Jump to content
IGNORERAD

Portvins tå?


gusings

Recommended Posts

I Kokoos inlägg ovan fanns ett par frågor om födoämnen.

Kan väl bara lägga till att det är en hel del som man bör undvika om man har en diagnosticerad gikt (fel i ämnesomsättningen som leder till för höga urinsyravärden i blodet - och utfällning av kristaller i en del leder=giktanfall).

Allt med mycket proteiner, dvs köttpriodukter inkl fisk ska man inte äta för mycket.

Som "förbjudet" anges i en del skrifter All inälvsmat, köttbulöjong, småsill och sardiner, ärtor, bönor, linser, svamp!!!

Av speciellt intresse här kan jag nämna: ÖL, alla sorter, jäst, jästtabletter. Annan alkohol.

 

Så jag misstänker att en betydande andel här på forat har gikt eller i vart fall höga urinsyravärden i blodet. Om man tar "Allopurinol" så sänker man nivåerna av urinsyra i blodet. En del anser då att man inte behöver ta så stor hänsyn till vad man äter för kost, men just det som är "värst", som inälvsmat etc ovan bör man ransonera på..

 

mvh

cpo

Tack för svaret!

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gusings

    10

  • cpo

    6

  • Soengsang

    4

  • ragson

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Läs och begrunda.

Gikt, podager, portvinstå, artritis urica. Det är en akut ledinflammation. Startar ofta under natten. Brukar drabba en led i taget. Den klassiska leden är stortåns grundled, alltså leden mellan foten och stortån, men även andra leder kan drabbas, både större och mindre. Gikt misstas ofta för ledinfektion eftersom leden är så dramatiskt röd och svälld. Inflammationen beror på att urinsyra(urat)kristaller har lagrats in i och runt en led, vilket är kraftigt inflammatoriskt. Även underhuden, senor etc kan drabbas av uratkristallsinlagring. Man talar då om giktnoduli (nodulus=knöl).

Smärtan är mycket svår vid giktanfall........

Av vilken anledning kopierar du in en hel internetsida kopierad rakt upp och ned utan att ange KÄLLA. Lägg ut källhänvisning = länk för att du ska behålla någon som helst trovärdighet. Eller tror du att läsarna på detta forum inte har tillgång till internet och kan läsa på orginalplatsen?

http://annikadahlqvist.com/2012/09/21/gikt-diagnostik-och-behandling/

Detta är lika lågt som att stjäla bilder och lägga ut som egna!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, om man har valt fel foraldrar.

 

jadu...tänk om man kunde välja sina föräldrar...  ???

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vaknade för ett antal år sen upp med en värkande och röd tå efter en blöt kväll. Var helt övertygad om att jag måste ha sparkat in i en trottoarkant eller liknande på fylla eller blivit biten/stucken av något. Ställde jag mig upp så fick jag enorm smärta i hela foten så det blev sjukhus besök med röntgen och grundlig koll efter märken på tån. Inget hittades så fick lite tabletter mot min onda tå och efter ett par dagar blev det bra.

Efter lite funderande så kom jag fram till att jag klippt naglarna dagen innan värken började och förmodligen klippt lite för mkt och fått in nå skit, det var den enda tänkbara orsaken jag kunde komma på. Men nu blir man ju lite fundersam när man läser om det här, osunt leverne med alkohol och kött, fan har gikt eller? ???

Hände för 7-8 år sen och har aldrig kommit tillbaka och det gällde "ringtån" eller vad man ska kalla den.

Edit: Vid närmare eftertanke var det nog "långtån" eller "pektån" den gången, har haft så många grejer med mina fötter så jag kommer inte ihåg exakt vilken tåjävel det var den gången som krånglade :rotfl:

Hursom det var inte stortån iaf

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

  1. Kan va HIV osså= Hinka In Vodka i massor! :crazy:
Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaknade för ett antal år sen upp med en värkande och röd tå efter en blöt kväll. Var helt övertygad om att jag måste ha sparkat in i en trottoarkant eller liknande på fylla eller blivit biten/stucken av något. Ställde jag mig upp så fick jag enorm smärta i hela foten så det blev sjukhus besök med röntgen och grundlig koll efter märken på tån. Inget hittades så fick lite tabletter mot min onda tå och efter ett par dagar blev det bra.

