Jump to content
IGNORERAD

Vilka papper behöver jag ?


Maloon

Recommended Posts

Varför kollar du inte med skattemyndigheten så att du vet vad som gäller?

Vad du sa tidigare så skulle du jobba 6 månader i Sverige varje år och då vill nog skattemyndigheten att du ska betala svensk skatt.

 

 

Om jag är skriven i Thailand betalar jag thailändsk skatt

om jag är skriven i Sverige betalar jag svensk skatt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Maloon

    17

  • Baa

    6

  • Jive

    5

  • Kenneth4618

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest Oregistrerad knasen

Varför kollar du inte med skattemyndigheten så att du vet vad som gäller?

Vad du sa tidigare så skulle du jobba 6 månader i Sverige varje år och då vill nog skattemyndigheten att du ska betala svensk skatt.

 

Tror att han är inne på att kringgå detta genom att vara anställd i ett thailändsk företag, uthyrd till ett svenskt företag och betala inkomstskatt i Thailand istället, ungefär. Är väl på nåt sånt sätt Farrang staffing fungerar om jag inte är helt ute och cyklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

6 månader i Sverige för jobb

6 månader i Thailand för holliday

verkar ju ogenomtänkt att skriva ut sig bara för som du själv skriver 6 månader /år? ??? jag hade inte gjort det , kan kosta skjortan om du gör det.

Ändrades av jan53
Link to comment
Dela på andra sajter

verkar ju ogenomtänkt att skriva ut sig bara för som du själv skriver 6 månader /år? ??? jag hade inte gjort det , kan kosta skjortan om du gör det.

Men om man är utskriven och jobbar så blir väl kontentan av detta  tvärtom om eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar ju ogenomtänkt att skriva ut sig bara för som du själv skriver 6 månader /år? ??? jag hade inte gjort det , kan kosta skjortan om du gör det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag är skriven i Thailand betalar jag thailändsk skatt

om jag är skriven i Sverige betalar jag svensk skatt

Det är ju skatteverket som bedömmer det, och bor du 6 månader i Sverige, så anser knappast skatteverket att du inte är skriven i Sverige.

Fast som jag sagt det är skatteverket som bedömmer detta inte vi på forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man är utskriven och jobbar så blir väl kontentan av detta  tvärtom om eller ?

som någon annan nämnde om att vara utskriven o jobba svart hemma i Svedala OCH om han skulle råka ut för en olycka , då får han stå för hela kalaset själva, men man skall ju inte måla fan på väggen ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

som någon annan nämnde om att vara utskriven o jobba svart hemma i Svedala OCH om han skulle råka ut för en olycka , då får han stå för hela kalaset själva, men man skall ju inte måla fan på väggen ännu.

Nu skrev han att INTE skulle jobba svart

 

Varför inte läsa på lite här http://www.farangstaffing.com/

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att han är inne på att kringgå detta genom att vara anställd i ett thailändsk företag, uthyrd till ett svenskt företag och betala inkomstskatt i Thailand istället, ungefär. Är väl på nåt sånt sätt Farrang staffing fungerar om jag inte är helt ute och cyklar.

Det är väl bara att gratulera om han lyckas. Isåfall är vi nog många som är sugna på att följa med och göra likadant. Att bo i Thailand 6 månader och jobba i Sverige 6 månader skulle fungera bra för mig om jag slapp skatten i Sverige och hade sjukförsäkring betald. sedan behöver man ju ta igen det man förlorar i pension också.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev han att INTE skulle jobba svart

 

Varför inte läsa på lite här http://www.farangstaffing.com/

ok, jag missade det, men som sagt i hans fråga så kom det inte fram att han skulle jobba på Farrang staffing eller något annat företag, därför så tog jag det som att han skulle måla svart här hemma i Svedala o leva loppan i Thai. sne tror jag inte han har tänkt till ordentligt om hur omständigt  det blir att skriva ut sig från Sverige o att hålla på med att ansöka om visa till thai varje gång han skall återvända till Thal efter 6 månader här i Svedala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ett exempel:  Om man skulle kunna fakturera 350:-/timme 160 timmar/mån så skulle man få ca 50000 efter provisionen till thaibolaget

