle de inte hinna med sitt uppgift alls, om de skulle hjälpa till med alla felräknade binncop

på restauranger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en story för några år sedan med ett äldre svenskt par som tiggde i Phuket och åkte dit för overstay men deras hemkommun ville inte betala för dem för de hade tydligen fått stå för flygbiljetter hem till just detta par ett antal gånger tidigare. Har för mig att kommunen vägrade så de blev kvar i häktet här i Thailand.

 

I detta fallet just nu så kommer väl ambassaden att kontakta deras hemkommun och se om de vill betala för dem och kommunen kommer väl att vända sig till deras släktingar för att se om de har pengar. Man får varken pengar eller biljetter av Ambassaden-man får eventuellt låna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxat från facebook:

 

Hej! Här kommer den sanna historien om dessa två lurendrejare: de kom tillsammans med sin son till Koh Lanta 28 nov 2013. De bodde några nätter på mitt guesthouse, åt och drack i mängder med löfte om
att betala allt kommande fredag. Fredag blev måndag och ursäkterna var många. På juldagen försvann de spårlöst, svarade varken på telefon eller mess. Strax därefter fick vi reda på att det inte var bara oss de var skyldiga pengar utan även en restaurang i närheten där de ätit o druckit på krita. Det var där som de lämnade sina pass i pant (och aldrig löste ut dem). Undan för undan fick vi reda på fler och fler ställen som de bodde, åt och drack på för att sedan smita mitt i natten utan att betala. Pojkens pant lämnade de i pant till en privatperson som de är skyldiga pengar. Det är både resorter, restauranger och tuktuk-förare som drabbats. 

De blev efterlysta i fb-gruppen Koh Lanta Locals och även polisanmälda av flera av de drabbade. 

Ambassaden kontaktades för att varnas om att dessa bedragare förmodligen skulle ljuga om att deras pass o pengar blivit borttappade/stulna. Dock sa ambassaden att de inte fick agera polisiärt. 

De har ljugit i Sverige om att pojken ska gå i skolan här på Koh Lanta. Allt de säger i artikeln är en lögn förutom att de är panka, för det har de varit hela tiden.

När de kom till polisen uppdagades det att de är efterlysta, pojken flögs hem till Sverige via UD och föräldrarna häktades! Där ska de enligt uppgift fortfarande sitta och vänta på rättegång. 

Det är alltså inte minsta synd om dessa två som så beräknande lurat åtskilliga! Hoppas att de får ett rättvist straff och att pojken som nu är i tryggt förvar i Sverige får hjälp att bearbeta detta trauma. Socialen och polisen i Sverige är redan inblandade!

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Saxat från facebook:

 

Hej! Här kommer.

Vilken facebook sida är texten saxat från?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken facebook sida är texten saxat från?

 

En grupp "svenskar i Thailand"

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit mycket gissningar och lösa påståenden i den här tråden. Jag hade ärende till ambassaden idag och passade på att kolla om det jag trodde mig veta var korrekt, vilket det var. Dessutom fick jag lite ytterligare upplysningar som kan vara av värde.

 

Ambassaden får ofta skit för att "dom inte gör något", vilket många gånger är orättvist. Folk inbillar sig att ambassaden är en sorts socialkontor som har skyldighet att lösa allehanda problem, allt från tsunami till skoskav. Nu ligger det till på det viset att ambassadens verksamhet regleras i detalj i svensk lag, vilket innebär begränsningar. Så ni som "tycker" det ena och andra bör ge er på lagstiftaren, d v s Riksdagen, inte ambassaden. Mycket av det som ambassaden ombes att hjälpa till med är i min mening orimligt - det skulle bli en alltför stor belastning på skattebetalarna.

 

En svensk som begår brottslighet i Thailand tas om hand av thailändska myndigheter och brotten beivras i vanlig ordning enligt thailändsk lag och ambassaden har inget med saken att göra (thailändsk lag minus eventuell korruption vill säga, men det har heller inte ambassaden med att göra).

 

Svenska myndigheter kan heller inte tvångsomhänderta svenska medborgare i utlandet av några skäl överhuvudtaget. Det vore att ikläda sig befogenheter som tillkommer endast lokala myndigheter, t ex polisen. Självfallet kan man inte göra så. Om brott begåtts i Sverige kan man ansöka om utlämning, men så vitt jag minns finns inget avtal med Thailand. Det löser man med att ogiltigförklara passet och så är personen en brottsling här också. Så gjorde man bland annat med kärringen som hade blåst landstinget på miljoner, plus övrig brottslighet i Sverige.

