Jump to content
IGNORERAD

Köra på Thaikörkort i Sverige?


Denis Blomgren

Recommended Posts

Denis Blomgren

Är det någon som känner till regler angående köra bil i Sverige på Thailänskt körkort.

 

Kan man som boende i Thailand med sin bostad i Thailand komma på semester till Sverige och köra bil med Thailänskt körkort?

Är inte folkbokförd i Sverige,utflyttad till Thailand men Svensk medborgare med Svenskt pass.

Kan jag köra på Internationelt körkort utfärdat i Thailand inom Sverige.

Skulle vara tacksam om någon vet något?

Mvh Denis Blomgren

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Issanbonde

    14

  • Tallviking

    9

  • Denis Blomgren

    6

  • micke isaan

    2

Mest aktiva i denna tråd

Är det någon som känner till regler angående köra bil i Sverige på Thailänskt körkort.

 

Kan man som boende i Thailand med sin bostad i Thailand komma på semester till Sverige och köra bil med Thailänskt körkort?

Är inte folkbokförd i Sverige,utflyttad till Thailand men Svensk medborgare med Svenskt pass.

Kan jag köra på Internationelt körkort utfärdat i Thailand inom Sverige.

Skulle vara tacksam om någon vet något?

Mvh Denis Blomgren

Testa gärna sökfunktionen, diskuterades nyligen om tung mc, men är väl kanske samma regler?

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren

Har du de fyra sista siffrorna? Svar NEJ

Klart man har det alla har det som Svensk.

Inte tar dom bort dom när du flyttar till ett annat land i världen.

Folbokföring är om var du  bor.Detta gäller Utlands Svensk med dokumenterad bostad i utlandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gumman körde på Internationelt Thai i måga år. Sen ändrade dom för 3 år sen. Får bara köra på thaikortet

tills det går ut Efter du fått fyra sista siffrorna.. Grannens gumma stoppad 2 gånger och fick gå hem..

Ska ringa och kolla 11414

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren

Testa gärna sökfunktionen, diskuterades nyligen om tung mc, men är väl kanske samma regler?

 

Ohh Ja Tack Bananen, det var ju svar på mycket. Tack tack.

Mvh Denis 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sagt tidigare i liknade tråd 

Det är ett solklart fall av Rasdiskriminering JO anmälan vore lämplig

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Körkortsförordningen 7 kapitlet 9 paragrafen enl. putte batong. :police:  NEJ

 

Nu får du väl ta dig i kragen och läsa på innan du slänger ur dig en massa dumheter mer i den här tråden

 

3 fel hittills

 

Är du INTE folkbokförd i Sverige och innehar ett giltigt thailändskt körkort som antingen är på engelska enligt den internationella standarden eller har en engelsk översättning med dig får du som svensk utlandsboende använda på semesterboende i Sverige även om du har eller inte har ett svenskt körkort. Undantaget är om du har en svenskt körkort som är indraget p.g.a t.ex fyllekörning/fortkörning för då får du inte använda ditt thailändska istället

 

Körkort från länder utanför EES

För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år.

Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik).

Om körkortet inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är skrivet på engelska, tyska eller franska, gäller det bara tillsammans med en bestyrkt översättning. Översättningen ska vara på engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det bara tillsammans med en identitetshandling med foto.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte exact som du men ville dubbelkolla... :police:  säger att detta gäller utlänska personer och inte svenskar..

Thaiperson utan uppehållstilstånd  = OK

Thaiperson med UT     = ej OK ( Ok till det går ut efter dom fått UT)

Svensk med Thaikörkort Kollade med :police:  som svara Ej OK

(Lär ju vara :police: Som stoppar ock kollar. Så det är deras tolkning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren

Nu får du väl ta dig i kragen och läsa på innan du slänger ur dig en massa dumheter mer i den här tråden

 

3 fel hittills

 

Är du INTE folkbokförd i Sverige och innehar ett giltigt thailändskt körkort som antingen är på engelska enligt den internationella standarden eller har en engelsk översättning med dig får du som svensk utlandsboende använda på semesterboende i Sverige även om du har eller inte har ett svenskt körkort. Undantaget är om du har en svenskt körkort som är indraget p.g.a t.ex fyllekörning/fortkörning för då får du inte använda ditt thailändska istället

 

Körkort från länder utanför EES

För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år.

Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik).

Om körkortet inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är skrivet på engelska, tyska eller franska, gäller det bara tillsammans med en bestyrkt översättning. Översättningen ska vara på engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det bara tillsammans med en identitetshandling med foto.

