Jump to content
IGNORERAD

Dagens ord på thai


Kim

Recommended Posts

Hej Lung King!

คำ  ใหม่    ราย    วัน

Kham mai raay wan

Nytt ord dagligen

Det var ett intressant förslag! Lika bra som de andra. Men som NoBuzz poängterar är det mycket svårt att översätta "dagens" - någonting som är speciellt just för idag.

Må gott!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    81

  • Kim

    23

  • noBuzz

    20

  • svarten

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dagens fras från mig

Hoy hom - uppskattat att säga till tjejen när hon duschat  :crazy:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,



Det är samma yååm.



Kao mai yååm hai, tam, båg etc.



"Man ngai gern pai chai mai, tii chan yååm,

gå prå rak thur jung yååm thum theep took yaang"





Var det för snabbt jag gav efter?

Det var av kärlek som jag gav efter för allt du begärde.



Liten text från en sång som är poppis nu.  "Ngai gern pai" - av mew


Ok, jag är väldigt van att höra uttrycket yååm i olika sammanhang, t ex "mai yååm nåån", "mai yååm gin", mai yååm maa" när t ex vår lilla son inte vill göra som mamma tycker att han borde. Och då är ju betydelsen en annan. Så därför blev jag aningen förvånad över sammanhanget du använde ordet i.
Fast nu har jag frågat frugan angående detta och hon har förklarat det hela utförligt. yååm används alltså i fler sammanhang än dom jag kände till och då med den betydelse du tar upp.

Så se där, du gav mig en språkupplevelse som förhoppningsvis kommer få mig att minnas just detta... Är värt en karmaklick, helt klart!  :thumbsup:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är värt en karmaklick, helt klart!


Kååpjai!  :wai:


Pom mai yååm nåån muankan. Ja doo båån.  :)
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

HEj!



Jag har ju umgåtts med både Kim och NoBuzz med respektive fruar. Det lätt att inse att de inte hör "chan yåm" från sin fru. Både Kim och NoBuzz fogar sig alltid efter frugans alla önskemål!  :laugh::laugh:



Hälsning

Svarten


Nej nu jäklar, en negativ karmaklick får du nu av mig Svarten för detta generande avslöjande.. ha ha  :kort:

Hörde förresten av frugan att Magrood testat positivt. Grattis till att ha kommit genom första biten på vägen, hoppas det håller ända fram den här gången.
Tror förresten jag ger Magrood en positiv karmaklick bara för detta. Det är hon absolut värd.  :thumbsup:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej nu jäklar, en negativ karmaklick får du nu av mig Svarten för detta generande avslöjande.. ha ha  :kort:



Hörde förresten av frugan att Magrood testat positivt. Grattis till att ha kommit genom första biten på vägen, hoppas det håller ända fram den här gången.

Tror förresten jag ger Magrood en positiv karmaklick bara för detta. Det är hon absolut värd.  :thumbsup:


Hej Kim!
Du klickade på fel knapp. Du gav mig positiv karma i stället! Nu har jag en delad ledning bland forumets medlemmar när det gäller positiv karma!

Ge gärna Magrood många positiva karmaklick. Kul att du har tagit del av nyheten. Det blir en underbar framtid framför oss. Bland annat kommer alla att ta en flera månaderssemester i Thailand nästa sommar. Rapportering kommer säkerligen vara något annorlunda i Semis. Kommer ni att vara i Isaan april-juni nästa år?

Hälsning
Svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Svarten.

OT - Bara hoppade in och hjälpte Kim som tryckte fel så nu rök nog din ledning  :wai:

Hiew mei - Typ, e du hungrig?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim!

Du klickade på fel knapp. Du gav mig positiv karma i stället! Nu har jag en delad ledning bland forumets medlemmar när det gäller positiv karma!



Ge gärna Magrood många positiva karmaklick. Kul att du har tagit del av nyheten. Det blir en underbar framtid framför oss. Bland annat kommer alla att ta en flera månaderssemester i Thailand nästa sommar. Rapportering kommer säkerligen vara något annorlunda i Semis. Kommer ni att vara i Isaan april-juni nästa år?



Hälsning

Svarten


Åh fasen, slant jag med musen på fel karmaknapp, då får jag nog som admin gå in och korrigera din statistik. ;)

Om vi befinner oss i Isaan i april-juni nästa år vet ännu bara stjärnorna. Oa har sökt in på universitetet och jag vet inte om hon kanske vill jobba ett år före hon fortsätter studera eller hur det blir med framtiden???
Jag har hur mycket ledighet som helst att ta ut och tillräcklig reskassa på kontot men resandet hänger alltså inte på mina utan Oas möjligheter att åka. Vi har ju under en rad av år prioriterat långa resor före hennes möjligheter att arbeta mellan studierna, så det är kanske dags att hon får chansen att få ihop lite mer arbetslivserfarenheter i CV:n.
Men vem vet, kanske blir hon gravid eller nåt annat händer så att vi åter får möjlighet att stanna ett halvår eller så i Thailand och då blir jag inte sen att beställa biljetter. Skulle hur som helst vara kul att träffa er i Thailand igen och jag hoppas vi kommer att vara där samtidigt igen snart.  :)

Dagens ord var det ja... Mitt bidrag idag blir Prathom ประถม som är steget efter Anubaan i thailändsk skolgång och innebär årskurs 1 t o m 6 (paw nung tung paw håkk).

