Jump to content
IGNORERAD

Tuk Tuk i Phuket..


Guest wUThai

Recommended Posts

Guest wUThai

När jag var i, Karon beach 2007/02, så kostade det 100 Tbh vart än man skulle.. det gällde på, Karon. Skulle man vidare till, Patong, då var priset mycket högre... låg väl runt, 200-300 Tbh. Läste nånstans att priset gått upp ännu mer sen dess? Visst, 100 Tbh är ju inte så mycket... men åker man 5-10 ggr om dagen så blir det ju rätt mycket i slutändan. Visst, man kan hyra moppe. Men jag personligen kör inte på fyllan, inte värt risken då omdömet inte är det mest stabila när man har hinkat, Beer Chang hela dagen. :)

Poff!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gubben4906

    4

  • broder tuk tuk

    3

  • Kim

    2

  • Swippe

    1

Mest aktiva i denna tråd

stämmer tror det kostar 400 eller 450 från karon till patong... men man åker väl inte 5-10 ggr per dag? då får du nog planera lite innan du sätter dig eller vad säger du hahaha ;)

///

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hatar de förbaskade tuk tukarna på Phuket. Men gillar man att vara ute och festa i Patong så är det ju bara att bo där, de flesta hotell ligger ju på krypavstånd ifrån Bangla Road så då behövs ingen Tuk Tuk.  ;D

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Åker du så in i vassens mycket tycker jag du ska hyra en privat chaufför.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
broder tuk tuk

Verkar inte finnas några pristariffer i Phuket.Men jag minns i alla fall att jag betalade 15 baht med bussen från Phuket town till flygplatsen.Och det var en rejäl sträcka. Men jag misstänker att det är ganska lätt att bli blåst på en plats som kryllar av godtrogna charterturister som trissar upp priserna för oss andra lite mer bevandrade. Men det gäller att stå på sig. Även på Phuket finns det väl reguljära songtaews på vissa sträckor? Och de brukar ju ha fastställda priser.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tuk Tuk På Phuket och just på Patong är ju ett jävla maffia.  :diablo:

Och som alla vet, så är Phuket ingen billig ö överhuvudtaget!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

:rofl::rofl::D:D:diablo: Varför åker ni dit om det är så jäkla dyrt? :diablo::D:D:rofl::rofl:

Själv tog jag Tuk-Tuk i Bangkok och betalade 80 THB från Tågstationen och hem till dåvarande tjejen, tog cirka 30 min. och det var inte högtrafik och han körde alla genvägar och smågator som fanns.

Om 3 veckor har jag varit snart 2 dygn i Jomtien, landar ju 7 på morgonen den 28 mars och det ska bli jäkligt skönt. Finns det nån som känner till var man kan fira Song Kran nånstans? För mig tror jag det räcker med 1 dag så Pattaya och Jomtien kan ni glömma.

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:rofl::rofl::D:D:diablo: Varför åker ni dit om det är så jäkla dyrt? :diablo::D:D:rofl::rofl:

Själv tog jag Tuk-Tuk i Bangkok och betalade 80 THB från Tågstationen och hem till dåvarande tjejen, tog cirka 30 min. och det var inte högtrafik och han körde alla genvägar och smågator som fanns.

Om 3 veckor har jag varit snart 2 dygn i Jomtien, landar ju 7 på morgonen den 28 mars och det ska bli jäkligt skönt. Finns det nån som känner till var man kan fira Song Kran nånstans? För mig tror jag det räcker med 1 dag så Pattaya och Jomtien kan ni glömma.

:wai: gubben :wai:

Song Kran i Pattaya är rena helvet, där håller man på i en hel vecka och inte nog med det. Förra året så var det fullt drag nästan dygnet runt. Då blir det alldeles för mycket. Kommer aldrig mer att vara i Pattaya under denna tid fler ggr.

Dom västa  är INTE lokalbefolkningen utan alla fulla faranger från företrädelsevis Tyskland och  England.

Det bästa är att vara i en liten by eller uppe i norr om man inte reser till annat land under den tiden.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att ta en taxi från korsningen central Road till walking street under songkran är verkligen att åka gatlopp i ordets rätta bemärkelse.

Värst är höghastighetssprutorna som gör att vattenstrålen rasslar mot plåten som en kulsprutesalva.

