Jump to content
IGNORERAD

Kristna Thailändare ?


Rospigg

Recommended Posts

Träffade en massa Thailändare i helgen. Fick efteråt höra att de var icke troende Buddhister, de var kristna. Fick mig då att fundera på om de firar någon Thailändsk högtid, bortsett från de som har med kungafamiljen att göra.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    6

  • Herr Chang

    5

  • orawan

    5

  • Soengsang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Träffade en massa Thailändare i helgen. Fick efteråt höra att de var icke troende Buddhister, de var kristna. Fick mig då att fundera på om de firar någon Thailändsk högtid, bortsett från de som har med kungafamiljen att göra.

Troligen, många Thai tackar väl inte nej till ett party.

Se tex det kristna nyåret som firas.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum, nyåret har väl inget med kristendom att göra. Bara västerländsk tidräkning, knappast någon religiös högtid. För all del, det är säkert någon påve som bestämt när nyårsdagen infaller, men det finns knappast något stöd i bibeln för detta.

Julen däremot... den har man ju anammat i Thailand. Åtminstone affärerna i de stora shoppingcentrumen. Allt för att kunna sälja lite mer!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ähum, nyåret har väl inget med kristendom att göra. Bara västerländsk tidräkning, knappast någon religiös högtid. För all del, det är säkert någon påve som bestämt när nyårsdagen infaller, men det finns knappast något stöd i bibeln för detta.

Julen däremot... den har man ju anammat i Thailand. Åtminstone affärerna i de stora shoppingcentrumen. Allt för att kunna sälja lite mer!

Herr Chang har talat.

Men det är väl ändå i de kristna länderna som nyåret firas?, framför allt..men det har spridit sig till resten av världen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nyår firas väl i alla länder?

Nej tradisionellt inte då alla inte har samma tideräkning som bekant, men det har spridits till de flesta länder

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA firar nyår.. men naturligtvis inte efter samma tideräkning.

Thailand har ju sin songkran och det kinesiska nyåret.

Andra länder har sina nyår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ALLA firar nyår.. men naturligtvis inte efter samma tideräkning.

Thailand har ju sin songkran och det kinesiska nyåret.

Andra länder har sina nyår.

Men poängen var ju att i Thailand firas numera även Kristna nyåret på de flesta ställen trotts att landeds officiella nyår är songkran, det var ju det som var topic

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget kristet med nyåret 1 januari. Var vänlig sluta påstå detta.

Om du inte är så inskränkt att du anser hela västvärlden "kristen"...

Vet du hur många som går i kyrkan i Sverige? Svenska kyrkan rapporterar mindre än 6 miljoner besök 2006 på söndagsgudtjänsterna. Sverige har 9 miljoner invånare, och snällt räknat har två tredjedelar av dom har gjort ett besök i kyrkan under året.

Är Sverige ett kristet land?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns inget kristet med nyåret 1 januari. Var vänlig sluta påstå detta.

Om du inte är så inskränkt att du anser hela västvärlden "kristen"...

Vet du hur många som går i kyrkan i Sverige? Svenska kyrkan rapporterar mindre än 6 miljoner besök 2006 på söndagsgudtjänsterna. Sverige har 9 miljoner invånare, och snällt räknat har två tredjedelar av dom har gjort ett besök i kyrkan under året.

Är Sverige ett kristet land?

Herr Chang har talat.

Pröva en skolatlas det brukar vara markerat där vilka relioner som dominerar i olika världsdelar, tror jag lärde mig det i mellanstadiet..

Och det ser istort sett lika ut i en nyare världsatlas, titta så får du se!!.

Sen får du mycket väl ha dina spekulationer, jag vet vad du syftar på.världen är blandad med olika mäniskor idag, trotts det törs jag sticka ut hakan och påstå att västvärlden räknas som kristen..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart som korvspad att det västerländska nyåret inte har något med kristus att göra.

Han bara hade turen att födas år 0.

