Jump to content
IGNORERAD

Ockupanter i Bangkok tjänar 60 000 baht-månad


Tackzhin

Recommended Posts

Jo men Så kul är det i Thailand. Om alla köper sina röster är det väl inga demokratiska  problem med det. Då står det ju 1-1 i matchen.

Röstpengar kan då betraktas som respengar till vallokal. Sen är det bara att räkna röster - det som får mest, vinner...

 

-det som får köper mest vinner...

 

En köpt valseger är tydligen demokratiskt riktigt i din typ av "demokrati"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chryzaliz

    18

  • Baa

    15

  • Tallviking

    11

  • SatanG

    8

Mest aktiva i denna tråd

Guest Oregistrerad knasen

Skulle jag förakta någon så skulle det vara de som föraktar andra och ser ner på dem.

 

För att bibehålla ett klassamhälle så gäller et att hålla den obildade och fattigare massan i schack.

 

Vill t.ex. Demokraterna vinna deras gunst så måste de ha en ledare som "talar till bönder på bönders vis" och inte ser ner på dem. I dag röster de lika mycket emot Abishit som för Yingluck.

 

Nä, tillsätt en interimregering som ser till Thailands bästa och som kan dra upp riktlinjerna för den demokratiska utvecklingen och utlys nyval om ett par år.

Det finns garanterat bra politiker i alla läger, tvinga dem till samarbete där de inte har sin vanliga klan bakom ryggen hela tiden utan måste förlita sig på varandra.

Interimsregering är väl i princip bara ett annat ord för det folkråd demonstranterna vill tillsätta och dessa riktlinjer du skriver om kallar dom för reformer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men Så kul är det i Thailand. Om alla köper sina röster är det väl inga demokratiska  problem med det. Då står det ju 1-1 i matchen.

Röstpengar kan då betraktas som respengar till vallokal. Sen är det bara att räkna röster - det som får mest, vinner...

 

Jo, men att stå hojta om demokrati hit och demokrati dit, när röstköp är så brett och omfattande, blir lite larvigt när de flesta upplysta personer ser att det faktiskt krävs stora reformer inom det politiska systemet innan "vi" kan gå vidare och klättra på den demokratiska skalan.

 

Det finns tydligen de som accepterar röstköp som demokratiskt form och vill inte att detta eminenta system ska tas bort om det också innebär att några som inte är demokratiskt valda ska reformera systemet.

Lite av ett typiskt moment 22, eftersom de som blivit demokratiskt valda idag i Thailand ofta köpt sin position och inte ger ifrån sig den före de fått valuta för sina spenderade röstköpspengar.

 

För mig så är det ett bra val att låta en grupp reformera systemet till att faktiskt bli en fungerade sådan, istället för att stå och trampa på samma ruta i all framtid.

Thailand har ju alla möjligheter att faktiskt förbättra sitt system nu och kanske bara nu.

Så personligen lägger jag min tillit till "gruppen för reformer", istället för "gruppen som köpt sina röster".

Link to comment
Dela på andra sajter

Interimsregering är väl i princip bara ett annat ord för det folkråd demonstranterna vill tillsätta och dessa riktlinjer du skriver om kallar dom för reformer.

 

Så skulle man också kunna se det men tillsättandet av en interimsregering bör väl finnas dokumenterat i grundlagen/konstitutionen och skall inte kunna tillsättas godtyckligt.

 

Riktlinjer eller reformer, sak samma men det måste till förändringar och nya målsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men att stå hojta om demokrati hit och demokrati dit, när röstköp är så brett och omfattande, blir lite larvigt när de flesta upplysta personer ser att det faktiskt krävs stora reformer inom det politiska systemet innan "vi" kan gå vidare och klättra på den demokratiska skalan. Det finns tydligen de som accepterar röstköp som demokratiskt form och vill inte att detta eminenta system ska tas bort om det också innebär att några som inte är demokratiskt valda ska reformera systemet. Lite av ett typiskt moment 22, eftersom de som blivit demokratiskt valda idag i Thailand ofta köpt sin position och inte ger ifrån sig den före de fått valuta för sina spenderade röstköpspengar. För mig så är det ett bra val att låta en grupp reformera systemet till att faktiskt bli en fungerade sådan, istället för att stå och trampa på samma ruta i all framtid. Thailand har ju alla möjligheter att faktiskt förbättra sitt system nu och kanske bara nu. Så personligen lägger jag min tillit till "gruppen för reformer", istället för "gruppen som köpt sina röster".

