Jump to content
IGNORERAD

Bästa pengaöverföringen via bank?


Gnarparn

Recommended Posts

Vi funderar på att köpa en markplätt i byn och behöver i så fall föra över en summa pengar via bank till Thailand. Vilken svensk bank erbjuder bäst villkor för direktöverföring till ett bankkonto i Thailand? Går det att instruera banken att föra över pengarna i svenska kronor och göra växlingen från kronor till baht lokalt i Thailand? De svenska bankerna har ju en ovana att tjäna pengar på dåliga växelkurser.

ICA-kort och ATM är inte ett alternativ här, för mycket pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om det är det bästa sättet eller inte, det vet jag inte,

men både jag och frugan har girerat pengar till Bangkok Bank i Thailand via våra internetkonton hos Handelsbanken.

Exempel:

Att överföra 50 000 kr via Handelsbanken kostar 40 kr.

Att girera en tusenlapp kostar detsamma.

Sedan beror det ju på vilken kurs som du får i den mottagande banken i Thailand.

Nu just nu är ju växlingskursen helkass, så jag skulle nog vänta ett halvår med att girera några större belopp.

Kronan lär väl återhämta sig gentemot Bathen nu under 2009.

Till sommaren kanske vi får drygt 5 Bath igen för 1 krona.

Just nu ger ju Bangkok Bank bara 4.45 för 1 krona. 

Frugan har även ett internetkonto hos Bangkok Bank som kallas för "Bua Luang iBanking"

och det är ju bra att ha för då kan hon logga in på sitt Thailändska bankkonto här i Sverige och via hemdatorn här i Sverige se aktuella saldon mm på sitt konto i Thailand. Hon kan också se vilken växlingskurs hon fick vid sina överföringar från kontot i Sverige.

Via det internetkontot "Bua Luang iBanking" i Thailand går det även att överföra pengar till andra valfria konton i Thailand eller betala räkningar.

https://ibanking.ban.../BiB/index.html

Vi har nyttjat denna tjänst i cirka 5 år och vi är helnöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Siam,handelsbankens överföringar funkar klockrent,har aldrig haft något strul med dom,och det går utmärkt att skicka svenska kronor.Mvh Måne  :great:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om det är det bästa sättet eller inte, det vet jag inte,

men både jag och frugan har girerat pengar till Bangkok Bank i Thailand via våra internetkonton hos Handelsbanken.

Exempel:

Att överföra 50 000 kr via Handelsbanken kostar 40 kr.

Att girera en tusenlapp kostar detsamma.

Sedan beror det ju på vilken kurs som du får i den mottagande banken i Thailand.

Nu just nu är ju växlingskursen helkass, så jag skulle nog vänta ett halvår med att girera några större belopp.

Kronan lär väl återhämta sig gentemot Bathen nu under 2009.

Till sommaren kanske vi får drygt 5 Bath igen för 1 krona.

Just nu ger ju Bangkok Bank bara 4.45 för 1 krona. 

Frugan har även ett internetkonto hos Bangkok Bank som kallas för "Bua Luang iBanking"

och det är ju bra att ha för då kan hon logga in på sitt Thailändska bankkonto här i Sverige och via hemdatorn här i Sverige se aktuella saldon mm på sitt konto i Thailand. Hon kan också se vilken växlingskurs hon fick vid sina överföringar från kontot i Sverige.

Via det internetkontot "Bua Luang iBanking" i Thailand går det även att överföra pengar till andra valfria konton i Thailand eller betala räkningar.

https://ibanking.ban.../BiB/index.html

Vi har nyttjat denna tjänst i cirka 5 år och vi är helnöjda.

Jag har konto i Bangkok Bank och försökte få ett Internetkonto men fick bara ett vanlig konto. För att få ett Internetkonto måste du visa upp att du har ett 3-månaders Visum. Jag vet inte anledningen men jag har lärt mig i Sverige att aldrig försöka ifrågasätta en byråkrat. Så när jag kommer ner till Thailand efter kanske 10 månaders insättning så blir bland det första jag gör gå till ett kontor och ladda ner transaktionerna till min bankbok för att se vad jag har i pengar. Det brukar bli mellan 10 000 till 16 000 SEK som blir insatt under dessa månader, har också SHB. Med dagens penningvärde blir det:

10000 SEK = 44843,05 THB

16000 SEK = 71748,88 THB

Det är pengar jag klarar mig på därnere. Hittills har jag lagt ut 10990 SEK och det är flyg ThaiAir direkt STO-BKK och retur omvänt 1 månad senare + Guesthouse samma tid i Jomtien, rummet är på cirka 15-18 m2 med stor balkong, stort kylskåp och lagom trång tjejdusch, menar att det är alltid kul att stå nära tjejerna när man duschar eller. :air_kiss: , 5 minuter ned till Stranden.

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben!

Varför vill du ha ett thailändskt internetkonto?

Det räcker väl att du har ett internetkonto på din svenska bank som du kan föra över pengarna med till ditt thailändska konto.

Så har jag det och jag bor här nere på heltid.

Jag förstår inte vad du menar med att ladda ner pengar när du kommer hit. Du kan ju bara gå till en ATM-maskin och se att dina överförda pengar finns där.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Hej Gubben!

Varför vill du ha ett thailändskt internetkonto?

Det räcker väl att du har ett internetkonto på din svenska bank som du kan föra över pengarna med till ditt thailändska konto.

Så har jag det och jag bor här nere på heltid.

Jag förstår inte vad du menar med att ladda ner pengar när du kommer hit. Du kan ju bara gå till en ATM-maskin och se att dina överförda pengar finns där.

Same, same..så gör vi också.

Vi har ICA´s internetbank och kan antingen ta ut på det kortet direkt,

eller flytta över pengar/ladda ner...till det konto vi vill, när vi är i LOS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Gubben!

Varför vill du ha ett thailändskt internetkonto?

Det räcker väl att du har ett internetkonto på din svenska bank som du kan föra över pengarna med till ditt thailändska konto.

Så har jag det och jag bor här nere på heltid.

Jag förstår inte vad du menar med att ladda ner pengar när du kommer hit. Du kan ju bara gå till en ATM-maskin och se att dina överförda pengar finns där.

Jag menar, eftersom jag i dagsläget åker ner 4 veckor varje år så vill jag ha kontroll över hur mycket jag har, jag kanske är lite av ett kontrollfreak,   :crazy: vad vet jag. Jag har SHB internetkonto så där är det inga problem. Jag för över pengar varje månad, olika mycket beroende på hur mycket räkningar jag har. Jag försöker bygga upp en buffert så jag har pengar därnere när jag går i pension.

Det jag menar med transaktion är att jag sätter in min bankbok i en sådan där maskin som skriver in i bankboken hur mycket jag har satt in och hur mycket jag har på kontot. Det är ett behov jag har, kontrollbehov som jag skrev ovan.

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon insättningsgaranti i Thailänska banker

vem ansvarar för den och omfattar den även Faranger ej bosatt i Thailand?

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har internetkonto på Kasikornbank sen 4-5 år och det funkar bra ,,fixade det på turistvisum och hotellet som adress

Bangkok bank sa blankt nej ,,det är ju en fördel att man kan kolla från swe att pengarna kommit fram effter 3 dar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Det får nog bli SEB men kommer att prova att föra över pengarna i SEK och låta thaibanken göra växlingen till THB, har blivit besviken på de svenska bankernas växelkurser tidigare. Ser ut att kunna fungera även via SEB:s internetbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju ange i vilken valuta som pengarna ska överföras (i alla fall på Handelsbanken). Ibland kan det löna sig att överföra pengarna i SEK ibland är det bättre att överföra dem i THB, det får du ju ange på utlandsbetalningen. Kolla växlingskursen innan överföringen ska göras, dels på din svenska bank och dels din thailändska bank eller rättare sagt den bank som din svenska bank transfererar pengar med till Thailand. I Handelsbankens fall är det alltid med Kasikorn Bank som pengar överförs, även om slutdestinationen t ex är Bangkok Bank eller nån annan bank.

