Jump to content
IGNORERAD

Vilka papper behöver jag ?


Maloon

Recommended Posts

Tänkte jag skulle skriva mig i Thailand

Vad behöver jag för papper???

Vad behöver jag göra???

Vad behöver jag besöka

 

1?

2?

3?

4?

5?

 

Spalta gärna upp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Maloon

    17

  • Baa

    6

  • Jive

    5

  • Kenneth4618

    4

Mest aktiva i denna tråd

Tyvärr vet jag inte något om detta, men under min korta tid på MPR har jag fått det förklarat att det finns de som bott i landet hur länge som helst och vet mest i allt rörande Thailand. Så som du hade jag hoppats att de skulle träda fram med lite visdomsord och rejäla tips...

 

Det enda jag kan komma på är att fråga loss på ambassaden samt skatteverket, hur som så lycka till med pappersarbetet.

Ändrades av wix

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga papper, bara att gå till skattemyndigheten och göra det!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket du behöver göra:   http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/flyttautomlands.4.18e1b10334ebe8bc80001591.html

Sedan informeras alla myndigheter, banker, kronofogden osv.  automatiskt.

Din post från myndigheter, banker osv. börjar sedan automatiskt skickas till din adress utomlands.

Skatteverket och Försäkringskassan skickar även ett papper till din

adress utomlands som skall fyllas i och returneras där du bl.a. bekräftar att du finns på den adress

du uppgivit utomlands.

Edit:  En fördel om du har ett fett BS och ett Non immigrant O visa när du entrar

landet, resten fixar du på immigration i Thailand.

Ändrades av lill_kurre

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Det är som lill kurre skriver bara att göra en adressändring så går allt av sig själv, sen får du en massa papper av olika myndigheter

att du är utskriven och tappat dina rättigheter i Sverige. Så var det för mig och det är ju bara tre månader sen.

MVH FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver asså inga papper med sig till Thailand å visa upp??????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver asså inga papper med sig till Thailand å visa upp? ???? ?????

Nej.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skriva ut sig för 6 månader?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skriva ut sig för 6 månader?

 

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog lite frågande till ditt val att skriva ut dig, ska du jobba svart i Sverige så kommer du inte bara att riskera skattebrott, du är dessutom inte skriven i sverige och då har du inga sociala försäkringar kvar heller, om olyckan är framme får du stå för fiolerna själv!, du kan inte äga fastighet i Sverige om du skriver ut dig, möjligt är att äga en s.k. sport/sommarstuga! Du kan inte bedriva egen verksamhet om du skriver ut dig e.t.c.

 

För att skriva sig i Thailand krävs ekonomiska garantier, banktillgodohavande eller inkomstbevis, helt utan papper går det inte i Thailand heller!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

Då får du köra med dubbel eller trippel turistvisa, för ett O-visa får du aldrig skulle jag tro.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog lite frågande till ditt val att skriva ut dig, ska du jobba svart i Sverige så kommer du inte bara att riskera skattebrott, du är dessutom inte skriven i sverige och då har du inga sociala försäkringar kvar heller, om olyckan är framme får du stå för fiolerna själv!, du kan inte äga fastighet i Sverige om du skriver ut dig, möjligt är att äga en s.k. sport/sommarstuga! Du kan inte bedriva egen verksamhet om du skriver ut dig e.t.c.

 

För att skriva sig i Thailand krävs ekonomiska garantier, banktillgodohavande eller inkomstbevis, helt utan papper går det inte i Thailand heller!

 

Jobba svart blir det inte på tal om, jobbar genom en firma från Thailand

Äger ingen fastighet

Tänker inte bedriva egen verksamhet i sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du köra med dubbel eller trippel turistvisa, för ett O-visa får du aldrig skulle jag tro.

 

Tänkte köra med tripplevisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba svart blir det inte på tal om, jobbar genom en firma från Thailand

Äger ingen fastighet

Tänker inte bedriva egen verksamhet i sverige

Då tar den firman hand om alla papper mm.

