Jump to content
IGNORERAD

tvätta kläder i Thailand, Klädval, Klädsel!


Guest forsnow2

Recommended Posts

Guest forsnow2

Hej,

Jag läste precis tråden "Ännu en som är sviken"

Kom och tänka på det som Kim skrev. Folk som går omkring i samma t-shirt en vecka utan att duscha.

"Har själv erfarenhet av svenskar som i Thailands hetta går omkring med samma t-shirt i en hel vecka. Kanske funkar i svala Sverige men definitivt inte här i Thailand".  Bra Kim!

Jag har en del storys nerskriva i wordformat som jag ännu inte publicerat.

Men efter att läst inläggen om lortgrisar och om att tvätta kläder. Så tänkte jag att jag kopierar in ett kapitel om Svenskar och kläder samt tvättning av kläder. Ja en helt nu KLÄDTRÅD, TVÄTTA KLÄDER TRÅD.

OBS: Ha i åtanke om att detta skrevs i somras och att det är iakttagelser från Bangkok, Thailand. INTE Phuket eller Khao Lak.

Detta är bara en reflektering och ett utdrag ur en längre berättelse från en story som jag själv kallar för Anektdoter del 6.

Hur känns det egentligen att promenera i jeans, skjorta samt herrskor när det är 35+ och luftfuktigheten är 80%? Jo, man går inga längre sträckor om man inte är tvungen.

Jag tänkte på hur vissa går klädda i huvudstaden. Turister från Europa samt västvärlden går i shorts, linne osv. En del som är i affärer i Bangkok, är korrekt klädda i skjorta och slips.

De faranger som arbetar med IT, Lärare osv. Klär sig korrekt när de arbetar.

Bangkok är ju direkt inte en beachresort med paraplydrinkar och mysiga solnedgångar med havet och horisonten som skådeplats. Något som jag har uppmärksammat är att vissa kvinnor från tex. Europa är klädda på ett visst sätt. Ja, beroende på om det är ett västerländskt par eller barnfamilj. På MBK så ser man allehanda stilar. Något som är ofrånkomligt. Ja, jag har hört det från Faranger samt från Thailändare också för den delen. Är att många svenska kvinnor inte är bra klädda? Jaså varför inte då? Ja, senast jag såg 2 unga tjejer på Sukhumvit soi 11 gåendes i solkiga beachkläder. Samt en sarong samt att den ena tjejen hade trasiga sandaler. Då reagerade t.om med min flickvän. Why are they dressed like that?  Because they are SWEDISH  :D

Man kan sitta på Emporium och sippa på en kopp kaffe. Man har Chanel, Louis Vuitton osv. Runt omkring sig. Ja, in kommer Helge och Malin. Hasandes i flipflop. Linne, beachklädda. Helge har finnar på axlar samt rygg. Changlinnet döljer dessvärre inte detta. Malin har en nyinköpt sarong från phuket samt en medhavd Fjällräven ryggsäck. Ja, mig kvittar det. De får gå klädda hur de vill.

Men det har ju inte någon direkt känsla...?! Och varför i hela fridens namn måste jag se på Helges finnar och skitiga linne. Jag vill ju bara njuta av min kaffe ;)

Runt omkring Malin och Helge går diskreta Thailändare hårt arbetande, korrekta. Ja, även en del turister. Jag ser en fransman som pratar med sin fru. Jag ser ett par araber, mannen går och drar på en barnvagn. Ja, de har inga slitna kläder och ser ut att vara korrekta i miljön?!? de har RENA kläder. (vete fan hur det luktar).

Är det för att man har semester som man slappar till och går omkring i solkiga kläder, skäggig, svettig samt frågar om Chanel väskan för 225000 BATH är äkta??? Jo, det är Äkta vara försäkrar försäljaren. - Meeeen, guuud va dyrt. Hörrö ska vi inte draaaa här är ju dyrare än på Åhléns! (Ja, men för fan måste jag höra deras svenska också. Kan de inte bara dra hem till Sverige).

