Jump to content
IGNORERAD

Pensionsfråga.


Fredrik T

Recommended Posts

Hej!

 

Om jag tar ut mitt privata pensionssparande (IPS) mellan 55 år - 60 år

och fortfarande jobbar är det en inkomst av tjänst eller kapital?

Om det är en tjänsteinkomst är den i så fall pensionsgrundande?

 

MVH Fredrik  :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänstepension ex Alecta AMF och privata pensionsförsäkringar livförsäkringar är inkomst av tjänst o beskattas fullt ut. Gav inga pensionspoäng i.a.f inte för mej när jag tog ut f.o.m 2002 på 20 år från fyllda 55. Man måste ha efterlevandeskydd livförsäkring för att ta ut innan 65.

Link to comment
Dela på andra sajter

sangsomcoke

Svar nej, du får också ett längre grundavdrag på pensionsinkomster innan du fyllt 65 år samt att du inte 

för något jobbskatteavdrag för pensionsinkomster. 

 

ex: 

Om du har är en arbetsinkomst 200 000 kr kommer din totala skatt att blir 36 699 kr vid en kommunalskatt på 

30 %. Grundavdrag 28 000 kr jobbskatteavdrag 15 012 kr. Samt att 14 000 kr sätts in i statlig pension samt 

eventuell avtals- eller tjänstepension vilket blir uppskattningsvis 9 000 kr 

 

Har du en pensionsinkomst så kommer skatten att bli 51 711 kr samma grundavdrag men inget jobbskatteavdrag. 

 

Om du har fyllt 65 år kommer du få ett högre grundavdrag 62 300 kr och skatten kommer att bli 41 399.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80005221.html

 

i beräkning är inte s.k kyrkoskatt medräknad och begravningsavgiften är 0,065%. 

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller/kommunalaskattesatsermmunder2014/omskattesatser.4.8dcbbe4142d38302d7106d.html

 

Edit: Läsde din fråga lite slarvigt, om du både jobbar och har pension tror jag att du inte kan sjukskriva dig eller få a-kassa eller arbetslösersättning.

Ändrades av sangsomcoke
Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tar ut mitt privata pensionssparande (IPS) mellan 55 år - 60 år och fortfarande jobbar är det en inkomst av tjänst eller kapital? Om det är en tjänsteinkomst är den i så fall pensionsgrundande?

Det är inkomst av tjänst om du tar ut pensionspengar.

Du kan testa själv på denna sida hos Skatteverket, en självräknande programslinga ligger i botten på webbsidan.

http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2014/prelskut14ink1.html

Där anger du själv var inkomsterna kommer från för förvärvskällor eller om det är pensionsuttag.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ha efterlevandeskydd livförsäkring för att ta ut innan 65.

Det finns inget krav på efterlevandeskydd på privata pensionsförsäkringar vare sig tjänste eller privata. Det är mycket bättre att få högre tillväxt (genom arvsvinsten) på avsatt sparkapital än att stå och stoppa pengar i bolagsägarnas privata fickor!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det som jag läste här på forumet att det inte är någon skatt på min avtalspension SAF-LO som jag kommer 

att få genom att min arbetsgivare har kollektivavtal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är mitt tidigare inlägg i Pensionstråden så gäller det enbart vid utflyttning till Portugal. Kopierar, lägger in stycket nedtill. På grund av någon teknisk orsak(?) blev nedan rödmarkerade text förminskad när jag laddade upp inlägget (det är i sig själv en kopia från http://sparsamskatt.se/lander/Portugal). Punkt 4 kan missförstås om man inte ser rubriken, tjänstepension privat sektor beskattas varken i Sverige eller Portugal OM MAN AVFLYTTAR TILL PORTUGAL.   

 

Vad som gäller Portugal har du fel. Det är enbart pensionsinkomst från privat sektor (ITP räknas dit) som är helt skattebefriad, enligt skatteavtal mellan Portugal-Sverige.Man kan ju undra varför Sverige gått med på det här.