Är man ensam i taxin kan man lägga sig raklång på golvet men då finns ju risken att någon älskvärd thaitjej eller ett barn häller en skopa isvatten över ryggen på en när taxin stannar i kön.

Jag håller med om att songkran i Pattaya är en prövning. Det bästa är att ligga på rummet fram till efter midnatt då det värsta bedarat o sedan våga sig ut.

Men det värsta kaoset jag upplevt under songkran var kring Khao San Road. Ett surrealistiskt skådespel i vansinnets tecken.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guben!

Songkran i Bangkok är lugnare än På Phuket och i Pattaya, man kan lungt gå ut i sin finkostym, utan att bli nedsprutad av nån full turist!

Men vill man fira, så finns det alla möjligheter att göra det!

Området kring Khao San road och Democracy monument är platsen där det firas mest, skitkul!

Ta bara inte med dej nåt som inte tål vatten, eller packa det torrt!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i Patong i oktober och när jag tog taxi där ensam, så typ kostade det 1 baht per meter eller rättare sagt aldrig under 200 baht. Prutmånen var noll och inte och alla hade samma prissättning och attityd.

När Fru Vax var med så kostade det aldrig mer än 100 baht oavsett hur långt vi åkte. Hon är från södra Thailand och talar denna nästan oförståeliga dialekt, med låga priser som följd.

Hade också med oss vår maid Pin, hon kommer från norra Thailand, när hon skulle pruta på samma vis som Fru Vax var det stopp. Hon fick samma pris som jag.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker aldrig tuktuk på Phuket, blir bara förbannad över prissättningen. Moppetaxi, hyrd mc, lokalbuss, hyrbil eller apostlahästarna är dom alternativ jag istället använder mig av.

Till BTT vill jag dessutom hävda att ditt besök i Phuket town är att jämföra med att ta en natt i t ex Sattahip om du tänkt uppleva Pattaya. Phuket town är thailändarnas Phuket, inte turisternas.

Till gubben vill jag säga att tänk dig att du skulle få betala 300 baht varje gång du ville åka mellan Pattaya och Jomtien, dvs 600 baht t o r för att åka dit och bada. Då förstår du prisförhållandet på Phuket. Pris i Bangkok är inte samma sak, dom 80 baht du gav där startar dom inte ens motorn för på Phuket.

Men det är klart, i en Phuket tuk tuk ryms man väl 8-10 pers i och är man så många blir ju priset plötslig överkomligt. Konstigt är dock att det aldrig börjar gå songtaews mellan stränderna eller runt ringlinjen i t ex Patong. Skulle ju funka skitbra och priserna skulle ju bli överkomliga. Men tuktukmaffian har väl mutat dom som bestämmer över trafiktillstånden på ön.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

När jag var i, Karon beach 2007/02, så kostade det 100 Tbh vart än man skulle.. det gällde på, Karon. Skulle man vidare till, Patong, då var priset mycket högre... låg väl runt, 200-300 Tbh. Läste nånstans att priset gått upp ännu mer sen dess? Visst, 100 Tbh är ju inte så mycket... men åker man 5-10 ggr om dagen så blir det ju rätt mycket i slutändan. Visst, man kan hyra moppe. Men jag personligen kör inte på fyllan, inte värt risken då omdömet inte är det mest stabila när man har hinkat, Beer Chang hela dagen. :)

Poff!

Vad är det för avstånd mellan A och B på Puket?

Själv tycker jag det är löjligt billigt att åka Bahtbus från Jomtien till Pattaya 20 Baht :D

Kanske det är typ 3-4 Km man åker.

Men på kvällen när man är slö och vill "hem" fort blir det Taxi 100 Baht :good:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

tompengpung

Quote

Jag åker aldrig tuktuk på Phuket, blir bara förbannad över prissättningen. Moppetaxi, hyrd mc, lokalbuss, hyrbil eller apostlahästarna är dom alternativ jag istället använder mig av.

Till BTT vill jag dessutom hävda att ditt besök i Phuket town är att jämföra med att ta en natt i t ex Sattahip om du tänkt uppleva Pattaya. Phuket town är thailändarnas Phuket, inte turisternas.