 

Då kan det vara värt besväret med visum en gång per år

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt

 

Jag hade inte tänkt å skriva in å ut mig hela tiden

Jag ska vara skriven i Thailand

Jag ska jobba 6 mån i Sverige

Jag ska bo i Thailand 6 mån

Jag har ett företag i Sverige som vill anlita mig

Jag ska inte jobba svart i Sverige

Jag ska inte jobba i Thailand

Säg att man tjänar ca 40 000-50 000 i månaden då har man råd att stoppa undan till pensionen

 

Det jag måste ta reda på är om man kan ordna 6 mån visum varje gång jag ska till Thailand

om det går så kommer jag att köra på

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag missade det, men som sagt i hans fråga så kom det inte fram att han skulle jobba på Farrang staffing eller något annat företag, därför så tog jag det som att han skulle måla svart här hemma i Svedala o leva loppan i Thai. sne tror jag inte han har tänkt till ordentligt om hur omständigt  det blir att skriva ut sig från Sverige o att hålla på med att ansöka om visa till thai varje gång han skall återvända till Thal efter 6 månader här i Svedala.

 

Jag ska inte jobba åt farang staffing

När jag sökt 6 mån visa förut har det inte alls varit krångligt,,,,,med ombud kostar det ca 1200skr per gång då jag sökt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte riktigt det här, men en intressant iaktagelse, du ska jobba som inhyrd i ett svenskt företag, som svensk medborgare men skriven utomlands (utanför EU), vet inte om det funkar, men klart intressant frågeställning, bl.a.hur har företaget tänkt sig att fixa försäkringsskydd i SVerige (och du i Thailand) Är du inte skriven i Sverige gäller vad jag fattade det speciella regler med krav från skatteverket för att skydda utländska medborgare, men nu är ju du svensk och om du ska skriva in dig i Sverige blir du väl skattskyldig i alla fall och i så fall borde ju arbetsgivaren rimligtvis bli skyldig att erlägga arbetsgivaravgift (som skall innefatta visst försäkringsskydd) och pensionsavgift samt att du måste ju ha en mantalsskrivningsadress i Sverige när du skriver in dig, eller?

 Skulle du däremot vara skriven i Thailand vete fåglarna hur det förhåller sig, ska bli mkt intressant att följa detta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det jag måste ta reda på är om man kan ordna 6 mån visum varje gång jag ska till Thailand

 

Det är ju bara att skaffa ett dubbelt turistvisum varje gång du ska resa till Thailand. Det blir ju 6 månader med en border run och 2 besök på Immigration.

 

Detta förutsätter ju att man måste lämna soi 6/barstolen tre gånger, men det är smällar man får ta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en fråga dök upp, när man söker visa (utom Thailands gränser), måste man inte ha en hemadress? I så fall blir det väl lite knäppt att ha sin hemadress i Thailand och söka visa dit, eller hur?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en fråga dök upp, när man söker visa (utom Thailands gränser), måste man inte ha en hemadress? I så fall blir det väl lite knäppt att ha sin hemadress i Thailand och söka visa dit, eller hur?

 

Det är det jag funderar över åsså så det ska jag ta reda på i dagarna å tala om för er

Det måste ju fungera lika som det gör för dom som har adress i Thailand å bor där på heltid

som åker hem till Sverige å sen hem till Thailand

Någonstans börjar man ju

Ändrades av Maloon
Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en fråga dök upp, när man söker visa (utom Thailands gränser), måste man inte ha en hemadress? I så fall blir det väl lite knäppt att ha sin hemadress i Thailand och söka visa dit, eller hur?