Varför kan de inte åka till MBK eller Jatujak tänker jag för mig själv ...! Ja, eller ta ett flyg till Phuket där hör de hemma- Eller Mallorca? Kanske Kreta? De har ju också fina stränder?  :na:

Bland det värsta jag sett. Såg jag på MBK för ett par år sen . En svensk kille i 25års åldern. Linne, gråa surfshorts. Ja, de hade varit gråa. Nu var de mer svarta. I baken var det svarta märken. SKIT? Det såg ut som de tvättades för 100 år sedan. Jag kan tänka mig att det var hans badshorts som hade varit med om FULL MOON party eller bergsklättring i Chiang Rai?!?

Det är känlsa! Eller? Man ger blanka fan i hur man går klädd på sin semester. Man ska bara slappa och gå på bankärenden inne på en Thaibank med skitigt Changlinne. Trasiga shorts, barfota samt medhavd beer chang. Eller? Är det semester? Eller är det en idi*t till turist?

Det är inte hur det är klädda som stör mig. Det finns ett uttryck som säger LIKA BARN LEKA BÄST. Ja, HEL och REN är också ett bra uttryck. Tror inte Helge och Malin har hört eller läst de uttrycken förut. Jag hoppas innerligen de läser detta inlägg så det lär sig att tvätta sina kläder i forsättningen. Samt att 100% av Thailands yta inte är en sandstrand. Visa respekt inför folket. Visa respekt för de som sliter hårt för 5000 - 7000bath i månaden, med att jobba 10 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Visa respekt för de som bor i Bang Na som måste gå upp 04:30 och bege sig kommunalt till sitt arbete i norra Bangkok. De som inte har råd att betala 45 bath för BTS. Som måste välja bussen.

De är det fattiga folket. Det är rena! det är korrekta! De jobbar på Robinson och ler mot Helge och Malin när de går omkring och svettas i sina linnen och visar finnarna på ryggen! (Ja, Malin är 185 cm och ser ut som en rysk kulstöterska). Bara för att ni ska förstå.

Var finns kvinnligheten? Var finns de korrekta kläderna? Är Malins linne rent? Fattar ni? Fjällräven Kånken.

Men det är nog mer att det inte kan anpassa sig till sin omgivning? Frågan är retorisk.

Som att gå på en bröllop hemma i Sverige med trasiga skor samt hål i jeansen. Medans resten av bröloppsgästerna har följt inbjudningskortens hänvisningar om att kavaj bör vara tillbörligt. ja, jag glömde skriva Skitiga jävla jeans med hål i.

Är jag en stilikon? Eller är det jobbigt att se trasiga skor samt hål i t-shirten och medhavd vattenflaska. Ja, ska jag säga otvättad och illaluktande också. På tex. Oriental Hotel?  Eller på Siam Paragon? Ja, vem orkar bry sig? Tydligen jag...LOL.

Mvh

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    8

  • gubben4906

    3

  • edvardpop

    2

  • GammalDansken

    2

Mest aktiva i denna tråd

Exatemente, inte bara finnar på rygger bör skylas utan även ansiktsblemor döljes lämpligen med tex rånarluva.

[move]Aptitretaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ändå att engelsmännen tar priset i stillöshet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, många ikläder sig plagg ämnade för idrott till vardags vilket tyder på en total smaklöshet.

Kreti & Pleti går ju omkring i gymnastikskor och sportströja, ja till och med sportskeps som de inte begriper sig på, utan kepsskärmen hamnar i alla andra riktningar än färdriktningen.

[move]Modelejonet Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Snömannen.

Ja, det var mycket om hur illa människor klär sig.

Själv har du ju valt en proper bild av dig själv som hela världen kan se.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Det enklaste är väl att röra sig i sådana miljöer där man inte behöver så mycket kläder på sig. Finns ju en del att välja på i BKK:)

Annars är ju Pattayalinnet en av mina favoriter.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, inläggen lästa och kanske förstådda.

Delar upp det:

Shorts (inte badshorts) och t-shirt (inte linne) alt. kortärmad skjorta i Bangkok:

Är för min personliga del ok när de är hela och rena, och ej reklamfinasierade/roligatexttryckta, inom vissa gränser. Tex att gå och handla i ett shoppingcenter eller vid kortare bankbesök. Men inte vid tempelbesök och andra striktare miljöer.