Ps  Be Magrood logga in en stund och kolla av sina pm

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

DAGENS ORD

เล่นคอมพิวเตอร์

lên kåmpiwdtör

leka (med) datorn

att surfa alltså

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bidrag till  dagens ord är en dagens fras som brukar dra på sig många skratt..när damerna frågar Sot mai - är du singel?

då svarar man...

soot tää mai sot - singel men inte en färsking..vilket betyder ungefär att du är singel men erfaren

soot tää mai sot - โสดแต่ไม่สด

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan kim!

Går det att ordna på något sätt att man kan höra hur man ska utala orden? så att man kan träna uttalet korekt. Jag tränar och tränar på uttal hemma här och min älskling hon skratar så hon gråter innan jag lyckas få det rätt  :D för att inte tala om när jag försöker skriva på Thai men trägen Vinner  :D

Varma goa hälsningar från:

Mikael och Nui

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dagens fras från mig



Hoy hom - uppskattat att säga till tjejen när hon duschat  :crazy:


Kan man få en översättning ?
(Vill ju inte riskera något... ;D )
Link to comment
Dela på andra sajter

acarls

Hoy är både mussla och..

och Hom betyder luktar gott

Hon kommer antagligen bara att skratta  :icon_lol:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Svarten chop hoy!

Jag skulle vilja tipsa om ett svenskt ord om dagen. Om ni prenumererar på följande sajt:

http://mailer.omettord.se/

kan ni få ett nytt ord skickat via e-post varje dag. Har själv har prenumerationen i ett år och tycker att det är ganska bra.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!



Svarten chop hoy!



Jag skulle vilja tipsa om ett svenskt ord om dagen. Om ni prenumererar på följande sajt:



http://mailer.omettord.se/



kan ni få ett nytt ord skickat via e-post varje dag. Har själv har prenumerationen i ett år och tycker att det är ganska bra.



Hälsning

Svarten


Då kan du väl lägga in detta ord, översatt till Thai, varje dag  :icon_question:

:idea2:
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

acarls

Hoy är både mussla och..

och Hom betyder luktar gott



Hon kommer antagligen bara att skratta  :icon_lol:


Ska prova med ett "hoy hom" ikväll så får vi se om du får ett + eller - av mig imorgon  ;D
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ska prova med ett "hoy hom" ikväll så får vi se om du får ett + eller - av mig imorgon    ;D


Du får ett + av mig redan nu bara för att du vågar prova nya saker 8)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du får ett + av mig redan nu bara för att du vågar prova nya saker 8)


Du får ett + av mig för att du lär mig nya saker.
Även om de inte kan/bör användas...  ;D
Link to comment
Dela på andra sajter

หัวโบราณ

( หัว-โบ-ราณ- )

hŭa boh-raan

[ V ] be conservative ; be old-fashioned

[ ADJ ] conservative ; old-fashioned

Glömde att posta länken: http://www.thai2engl...onary/4406.html :Drogar-Mark-09(LBG): :Drogar-Mark-09(LBG): http://www.thai2english.com e en kanonbra sida :thumbsup: finns ljudfiler till en del ord oxå

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inför EM-matchen Ryssland Spanien meddelar fru Chang att man i Thailand kallar ryssar för "nok glaa yang kao". Hmm, en vit fågel av något slag... någon som vet?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

หัวรุนแรง

hŭa roon raeng

radikal, extrem, rabiat

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjack whao = Runka

(kollar bara ordcensuren på forumet och tänker sabba sen)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjack whao = Runka



(kollar bara ordcensuren på forumet och tänker sabba sen)
¨


"phom jaa pai len chack waow thi Sanam Luang"  alltså gå o leka med draken  i "kungsan  eller varför inte lite chack waow när du firar upp vattnet ur brunnen ;)
  så fortsätt du o "chack waow  :crazy:   om du vill kringå censuren så...  funkar väl särskrivning  f i t t a f a t h a n d g r a n a t    :kort:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe...

Det är ett fåtal ord som censureras, gissningsvis lite slumpvis utvalda bara som ett experiment.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ska prova med ett "hoy hom" ikväll så får vi se om du får ett + eller - av mig imorgon    ;D


Blev bara ett stort ? när jag sa "hoy hom"
Jag förklarade vad jag ville säga, och var jag fått idén att säga det... 8)

Jaha du menar säkert Hii haam sa hon då.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...