Du är ju anställd via firman så då är det deras ansvar och kanske kommer du att beskattas i Thailand i stället.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba svart blir det inte på tal om, jobbar genom en firma från Thailand

Äger ingen fastighet

Tänker inte bedriva egen verksamhet i sverige

Men du måste vara skriven i Sverige om du skall få svenskt socialskydd, eljest blir det dyra privata försäkringar men det kan ske du kalkylerat in i budgeten, betr. boende i Thailand så undrar jag hur det går då det mig veterligen inte finns något Visa/uppehållstillstånd som inte har 90 dagar rapporteringsskyldighet, då sklle du alltså behöva göra om denna procedur med ut o inskrivning i Sverige samt ansöka om uppehållstillstånd i Thailand var 6:e månad. I byråkratins hemland Sverige kan jag tänka mig att det skulle fungera, men jag ser starkt tvivlande ut om mig.polisen i Thailand inte skulle börja knorra efter ett par vändor! Upphållstillstånd utan utresa kostar i o för sig bara 1900 THB och är således "billigare" än Visa från Thaiambassaden, men jag tvivlar på att dom ger dig UT i Thailand utan O eller OA Visa.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du måste vara skriven i Sverige om du skall få svenskt socialskydd, eljest blir det dyra privata försäkringar men det kan ske du kalkylerat in i budgeten, betr. boende i Thailand så undrar jag hur det går då det mig veterligen inte finns något Visa/uppehållstillstånd som inte har 90 dagar rapporteringsskyldighet, då sklle du alltså behöva göra om denna procedur med ut o inskrivning i Sverige samt ansöka om uppehållstillstånd i Thailand var 6:e månad. I byråkratins hemland Sverige kan jag tänka mig att det skulle fungera, men jag ser starkt tvivlande ut om mig.polisen i Thailand inte skulle börja knorra efter ett par vändor! Upphållstillstånd utan utresa kostar i o för sig bara 1900 THB och är således "billigare" än Visa från Thaiambassaden, men jag tvivlar på att dom ger dig UT i Thailand utan O eller OA Visa.

 

Du har en poäng där,,,hur kan man lösa visumet då jag är utskriven från Sverige?? Tänkte inte på detta

 

Blir ju jävligt jobbigt å skriva ut å in sig hela tiden

Ändrades av Maloon
Link to comment
Dela på andra sajter

Som svensk medborgare med adress i Thailand borde väl man kunna söka tripplevisa???????

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga problem Maloon. Du bör bara ha en adress i Thailland där du kan skriva dig. Sen anmäler du flytten till Skattemyndigheten som vanligt vid en flytt. Du får då en bekräftelse att du flyttat ur landet, den ska visas upp för företaget du jobbar för. Om du jobbar max 6 mån per år i Sverige så blir du inte skattskyldig i Sverige heller enligt SKM själva. Du kan fortsätta vara skriven i Thailand när du åker till Sverige, du behöver inte skriva in dig igen.

 

Visumet söker du på Thailands ambassad tex trippel entry, du kan söka det varje år innan du åker tillbaka till Thailand. På detta visum är det inga pengakrav.

 

Försäkring i Thailand bör du skaffa, men i Sverige så kan du söka vård vid behov som vanlig. Men det är bara akutvård du betalar den lägre avgiften på (120 kr tror jag) alla andra läkarbesök och vårdbesök får du betala c:a 500 kr för.

 

Lycka till!

 

Mvh

BBJ

:thumbsup:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Om du till exempel jobbar åt Farang Staffing så blir du försäkrad av dom

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver asså inga papper med sig till Thailand å visa upp? ???? ?????

Beror på vad du ska göra i Thailand?

Ska du gifta dig, etc så givetvis behövs det papper, men ska du bara flytta till Thailand är det ju bara att göra så, med rätt visum etc etc..men det är ju inte vad du frågar efter?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

FANTASY, on 10 Mar 2014 - 07:36, said:

Tja Det är som lill kurre skriver bara att göra en adressändring så går allt av sig själv, sen får du en massa papper av olika myndigheter

att du är utskriven och tappat dina rättigheter i Sverige. Så var det för mig och det är ju bara tre månader sen.

MVH FANTASY

 

Tyvärr så tappar man inte sina skyldigheter till Sverige. Man får ju betala lika mycket skatt, trots att man har förlorat sina rättigheter i Sverige.      :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så tappar man inte sina skyldigheter till Sverige. Man får ju betala lika mycket skatt, trots att man har förlorat sina rättigheter i Sverige.      :P

 

VA?? vet du vad du snackar om???

 

Så du menar att thailändska företag betalar skatt i Sverige

 

Inte bra å gå i koma hela tiden Nemo

Ändrades av Maloon
Link to comment
Dela på andra sajter

VA?? vet du vad du snackar om???

 

Så du menar att thailändska företag betalar skatt i Sverige

 

Inte bra å gå i koma hela tiden Nemo

Varför kollar du inte med skattemyndigheten så att du vet vad som gäller?

Vad du sa tidigare så skulle du jobba 6 månader i Sverige varje år och då vill nog skattemyndigheten att du ska betala svensk skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...