Hel och ren i Bangkok:

För min del vill jag ej gå utanför dörren utan att vara hel och ren, oavsett var jag är. Sen måste jag medge att jag som medelålders man med viss övervikt, transpirerar "lite grann" under dagen  :heat: . Men av den anledningen försöker jag att duscha åtminstonde 2 gånger per dag när jag är i Thailand, dessutom nyttjar jag tillämpliga antiperspiranter för att fördröja vätskeutsöndringen. Upplysningsvis så är lukten/odören från alla kroppar beroende på flera faktorer, en viktig är tex renligheten, men en annan är också att vi alla människor har olika kroppslukter och den delen kan ingen rå för, men då är det iofs än viktigare med att se till att bli ren ofta.

Exemplen som Martin tar upp ovan är ju inte heller mina favoriter.  :bag:

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till min senaste vistelse i fuktvarmt klimat införskaffade jag "Absolut Torr" på apoteket. Funkade helt OK. Just armsvetten har väl varit det största stinkproblemet annars. :stink:

Sedan går det fanimig inte att hålla sig så fräsch som man skulle vilja. När man skopat kallvatten över sig, tvättat sig ordentligt med tvål och schampo, tagit deodorant och nya kläder, låtit det gå en timme och ens dam kommer och sniffar på en och säger "du borde gå och tvätta av dig" känner man sig helt hjälplös... man kan ju inte bosätta sig i duschen...  :neutral:

.. så ett extra plus till damerna som står ut med oss svettisar...  :heat:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns något vitt pulver som är rätt så starkt som tjejen smetade på min kropp och det tog i alla fall bort mina svettningar efter 2 kanske 3 dagar, men jag fick ha det på mig hela tiden nere i Thailand. Kommer inte på vad det heter.

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Hur man luktar beror mycket på vad man stoppat i munnen. Viss mat och kryddor ger mer odör, dricker du för lite vatten

kan du räkna med att du också luktar mer än vanligt. Alkohol försämrar också odören. Renlighet + Deo tar dock hand om de flesta.

Har ni tänkt på att ni inte känner själva hur ni luktar, man blir "imun" mot sin egen odör.

Sen kan jag inte minnas att jag någonsin kännt att en Thaikvinna luktat illa eller svettlukt. Själv kan jag inte få "tåbira".

Spelar ingen roll om jag inte byter strumpor och skor på två veckor. Konstigt men så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaitjejer måste inneha exceptionellt lukt och smaksinne

Varje gång man varit på Lolitas brukar man få ett utförligt utlåtande

På både man har ätit och druckit tidigare.

Enligt deras expertuttalande är alkohol den största orsaken till bismaker

Och inte alltför vild gissning vissa oönskade lukter.

Så dra ner på krökandet så försvinner nog mycket av odören.


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Rejält med talk i filsingarna motverkar pungsvetten för di som lider av denna åkomma.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i BKK senast (juli 2008) så delade jag snabbt in turisterna i 2 kategorier, Sukhumvit-turister och Khao San Road-turister

Sukhumvit-turisten klär sig som man gör i en varm storstad. Shorts på dagtid, jeans på kvällen. Bär endast flipflops vid poolen..om ens då.

Khao san Road-turisten ser ut som om beachen är 3m bort..shorts,linne och flipflops, ses gärna i grupp.

Detta skrivs med glimten i öget :dance1:

Själv tillhör jag nog Sukhumvitarna...

Det finns säkert många fler kategorier. BanArne kommer säkert med en inom kort..eller?  :slow_en:

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeans är ett arbetsplagg som endast bör bäras då tyngre arbetsuppgifter skall utföras, lämplig långbyxa i varmt klimat är istället tex av linne eller gabadin.

Kortbyxa kan accepteras om den ingår i en folkdräkt men då täcks underbenet av en långsocka.

[move]Arne Ribbing[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns någon sådan här "torr spray" som man kan köpa i Thailand och den fungerar i princip som babypuder. Har glömt vad den heter, men man slutar svettas.