Så här är reglerna:

Totaleffekten av portugisisk intern rätt, svensk intern rätt och skatteavtalet Sverige-Portugal blir därmed, givet att du även kvalificerar dig för NHR-status i Portugal, att:

  1. Allmän pension ("orangea kuvertet") beskattas med SINK, 20 % skatt
  2. Tjänstepension p g a arbete inom offentlig sektor beskattas med SINK, 20 % skatt
  3. Privata pensionsförsäkringar och IPS beskattas med SINK, 20 % skatt
  4. Tjänstepension p g a arbete inom privat sektor beskattas inte alls, vare sig i Sverige eller i Portugal.

I mitt fall nöjer jag mig med att betala 20% SINKskatt, bo i Thailand. Jag har dock träffat folk som bosatt sig (på papperet?) i Portugal men tillbringar mesta tiden annorstädes  :-)

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget krav på efterlevandeskydd på privata pensionsförsäkringar vare sig tjänste eller privata. Det är mycket bättre att få högre tillväxt (genom arvsvinsten) på avsatt sparkapital än att stå och stoppa pengar i bolagsägarnas privata fickor!

Menar du verkligen att om man har tecknat efterlevnadsskydd och avlider så går pengarna i bolagsdirektörernas privata fickor ?  Jag som hade för mig att pengarna går till t.ex den avlidnes änka. Har man inget efterlevandeskydd däremot så delas pengarna mellan dom andra som inte har det skyddet.

Men vad vet jag...en glad amatör.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du verkligen att om man har tecknat efterlevnadsskydd och avlider så går pengarna i bolagsdirektörernas privata fickor?

Men vad vet jag...en glad amatör.

Solly! För lite märklig syfting som ev. kan tolkas som du skriver. I kanske en något mer begriplig form blir det som följer:

Det försäkringsbolagsdirektörerna och försäljarna stoppar i fickorna är en rejält tilltagen försäkringspremie (som de drar varje år) för att DU har valt efterlevandeskydd på din pensionsförsäkring. För efterlevandeskydd betyder ju att de med ~100 % säkerhet måste betala ut pengarna!

 

:blind2:

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Solly! För lite märklig syfting som ev. kan tolkas som du skriver. I kanske en något mer begriplig form blir det som följer:

Det försäkringsbolagsdirektörerna och försäljarna stoppar i fickorna är en rejält tilltagen försäkringspremie (som de drar varje år) för att DU har valt efterlevandeskydd på din pensionsförsäkring. För efterlevandeskydd betyder ju att de med ~100 % säkerhet måste betala ut pengarna!

 

:blind2:

Jag fattar noll men ger upp efter detta inlägg. Har man inget efterlevandeskydd måste väl försäkringsbolaget betala ut pengarna ändå. Men den gången delas pengarna mellan dom i kollektivet som inte tecknat det skyddet.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kjellskåne

Hej

Var inne och tittade på mitt konto tjänste pension.

 

Har ej efterlevande skydd.

 

Var ett antal in sättningar på kontot   ARVSVINST

Det är väl från de avlidna utan efterlevande skydd??

 

Kjell

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Var inne och tittade på mitt konto tjänste pension.

 

Har ej efterlevande skydd.

 

Var ett antal in sättningar på kontot   ARVSVINST

Det är väl från de avlidna utan efterlevande skydd??

 

Kjell

Nu blir det svårt att skilja på privat pensionssparande och tjänstepensioner.

 

Båda formerna har efterlevnadsskydd.

 

Arvsvinst finns inom tjänstepensioner via arbetsgivaren.

 

Många begrepp att hålla isär.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det svårt att skilja på privat pensionssparande och tjänstepensioner.

 

Båda formerna har efterlevnadsskydd.

 

Arvsvinst finns inom tjänstepensioner via arbetsgivaren.

 

Många begrepp att hålla isär.

 

Det du skriver är fel/kan tolkas fel!

 

BÅDE privat pensionssparande och tjänstepensionssparande KAN väljas UTAN efterlevandeskydd och ger då en högre pension. Detta pga. att försäkringsgivaren INTE har dragit av försäkringspremie för efterlevandeskyddet, vilken dras ÅRLIGEN från den aktuella försäkringen OM försäkringstagaren valt efterlevandeskydd.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Var inne och tittade på mitt konto tjänste pension.

 

Har ej efterlevande skydd.

