Jump to content
IGNORERAD

Era fruar / flickvänner och våra knivar


borje222

Recommended Posts

Som tur är köper frugan egna knivar samt slipar dom själva också. Älgfileerna klarar sig också sedan frugan lärt sig att laga till tjärknul.

Fast det klart i vissa fall strycker tjälknulen med och blir sönderdelad efter tillagningen och fortsätter sitt värv som jam nöa. Vilket jag äter med förtjusning.

 

En annan får vara glad att man överhuvudtaget får gå in i köket för att äta. Att göra någon matlagning får man försöka sig på i lönndom. Vilket många är tacksamma för. Nu blir det svårare och svårare att överhuvudtaget ta sig in i köket. Frugan har någon slags fetish för kastruller. Förrådet är fullt sedan länge, och nu börjar kastrullstaplarna i köket växa på höjden. Min gamla gjutjärnsstekpanna har sedan länge blivit förpassad till de sälla jaktmarkerna. Så numera ryker en teflonstekpanna varje gång som ris, citrongräs eller chilli ska torkas/brännas. Att hitta en stekpanna med plan botten brukar oftast sluta med att man ger upp efter att ha kastat de stekpannor som teflonen är sönderbränd på.

 

Detta stekpannehelvete upplever jag som ett långt mycket större och farligare problem än knivförstörelsen.

 

Vi fick ett spis-haveri strax innan jul, å när vi åkte in till spisaffär'n för att köpa en ny så hittade vi en gjutjärns-Wok som funkar på Induktionshäll. 

Kostade typ 700:- och det va ett jäkla bra köp, den hinner nästan inte kallna mellan körningarna...

 

Teflon kommer inte in i mitt kök...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • borje222

    12

  • faranggirl

    9

  • Odin

    8

  • måne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Thaiknivarna vi har är hårt misshandlade. Jag tog med ett par knivar ifrån Sverige med restriktioner i användandet.

Den franska kockkniven behöver en slipning men det kan jag inte lasta damen för.

Den tyska "yxan" har klarat sig trots några vilda styckningar där benfliserna rykt all världens väg, tyskt kvalitetsstål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi fick ett spis-haveri strax innan jul, å när vi åkte in till spisaffär'n för att köpa en ny så hittade vi en gjutjärns-Wok som funkar på Induktionshäll. 

Kostade typ 700:- och det va ett jäkla bra köp, den hinner nästan inte kallna mellan körningarna...

 

Teflon kommer inte in i mitt kök...

 

Nej, det är ju ingen hit. Se'n så ryker beläggningen ganska snart när damen vevar runt med metallredskapen i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaiknivarna vi har är hårt misshandlade. Jag tog med ett par knivar ifrån Sverige med restriktioner i användandet.

Den franska kockkniven behöver en slipning men det kan jag inte lasta damen för.

Den tyska "yxan" har klarat sig trots några vilda styckningar där benfliserna rykt all världens väg, tyskt kvalitetsstål.

 

Inga större problem dådå, det finns väl ingen som kan skärpa en kniv som en Thailändsk knivslipare... Dom är förjäkla duktiga..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bästa kniv har min Farfar tillverkat under kriget lövtunn i äkta kolstål..

          attachicon.gifIMG_1349.JPG

 

                      attachicon.gifIMG_1350.JPG

 

FF

Har lite bestutsångest, om denna kniv, handtaget sitter lite löst o är slitet.

Nu har jag en plastpappa som duktig på att göra fina handtag.

Vill i egentligen ha den original men fint handtag är inte fel heller.

Vad tycker ni vad jag ska göra..

post-5021-0-40133100-1391942269_thumb.jp

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett set på fem Global knivar och gav henne i julklapp. Sen berättade jag vad de kostat!

 

Så nu öppnar hon konserv burkar med andra knivar! För nån konserv öppnare tror jag inte de nånsin använt här i Thailand!!

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jippieykayjej- mtf ..äntligen en sak som inte stämmer in på frugan..

 

Nej, hon är jävligt rädd om global knivarna, inga jävla yxhugg och dom slipas oftare av henne än mig :) .

 

Först klicket i telefonen, nu oförstörda knivar, verkar vara rätt så lika våra fruar. Slänger ibland på luren utan att säga hejdå när de är sura men förstör inga köksknivar.

 

Tror inte vi har en enda kökskniv som fått hack sen hon kom till Sverige för 12 år sen. Stekpannor däremot är frugan bra på att förstöra med sina heta thaiwokar, inte ens de med 10 års garanti verkar hålla.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Först klicket i telefonen, nu oförstörda knivar, verkar vara rätt så lika våra fruar. Slänger ibland på luren utan att säga hejdå när de är sura men förstör inga köksknivar.