Sen förvånas också jag över hur slafsigt klädda många svenskar är, sarong, flipflops och linne verkar vara standarduniformen vart man än ska.

Jag bär sällan shorts i Bangkok, i lägenheten glider jag omkring i dem för då slipper jag köra AC´n dygnet runt. Ska jag ut tar jag på mig ett par långbyxor (inte jeans) och en tunn skjorta. Allt givetvis rent och struket. Duschar gör jag 30 minuter innan jag ger mig av. Man går ju inga längre sträckor i de kläderna men Bangkok är nerlusat med taxibilar eller så kan man ta både sky-train och tunnelbana där arktisk kyla normalt råder.

Jag har sett massvis med svenskar som gjort bort sig vid affärer med thai på grund av att de klätt sig och beter sig som badturister.

Ett annat plus är ju att man träffar massvis med söta tjejer om man är snyggt och propert klädd...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande Maj Thai, tänk på att även folkdräkt är mycket uppskattat i affärslivet.

[move]Knätofsen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har sett massvis med svenskar som gjort bort sig vid affärer med thai på grund av att de klätt sig och beter sig som badturister.

Ett annat plus är ju att man träffar massvis med söta tjejer om man är snyggt och propert klädd...

De som ser ut som badturister borde ju vara väl så tacksamma objekt hos söta tjejer med affärsinne.

Fast det är klart. Beror väl på var man rör sig och vilka tjejer man träffar(Kan hända det var 'ovanliga'

tjejer som åsyftades). Finns ju fler ställen att uppsöka än Nana Plaza och Soi Cowboy.  ;)

edvardpop, som alltid är propert klädd, hel och ren utan vare sig badskjorts eller Chang linne när Bangkok är vistelse address.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är vi barn i början.. Jag kan påminna mig om flera ggr då jag riktigt ordentligt brytit mot klädkoder under mina första år av resor i Thailand. Jag och kompisen sökte t ex en gång upp en riktig snobbklubb i Bangkok (vint -98/99) som vi sett tips om i någon nöjesguide. Jag stegade in med avklippta jeansshorts fulla med påsydda lappar i olika kulörer, sandaler och t-shirt.

Upptäckte för sent att det runt flygeln mitt på golvet, samt i borden intill bara satt människor i kostym, fluga, svindyra dräkter osv, sippande på drinkar till pianoklinket samt fånstirrande på dom två sluskarna till faranger som klev in.. ha ha

Vi beställde mat, svindyr, glufsade i oss den fort som fan och drog så fort det bara gick. Kände oss otroligt malplacerade.  :bag:

På den tiden var man också fortfarande hyfsat vältränad och gick därför allra helst omkring med bar överkropp, något man inte har någon lust alls att göra idag 10-15 slappa kg senare. ;)

Har provat ta av t-shirten i både Bangkok och i Saigon, Vietnam, men blev pga folks reaktioner (dom höll nästan på att krocka sina bilar) snabbt tvungen att omvärdera dom besluten och dra på tröjan igen. :) I Saigon fann vi reaktionen ytterst märkligt eftersom det samtidigt som kompisen och jag valde att ta av oss gick förbi vietnameser utan tröja hela tiden. Men när vitingarna gjorde samma sak så stannade ta mig fan trafiken upp.

Samma en gång på Phuket när jag drog iväg med tung motorcykel, utan tröja. Naturligtvis stod polisen där och tog mig för att jag inte hade något körkort med och jag fick ta moppetaxi till polisstn där jag alltså stegade in utan tröja och snabbt och bryskt blev tillsagd av en pekande polis att ta på mig omedelbart. Något som förstås inte gick eftersom jag inte tagit med någon tröja när jag drog iväg. Så det var bara att sitta där och känna sig billig som fan. ha ha

Vad gäller klädval idag 10-12 år senare så använder jag skjorta och långbyxor om jag ska ut på galej, långärmad t-shirt och långbyxor kvällstid även om jag inte ska ut, men går helst i linné och shorts här ute på landet eller dagtid på turistorterna.

Singha/Changlinné har jag dock inget, däremot flera orginal Nike/Adidas mfl och dom kostar faktiskt betydligt mer än dom flesta vanliga skjortor gör, så linné behöver ju inte vara "billigt".