Var ett antal in sättningar på kontot   ARVSVINST

 

Det är väl från de avlidna utan efterlevande skydd??

 

Svaret på din fråga är: Ja!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du skriver är fel/kan tolkas fel!

 

BÅDE privat pensionssparande och tjänstepensionssparande KAN väljas UTAN efterlevandeskydd och ger då en högre pension. Detta pga. att försäkringsgivaren INTE har dragit av försäkringspremie för efterlevandeskyddet, vilken dras ÅRLIGEN från den aktuella försäkringen OM försäkringstagaren valt efterlevandeskydd.

Du har i alla fall tolkat allt fel, jag påstod inget av ditt fetstilda.

Ville bara påpeka att skilja på privat sparande och tjänstepension.

 

Läsa är en konst

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det svårt att skilja på privat pensionssparande och tjänstepensioner.

 

Båda formerna har efterlevnadsskydd.

 

Arvsvinst finns inom tjänstepensioner via arbetsgivaren.

 

Många begrepp att hålla isär.

 

 

 

Det festliga i kråksång var att det stod just, när jag öppnade detta, en försäkringstjänsteman bredvid mig och han blev mer upprörd än vad jag blev av din "skrivkonst"!

 

"Båda formerna har efterlevnadsskydd.", skriver du!

Det rätta är: Båda formerna kan ha efterlevandeskydd om du väljer det.

 

"Arvsvinst finns inom tjänstepensioner via arbetsgivaren.", skriver du också. Detta tolkades som att det inte finns möjlighet till arvsvinster genom privata pensionsförsäkringar.

Rätt skrivning är: Arvsvinst kan erhållas inom tjänstepensioner och privata pensioner om du valt att avstå från efterlevandeskydd i din pensionsförsäkring.

 

En konst på högre nivå än läsekonsten, är skrivkonsten!

 

:4:  Skål!   :17:

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

sangsomcoke

Stämmer det som jag läste här på forumet att det inte är någon skatt på min avtalspension SAF-LO som jag kommer 

att få genom att min arbetsgivare har kollektivavtal?

 

Ja om du flyttar till Portugal och har pension från privata sektorn se Sarnes svar nedan. 

 

 

Det händer att skatteverket faktiskt kräver att man styrker att man vistas i Portugal längre än sex månader. Så gillar man Portugal 

och har en privat tjänstepension så är det guld värt. 

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Så gillar man Portugal 

 

Portugal är riktigt nice, kanske lite kallt i havet, men övrigt riktigt trevligt. Och många brasilianska damer, i vart fall när jag var där... (dock inga bildbevis)

 

post-5632-0-71962900-1394049885_thumb.jp

 

post-5632-0-24992400-1394050013_thumb.jp

 

post-5632-0-57018600-1394050024_thumb.jp

post-5632-0-71962900-1394049885_thumb.jp

post-5632-0-24992400-1394050013_thumb.jp

post-5632-0-57018600-1394050024_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

 Det händer att skatteverket faktiskt kräver att man styrker att man vistas i Portugal längre än sex månader. Så gillar man Portugal 

och har en privat tjänstepension så är det guld värt.

Och det är inte nog med det, Portugal kräver att du förlägger din nattvila i landet minst 183 dagar per kalenderår. För att åtnjuta de förmånliga portugisiska skattereglerna.

Tyvärr har det upptäckts fall där nyportugiserna från Sverige egentligen har bosatt sig i Thailand, fler dagar än tillåtet enligt Portugals skattelagstiftning.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Portugal är riktigt nice, kanske lite kallt i havet, men övrigt riktigt trevligt. Och många brasilianska damer, i vart fall när jag var där... (dock inga bildbevis)

 

attachicon.gifPortugal_ 132.jpg

 

attachicon.gifIMG_0012.JPG

 

attachicon.gifIMG_0125.JPG

 

Fina bilder! Tror att jag skulle trivas där. Vilken strand är det och var ligger den? Vilken stad är det med spårvagnen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina bilder! Tror att jag skulle trivas där. Vilken strand är det och var ligger den? Vilken stad är det med spårvagnen?

Tack! Lissabon och stranden ligger precis utanför Lissabon. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...