 

Tror inte vi har en enda kökskniv som fått hack sen hon kom till Sverige för 12 år sen. Stekpannor däremot är frugan bra på att förstöra med sina heta thaiwokar, inte ens de med 10 års garanti verkar hålla.

 

Same same med stekpannor här hemma, får de hur senaste uppsättningen håller.

 

Din fru staplar möjligtvis inte saker på varandra i diskmaskinen va :giggle: ?

Spelar ingen roll hur många gånger jag förklarar för henne .att om du lägger en djup tallrik över en annan så blir det inte rent :whoco5: .

Nåja ,trägen vinner hoppas jag.  Trevlig söndag//Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Same same med stekpannor här hemma, får de hur senaste uppsättningen håller.

 

Din fru staplar möjligtvis inte saker på varandra i diskmaskinen va :giggle: ?

Spelar ingen roll hur många gånger jag förklarar för henne .att om du lägger en djup tallrik över en annan så blir det inte rent :whoco5: .

Nåja ,trägen vinner hoppas jag.  Trevlig söndag//Lp

 

I vårt hem diskar vi för hand så den jämförelsen kan jag tyvärr inte göra, däremot irriterar jag mig över att hon staplar färdigdiskade glas mm på varandra i slaskhon innan hon sen sköljer dem under det rinnande vattnet. Inte minst för att slaskhon, även om den är rengjord ju är en av de större bakteriehärdarna i ett hem och dels för att hon i den hanteringen pajar ungefär ett par dricksglas i månaden, kantstöter tallrikar, kaffemuggar etc.

Har märkt att alla thailändskor i bekantskapskretsen gör på samma sätt när de diskar här hos oss vid gemensamma middagar och dylikt. Vilket för övrigt liknar det sätt att diska man ser i Thailand där man diskar i en balja med diskvatten och sedan lägger över det färdigdiskade i en renvattenbalja intill... som töms till diskställ när allt är diskat och ligger på hög i renvattenbaljan.

 

Själv diskar och sköljer jag ett glas i taget och lägger i diskställ och har inte pajat ett enda glas sen frugan flyttade till Sverige. Har försökt påpeka systemfelet med hennes diskning men då säger det bara klick i luren mitt i min mening. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

tt hem och dels för att hon i den hanteringen pajar ungefär ett par dricksglas i månaden, kantstöter tallrikar, kaffemuggar etc.

 

Hahaha, känns igen, vet inte hur många saker frugan har pajjat här hemma.

 

Tur att man har en enkel servis kan jag säga, hade blivit dyrt annars.

Men hon har bättrat sig ,det var mycket värre i början.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej angående klick i örat. Svarar man inte när hon ringer, blir hon sur och grinig och frågar sedan vad man har varit så var den dan förstörd. För givitvis tror hon att man vart med någon annan tjej. När man ringer henne och hon inte svarar, så frågar man sen varför hon inte svarade. Får man det enkla svaret, jag hörde inte ringsignalen, sen var det inget mera med det. Och dagen gick vidare utan problem.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför diskning, knivar och övriga fruntimmerssysslor ingår som obligatorium i SFI för damerna, killarna kan ju lära sig att laga cykelpunkteringar eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej angående klick i örat. Svarar man inte när hon ringer, blir hon sur och grinig och frågar sedan vad man har varit så var den dan förstörd. För givitvis tror hon att man vart med någon annan tjej. När man ringer henne och hon inte svarar, så frågar man sen varför hon inte svarade. Får man det enkla svaret, jag hörde inte ringsignalen, sen var det inget mera med det. Och dagen gick vidare utan problem.

MVH

Sakaeo

 

Poäng på den, det känner jag igen men det är inga sura miner någon längre stund.

Är frugan din långsint?

 

Var ihop med en svensk tjej som inte pratade med mig på fem dagar en gång (vi levde ihop).

Jag gav mig fan på att köra med samma mynt och inte säga ett pip trots att jag aldrig kunnat vara sur i mer än några timmar på sin höjd :thumbsup: .

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

I vårt hem diskar vi för hand så den jämförelsen kan jag tyvärr inte göra, däremot irriterar jag mig över att hon staplar färdigdiskade glas mm på varandra i slaskhon innan hon sen sköljer dem under det rinnande vattnet. Inte minst för att slaskhon, även om den är rengjord ju är en av de större bakteriehärdarna i ett hem och dels för att hon i den hanteringen pajar ungefär ett par dricksglas i månaden, kantstöter tallrikar, kaffemuggar etc.

Har märkt att alla thailändskor i bekantskapskretsen gör på samma sätt när de diskar här hos oss vid gemensamma middagar och dylikt. Vilket för övrigt liknar det sätt att diska man ser i Thailand där man diskar i en balja med diskvatten och sedan lägger över det färdigdiskade i en renvattenbalja intill... som töms till diskställ när allt är diskat och ligger på hög i renvattenbaljan.