 

Du och dina grupper,lägg upp en omröstning vet ja.

jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig så är det ett bra val att låta en grupp reformera systemet till att faktiskt bli en fungerade sådan, istället för att stå och trampa på samma ruta i all framtid. Thailand har ju alla möjligheter att faktiskt förbättra sitt system nu och kanske bara nu. Så personligen lägger jag min tillit till "gruppen för reformer", istället för "gruppen som köpt sina röster".

 

Det ser ju bra ut. på pappret i alla fall. Men vem/vilka ska utse "gruppen för reformer" och vem/vilka ska utse dom som ska utse ?

Alltid lär det väl bli nån grupp som kommer att känna sig orättvist behandlade eller ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Så skulle man också kunna se det men tillsättandet av en interimsregering bör väl finnas dokumenterat i grundlagen/konstitutionen och skall inte kunna tillsättas godtyckligt.

 

Riktlinjer eller reformer, sak samma men det måste till förändringar och nya målsättningar.

Klart det måste till förändringar och demonstrationerna har ju uppstått just för att regeringen styr landet godtyckligt och vill ändra i konstitutionen efter eget intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen så är uppenbarligen de flesta överens om det fundamentala,d.v.s. att nuvarande regering är totalt korrupt och inkompetent samt lyder under en förryms brottsling, fine, om man uttrycker detta på olika sätt blir en klassad som idi*t, en annan för politiskt inbecill vänstersympatisör och den tredje för att bedriva överklassfasoner.

 

Trist att det ska vara så svårt att prata om ett såpass viktigt ämne, i alla fall viktigt för oss som bor här eller tänker sig göra det.

Om det vore fotboll vi skrev om skulle det säkert kastas en massa gliringar till höger o vänster, men då kan de allra flesta använda sunt förnuft och dra på smilbanden när det hettar till.

 

@Surin P3,

Haha... Försvara demokrati och köpa röster i samma mening. Kul.

 

 

Med ett kommatecken mer eller mindre ändrar ju meningen karaktär, och ja, det är mer demokratiskt med val än med godtyckligt tillsatta regeringar!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grekland och Italien har haft sådana tillfälliga regeringar när sittande har avgått.

Alltid icke-politiker som jurister och ekonomer som skött landet under en tid till nytt parlament kunnat väljas..

Oftast med mycket bättre resultat.

 

Finns väl i någon grundlag hur sånt skall ske när ett parlament saknas.

 

Hur dom utses är nog en separat fråga och där tror jag att nuvarande politiker och även Suthep inte får vara med och välja.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Grekland och Italien har haft sådana tillfälliga regeringar när sittande har avgått.

Alltid icke-politiker som jurister och ekonomer som skött landet under en tid till nytt parlament kunnat väljas..

Oftast med mycket bättre resultat.

 

Finns väl i någon grundlag hur sånt skall ske när ett parlament saknas.

 

Hur dom utses är nog en separat fråga och där tror jag att nuvarande politiker och även Suthep inte får vara med och välja.

 

Var det inte något liknande i Thailand efter militärkuppen 2006 innan det efterföljande valet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det måste till förändringar och demonstrationerna har ju uppstått just för att regeringen styr landet godtyckligt och vill ändra i konstitutionen efter eget intresse.

 

Så sant och för att inte få ett nytt styre som styr godtyckligt och av egenintresse så är det av vikt att inte demonstranterna får sin vilja igenom på den punkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant och för att inte få ett nytt styre som styr godtyckligt och av egenintresse så är det av vikt att inte demonstranterna får sin vilja igenom på den punkten.

Hur skall förändringarna ledas tycker du ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand idag ?, omän i något modernare version.

Det Feodala samhället eller " Pyramidmetaforen".  (Wikipedia)

 

" Det feodala samhället har ibland framställts som en pyramid. Kungen var på toppen. Under honom fanns storvasaller som lydde och fick mark av kungen. Undervasaller som lydde storvasallerna, kunde till exempel vara riddare och soldater. Längre ner fanns självägande bönder. Under dem fanns egendomslösa, såsom torpare, statare, drängar och pigor, daglönare, backstugusittare och tjänstehjon, där många levde under förhållanden som påminde om livegenskap. Under medeltidens Europa var jordbruket den dominerade näringen."

 

I Europa tog det 500 år (minst) att ändra på det..Litet att bita i...
Kanske någon har ett drömtips om hur det skall gå snabbare att få ordning i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall förändringarna ledas tycker du ?