Och det är ju därför man säger att det är XXX år BC (before christ)

Eller som i år 2008 AD (Anno Domini Nostri Iesu Christi )

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom är kristna så firar dom väl påsk,jul med mera som är kristan helger sedan beror det vilken gren av kristendomen dom är.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

För all del, om man absolut ska välja ut en religion för västvärlden så blir det förstås kristendomen. Jag hävdar dock fortfarande att det är en minoritet som är verkligen troende.

Och att vårt nyår inte har någon religiös innebörd. Att säga att det är kristet är rent ut sagt löjligt. Ja, denna tidräkning har sitt ursprung i kristendomen, men jag kan inte se några religiösa ceremonier vid nyår.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte precis svara samma men bibben hann före.

Det är ju nyårsdagen, alltså den 1:a januari, som i allra högsta grad har biblisk betydelse.

Och har Herr Chang verkligen missat nyårsmässorna i kyrkorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tänkte precis svara samma men bibben hann före.

Det är ju nyårsdagen, alltså den 1:a januari, som i allra högsta grad har biblisk betydelse.

Och har Herr Chang verkligen missat nyårsmässorna i kyrkorna?

Det är uppenbart att han har, men ingen skugga över han för det.

Personligen tror jag att jag lärde mig det redan i 4:e klass, melanstadiet, grundskolan

Världens religösa uppdelning, olika religösa högtidsdagar etc. Tex varför nyåret firas i den västerländska världen :-*

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Bibben

Quote

Det är uppenbart att han har, men ingen skugga över han för det.

Personligen tror jag att jag lärde mig det redan i 4:e klass, melanstadiet, grundskolan

Världens religösa uppdelning, olika religösa högtidsdagar etc. Tex varför nyåret firas i den västerländska världen :-*

Och?

Sur för att jag kom innan dig eller?

Nån mer högtid du vill ha exklusivitet över eller ?

Nämn den här så ska jag försöka fixa det.

P&K

B

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och?

Sur för att jag kom innan dig eller?

Nån mer högtid du vill ha exklusivitet över eller ?

Nämn den här så ska jag försöka fixa det.

P&K

B

Nöjd och belåten...bockar och bugar

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jaså... finns det nyårsmässor? Tja, när ni nämner det så... ;-)

Men var i bibeln står det om nyår? Och att det skulle vara något speciellt med nyår?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jaså... finns det nyårsmässor? Tja, när ni nämner det så... ;-)

Men var i bibeln står det om nyår? Och att det skulle vara något speciellt med nyår?

Herr Chang har talat.

Sidan 11823, 28:e stycket. (i orginalboken som kan var lite svår att få tag på)

"Och på den sista dagen innan skiftet släppte alla sina fjärrkontroller och begav sig man ur huse för att mötas i guds sal. Jesus sade - Låt om oss dricka och förlustas för att i glädje se en ny tid dagas."

:)

P.s  Var i årets almanacka står det om valutgången 2010?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej NoBuzz,

Ja, där ser man. Det är alltså därför som alla dricker på nyårsafton.

"Var i årets almanacka står det om valutgången 2010?"

Denna information finns endast i almanackan för 2010.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Nyår är en traditionell högtid som firas vid starten på det nya året.

I världens olika länder, kulturer och religioner finns ett antal olika kalendrar, och firandet av nyår är viktigt inte bara för de troende. Ofta har man stora festivaler som pågår under flera dagar före och efter själva nyåret. Nyåret kan ha bakgrund i årets rytm, till exempel vårdagjämningen 20-21 mars, fester som välkomnar våren eller en rent religiös anknytning, till exempel det protestantiska nyåret som firas första söndagen i advent och islams nyår.

http://sv.wikipedia.Ny%C3%A5rsafton

Så det så!  :D ;D :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det var Nyår fyra gånger per år i Malaysia . :thumbsup:

Västerländska , muslimska, budhistiska, hinduiska.

många helgdagar där .. tror att det var en helgdag varannan vecka i snitt..

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...