Fungerar bra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, det må vara så, det är inte lätt det här med visa/UT regler contra migrationsregelverket, men håll med om att det låter halvknasigt att söka visa till sin egen hemadress!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nu vet jag inte riktigt det här, men en intressant iaktagelse, du ska jobba som inhyrd i ett svenskt företag, som svensk medborgare men skriven utomlands (utanför EU), vet inte om det funkar, men klart intressant frågeställning, bl.a.hur har företaget tänkt sig att fixa försäkringsskydd i SVerige (och du i Thailand) Är du inte skriven i Sverige gäller vad jag fattade det speciella regler med krav från skatteverket för att skydda utländska medborgare, men nu är ju du svensk och om du ska skriva in dig i Sverige blir du väl skattskyldig i alla fall och i så fall borde ju arbetsgivaren rimligtvis bli skyldig att erlägga arbetsgivaravgift (som skall innefatta visst försäkringsskydd) och pensionsavgift samt att du måste ju ha en mantalsskrivningsadress i Sverige när du skriver in dig, eller?

 Skulle du däremot vara skriven i Thailand vete fåglarna hur det förhåller sig, ska bli mkt intressant att följa detta!

Läs här Herr Baa :thumbsup:

 

http://www.farangstaffing.com/

 

Själv är jag sugen på detta om ett par år när Jittra är självgående

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det:

1 för att skriva ut sig kontaktar man Skatteverket, de har en blankett på sin hemsida som ska fyllas i och skickas in på gamaldax vis på papper.

När de har godkänd detta då är man utskriven från Sverige.

2 nu är man utskriven och då uppdateras inte addresändring till andra myndigheter, pensionsmyndigheten, banker etc automatiskt. Det måste man göra själv.

Pensionsmyndigheten vill även de ha en adressändring på papper. Banker, fackföreningar och liknande kan man maila till.

Detta måste man göra var gång man flyttar. Alltså, inget går automatiskt längre.

3 allt ovan kan man göra utan att blanda in Thailand. Men man kan inte äga egendom. Bostad bil och liknande i Sverige. Fonder och pensionsförsäkringar går bra. Även bankkonto går bra.

4 så här långt kommer man på turistvisum och även helt utan visum.

5 man kan fortfarande jobba för Svenskt bolag men betalar då Svensk skatt. Är man utskriven och har Svensk inkomst så "ser" inte banker etc att du ha en inkomst, även om du betalar skatt i Sverige. Det betyder att du inte kan ta lån i Sverige.

Hur det är att jobba för utländskt bolag vet jag inte.

6 nästa steg är att ansöka om SINK skatt. Det finns blanketter på skattemyndigheten. Dessa fyller man i och skickar in, går bra att skanna och maila dessa som PDF. När detta är godkänt betalar man 15% skatt på Svensk inkomst.

7 nu vill det Svenska bolaget ha ett TIN-nummer. Tax Identifikation Number. Detta får man från närmsta Ampur i Thailand. Kan vara svårt att få dem att förstå vad det är man menar men när de förstått så tar det en kvart att få.

8 när man kommit så här långt står man helt ensam. Man har ingen sjukvård från Sverige och man får inga lån på Svenska banker. Spelar ingen roll att det kommer in pengar på ditt Svenska konto var månad, det blir inga lån.

Bara lite av vad jag kommer ihåg just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det:

1 för att skriva ut sig kontaktar man Skatteverket, de har en blankett på sin hemsida som ska fyllas i och skickas in på gamaldax vis på papper.

När de har godkänd detta då är man utskriven från Sverige.

2 nu är man utskriven och då uppdateras inte addresändring till andra myndigheter, pensionsmyndigheten, banker etc automatiskt. Det måste man göra själv.

Pensionsmyndigheten vill även de ha en adressändring på papper. Banker, fackföreningar och liknande kan man maila till.

Detta måste man göra var gång man flyttar. Alltså, inget går automatiskt längre.

3 allt ovan kan man göra utan att blanda in Thailand. Men man kan inte äga egendom. Bostad bil och liknande i Sverige. Fonder och pensionsförsäkringar går bra. Även bankkonto går bra.

4 så här långt kommer man på turistvisum och även helt utan visum.