Men det är förstås jättestor skillnad på klädval om man t ex arbetar i Bangkok, har kundkontakter med lokalbefolkningen där det gäller att ge ett gott intryck eller om man bara semestrar i solen och värmen och skiter högaktingsfullt i vad andra tycker om ens klädval. Jag tycker inte en 2-3 veckors turist som rest från vinterSverige för att få lite värme under kort tid skall behöva dra på sig långbyxor, fina skor och skjorta bara för att expats och långliggare tycker att dom borde ha det. Det är liksom inte samma sak att bo i värmen året runt eller komma dit under ett par korta vinterveckor.

Man bör dock oavsett klädval byta kläder minst två ggr om dagen, åtminstone på överkroppen och inför dom klädbytena förstås duscha. I Thailand blir man snabbt svettkletig på kroppen och att som i Sverige, ha samma kläder hela dan funkar inte.

Å andra sidan så har ju dom thaitjejer som kommer till Sverige det motsatta problemet. Dom duschar alldeles för ofta och blir utorkade vilket kan ge diverse hud/hårproblem dom inte är vana hemifrån. Dessutom fylls ju tvättkorgen på nolltid och jag tjatar fortfarande på frugan att hon inte behöver byta t ex byxor och tjocktröja vareviga dag vintertid. Om man byter under är väl helt ok men om man tar nya jeans varje dag så blir det ju otroliga mängder tvätt jag får släpa ned i tvättstugan varannan vecka (jo det är jag som tvättar hemma hos oss i Sverige).

Hur som helst, en kul betraktelse Martin.  :good:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ska man döma efter Martins bild så är hela hans story grov ironi.

Snacka om att kasta sten när man själv sitter i glashus.  :D

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ska man döma efter Martins bild så är hela hans story grov ironi.

Snacka om att kasta sten när man själv sitter i glashus.  :D

BTT

Om man läser Martins övriga alster, framstår inte ironin som hans främsta vapen.

Att bilden skulle ha valts uppsåtligt tror jag inte heller.

Fattar förövrigt inte själv vitsen med att ha (eller öht tillåta) bilder på kända människor som medlemssymbol.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Då jag har ett jobb där man behöver ha slips varje dag, sä jag inte främmande att ha det.

Men en gång var jag tvungen att göra ett jobb i sthlm innan planet gick så jag gick på planet i kostym med skjorta och slips.

När jag landa och kom till hotellet så byte jag om till alldagliga kläder, men på kvällen skulle vi på restaurang varpå jag tog på en en vit skjorta samt slips och kostymbyxor men utan kavaj (tjejen ville att vi skulle klä upp oss), och vi var ute ett par timmar och när vi kom tillbaka till hotellet och jag byte om igen så såg jag hur skjortan var grå istället för vit.

Så ni som säger att ni klär er snyggt i Bkk, har ni en extra skjorta med er när ni går ut och byter på muggen för ni kan inte påstå att skjortan är vit så värst länge i Bkk.

Visst kan man säga att vissa klär sig illa men det är väl ändå upp till dom, eller ska vi vara några moralkärringar och visa finger mot dom.

Samma som dom är mot oss som har thaitjejer för att vi inte kan få några andra tjejer, eller allt vad dom nu säger.

Huvudsaken är väl att man är hel och ren, men att det sedan finns folk som inte är det så är dom säkert det i sverige med.

Nä sluta att vara nån moralkärring för svenskar i Thailand, det räcker med att dom är det mot oss i sverige.

Det finns redan så många som vet och kan allt om Thailand fast dom bara har vart där en till två gånger.

Låt oss därimot hjälpa dom till rätta istället för att vara nån besserwisser.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Nu har jag bytt avatar!

Hoppas att den är bättre?

Eller ska jag byta?

Nerike,

HEL OCH REN är ett bra måtto! Var man än befinner sig.

Mvh

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man ha vit skjorta så är det naturligtvis väldigt viktigt att man är nogsam med att tvaga sig ren innan man sätter på sig skjortan.

[move]Arne Ribbing[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...