 

Själv diskar och sköljer jag ett glas i taget och lägger i diskställ och har inte pajat ett enda glas sen frugan flyttade till Sverige. Har försökt påpeka systemfelet med hennes diskning men då säger det bara klick i luren mitt i min mening. ;)

Helt underbar läsning om dina och hamnois problem..en får ju enna ont i magen av skratt :)

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Poäng på den, det känner jag igen men det är inga sura miner någon längre stund.

Är frugan din långsint?

 

Var ihop med en svensk tjej som inte pratade med mig på fem dagar en gång (vi levde ihop).

Jag gav mig fan på att köra med samma mynt och inte säga ett pip trots att jag aldrig kunnat vara sur i mer än några timmar på sin höjd :thumbsup: .

Tur att det var en svenska.

Tysta leken ska man inte utmana en thailändska på, om man vill behålla det lilla man har. Efter ett antal dagar tysta leken, utmanande en thailändsk sambo lär du få byta namn till hammaime. Provade en utmaning mot frugan men jag gav upp innan kniven kom fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite bestutsångest, om denna kniv, handtaget sitter lite löst o är slitet.

Nu har jag en plastpappa som duktig på att göra fina handtag.

Vill i egentligen ha den original men fint handtag är inte fel heller.

Vad tycker ni vad jag ska göra..

attachicon.gifIMG_1352.JPG

 

  FF

Skaftet ser ju ganska traditionellt fäst vid bladet ut. Finns två varianter på detta. Endera är den bara limmad. Den andra varianten innebär att den är limmad samt har en tånge som går nästan hela vägen genom skaftet. Isåfall har den en mutter under sista hornbiten, som måste tas bort innan skaftet kan dras bort från tången. Tar du löst skaftet och borrar upp alternativt filar upp hålet i skaftet så att det blir rent kan man limma tillbaka det med ett riktigt lim så att det sitter som på en ny kniv. 

 

Om plastpappan är bra på att göra knivskaft har han säkert också de grejor som behövs för att ta ur skaftet och pressa ihop det under limningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knivarna är det inga problem med. Men disken är en annan historia. Två glas har hon lyckats ha sönder under två dagar nu. Och varje gång kommer hon ut och visa glaset " kolla här! Nu gick ett glas till sönder" för att sen skaka på huvudet som det vore glasets fel att det gått sönder. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Knivarna är det inga problem med. Men disken är en annan historia. Två glas har hon lyckats ha sönder under två dagar nu. Och varje gång kommer hon ut och visa glaset " kolla här! Nu gick ett glas till sönder" för att sen skaka på huvudet som det vore glasets fel att det gått sönder. :)

Mitt ex diskade nog på samma sätt då, skillnaden var att han aldrig sa nåt utan slängde det kvickt innan jag hann se. Han hade kanske inte räknat med att jag skulle upptäcka att mina favoritglas försvann...? 

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Knivarna är det inga problem med. Men disken är en annan historia. Två glas har hon lyckats ha sönder under två dagar nu. Och varje gång kommer hon ut och visa glaset " kolla här! Nu gick ett glas till sönder" för att sen skaka på huvudet som det vore glasets fel att det gått sönder. :)

 

Klart det är glasets fel, köp ett gäng iittala glas så blir även du ledsen när hon kommer och visar dom :giggle: .

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Hamnoi, hon kan vara sur från två timmar till två dagar. Beroende på vad som  hon tycker är, fel med mig. För jag har ju alltid fel för jag är ju Farang . Men köksknivarna är bra och vässade, och maten är god. Men å andra sida har jag tänkt om man ska ha en Svensk tjej som kan laga den goda Svenska husmankosten och förstår språket och den Svenska kulturen. Även Svenska tjejer kan vara sura och griniga,kan man ju diskutera med dem och man förstår varandra på samma språk och det underlättar ju eller hur.

 

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har problem med att glas och annat som går sönder, varför diskar ni inte istället för henne/honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har problem med att glas och annat som går sönder, varför diskar ni inte istället för henne/honom.

För det är värt varenda krona! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har problem med att glas och annat som går sönder, varför diskar ni inte istället för henne/honom.

 

Diskar så ofta jag kan och lagar den mesta maten, fast jobbar jag t ex kväll är det lite svårt att ta hand om middagsdisken. Å andra sidan får hon egentligen diska sönder hur många glas som helst eftersom hon köpt dem själv med egna pengar. Lite onödigt bara eftersom de inte gått sönder om hon diskat på ett något annorlunda sätt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskar så ofta jag kan och lagar den mesta maten, fast jobbar jag t ex kväll är det lite svårt att ta hand om middagsdisken. Å andra sidan får hon egentligen diska sönder hur många glas som helst eftersom hon köpt dem själv med egna pengar. Lite onödigt bara eftersom de inte gått sönder om hon diskat på ett något annorlunda sätt.

Finns ju plastglas :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...