Jump to content
IGNORERAD

Tsunami i Cha-Am?

Guest BpaijingKatai

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai

Jag har hört av tanten att det tydligen ska ha varit en tsunami  där igår med ett flertal både dödade och skadade, detta låter inte riktigt.

Finns det någon som har info?

Jag befinner mej i närheten men vet inget.

Dela på andra sajter

• Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Soengsang

4

• Tallviking

2

• Singha711

2

• leifen

2

Mest aktiva i denna tråd

Cha am ligger i den thailändska golfen och där kan knappast uppstå några större tsunamis-i så fall borde til exempel även Hua Hin varit påverkat och det är det inte vad jag vet.

Kanske en kraftig storm?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Tallviking

Finns inga tektoniska plattor som kan röra sig mot varan dra inne i thailändska bukten och därmed kan inga tsunamis uppstå där

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Finns inga tektoniska plattor som kan röra sig mot varan dra inne i thailändska bukten och därmed kan inga tsunamis uppstå där

Helt riktigt, samt att det inte är tillräckligt djupt ute i Siambukten, för att på grundare vatten skapa en kattastrofvåg.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Three students die in Cha Am beach tragedy

Cha Am:-- Three eighteen year old students drowned, and another was left fighting for her life after coming into difficulty in deep waters at Naresuan beach in Cha Am, Phetchaburi.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/708495-three-students-die-in-cha-am-beach-tragedy/

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Nisse Hult

Kan det vara detta?

Source: Phuket Wan

Three Girls Drown, Fourth at Risk: Horror Day at Cha-Am Beach for Holiday
By Phuketwan Reporter
Monday, March 3, 2014
PHUKET: Three 18-year-old girls have drowned and a fourth is at high risk after a disastrous day at the beach in Cha-Am for local business and technology students. 

A large wave about 2.50pm swept a total of nine students off their feet and in to deeper waters, where they cried for help. 

Other students called for help from the beach and eventually, all nine were brought to shore. 

One girl, aged 18, died in an ambulance and two more succumbed after reaching Cha-Am Hospital. A fourth young student, also 18, remains in the hospital's intensive care unit. 

Five more have been admitted to Cha-Am Hospital or to Hua Hin Hospital. 

About 270 college students set out today to mark their graduation with a picnic at the beach. 

Cha-Am is a popular traditional beach resort on the Gulf of Thailand, close to Hua Hin.

Ändrades av Nisse Hult
Dela på andra sajter

Var det inte förra veckan vi hade världens undergång. Är det så mycket att bli förvånad över att en så stor sak som världens undergång drar med sig en Tsunami. Knepigt att det inte blivit större efterdyningar än så!

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Kan det vara detta?

Source: Phuket Wan

Three Girls Drown, Fourth at Risk: Horror Day at Cha-Am Beach for Holiday

By Phuketwan Reporter

Monday, March 3, 2014

PHUKET: Three 18-year-old girls have drowned and a fourth is at high risk after a disastrous day at the beach in Cha-Am for local business and technology students. 

A large wave about 2.50pm swept a total of nine students off their feet and in to deeper waters, where they cried for help. 

Other students called for help from the beach and eventually, all nine were brought to shore. 

One girl, aged 18, died in an ambulance and two more succumbed after reaching Cha-Am Hospital. A fourth young student, also 18, remains in the hospital's intensive care unit. 

Five more have been admitted to Cha-Am Hospital or to Hua Hin Hospital. 

About 270 college students set out today to mark their graduation with a picnic at the beach. 

Cha-Am is a popular traditional beach resort on the Gulf of Thailand, close to Hua Hin.

Kalas bra!

Då ska jag visa henne detta när hon kommer tillbaka i morron!

Dela på andra sajter

khun-petch

Jag vet ingenting om någon tsunami utom möjligen en tsunami av studenter,varav några

tydligen har råkat mycket illa ut.Det är sorgligt.

Dela på andra sajter

Strängt taget behöver inte en tsunami utlösas enbart av tektonisk aktivitet.