5 man kan fortfarande jobba för Svenskt bolag men betalar då Svensk skatt. Är man utskriven och har Svensk inkomst så "ser" inte banker etc att du ha en inkomst, även om du betalar skatt i Sverige. Det betyder att du inte kan ta lån i Sverige.

Hur det är att jobba för utländskt bolag vet jag inte.

6 nästa steg är att ansöka om SINK skatt. Det finns blanketter på skattemyndigheten. Dessa fyller man i och skickar in, går bra att skanna och maila dessa som PDF. När detta är godkänt betalar man 15% skatt på Svensk inkomst.

7 nu vill det Svenska bolaget ha ett TIN-nummer. Tax Identifikation Number. Detta får man från närmsta Ampur i Thailand. Kan vara svårt att få dem att förstå vad det är man menar men när de förstått så tar det en kvart att få.

8 när man kommit så här långt står man helt ensam. Man har ingen sjukvård från Sverige och man får inga lån på Svenska banker. Spelar ingen roll att det kommer in pengar på ditt Svenska konto var månad, det blir inga lån.

Bara lite av vad jag kommer ihåg just nu.

Hoppas du inte har något emot att jag rättar till några felaktigheter i din uppräkning.

 

Pkt 3.

Det går alldeles utmärkt att äga egendom (bostad bil och liknande)  även om man är utskriven och betalar normal skatt till Sverige.

 

Pkt 6.

SINK-skatten är 20 % och för att få SINK, så får du inte ha "väsentlig anknytning" till Sverige. Du får t ex inte ha egendom (fastighet eller lägenhet) i Sverige.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det:

1 för att skriva ut sig kontaktar man Skatteverket, de har en blankett på sin hemsida som ska fyllas i och skickas in på gamaldax vis på papper.

När de har godkänd detta då är man utskriven från Sverige.

2 nu är man utskriven och då uppdateras inte addresändring till andra myndigheter, pensionsmyndigheten, banker etc automatiskt. Det måste man göra själv.

Pensionsmyndigheten vill även de ha en adressändring på papper. Banker, fackföreningar och liknande kan man maila till.

Detta måste man göra var gång man flyttar. Alltså, inget går automatiskt längre.

3 allt ovan kan man göra utan att blanda in Thailand. Men man kan inte äga egendom. Bostad bil och liknande i Sverige. Fonder och pensionsförsäkringar går bra. Även bankkonto går bra.

4 så här långt kommer man på turistvisum och även helt utan visum.

5 man kan fortfarande jobba för Svenskt bolag men betalar då Svensk skatt. Är man utskriven och har Svensk inkomst så "ser" inte banker etc att du ha en inkomst, även om du betalar skatt i Sverige. Det betyder att du inte kan ta lån i Sverige.

Hur det är att jobba för utländskt bolag vet jag inte.

6 nästa steg är att ansöka om SINK skatt. Det finns blanketter på skattemyndigheten. Dessa fyller man i och skickar in, går bra att skanna och maila dessa som PDF. När detta är godkänt betalar man 15% skatt på Svensk inkomst.

7 nu vill det Svenska bolaget ha ett TIN-nummer. Tax Identifikation Number. Detta får man från närmsta Ampur i Thailand. Kan vara svårt att få dem att förstå vad det är man menar men när de förstått så tar det en kvart att få.

8 när man kommit så här långt står man helt ensam. Man har ingen sjukvård från Sverige och man får inga lån på Svenska banker. Spelar ingen roll att det kommer in pengar på ditt Svenska konto var månad, det blir inga lån.

Bara lite av vad jag kommer ihåg just nu.

 

 

 

Kan även rätta punkt 8 när det gäller svensk sjukvård. Se mitt tidigare inlägg i denna tråd så ser ni vad som gäller där

 

Mvh

BBJ

:thumbsup:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alldeles utmärkt att äga egendom (bostad bil och liknande) även om man är utskriven och betalar normal skatt till Sverige.

 

Så då menar du att óm man INTE SINKskattar kan man äga bostad i Sverige trots att man är utskriven?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...