Jump to content
IGNORERAD

Thailändska torrjästen ?


Soengsang

Recommended Posts

Tja.

 

Jag har alltid använt mig av vanligt svenskt torrjäst, men av olika anledningar fick jag inte med mig tillräckligt mycket denna gång.

 

Har nu två dagar i rad kört med Thailändskt torrjäst, men får inte brödet att jäsa ordentligt, kanelbulla igår och vanligt matbröd idag.. .. .. platt som en disktrasa, visserligen gott med träligt.

 

Vad gör jag för fel, kan man inte använda den på samma sätt man gör med den Svenska jästen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    14

  • Seaserpent

    7

  • Khemmarat

    6

  • Trident

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja.

 

Jag har alltid använt mig av vanligt svenskt torrjäst, men av olika anledningar fick jag inte med mig tillräckligt mycket denna gång.

 

Har nu två dagar i rad kört med Thailändskt torrjäst, men får inte brödet att jäsa ordentligt, kanelbulla igår och vanligt matbröd idag.. .. .. platt som en disktrasa, visserligen gott med träligt.

 

Vad gör jag för fel, kan man inte använda den på samma sätt man gör med den Svenska jästen?

Är du i pattis så kom över till mig har några påsar som du kan få..

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blandar den med mjölet. Värmer mjölken eller vattnet separat. Ska vara rätt så varm vätska. Varmare är till vanlig jäst. Sen drar jag i rätt så mycket torr-jäst.

Har funkat varje gång!!

Här finns en-kilos förpackningar med torr-jäst för under 100 Baht.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blandar den med mjölet. Värmer mjölken eller vattnet separat. Ska vara rätt så varm vätska. Varmare är till vanlig jäst. Sen drar jag i rätt så mycket torr-jäst.

Har funkat varje gång!!

Här finns en-kilos förpackningar med torr-jäst för under 100 Baht.

Ok, brukar vara rätt försiktig att inte värma mer än till 40gr, svensk jäst tappar ju stinget där, tar ju bara lite längre tid om det inte är riktigt varmt!

Men ok, jag kanske är för snål med det, jag är ju rädd att brödet ska få jästsmak, får testa direkt med mjölet, samt att ösa ner lite mer än vanligt.

 

Jag hat bara köpt jäst i småflaskor, men i paket vore ju bättre.. ... ... makro?

 

Återkommer imorgon då jag gjort nytt försök med den thailändska jästen igen!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att jäsningen skall fungera bra med färsk jäst bör temperaturen aldrig uppnå mer än ca 45 °C eftersom jästen dör vid högre temperaturer. Jästbolaget, som tillverkar den mesta av den jäst som finns att köpa i svenska dagligvaruaffärer, rekommenderar att jästen löses upp i vätska som är 38 °C. Torrjäst ska däremot lösas upp i vätska som är ca 45 °C för att jästen ska aktiveras.

 

Källa

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4st

Link to comment
Dela på andra sajter

För att jäsningen skall fungera bra med färsk jäst bör temperaturen aldrig uppnå mer än ca 45 °C eftersom jästen dör vid högre temperaturer. Jästbolaget, som tillverkar den mesta av den jäst som finns att köpa i svenska dagligvaruaffärer, rekommenderar att jästen löses upp i vätska som är 38 °C. Torrjäst ska däremot lösas upp i vätska som är ca 45 °C för att jästen ska aktiveras.

 

Källa

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4st

Där ser man, kanske för kallt ändå då.. .. .. på de svenska påsarna(kronjäst) står det 40gr, får pröva lite varmare och lite mer imorgon!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

 

Jag har alltid använt mig av vanligt svenskt torrjäst, men av olika anledningar fick jag inte med mig tillräckligt mycket denna gång.

 

Har nu två dagar i rad kört med Thailändskt torrjäst, men får inte brödet att jäsa ordentligt, kanelbulla igår och vanligt matbröd idag.. .. .. platt som en disktrasa, visserligen gott med träligt.

 

Vad gör jag för fel, kan man inte använda den på samma sätt man gör med den Svenska jästen?

 

För att få fart på "thailändsk torrjäst"  gör enligt nedan.

Du blandar ut jästen i vatten ca. kroppstempererat, sedan tillsätter du ca. 2 msk. socker om det gäller 1 pkt. jäst.

Sedan låter du vatten, jäst och socker stå ca. 30 minuter för att sedan blanda det med mjölet.

Det är sockret som sätter fart på jäsningen i exemplet med sk. torrjäst.

Testa detta skall du se på fan.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få fart på "thailändsk torrjäst"  gör enligt nedan.

Du blandar ut jästen i vatten ca. kroppstempererat, sedan tillsätter du ca. 2 msk. socker om det gäller 1 pkt. jäst.

Sedan låter du vatten, jäst och socker stå ca. 30 minuter för att sedan blanda det med mjölet.

Det är sockret som sätter fart på jäsningen i exemplet med sk. torrjäst.

Testa detta skall du se på fan.