Till gubben vill jag säga att tänk dig att du skulle få betala 300 baht varje gång du ville åka mellan Pattaya och Jomtien, dvs 600 baht t o r för att åka dit och bada. Då förstår du prisförhållandet på Phuket. Pris i Bangkok är inte samma sak, dom 80 baht du gav där startar dom inte ens motorn för på Phuket.

Men det är klart, i en Phuket tuk tuk ryms man väl 8-10 pers i och är man så många blir ju priset plötslig överkomligt.Konstigt är dock att det aldrig börjar gå songtaews mellan stränderna eller runt ringlinjen i t ex Patong. Skulle ju funka skitbra och priserna skulle ju bli överkomliga. Men tuktukmaffian har väl mutat dom som bestämmer över trafiktillstånden på ön.

Hej,

Storyn jag fick mej till livs för ett par år sedan angående tuk-tuk och buss på Phuket är att man utökade busslinjen som går Karon-Kata-Chalong-Phuket Town ToR och att man lade till Patong, men efter en kortare tid mördades chauffören och efter detta har man lagt ner den delen mycket pga att ingen vill köra linjen.

Det påstås att det är den sk tuk-tuk maffian som låg bakom mordet.

Sanning eller ej det vet jag inte!

Mvh

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

"Till gubben vill jag säga att tänk dig att du skulle få betala 300 baht varje gång du ville åka mellan Pattaya och Jomtien, dvs 600 baht t o r för att åka dit och bada. Då förstår du prisförhållandet på Phuket. Pris i Bangkok är inte samma sak, dom 80 baht du gav där startar dom inte ens motorn för på Phuket."

Hej Kim, jag klippte ut det du ser i rött från ditt svar nummer 12. Jag har aldrig varit på Phuket så det kanske är dumt av mig att vara här inne och skriva så nu ställer jag några frågor till dig Kim och alla andra här på tråden.

1. Skulle ni kunna rekommendera folk som jag som aldrig varit på Phuket att åka dit?

2. Om ni svarar ja, vad skulle ni ge mig för tips om vad jag skall besöka, göra och allmänt titta på?

3. Om det inte finns på MPR, skulle någon kunna lägga ut en reseguide på saker som de icke vanliga turisterna skulle kunna tänkas titta på? Tips om billiga mathak men god mat, billiga barer men med trevliga damer? :Drogar-Smile(LBG): :Drogar-Thinking(LBG): :Drogar-Scared(LBG): :Drogar-Oops(LBG): :Drogar-Happy(LBG): :Drogar-Happy(LBG):

Ingen brådska med svaren, jag åker inte ner görräns den 27 mars men om de priser ni uppger här så vet jag inte om jag har råd att åka till Phuket, det är ju nästan samma priser som i Sverige.

:wai: gubben :wai:

   

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

Plätt!!! 10 baht e priset mellan Pattaya-jomtien  :na:

Gubben vart i jomtien ska du bo?...själv häckar ja på soi7 :victory:

Link to comment
Dela på andra sajter

10 bath  :nono: , Åker du från Big C/Pattaya-Jomtien så får du allt vackert hosta opp en 20 bath:ing  :on_the_quiet: :drinks:

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

Quote

Plätt!!! 10 baht e priset mellan Pattaya-jomtien  :na:

Gubben vart i jomtien ska du bo?...själv häckar ja på soi7 :victory:

Fenrisulven, jag kommer bo på soi 2, Maitans, brukar äta på dessa serveringar som står på hjul med några bord och stolar runt om sig, bland annat den på soi 1 som ligger på den öppna platsen där banken i det gröna huset håller till.

Kommer ner 28 på morgonen, tänker sova lite och sedan gå och handla ett simkort till mobilen + ett simkort till internet. Måste även handla kläder eftersom exet hade hand om mina kläder och jag tycker inte det känns rätt att ringa och begära ut dem så det får bli marknaden i korsningen Pattaya south/Soi Buakhao. Vi kanske kan träffas över en Pepsi för mig och en öl för dig?

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

10 bath  :nono: , Åker du från Big C/Pattaya-Jomtien så får du allt vackert hosta opp en 20 bath:ing  :on_the_quiet: :drinks:

20 baht, det kan aldrig räcka. ska räkna lite på det...