D.v.s. får du bättre växlingskurs i den svenska banken ange då SEK som valuta. Får du bättre växlingskurs i den thailändska banken ange då THB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar överföra från mitt SHB-konto till tjejens syrras konto i Kasikorn bank

Det funkar klockrent och kostar mig 40 kr

Dock tar Kasikorn en avgift på 1000 baht för överföringen i Thailand vilket känns lite dyrt

Pengarna anländer till Kasikorns huvudkontor i Bangkok och överförs sedan till lokalkontoret ute i landet (standardmetod för alla internationella över hela världen att pengarna först går till huvudkontoret och sedan fördelas ut till lokalkontoren)

Någon som vet var man kollar koursen hos Kasikorn för mottagning av svenska kronor ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Förra veckan förde jag över pengarna i SEK via SEB:s internetbank till ett konto i Siam Commercial, de växlade till baht i Thailand. Till vad som verkar vara bästa dagskurs, helt problemfritt (ungefär 4.07). Sparade nog några procent av beloppet jämfört med om jag valt att låta SEB sköta valutaväxlingen.

Sen att kronan förvandlats till en riktig skräpvaluta är en annan historia...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking,då tycker jag du ska prata med banken,för mig kostar det mellan 100-200 bath vid varje tillfälle,som max har de tagit 345 bath men då skickade jag 25000 sek Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Måne & Tallviking!

Handelsbanken tar 40:- varje gång du tar ut pengar på kortet.

Jag kontakta dem frågade om de kunde matcha ICA.

Då jag har alla firma korten på Handelsbanken.

Svaret blev vi skall se vad vi kan göra.

Kommer inte ihåg exakt vad de erbjöd men då jag inte vill gå omkring med kontanter på mig skaffade jag ett Ica kort utan kredit.

Efter detta har jag mina privata besparningar på Ikano och ICA och andvänder ICA kortet Handelsbanken som transitbank.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar pengar TILL min thaibank och tar ut pengar i Thailand från MITT THAILÄNDSKA KONTO och det kostar nada  :rtfm: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengarna anländer till landet hos Kasikorns huvudkontor i Bangkok och sedan tar banken 1000 baht i avgift för att distribuera dom till det lokalkontor dom är avsedda för

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Pengarna anländer till landet hos Kasikorns huvudkontor i Bangkok och sedan tar banken 1000 baht i avgift för att distribuera dom till det lokalkontor dom är avsedda för

OK är du säker på detta?

Jag ringde nämligen Kasikorn efter jag läst ditt inlägg och de hävdar att det aldrig oavsett vad blir mer än 500 Bath i avgifter  :neutral:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kolla växlingskursen innan överföringen ska göras, dels på din svenska bank och dels din thailändska bank eller rättare sagt den bank som din svenska bank transfererar pengar med till Thailand. I Handelsbankens fall är det alltid med Kasikorn Bank som pengar överförs, även om slutdestinationen t ex är Bangkok Bank eller nån annan bank.

Enligt Nordea så om man skickar dollar med dem så går det genom JP Morgan Chase Bank, om man skickar SEK eller THB så går det direkt till avsedd bank.

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Quote

Jag skickar pengar TILL min thaibank och tar ut pengar i Thailand från MITT THAILÄNDSKA KONTO och det kostar nada  :rtfm: Mvh Måne

Hur gör du detta och mellan vilka banker skickar du dina pengar?

mvh jlh

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du kan ju ange i vilken valuta som pengarna ska överföras (i alla fall på Handelsbanken). Ibland kan det löna sig att överföra pengarna i SEK ibland är det bättre att överföra dem i THB, det får du ju ange på utlandsbetalningen. Kolla växlingskursen innan överföringen ska göras, dels på din svenska bank och dels din thailändska bank eller rättare sagt den bank som din svenska bank transfererar pengar med till Thailand. I Handelsbankens fall är det alltid med Kasikorn Bank som pengar överförs, även om slutdestinationen t ex är Bangkok Bank eller nån annan bank.

D.v.s. får du bättre växlingskurs i den svenska banken ange då SEK som valuta. Får du bättre växlingskurs i den thailändska banken ange då THB.

Jag förstår inte varför Handelsbanken ska låta pengarna gå över Kasikorn Bank när de har samarbetsavtal med Bangkok Bank. Det var därför jag valde Bangkok Bank just för att SHB var samarbetspartner. Det gällde i alla fall våren 2007.

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...