Hehehe de metoderna med att få fart på jästet känner jag igen  :thumbsup: ...men har mer kört dessa metoder på färskjäst i lite andra sammanhang än just bröd, men som du säger, lite sött i och det borde ta fart! 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man, kanske för kallt ändå då.. .. .. på de svenska påsarna(kronjäst) står det 40gr, får pröva lite varmare och lite mer imorgon!

Hej,

Varm nagra cl vatten till 48-50 grader C, blanda i torrjasten i vattnet, blanda val, funkar kanon bade for deg och vin tillverkning.

Halsningar

Chan2013

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe de metoderna med att få fart på jästet känner jag igen  :thumbsup: ...men har mer kört dessa metoder på färskjäst i lite andra sammanhang än just bröd, men som du säger, lite sött i och det borde ta fart! 

Det kanske funkar till mäsk också? 

Jag blev tipsad om detta för ca. 15 år sedan av en gammal bagare.

Och precis som dig höll jag på och experimenterade med bl.a. rågbröd,

pizza med mera och det funkade för mig.

Angående tillsats av socker: pröva dig fram för jag blir lite

osäker, det kanske skall vara 2 tsk.

Lycka till.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanda i en gnutta salt också får du ännu bättre fart på jäsningen.

 

 

Varför ge ett förslag som dödar jästen utan en smilie?

 

Jag skulle göra som Lill kurre föreslog. Socker är precis det som behövs. Antagligen är den Thailändska jästen mycke klenare och behöver lite hjälp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ge ett förslag som dödar jästen utan en smilie?

 

Jag skulle göra som Lill kurre föreslog. Socker är precis det som behövs. Antagligen är den Thailändska jästen mycke klenare och behöver lite hjälp.

Thailanska torrjasten funkar utmarkt utan boost, tempen viktig.

Halsningar

Chan2013

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför smile, lägger själv i en tesked salt i bullbaket, vätskevolym 1,5 liter. Degen blir betydligt luftigare sedan jag började tillsätta salt i vätskan. Annars bör vätsketempen ligga närmare 50 grader när man använder torrljäst.

Låt också jäsningen få ta tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför smile, lägger själv i en tesked salt i bullbaket, vätskevolym 1,5 liter. Degen blir betydligt luftigare sedan jag började tillsätta salt i vätskan. Annars bör vätsketempen ligga närmare 50 grader när man använder torrljäst.

Låt också jäsningen få ta tid.

 

Helt omöjligt att saltet gör att degen jäser bättre. Salt dödar jästen. Jag jobbar som bagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt omöjligt att saltet gör att degen jäser bättre. Salt dödar jästen. Jag jobbar som bagare.

Vad är en bagares åsikt om temperatur då, 45-50gr tycker jag låter mycket?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

På foodlands bageri kan du beställa färsk jäst i halvkilos förpackning, sedan är det bara att väga upp i önskad vikt och frysa. Kanon bra.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en bagares åsikt om temperatur då, 45-50gr tycker jag låter mycket?

 

 

färskjäst dör vid dom temperaturerna. Torrjäst har jag ingen kunskap om. Men 50 kan jag aldrig tänka mig. Låter på tok för högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sedan letade jag efter torrjäst, men kunde inte hitta någon, som tur var räckte den svenska. Det vore trevligt om någon hade en bild, så man vet vad man letar efter...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

På foodlands bageri kan du beställa färsk jäst i halvkilos förpackning, sedan är det bara att väga upp i önskad vikt och frysa. Kanon bra.

Går det att frysa ? Så här står det på jästbolagets hemsida

 

Färskjäst är en färskvara som måste hanteras med hänsyn till nedan temperaturförhållanden:

 

< 0°C Jästen får inte frysas, eftersom jästcellerna då kan frysas sönder och förlora sin jäskraft 0 - +4°C

 

Den perfekta lagringstemperaturen, upp till +8°C är acceptabelt 26 - 28°C

 

Den bästa degtemperaturen 38°C Degspadets temperatur vid lösning av färskjäst 40 - 45°C

 

Rätt temperatur på degspadet för lösning av torrjäst > 50°C Jästcellerna dör, men vid avbakningen fortsätter brödvolymen att öka.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att frysa ? Så här står det på jästbolagets hemsida

 

Färskjäst är en färskvara som måste hanteras med hänsyn till nedan temperaturförhållanden:

 

< 0°C Jästen får inte frysas, eftersom jästcellerna då kan frysas sönder och förlora sin jäskraft 0 - +4°C

 

Den perfekta lagringstemperaturen, upp till +8°C är acceptabelt 26 - 28°C

 

Den bästa degtemperaturen 38°C Degspadets temperatur vid lösning av färskjäst 40 - 45°C

 

Rätt temperatur på degspadet för lösning av torrjäst > 50°C Jästcellerna dör, men vid avbakningen fortsätter brödvolymen att öka.

 

Sur degen jag satte, kan tydligen frysas och tinas sakta i kylskåp, (jag har dock ej provat ännu, har fryst in, men ej tinat...) det bör väl vara i stort sett samma sak?

Jag vet ju inte, men kunde ju vara kul om någon duktig kunde förklara...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...