 

Så snart man uttrycker nå't som uppfattas att man är emot demonstranter, Demokrater, gulskjortor, osv. så avkrävs man på en lösning eller förklaring.

 

Vore problemet så enkelt att jag hade en lösning på det så är jag övertygad om att jag inte är ensam om att sitta på den informationen.

 

De är väl bara att inse att varken regering eller demonstranter mm. har visat sig mogna att leda utvecklingen framåt.

 

Samarbete eller militärstyre är väl enda alternativen då ett valresultat aldrig skulle accepteras, vilket vi har sett de senaste åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så snart man uttrycker nå't som uppfattas att man är emot demonstranter, Demokrater, gulskjortor, osv. så avkrävs man på en lösning eller förklaring.

 

Vore problemet så enkelt att jag hade en lösning på det så är jag övertygad om att jag inte är ensam om att sitta på den informationen.

 

De är väl bara att inse att varken regering eller demonstranter mm. har visat sig mogna att leda utvecklingen framåt.

 

Samarbete eller militärstyre är väl enda alternativen då ett valresultat aldrig skulle accepteras, vilket vi har sett de senaste åren.

 

Nej

 

Men många här sitter och gnäller om att allt som händer inte går "demokratiskt" till samtidigt som dom inser att det inte finns ett demokratiskt sätt att lösa nuvarande konflikt på

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej

 

Men många här sitter och gnäller om att allt som händer inte går "demokratiskt" till samtidigt som dom inser att det inte finns ett demokratiskt sätt att lösa nuvarande konflikt på

Jaha, så man får inte ha den åsikten utan att ha en lösning på Thailands politiska virrvarr?

Gnäll är det väl inte om det inte är så att du tycker att alla som ogillar någonting gnäller!

Vad gör du själv med kommentarer likt den du just skrev, gnäller på andra medlemmar, precis som jag nu gnäller på dig, eller som jag skulle uttrycka det kritiserar ditt uttalande!

Ska man tolka slutklämmen på ditt inlägg så att du förordar en militärkupp, det är ju en absolut odemokratisk handling så den kanske du föredrar?

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej

 

Men många här sitter och gnäller om att allt som händer inte går "demokratiskt" till samtidigt som dom inser att det inte finns ett demokratiskt sätt att lösa nuvarande konflikt på

 

Första steget till demokrati är ju att låta de som är demokratiskt valda sitta kvar till nästa val..OCH DÄRMED RESPEKTERA DE SOM RÖSTAT.Två gånger vann den ena sidan valet överlägset. Den första gången tog militären över.. den andra gången  tog Bangkok mobben över..

Man skyller då på Shinavatra ---- vilket är lika med svepskäl - eftersom det gäng som vill ta över skor sig lika mycket - och mer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så man får inte ha den åsikten utan att ha en lösning på Thailands politiska virrvarr?

Gnäll är det väl inte om det inte är så att du tycker att alla som ogillar någonting gnäller!

Vad gör du själv med kommentarer likt den du just skrev, gnäller på andra medlemmar, precis som jag nu gnäller på dig, eller som jag skulle uttrycka det kritiserar ditt uttalande!

Ska man tolka slutklämmen på ditt inlägg så att du förordar en militärkupp, det är ju en absolut odemokratisk handling så den kanske du föredrar?

 

Du gör onekligen verklighet av ditt tillägg ovanför din avatar..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Första steget till demokrati är ju att låta de som är demokratiskt valda sitta kvar till nästa val..OCH DÄRMED RESPEKTERA DE SOM RÖSTAT.Två gånger vann den ena sidan valet överlägset. Den första gången tog militären över.. den andra gången  tog Bangkok mobben över..

Man skyller då på Shinavatra ---- vilket är lika med svepskäl - eftersom det gäng som vill ta över skor sig lika mycket - och mer.

 

 

Så DU vet hur man på ett demokratisk sätt skall lösa konflikterna i Thailand ? :ahh:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör onekligen verklighet av ditt tillägg ovanför din avatar..

Just det, ärlighet varar längst! :thumbsup:

 

Demokratiske Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen så är uppenbarligen de flesta överens om det fundamentala,d.v.s. att nuvarande regering är totalt korrupt och inkompetent samt lyder under en förryms brottsling, fine, om man uttrycker detta på olika sätt blir en klassad som idi*t, en annan för politiskt inbecill vänstersympatisör och den tredje för att bedriva överklassfasoner.

 

Trist att det ska vara så svårt att prata om ett såpass viktigt ämne, i alla fall viktigt för oss som bor här eller tänker sig göra det.