 

Ambassaden är i lag förbjuden att låna ut pengar till böter, exempelvis, vilket inkluderar overstay. Den som inte kan betala overstay kan i Thailand krypa in i kurran och sitta av straffet på det sättet. Sedan får ambassaden "under vissa omständigheter", som vi inte gick igenom i detalj av hänsyn till tjänstemannens normala arbete, ge ett lån för biljett hem. Den som exempelvis blivit bestulen på allt den äger och inte kan få hjälp hemifrån kan eventuellt få hjälp med lån. Men det är ingen automatisk rättighet i alla förekommande fall.

 

Den som blir sjuk eller skadas i en olycka har ingen rätt till hjälp med sjukvård utomlands från svenska staten! I Sverige plåstrar man om skadade av rent humanitära skäl. Den som brutit benet behöver inte ligga hjälplös. Det tycker jag personligen är rimligt. I ett förhållandevis fattigt land som Thailand kan man inte förvänta sig det. Också rimligt i min mening. Den som alltså inte skaffar reseförsäkring eller har det som del i hemförsäkringen begår alltså en präktig blunder! Dom hundralapparna det kostar kan visa sig vara de bäst spenderade pengarna i livet. (Jag har själv sparat över 100 000 kronor på det sättet.) Sedan finns det en viss rätt för försäkringsbolagen att återfå en del av skadebeloppet från svensk sjukförsäkring, förutsatt att man inte skrivit ut sig från Sverige, då är det också kört, vilket pensionärer och utflyttade som jag själv bör tänka på. Jag kostar på över 70000 baht om året i sjukförsäkring för familjen. Får faktiskt tillbaks drygt 9000 baht på skatten här i Thailand av det skälet. Det är ett pris jag gärna betalar, eftersom skatterna är så låga här.

 

Så i fallet med rättshaveristerna som den här tråden handlar om kan det mycket väl vara så att pojken, som inte begått brott, kan tas hem av sociala myndigheter i Sverige, förutsatt att han gör det frivilligt. Det tycker jag också är rimligt. I ett sådant fall antar jag att ambassaden i någon mån kan agera ombud för dessa svenska myndigheter, men den detaljen är jag inte helt säker på.

 

Päronen, i dubbel bemärkelse, kommer att processas av berörda juridiska instanser för de brott som begåtts. Sedan får dom rimligen krypa in i kurran under den utmätta strafftiden. Därefter kan det möjligen bli ett fall för den svenska ambassaden och om alla förutsättningar är uppfyllda kan dom möjligen få ett lån till biljett hem. Det förutsätter att dom först har sonat sina brott på ena eller andra sättet här i Thailand. Hur det ligger till med den saken när den tiden kommer vill jag inte spekulera i. Det finns det så många andra som gärna gör.

 

Får dom en gratis förlängning av sin semester i thailändskt monkey house kan man kanske hysa visst hopp att dom botas från att vilja begå dylika apkonster i fortsättningen. Jag instämmer således med samtliga föregående som nedvärderat deras intelligens och klandrat deras moral.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Celsius.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_institut_f%C3%B6r_rasbiologi

 

Fredagen den 13:e Maj 1921 fattade riksdagen utan omröstning beslut att inrätta ett statens institut för rasbiologi. Upprättandet av detta institut hade högsta möjliga politiska stöd då det stöddes av bland annat både socialdemokraternas Hjalmar Branting och högerns Arvid Lindman.

 

Vad dagens PK-iter väljer att ha glömt är att då precis som nu är den politiska korrektheten ett barn av sin tid. När det rasbiologiska instituten bildades stöddes det av den tidens PK-iter. 

 

Om dagens PK-iter hade levat på den tiden hade de självklart ställt sig till hyllningskören för detta rasbiologiska institut. Om någon icke PK-it hade vågat vara emot detta fantastiska och okritiserbara beslut hade de av en enig PK kör förklarats att vara okunniga bakåtsträvare med unkna åsikter som inte har förstått att vi nu lever i en nytt och upplyst tidevarv. 

 

Samma PK-iter som idag hyllar mångkulturen hade för bara knappt hundra år sedan hyllat det rasbiologiska institutet. Några hundra år tidigare hade de som en självklarhet stått nedanför häxbålen skrikande av förtjusning. Ytterligare ett antal hundra år tidigare hade hyllat korstågen.

 

Vem vet. Om hundra år kanske morgondagens PK-iter fördömer dagens vurmande för mångkulturen precis som dagens PK-iter fördömer det rasbiologiska institutet?

 

En sann PK-it har lika mycket egen vilja som ett maskrosfrö, det är bara att följa med vinden!

 

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Är det inte inne med rasbiologi nu?  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändska polisen kan väl köra dom till den gränsen som är närmast sverige och peka ut vilket håll dom ska gå.

mvh. Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan meddela att pojken är hemma nu och är hos sin mormor och morfar.

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...