Surin P3 Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Jo, hur är det... Får jag som utskriven ur Sverige sedan flera år, köra tung MC i Sverige på mitt thailändska MC-kort när jag är på kortare besök? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 3. Vad gäller för körkort utfärdat i ett land utanför EES?Svar: Det utländska körkortet gäller i ett år från folkbokföringsdagen. http://www.korkortsportalen.se/Kontakt/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/#Utländska Altså nej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 kanske Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Nej det kommer nog inte gå. DU är ju innehavare av svenskt körkort i vilket fall, även som utskriven, då ska du avsäga dig det först ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 7, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 7, 2014 (ändrad) Menar du att när mitt svenska körkort går ut, så får jag köra med mina thailändska körkort i Sverige som icke folkbokförd i Sverige? Men inte innan? Ändrades Februari 7, 2014 av Surin P3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PETCHABUN Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Hej om du inte har något svenskt körkort för mc så kan du det mvh peter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Menar du att när mitt svenska körkort går ut, så får jag köra med mina thailändska körkort i Sverige som icke folkbokförd i Sverige? Men inte innan? Då kan det nog finnas en möjlighet. Bäst att fråga transportstyrelsen med ett email, Knepigt med dom här slamkryparna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 7, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 7, 2014 Hej om du inte har något svenskt körkort för mc så kan du det mvh peter Hade jag haft ett svenskt MC-kort, så behöver jag nog inte det thailändska. Har inte haft ett svenskt MC-kort någonsin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Ja, det går bra men du måste köra på vänster sida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Hade jag haft ett svenskt MC-kort, så behöver jag nog inte det thailändska. Har inte haft ett svenskt MC-kort någonsin. Blir nog en grovis på det där. Grov olovlig körning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 7, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 7, 2014 (ändrad) Blir nog en grovis på det där. Grov olovlig körning. Det kan det omöjligt bli, eftersom jag än så länge bara har frågat på nätet. Har skickat frågan vidare till TransportStyrelsen. Ändrades Februari 7, 2014 av Surin P3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Menar du att när mitt svenska körkort går ut, så får jag köra med mina thailändska körkort i Sverige som icke folkbokförd i Sverige? Men inte innan? Vi redde ut det i en tidigare tråd och svaret är ja eftersom du är utskriven och skulle du flytta hem får du ett år på dig efter att du skrivit in dig i folkbokföringen att fixa fram ett nytt svensk och under tiden köra på ditt Thailändska Enda undantaget är om ditt svenska körkort är indraget av olika skäl såsom fyllekörning etc. Då får du inte använda ditt Thailändska under tiden Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 7, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 7, 2014 Vi redde ut det i en tidigare tråd och svaret är ja eftersom du är utskriven och skulle du flytta hem får du ett år på dig efter att du skrivit in dig i folkbokföringen att fixa fram ett nytt svensk och under tiden köra på ditt Thailändska Enda undantaget är om ditt svenska körkort är indraget av olika skäl såsom fyllekörning etc. Då får du inte använda ditt Thailändska under tiden Så tror jag också. Mitt körkort är inte indraget eller ogiltigt, men jag har bara bilkörkort i Sverige. Så om du har rätt, så får jag alltså köra MC under t.ex. min 2-veckors semester i Sverige varje år på mitt thai-MC-kort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wix Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 (ändrad) Tanten fick köra ett år med Thailändskt kort om hon gjorde ett internationellt körkort i Thailand, Men har du ett Svenskt som du har giltighets tid kvar skall väl det fungera... Ändrades Februari 7, 2014 av wix Alltid på de svagas sida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 7, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 7, 2014 Men har du ett Svenskt som du har giltighets tid kvar skall väl det fungera Har bara svenskt körkort för bil, inte MC. Men i Thailand, har jag alltså båda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 (ändrad) Så tror jag också. Mitt körkort är inte indraget eller ogiltigt, men jag har bara bilkörkort i Sverige. Så om du har rätt, så får jag alltså köra MC under t.ex. min 2-veckors semester i Sverige varje år på mitt thai-MC-kort. Så tolkar jag det också. För säkerhets skulle skall du nog kolla med Transportstyrelsen http://www.korkortsportalen.se/ Körkort från länder utanför EES För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år. Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik). Om körkortet inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är skrivet på engelska, tyska eller franska, gäller det bara tillsammans med en bestyrkt översättning. Översättningen ska vara på engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det bara tillsammans med en identitetshandling med foto. Ändrades Februari 7, 2014 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wix Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Har bara svenskt körkort för bil, inte MC. Men i Thailand, har jag alltså båda. Fixa bara ett internationellt kort i Thailand då, för det måste man göra i Thailand (hemlandet). Alltid på de svagas sida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Fixa bara ett internationellt kort i Thailand då, för det måste man göra i Thailand (hemlandet). Dom nyare thailändska körkorten har väl engelska från början och foto ? Isåfall behövs inget internationellt Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PETCHABUN Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 jag vet har själv varit skriven i Thailand har blivit stoppad av polisen diskussioner men inga problem Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 7, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 7, 2014 Så tolkar jag det också. För säkerhets skulle skall du nog kolla med Transportstyrelsen http://www.korkortsportalen.se/ Körkort från länder utanför EES För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år. Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik). Om körkortet inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är skrivet på engelska, tyska eller franska, gäller det bara tillsammans med en bestyrkt översättning. Översättningen ska vara på engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det bara tillsammans med en identitetshandling med foto. Ja... Tänker man lite längre så vore det ju fan om jag inte fick köra med mitt thai-körkort i Sverige, men att det går bra i annat land, där jag aldrig varit folkbokförd. Måste jag verkligen ha ett internationellt körkort? Det står tydligt och klart på engelska, som verkar vara kravet för att slippa översättning (internationellt körkort). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 7, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 7, 2014 Dom nyare thailändska körkorten har väl engelska från början och foto ? Isåfall behövs inget internationellt Just det. Men uppfyller de kraven som ställs? Som du skriver: "Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik)." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wix Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Tant var tvungen att ha ett internationellt i alla fall, men hon har ju ett livet ut körkort i Thailand. men du... Gör som Thaitöserna, om du blir stoppad och får problem, le och se förvirrad ut (The Thaiway Style). Alltid på de svagas sida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Just det. Men uppfyller de kraven som ställs? Som du skriver: "Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik)." Har frågat en trafikpolis för några år sedan när min fru kom hit, och han sade att det thailändska körkortet var helt OK genom att allt står på engelska, dvs inget internationellt körkort behövdes. /GSt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PETCHABUN Inlagd Februari 7, 2014 Dela Inlagd Februari 7, 2014 Jag har inte skaffat något internationellt kk inga problem Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Februari 7, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 7, 2014 Hoppsan... Svaret kom fortare än 200 km/h Hej Petteri Är du registrerad som utvandrad ifrån Sverige, och tar ett körkort i ett icke EES land, så får du köra på det under 1 år från det datum du folkbokförs i Sverige igen. Efter det året måste du ansöka om ett körkortstillstånd och avlägga samtliga prov för ett svenskt körkort. Är du på tillfälligt besök kan du köra på det thailändska körkortet i Sverige. Om du däremot är folkbokförd i Sverige och tar ett körkort i ett icke EES land så får du inte köra på det körkortet alls i Sverige. Med vänlig hälsning Transportstyrelsen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu