Jump to content
IGNORERAD

Vilka papper behöver jag ?


Maloon

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Maloon

    17

  • Baa

    6

  • Jive

    5

  • Kenneth4618

    4

Mest aktiva i denna tråd

Så här är det:

1 för att skriva ut sig kontaktar man Skatteverket, de har en blankett på sin hemsida som ska fyllas i och skickas in på gamaldax vis på papper.

När de har godkänd detta då är man utskriven från Sverige.

2 nu är man utskriven och då uppdateras inte addresändring till andra myndigheter, pensionsmyndigheten, banker etc automatiskt. Det måste man göra själv.

Pensionsmyndigheten vill även de ha en adressändring på papper. Banker, fackföreningar och liknande kan man maila till.

Detta måste man göra var gång man flyttar. Alltså, inget går automatiskt längre.

3 allt ovan kan man göra utan att blanda in Thailand. Men man kan inte äga egendom. Bostad bil och liknande i Sverige. Fonder och pensionsförsäkringar går bra. Även bankkonto går bra.

4 så här långt kommer man på turistvisum och även helt utan visum.

5 man kan fortfarande jobba för Svenskt bolag men betalar då Svensk skatt. Är man utskriven och har Svensk inkomst så "ser" inte banker etc att du ha en inkomst, även om du betalar skatt i Sverige. Det betyder att du inte kan ta lån i Sverige.

Hur det är att jobba för utländskt bolag vet jag inte.

6 nästa steg är att ansöka om SINK skatt. Det finns blanketter på skattemyndigheten. Dessa fyller man i och skickar in, går bra att skanna och maila dessa som PDF. När detta är godkänt betalar man 15% skatt på Svensk inkomst.

7 nu vill det Svenska bolaget ha ett TIN-nummer. Tax Identifikation Number. Detta får man från närmsta Ampur i Thailand. Kan vara svårt att få dem att förstå vad det är man menar men när de förstått så tar det en kvart att få.

8 när man kommit så här långt står man helt ensam. Man har ingen sjukvård från Sverige och man får inga lån på Svenska banker. Spelar ingen roll att det kommer in pengar på ditt Svenska konto var månad, det blir inga lån.

Bara lite av vad jag kommer ihåg just nu.

Så här skriver Skatteverket på sidan angående automatisk information till olika myndigheter:

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/anmalaflyttning.4.76a43be412206334b89800018531.html

 

citat: När du har anmält flyttning sprider Skatteverket din nya adress till andra myndigheter som till exempel:

  • Försäkringskassan
  • Migrationsverket
  • Lantmäteriet
  • Transportstyrelsen
  • Centrala Studiestödsnämnden
  • Pensionsmyndigheten
  • Kommuner och landsting

Du behöver alltså inte själv meddela dessa myndigheter att du har flyttat. Det sker i stället automatiskt.

Skatteverket ordnar däremot inte med eftersändning av din post.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då menar du att óm man INTE SINKskattar kan man äga bostad i Sverige trots att man är utskriven?

 

Det är just den här typen av "redogörelser" som gör folk förvirrade - nämligen att blanda ihop skatt och folkbokföring (väsentlig dygnsvila).

 

Du får inte vara folkbokförd (skriven) i Sverige om du inte har din väsentliga dygnsvila där, men du kan mycket väl äga både fastigheter och annat som går under "väsentlig anknytning".

 

Sedan är det en annan femma om man förutom utskrivning också vill betala mindre skatt till Sverige - då kommer det här med "väsentlig anknytning" in i bilden.  

 

Sorry att min text kom in bland citaten.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta svar fick jag av norrbottens läns landsting när jag för drygt en månad sen mejlade och frågade vad som gäller om jag som utskriven svensk skulle bli akut sjuk under ett sverigebesök.

 

Hej!

I mitt svar utgår jag från att du fortfarande är svensk medborgare.

Om du behöver akut sjukvård under din vistelse i Sverige bör du söka den i det landsting där vårdbehovet uppstod. Du betalar då samma vårdavgift som bosatta i landstinget.

Söker du akut sjukvård i ett annat landsting än där vårdbehovet uppstod får du däremot betala den verkliga kostnaden för vården.

Söker du planerad vård är förutsättningen för att den ska subventioneras att du söker den i det landsting där du var folkbokförd vid utflyttningen. För planerad öppenvård får du som bosatt i Thailand 600 kr per besök och för slutenvård (inneliggande på sjukhus) 1 000 kr per vårddag.

Söker du planerad sjukvård i ett annat landsting än där du var folkbokförd vid utflyttningen får du betala den verkliga kostnaden för vården.

Det är alltid behandlande läkare som avgör vad som är akut respektive planerad vård.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta svar fick jag av norrbottens läns landsting när jag för drygt en månad sen mejlade och frågade vad som gäller om jag som utskriven svensk skulle bli akut sjuk under ett sverigebesök.

 

Hej!

I mitt svar utgår jag från att du fortfarande är svensk medborgare.

Om du behöver akut sjukvård under din vistelse i Sverige bör du söka den i det landsting där vårdbehovet uppstod. Du betalar då samma vårdavgift som bosatta i landstinget.

Söker du akut sjukvård i ett annat landsting än där vårdbehovet uppstod får du däremot betala den verkliga kostnaden för vården.

Söker du planerad vård är förutsättningen för att den ska subventioneras att du söker den i det landsting där du var folkbokförd vid utflyttningen. För planerad öppenvård får du som bosatt i Thailand 600 kr per besök och för slutenvård (inneliggande på sjukhus) 1 000 kr per vårddag.

Söker du planerad sjukvård i ett annat landsting än där du var folkbokförd vid utflyttningen får du betala den verkliga kostnaden för vården.

Det är alltid behandlande läkare som avgör vad som är akut respektive planerad vård.

 

Det där med att söka akut sjukvård där vårdbehovet uppstod för att få full subvention, var nytt för mej.

Tack för den infon!

 

Betr det blåmarkerade fattar jag det som att subventionen är 600 resp 1000 kr/besök resp vårddag. Då undrar man ju vad den verkliga kostnaden som subventioneras är.

Alltså hur mycket blir då verklig-subventionerad (min kostnad för vården)? Jag har tidigare läst nånstans att denna kostnad ligger respektive runt 300 - 500 kr. Kan det stämma?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att söka akut sjukvård där vårdbehovet uppstod för att få full subvention, var nytt för mej.

Tack för den infon!

 

Betr det blåmarkerade fattar jag det som att subventionen är 600 resp 1000 kr/besök resp vårddag. Då undrar man ju vad den verkliga kostnaden som subventioneras är.

Alltså hur mycket blir då verklig-subventionerad (min kostnad för vården)? Jag har tidigare läst nånstans att denna kostnad ligger respektive runt 300 - 500 kr. Kan det stämma?

Det kan väl inte vara i närheten av att stämma. Som jag fattade det så subventionerar alltså landstinget med 1000 kr/vårddag vid planerad sjukvård om du ligger på ett sjukhus. Dom verkliga kostnaderna är ju betydligt högre men jag kanske missuppfattade ditt inlägg eller landstingets svar.

 

Jag gjorde en snabbt sök på Google och hittade följande.

 

Avdelning: 5000-7000 kr dygn beroende på sjukgymnastik/kurator/dietist/stomiskötersk med mera.

Akutvårdsplats: 8000-12000 kr/dygn beroende på vilken typ av akutsjukvård man kräver.

HIA: 10000-15000 beroende på hur HIA är strukturerat

IVA: 20000 kr/dygn i snitt

NIVA: UAS: 25000-50000 kr dygn beroende på omständigheter ang omvårdnad r/t ingrepp.

 

Mitt tips är alltså...är man utskriven och tänker sig att åka tillbaka till Sverige för planerad vård så är det klokast att skriva in sig i rullarna hos skattemyndigheten först, annars kan det bli jäkligt dyrt.

 

 

Fritz..

 

Edit. Det är väl bäst att jag poängterar att det jag skrivit gäller regler som norrbottens läns landsting har. Andra landsting kan ha andra regler, vad vet jag.

 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att söka akut sjukvård där vårdbehovet uppstod för att få full subvention, var nytt för mej.

Tack för den infon!

 

Betr det blåmarkerade fattar jag det som att subventionen är 600 resp 1000 kr/besök resp vårddag. Då undrar man ju vad den verkliga kostnaden som subventioneras är.

Alltså hur mycket blir då verklig-subventionerad (min kostnad för vården)? Jag har tidigare läst nånstans att denna kostnad ligger respektive runt 300 - 500 kr. Kan det stämma?

 

Kan det möjligen va på det sättet att den som svarade dej har glömt ett litet ord i texten (betala)?

Alltså .."får du som bosatt i Thailand betala 600 kr.".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit. Det är väl bäst att jag poängterar att det jag skrivit gäller regler som norrbottens läns landsting har. Andra landsting kan ha andra regler, vad vet jag.

 

Sant! I Stockholms län betalade jag 500 kr för icke akut läkarbesök.

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl inte vara i närheten av att stämma. Som jag fattade det så subventionerar alltså landstinget med 1000 kr/vårddag vid planerad sjukvård om du ligger på ett sjukhus. Dom verkliga kostnaderna är ju betydligt högre men jag kanske missuppfattade ditt inlägg eller landstingets svar.

 

Jag gjorde en snabbt sök på Google och hittade följande.

 

Avdelning: 5000-7000 kr dygn beroende på sjukgymnastik/kurator/dietist/stomiskötersk med mera.

Akutvårdsplats: 8000-12000 kr/dygn beroende på vilken typ av akutsjukvård man kräver.

HIA: 10000-15000 beroende på hur HIA är strukturerat

IVA: 20000 kr/dygn i snitt

NIVA: UAS: 25000-50000 kr dygn beroende på omständigheter ang omvårdnad r/t ingrepp.

 

Mitt tips är alltså...är man utskriven och tänker sig att åka tillbaka till Sverige för planerad vård så är det klokast att skriva in sig i rullarna hos skattemyndigheten först, annars kan det bli jäkligt dyrt.

 

 

Fritz..

 

Edit. Det är väl bäst att jag poängterar att det jag skrivit gäller regler som norrbottens läns landsting har. Andra landsting kan ha andra regler, vad vet jag.

 

Dessutom har du denna gång fått annorlunda regler redovisade jämfört med förra gången du frågade samma landsting år 2010 ("Utskriven och sjukvård i Sverige" - inlägg "4).

Det finns en tråd på MPR från 2010 som handlar om detta ämne  där du redovisar Landstingets svar den gången, men det är ju möjligt att reglerna har ändrats sedan dess.

 

Jag undrar egentligen var man kan få ett svar på dessa frågor, som man kan lita på och som är generellt övergripande i Sverige.

Hittills verkar det som man kan få olika svar beroende på vilken tjänsteman som svarar.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Främst av allt bör du tänka på din sjukförsäkring och teckna en sån, för du går den förlorad från Sverige!

Paddan

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver asså inga papper med sig till Thailand å visa upp? ???? ?????

ska du gå genom farangstaff,då borde väl dom hjälpa dej

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

ska du gå genom farangstaff,då borde väl dom hjälpa dej

 

Nope det ska jag inte göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...