Tack det var tydligt och bra,då kan jag köra i Sverige. Tack tack Mvh Denis

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte exact som du men ville dubbelkolla... :police:  säger att detta gäller utlänska personer och inte svenskar..

Thaiperson utan uppehållstilstånd  = OK

Thaiperson med UT     = ej OK ( Ok till det går ut efter dom fått UT)

Svensk med Thaikörkort Kollade med :police:  som svara Ej OK

(Lär ju vara :police: Som stoppar ock kollar. Så det är deras tolkning)

Och där har du fel igen. P3 ställde för ett tag sen samma fråga. Och kontrollerade detta med transportstyrelsen.

Svaret var att det var tillåtet att köra på utländskt körkort om man ej är skriven i Sverige.

Den enda inskränkningen är om man redan har svenskt körkort som är indraget. Då går det inte.

Man har sen 1 år om man skriver sig i Sverige igen på sig innan man måste ta svenskt körkort.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte exact som du men ville dubbelkolla... :police:  säger att detta gäller utlänska personer och inte svenskar..

Thaiperson utan uppehållstilstånd  = OK

Thaiperson med UT     = ej OK ( Ok till det går ut efter dom fått UT)

Svensk med Thaikörkort Kollade med :police:  som svara Ej OK

(Lär ju vara :police: Som stoppar ock kollar. Så det är deras tolkning)

 

Det enda som styr är om du är folkbokförd eller inte. Din nationalitet påverkar inte regeln

 

Detta har retts ut i flera trådar här

 

Ett år från den dagen du blir folkbokförd i Sverige får du köra på ditt thailändska körkort förutsatt att det är giltigt i Thailand

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren

Jag tänkte exact som du men ville dubbelkolla... :police:  säger att detta gäller utlänska personer och inte svenskar..

Thaiperson utan uppehållstilstånd  = OK

Thaiperson med UT     = ej OK ( Ok till det går ut efter dom fått UT)

Svensk med Thaikörkort Kollade med :police:  som svara Ej OK

(Lär ju vara :police: Som stoppar ock kollar. Så det är deras tolkning)

Detta beror nog mycket på hur frågan ställs,om man frågar som du  Svensk med thaikörkort klart nej.Man får väl ha dokumetation som styker att man inte bor i Sverige och inte är folkbokförd i landet.Inte har svenskt körkort som återkallats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och där har du fel igen. P3 ställde för ett tag sen samma fråga. Och kontrollerade detta med transportstyrelsen.

Svaret var att det var tillåtet att köra på utländskt körkort om man ej är skriven i Sverige.

Den enda inskränkningen är om man redan har svenskt körkort som är indraget. Då går det inte.

Man har sen 1 år om man skriver sig i Sverige igen på sig innan man måste ta svenskt körkort.

Svar ej från mig utan från :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som styr är om du är folkbokförd eller inte. Din nationalitet påverkar inte regeln

 

Detta har retts ut i flera trådar här

 

Ett år från den dagen du blir folkbokförd i Sverige får du köra på ditt thailändska körkort förutsatt att det är giltigt i Thailand

Som jag svrev... Kollade bara med :police:  och fick detta svar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta beror nog mycket på hur frågan ställs,om man frågar som du  Svensk med thaikörkort klart nej.Man får väl ha dokumetation som styker att man inte bor i Sverige och inte är folkbokförd i landet.Inte har svenskt körkort som återkallats.

Läste din fråga ordagrant för :police: Och som jag srev tidigare. Min tro är att ej folkbokförd gasa på..

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som gillar lagtext regleras detta i Körkortslagen 6:e kapitlet och inte i körkortsförordningen

 

Texten där om utländskt körkort är:

 

6 kap. Utländska körkort Giltighet i Sverige

1 § Ett utländskt körkort som är utfärdat i en stat inom EES gäller i Sverige enligt sitt innehåll. Om innehavare av ett sådant körkort är permanent bosatt i Sverige, gäller även bestämmelserna i 3 kap. 10 §. Ett sådant körkort jämställs med svenskt körkort vid tillämpningen av 4 kap. 4 eller 6–8 §§.
   Även andra utländska körkort gäller i Sverige enligt sitt innehåll. Om körkortet inte är utformat i överensstämmelse med någon av förebilderna i de konventioner om vägtrafik som har undertecknats i Genève den 19 september 1949 respektive i Wien den 8 november 1968, och inte heller är utfärdat på engelska, tyska eller franska, gäller dock körkortet endast tillsammans med
1) en bestyrkt översättning till något av dessa språk eller till svenska, danska eller norska, eller
2) ett internationellt körkort som är utformat i överensstämmelse med någon av förebilderna i ovannämnda konventioner eller i den konvention om vägtrafik som har undertecknats i Paris den 24 april 1926.

