Jump to content
IGNORERAD

Vad bör man tänka på vid köp av hus/condo i Bangkok?


bob

Recommended Posts

Har lite tankar om att köpa hus/condo i BKK men är osäker på vilket område som man bör/skall välja, några förslag?

Vilka område skall man absolut hålla sig ifrån?

Vad bör man tänka på vid hus/condo köp i BKK?

 

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nån budget du vill gå ut med?

 

Bor du nu i / Jobbar du i Bangkok? Eller vill du bara ha för framtiden?

Vilka områden gillar du?

Vill du hänga mycket i downtown/sukhumvit/silom etc så måste ju resväg vägas in.

 

Vad är viktigt för dig? Nära jobb? Nära nattliv?

 

Men nära BTS eller MRT är väl ett grundtips.

Jag hyr nära Siam och nära BTS. Kanske kostar något extra, men nära gymet som jag går varje dag väger in för mig. Flera bra hak i området. Dock noll nattliv, men lätt at sig till om man vill.

 

Finns ju många mäklare du kan kolla in också.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nån budget du vill gå ut med?

 

Bor du nu i / Jobbar du i Bangkok? Eller vill du bara ha för framtiden?

Vilka områden gillar du?

Vill du hänga mycket i downtown/sukhumvit/silom etc så måste ju resväg vägas in.

 

Vad är viktigt för dig? Nära jobb? Nära nattliv?

 

Men nära BTS eller MRT är väl ett grundtips.

Jag hyr nära Siam och nära BTS. Kanske kostar något extra, men nära gymet som jag går varje dag väger in för mig. Flera bra hak i området. Dock noll nattliv, men lätt at sig till om man vill.

 

Finns ju många mäklare du kan kolla in också.

 

 

Hade tänkt mig kanske 6-8 miljoner baht  (typ 2 sovrum), kanske man bara får en skokartong för de pengarna?

 

Tanken är att ha den för framtiden, tror att jag är för feg för att lämna allt man har just nu i trygga Svedala, ,men vem vet

 

Sukhumvit soi 11 är ju trevligt men kanske inget ställe att bo på permanent… för mig är det viktigt att området ligger centralt (hur man nu definierar centralt i BKK) så det skall vara nära områden som har ett “liv”. Att det är nära BTS/MRT är viktigt så att man slipper att ha en bil eller behöver ta taxi över allt. 

 

Om det blir en condo så kunde jag tänka mig att den är som ett hotel dvs har ett liv i sig, så att man bara kan gå ner till “receptionen” för att se människor, kanske ta en kaffe etc. En liten stad i staden kan man säga. Så den dagen man blir så gammal att man inte orkar ta sig till Sukhumvit 11 så kan man bara åka ner med hissen till cafet eller baren eller gymmet… har du sett något sådant i BKK

 

Du hyr säger du, varför inte köpa?

 

Har du några bra mäklare att rekommendera? Har haft lite kontakt med sådana där "brokers" eller vad man nu kan kalla dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske e ute å cyklar nu (som vanligt) men ett råd jag fått är: köp ett gammalt LTD så kan du efter lite konstrande äga det själv...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför satsar du inte på nått i Rayong istället? Där får du ett fint hus nära havet och Bangkok för pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske e ute å cyklar nu (som vanligt) men ett råd jag fått är: köp ett gammalt LTD så kan du efter lite konstrande äga det själv...

 

Tänkte låte frun äga allt vi har, har hört att det är det bästa... ;)

 

Skämt åsido, tänkte att sonen eller dottern som kan bli thailändskmedborgare skulle stå som ägare...  

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte låte frun äga allt vi har, har hört att det är det bästa... ;)

 

Skämt åsido, tänkte att sonen eller dottern som kan bli thailändskmedborgare skulle stå som ägare...  

Ja det är ju bättre än att äga själv faktiskt, gott tänkt.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite tankar om att köpa hus/condo i BKK men är osäker på vilket område som man bör/skall välja, några förslag?

Vilka område skall man absolut hålla sig ifrån?

Vad bör man tänka på vid hus/condo köp i BKK?

 

//bob

Hej Bob :)

 

Kan starkt rekommendera att söka vid Perfect Place, otroligt bra service, underhåll av området  och 24 timmars bevakning. Bodde själv vid Perfect Place Min Buri och stortrivdes i området.

 

Kolla denna länken: http://www.pf.co.th/index.php#

 

Du får ett nytt hus för dessa pengar som du hade tänkt lägga ut, och till och med pengar över om du nöjer dig med 2 -3 sovrum.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför satsar du inte på nått i Rayong istället? Där får du ett fint hus nära havet och Bangkok för pengarna

 

 

Är nog lite mer storstadsmänniska, du vet betong , avgaser, fart och fläkt... Har lätt för att få lappsjuka...

Sol och bad kan bli på helgerna om man har lust till det...

Men helt klart är Rayong ett fint ställe, bara att se hur härligt Drivern har det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner en tjej i Bkk som jobbar med condo förmedling. Har många års erfarenhet. Hon pratar bra engelska & jag litar på henne.

PM:a om du vill ha hennes nummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom och tänka på huset bredvid bakom Pantic Plaze.

En kompis jobbade där som receptionist och de har bara lägenheter.

En skyskrapa med swimmingpool och bra standard.

Hyran kommer jag inte ihåg men skulle jag stanna längre tid så skulle jag absolut tänka på den om man vill bo I Bayokiområdet.

Inget nattliv men den skulle kärringen godkänna.

Grand diamond hette det kanske.

Ett alternativekanske istället för och köpa.

 

 

post-3333-0-96232000-1393595163_thumb.jp

post-3333-0-96232000-1393595163_thumb.jp

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hyr säger du, varför inte köpa?
 

 

Eftersom jag också tillhör dem som hyr(inte i BKK förvisso) så kan jag ge min syn på det.

 

Det är betydligt enklare att flytta vidare om det inte är så att man verkligen vill stanna för lång tid framöver.

Att sitta med en bostad som man kanske inte blir av med är ju inget drömläge om man inte trivs.

 

När det se'n är för framtiden så skulle det kännas än mer osäkert. Det område som ser bra ut i dag kanske är en mindre katastrof i framtiden.

 

Hitta på ett område som känns OK och hyr för en tid och känn på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Eftersom jag också tillhör dem som hyr(inte i BKK förvisso) så kan jag ge min syn på det.

 

Det är betydligt enklare att flytta vidare om det inte är så att man verkligen vill stanna för lång tid framöver.

Att sitta med en bostad som man kanske inte blir av med är ju inget drömläge om man inte trivs.

 

När det se'n är för framtiden så skulle det kännas än mer osäkert. Det område som ser bra ut i dag kanske är en mindre katastrof i framtiden.

 

Hitta på ett område som känns OK och hyr för en tid och känn på det.

 

Du är en klok man Chryzaliz. Tack för senast föresten och hälsa frugan.   :_russian: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite tankar om att köpa hus/condo i BKK men är osäker på vilket område som man bör/skall välja, några förslag?

Vilka område skall man absolut hålla sig ifrån?

Vad bör man tänka på vid hus/condo köp i BKK?

 

//bob

 

A och O när man väljer bostad i Bkk är att minimera restid. Om du frågar 100 Bangkokbor om vad som är värst med Bangkok så kommer 101 stycken, minst, att svara trafiken. Välj bostad efter vad som är viktigt för dig att ha nära till, annars kommer du aldrig bli lycklig.

 

Vi hyrde diverse condos i Sathornområdet för länge sedan och det passade oss bra då när vi var barnfria och mitt kontor låg i området. Vi hade ingen bil och det var fullt med restauranger i alla prisklasser på gång- eller kort taxiavstånd.

 

Efter ett år i Hong Kong och 3 år på landet såg dock situationen helt annorlunda ut. Vi hade en dotter som skulle gå i skola/kindergarden och jag ville ha nära till flyget, dessutom var det dags att ha något mer permanent och därför köpa en condo. Vi hamnade i Bangna för att den, i vårt tycke, bästa skolan i Thailand ligger här.

 

Mitt råd: Definiera vad som är viktigast för er och korttidshyr eller bo på hotell ett tag för att känna efter vad som är bäst. Bangkok är en stad som fortfarande letar efter sin form så stirra inte för mycket på området i stort utan bara på närområdet. När vi flyttade hit för 5 år sedan var vår condo den första och det kändes verkligen som en förort; numera finns det BTS och vi är kanske det mest expansiva området i hela Bkk.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Eftersom jag också tillhör dem som hyr(inte i BKK förvisso) så kan jag ge min syn på det.

 

Det är betydligt enklare att flytta vidare om det inte är så att man verkligen vill stanna för lång tid framöver.

Att sitta med en bostad som man kanske inte blir av med är ju inget drömläge om man inte trivs.

 

När det se'n är för framtiden så skulle det kännas än mer osäkert. Det område som ser bra ut i dag kanske är en mindre katastrof i framtiden.

 

Hitta på ett område som känns OK och hyr för en tid och känn på det.

 

 

Att hyra har jag av någon anledning alltid tänkt när det kommer till boende i Pattaya/Jomtien, kan ha med att göra alla “husskelett” som jag såg i slutet av 80 början av 90-talet i Pattaya/Jomtien området…

 

Men när det kommer till BKK så känns det som om områdena Silom och Sukhumvit “alltid" har varit attraktiva och därför känns som säkra kort… Allt har med 3 saker att göra , läget, läget och läget, är bara det rätt så har man lyckats bra tror jag...

 

Tanken var att om jag köper nu så har man kanske lyckats betala tillbaka pengarna som köpet kostade den dagen man skall bo där mer permanent. 

 

Ser också en möjlighet att hyra ut boendet en längre tid för att på det sättet finansera en del. Men jag har kanske missbedömt marknaden för andrahandsuthyrning?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Att hyra har jag av någon anledning alltid tänkt när det kommer till boende i Pattaya/Jomtien, kan ha med att göra alla “husskelett” som jag såg i slutet av 80 början av 90-talet i Pattaya/Jomtien området…

 

Men när det kommer till BKK så känns det som om områdena Silom och Sukhumvit “alltid" har varit attraktiva och därför känns som säkra kort… Allt har med 3 saker att göra , läget, läget och läget, är bara det rätt så har man lyckats bra tror jag...

 

Tanken var att om jag köper nu så har man kanske lyckats betala tillbaka pengarna som köpet kostade den dagen man skall bo där mer permanent. 

 

Ser också en möjlighet att hyra ut boendet en längre tid för att på det sättet finansera en del. Men jag har kanske missbedömt marknaden för andrahandsuthyrning?

 

 

Det är ju A-lägen du funderar på så det är ju självklart större efterfrågan där och risken att bli sittande med nå't är ju inte jämförbar med här i Jomtien/Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...