Efter lite funderande så kom jag fram till att jag klippt naglarna dagen innan värken började och förmodligen klippt lite för mkt och fått in nå skit, det var den enda tänkbara orsaken jag kunde komma på. Men nu blir man ju lite fundersam när man läser om det här, osunt leverne med alkohol och kött, fan har gikt eller? ???

Hände för 7-8 år sen och har aldrig kommit tillbaka och det gällde "ringtån" eller vad man ska kalla den.

 

Nej, du kan ta det lugnt. Mycket liten risk att det skulle varit "giktanfall". Förmodar att du haft fler "blöta fester" efter det..utan att få "tåproblem". Och som sagts, det sitter oftast i stortåns grundled. Vill du ändå ha koll på det - ta ett enkelt blodprov och få analyserat eter urinsyranivån (urat).

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Av vilken anledning kopierar du in en hel internetsida kopierad rakt upp och ned utan att ange KÄLLA. Lägg ut källhänvisning = länk för att du ska behålla någon som helst trovärdighet. Eller tror du att läsarna på detta forum inte har tillgång till internet och kan läsa på orginalplatsen?http://annikadahlqvist.com/2012/09/21/gikt-diagnostik-och-behandling/

Detta är lika lågt som att stjäla bilder och lägga ut som egna!

Jag trodde i min enfald att alla med normal begåvning skulle förstå att mitt inlägg var googlat fram. Men jag har hade fel. Men varför denna upprördhet? Det var enbart som information till trådskaparen. Det var inte någon doktors avhandling.

Tagga ner lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mäktigt imponerad av denna hjälpsamhet över , min lilla stora STORTÅ!

Man kanske skulle starta en ny tråd om Virrpannans STORTÅ.

Jag tar tacksamt emot alla tips om min tå, vad det kan vara!

Tackar alla som lagt in ideer och medecintips, samt sidor om GIKT.

MVH Virrpannan

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja gikt år inte roligt...Den som inte lider av detta, förstår inte hur satans ont det gör...

Som du säger brukar de flesta få det i stortån, pga. att det är väldigt trånga leder där, här i Sverige föreskrivs diklofinak, (typ Voltaren), som akutåtgärd, kan gärna tas tillsammans med Alvedon.

Men har man som jag återkommande problem, och konstant höga syranivåer i urinet, äter jag en livslång kur med Allipurinol.

Detta hjälper, men visst får jag attacker ändå, pga. att jag springer mycket på cementgolv, och att lederna är söndervärkta.

 

Så här ser en typisk attack ut för mig, sitter även i knän och armbågar på mig, så var glad så länge det bara är stortån...

 

post-7126-0-57986200-1391609617.jpg

 

post-7126-0-63170500-1391609624.jpg

 

post-7126-0-27921000-1391609633_thumb.jp

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

42f1bb57d2b2c06df43465bbf93e8bad.jpg

I Kolmården blommar Tibasten nu en gammal läkemedelsväxt mot gikt.

Enis

Skickat från min iPhone med Tapatalk

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så finns bara tabletter mot gikt.

Att håla ner syra som inflamerar. Leder.

Sätter sig i knä eller fotled. Iallafall för mig.

Äter dessa

post-11562-1427577992,24_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nu vetefan men voltren eler diklofenak funkar för mina höfter som inte drabbats av gikt utan av lite olyckor istället.

Cyklar med motor och snöskotrar+is skall man hålla sig ifrån tydligen. Men då funkar diklofenaken perfekt, har inte hittat nåt som slår den i alla fall.

 

Men det är inte gikt enl läkarna utan skador på nån "mjukdel" enl nån jäkla röntgen apparat, gikt är nog nåt annat. 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...