   Ett körkort som inte är försett med ett fotografi av körkortshavaren gäller endast tillsammans med en identitetshandling med fotografi. Lag (2011:1580).

 

2 § Ett utländskt körkort gäller inte i Sverige
1. om det är ogiltigt i den stat där det har utfärdats,
2. om det har bytts ut mot ett svenskt körkort,
3. om innehavaren också har ett svenskt körkort och detta är omhändertaget eller återkallat, eller
4. om körkortshavaren i fall som avses i 3 kap. 13 § första stycket 5 har förklarat att han vill behålla det svenska körkortet.

   Är körkortet utfärdat i en stat utanför EES, gäller det inte i Sverige om innehavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år.
   Körkortet är inte ogiltigt enligt andra stycket under den tid en ansökan om utbyte enligt 7 § prövas.

 

3 § Ett utländskt körkort medför inte rätt att köra moped innan innehavaren har fyllt 15 år eller bil innan innehavaren har fyllt 18 år. Ett utländskt körkort medför inte rätt för någon annan än en medborgare i en stat inom EES att köra svenskregistrerad lastbil eller buss i förvärvsverksamhet för transport av personer eller gods. Lag (2009:189).

4 § Trots bestämmelserna i 2 kap. 1 och 3 §§ får en person som fyllt 15 år och som är bosatt utomlands men tillfälligt vistas här köra en moped som han eller hon fört in i landet, om den uppfyller de villkor som gäller för mopeder i hans eller hennes hemland. Detta gäller dock endast om den som har fört in mopeden får köra denna i hemlandet utan körkort, förarbevis eller därmed jämförlig handling. Lag (2009:189).

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag svrev... Kollade bara med :police:  och fick detta svar..

 

Uppenbart ställde du inte frågan korrekt för då skulle du inte fått det svaret för lagen är tydlig och klar och har inget med vilken nationalitet man har. Enbart folkbokföring styr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbart ställde du inte frågan korrekt för då skulle du inte fått det svaret för lagen är tydlig och klar och har inget med vilken nationalitet man har. Enbart folkbokföring styr

Frågan lästes upp precis som TS skrev den..

Hacka inte på min för jag anser precis som du...

Ville bara dubbelkolla INNAN jag skrev något

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore ju skittråkigt om Dennis blev stoppad i Blommstermåla av Kling å Klang och dom tolkar som innre befäl på trafiken (han jag pratade med)

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbart ställde du inte frågan korrekt för då skulle du inte fått det svaret för lagen är tydlig och klar och har inget med vilken nationalitet man har. Enbart folkbokföring styr

Varför utgår du ifrån att han inte ställde frågan korrekt ????

Varför inte utgå ifrån att poliser är okunniga ?

Det är min erfarenhet då det gäller polisen.

Har en släkting som hade både tyskt och svenskt körkort och blev stoppad av polis som talade om för han vad som gällde och inte .

Allt den pajasen sa va fel vilket han även upplyste ett par poliser om senare också.

Dom är inte så kunniga som man skulle tro,våran kära ordningsmakt.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren

Jag bugar och tackar er alla med detta anser jag frågan besvarat.

Tänk vad bra med MPR om man vill veta något som man inte har koll på.

Tack Tack 

Mvh Denis Blomgren

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför utgår du ifrån att han inte ställde frågan korrekt ????

Varför inte utgå ifrån att poliser är okunniga ?

Det är min erfarenhet då det gäller polisen.

Har en släkting som hade både tyskt och svenskt körkort och blev stoppad av polis som talade om för han vad som gällde och inte .

Allt den pajasen sa va fel vilket han även upplyste ett par poliser om senare också.

Dom är inte så kunniga som man skulle tro,våran kära ordningsmakt.

 

Mvh Hobbe

 

Jag föredrar att lita på lagtexten framför både "MPR stenbordsexperter" och poliser ute på vägarna. Har själv fått tillrättalägga poliser i ett par ärenden vid kontroller så jag kan hålla med om att dom inte alltid är tillräckligt insatta

 

Bra av TS att ta reda på sånt här innan så han har svar på tal vid en kontroll

 

Eller göra som P3 i förra tråden och kontakta ansvarig myndighet som är dom som har ansvaret för lagen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan lästes upp precis som TS skrev den..

Hacka inte på min för jag anser precis som du...

Ville bara dubbelkolla INNAN jag skrev något

 

Förslår att du skickar över lagtexten till den du frågade så han har något att göra...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...