Det finns även andra (om än mera sällsynta) orsaker som kan trigga en tsunamivåg, tex ett jordskred där stora landmassor störtar i havet eller en komet/asteroid som slår ner i havet

Se även här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tsunami

//Singha711

Dela på andra sajter

Det finns även andra (om än mera sällsynta) orsaker som kan trigga en tsunamivåg, tex ett jordskred där stora landmassor störtar i havet eller en komet/asteroid som slår ner i havet

//Singha711

Det kan inte bli någon enorm Tsunami på så grunda vatten, det som förstärker och bildar en hög tsunami är när en vatten massa rör sig på djupt vatten och sen sveper in på grunt vatten, det är då dessa enorma krafters centreras.

Man ska nog inte blanda ihop en rätt stor enskild våg med en tsunami, det är helt skilda saker, och vad som finns att finna på wikipedia ger jag inte mycket för!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Hoppas att det inte har med min vistelse i Cha Am för några dagar sen. :crazy:

Blev ju några "magplask" både på land och i havet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Det kan inte bli någon enorm Tsunami på så grunda vatten, det som förstärker och bildar en hög tsunami är när en vatten massa rör sig på djupt vatten och sen sveper in på grunt vatten, det är då dessa enorma krafters centreras.

Man ska nog inte blanda ihop en rätt stor enskild våg med en tsunami, det är helt skilda saker, och vad som finns att finna på wikipedia ger jag inte mycket för!

Vem har sagt att en tsunamivåg måste vara särskild stor?

Så mycket jag vet definieras den, till skillnad från andra vattenfenomen, som en vattenvåg som åstadkoms genom en plötslig vertikal förskjutning. Detta kan åstadkommas på flera olika sätt och förutsätter inte enbart någon form av tektonisk aktivitet.

Mitt tidigare inlägg riktade sig följaktligen mot det (implicita) påstående att varje tsunami förorsakas av tektonisk aktivitet under havsytan.

//Singha711

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Den ena är dummare än den andra hur i helvete skulle det bli en Tsunami där, ???

Håll er uppe i Mälaren och inte svammla en massa skit här om Thailand

Dela på andra sajter

Den ena är dummare än den andra hur i helvete skulle det bli en Tsunami där, ???

Håll er uppe i Mälaren och inte svammla en massa skit här om Thailand

Tur det finns proffs.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Behövs ingen tsunami för att skapa en tragisk olycka bland icke simkunniga thaiare vid beachen..

Dela på andra sajter

Oregistrerad

//Singha711

Ja eller att protestanterna fran BKK slangt sig i havet.samtidigt. Vilken jatte wave!

Dela på andra sajter

Tallviking

Ja eller att protestanterna fran BKK slangt sig i havet.samtidigt. Vilken jatte wave!

Finns en och annan Farang som med en "kanonkula" kan frambringa rena Tsunamin i hotellpoolen :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Skulle vara intressant vad som kan frambringa en sådan våg utan dom vanliga orsakerna. Det sägs ju att det kan bildas en mycket högre våg naturligt om den vågen får alla förutsättningar, t.ex monsterwaves men då måste det väl vara någon form av stormigt väder, eller? Liten eruption på havsbotten? Jordskred på ett undervattensberg, Metorit???

Har thailändska myndigheterna kommit ut med någon offentlig spekulation/förklaring?

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Dela på andra sajter

Skulle vara intressant vad som kan frambringa en sådan våg utan dom vanliga orsakerna. Det sägs ju att det kan bildas en mycket högre våg naturligt om den vågen får alla förutsättningar, t.ex monsterwaves men då måste det väl vara någon form av stormigt väder, eller? Liten eruption på havsbotten? Jordskred på ett undervattensberg, Metorit???

...den sjunde vågen?    

Dela på andra sajter

Ett vulkanutbrott eller skred I indonesien eller Malaysia sker ju hela tiden.

Sett fina bilder på tsunamis men de är ju oftast lokala.

Krakatao var den sista stora som fick fartygen I thempsen och gunga.

Sedan är ju havet I bukten för grunt för jättevågor men småvågor är väl teoretiskt möjligt.

Det finns även lite aktivitet I bukten men Inga stora jordskalv än.

Med tsunamis I området så skulle väl Bangkok inte finnas eller ha byggs.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

...den sjunde vågen?

Är en myt bland landkrabbor, just att det är de sjunde!

Dela på andra sajter

Är en myt bland landkrabbor, just att det är de sjunde!

Vilken är det då?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...