Big C - Second Road

För det första så går trafiken åt fel håll därifrån så man får hoppa på en på chans. Den kör bort till rondellen, svänger ner mot Beach Road, kommer fram till Pattaya Klang där den svänger upp, ringklockan, 10 baht och ny songteaw. Nästa drar fram till Walkingstreet där den följer kurvan upp mot Pattaya Thai, i korsningen kör den antingen åt vänster eller rakt fram, aldrig åt höger förutom dom gångerna man skall åt vänster. Ringklockan, 10 nya baht och knalla över så man står rätt. Hopp på nästa och äntligen på väg mot Jomtien... men den svänger av mot Buddhaberget istället, ringklockan samt 10 nya baht och ny songteaw. och nu äntligen kör den mot Jomtien, summa med sista... 50 baht per person..

Big C - Pattaya Tai.

Nu är det enklare, hoppa på en songteaw som kommer fram till Third Road där den svänger av naturligtvis, på nästa som svänger ut på Second Road, på nästa... Buddhaberget igen... och sen mot Jomtien. Summa 40 baht per person.

Hälsar Farang som kör moppe av någon anledning... :he:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att åka från Big C är ett elände. Bättre att promenera fram till Dolphins roundabout så vet man att man slipper hoppa av o betala 5 baht extra. Sen kan man ju åka för 10 baht fram till Pattaya Tai och byta där till Jomtien. Så allt som allt blir det 30 baht. Man kan ju fråga någon på flaket om taxin går till Jomtien. Dock icke chauffören för då ska han ha 100 baht o köra bara falangen, och den går man inte på.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Plätt!!! 10 baht e priset mellan Pattaya-jomtien  :na:

Gubben vart i jomtien ska du bo?...själv häckar ja på soi7 :victory:

Ja 10 Baht betalar jag oxå när jag åker till första rödljus i Pattaya från Jomtien. :good:

Men som jag brukar gör så åker jag till soi8 eller Big-C området och då betalar jag 20 Baht  :whistle:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, även rissoppan är ju 3 bath dyrare och det blir ju en hel del om man stannar i 6 månader.

[move]

Ekonomituristen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

1. Skulle ni kunna rekommendera folk som jag som aldrig varit på Phuket att åka dit?

2. Om ni svarar ja, vad skulle ni ge mig för tips om vad jag skall besöka, göra och allmänt titta på?

3. Om det inte finns på MPR, skulle någon kunna lägga ut en reseguide på saker som de icke vanliga turisterna skulle kunna tänkas titta på? Tips om billiga mathak men god mat, billiga barer men med trevliga damer.

Det som är generellt dyrare på Phuket är som nämts i tråden transporterna, hotellen samt dom lättfotade damerna. I övrigt skiljer det inte speciellt mycket i prisbild. Mat på ett normalt thaihak (alltså dom ställen där du ser thailändarna äta) är lika billigt som i Pattaya, hyra moppe är lika billigt (och du slipper därmed dom dyra transporterna). Vad gäller hotell så kan du gå ner i standard istället för att gå upp i pris så blir kostnaden den samma. Vad gäller tjejer så får du väl ta med en sådan när du åker från Jomtien. ;)

Och Ja, jag skulle nog rekommendera dig och alla andra att åka till Phuket. Om inte annat för att se hur fin en thailändsk strand faktiskt kan vara. Nu åker ju du precis när monsunperioden står för porten så stora vågor och kraftiga undervattensströmmar kan eventuellt påverka badlivet en hel del jämfört med under vinterhalvåret.

Men precis som i Pattaya finns hur mycket turistaktiviteter, shopping och nattliv som helst att välja på förutom badliv. Du kommer inte hinna prova allt under ett första besök, helt säkert.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben,

Självklart ska du besöka Phuket åtminstone en gång om du har tid.

Speciellt om du gillar vacker beach, dykning etc. För mig är det inte så intressant, men jag ångrar inte att jag åkte dit en gång. Visst upplevde jag det som dyrt, men det var ju bara fyra dygn jag var där.

Det kan i och för sig bli fler besök! En av fru Changs väninnor i Göteborg är från Phuket och påstår att hon och hennes släkt där kan erbjuda en helt annan upplevelse av Phuket om vi skulle åka dit samtidigt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...