Om det vore fotboll vi skrev om skulle det säkert kastas en massa gliringar till höger o vänster, men då kan de allra flesta använda sunt förnuft och dra på smilbanden när det hettar till.

 

@Surin P3,

Haha... Försvara demokrati och köpa röster i samma mening. Kul.

 

 

Med ett kommatecken mer eller mindre ändrar ju meningen karaktär, och ja, det är mer demokratiskt med val än med godtyckligt tillsatta regeringar!

 

Ett mycket bra inlägg. Förutom ett halvdussin vildhjärnor på respektive kant så tycker vi nog alla ungefär likadant men vi uttrycker oss olika baserat på hur vår omgivning ser ut, hur insatta vi är, hur mycket tålamod vi har med vildhjärnorna med mera, inklusive hur många öl vi drucket vid skrivtillfället.

 

Jag har fördelen att jag konstant reser mellan Bangkok och landsbyggden och framförallt mellan några av thailands allra rikaste personer och vanliga dagsavlönade och det intressanta är att det inte är några stora skillnader på vad de vill se politiskt heller, om än stora skillnader på hur detta ska nås. Det är lätt att tro att det finns denna milsvida klyfta som ofta målas upp och visst finns den rent ekonomiskt samt mellan företräderna för de två politiska blocken men det finns ingen stor skillnad i vad folk vill se av sina politiska ledare. Alla, förutom några vildhjärnor på respektve kant, vill ha en demokratiskt vald regering med ett fungerande rättssamhälle. De som stöder PT sätter demokratin först medans de som stöder Demokraterna och/eller PDRC ofta sätter rättssamhället först men det är en smaksak och båda grupperna inser att det ena i längden inte kan existera utan det andra.

 

Alla, thailändare som utlänningar, med ens ett minimalt politiskt/socialt intresse inser att dagens regering har misslyckats kapitalt på nästan alla fronter.

Alla, thailändare som utlänningar, med ens ett minimalt politiskt/socialt intresse inser att det finns ett akut behov av politiska, sociala och ekonomiska reformer.

 

Vissa anser att det enda demokratiska sättet är det som PT gjorde, dvs hålla ett nyval, och sedan låta vinnande parti hålla i reformsarbetet och sedan får väljarna ta ställning till det i nästa val.

Andra anser att ett val som hålls med så kort varsel bara kan sluta på ett sätt och att det vinnande partiet, alltså PT, inte har något som helst intresse att reformera eftersom de tjänar på existerande system.

 

Jag tycker inte man kan säga att någon av de uppfattningarna är fel. PT hade sin fulla rätt att göra som de gjorde men hade de varit intresserade av riktig demokrati så hade de givetvis lyssnat och tagit intryck av alla sociala experter som ville skjuta på valet och om inte annat på opinionsundersökningar som visade på en klar majoritet för "Reform Before Election", särskilt som de visste att de inte kunde bilda en regering iallafall. Demokraterna hade sin fulla rätt att bojkotta valet och PDRC sin fulla rätt att demonstrera men jag tycker att Demokraterna gjorde fel som inte ställde upp; de borde ställt upp "under protest" istället, förmodligen hade de dessutom vunnit..PDRC gjorde givetvis helfel i att, i vissa fall, hindra folk från att rösta, det går aldrig att stå bakom även om det i en förlängning kan resoneras att ändamålet helgar medlen.

 

I slutändan så blir det nog någon form av interimregering iallafall vilket givetvis får ses som en seger för PDRC. Det är givetvis en uppenbar risk att de kommer hänga kvar i många år och i slutändan blir det precis som med juntan; de lägger fram ett förslag på reviderad konstitution som man inte får rösta nej till. De jag känner som demonstrerar/har demonstrerat är givetvis fullt medvetna om att det är just detta som deras demonstrationer i slutändan förmodligen kommer leda till och ingen tycker väl att det är helt ultimat men jämfört med det de ser som alternativet, en korrupt polisstat under Shin Corp, är det ändå ett enkelt val..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad demonstrerar de för. Höjda löner?

Demokrati kan väl inte vara så intressant heller. Då måste de ju dela med sig...

----------------------------------

 

Vilka e det som betalar skatt som nu gatt till populist policies... Regeringen forsokte tvinga igenom amnestilagen... bara ett par av orsakerna

 

Mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du på tomten också?

One line som inte säger nått..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör onekligen verklighet av ditt tillägg ovanför din avatar..

 

Och du av din avatar,puttar gärna någon över kanten tiggare eller folkvald.

jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...