Jump to content
IGNORERAD

Portvins tå?


gusings

Recommended Posts

Har utan någon anledning fått ont i vänster stortå, haltat i 4-5 dagar ca,

värk,och lite svullen!

Kan det vara Portvins TÅ, dricker ej det, måste tilläggas!

Har någon erfarenhet, av det? Och vad göra?

Jag har smörjt med Tigerbalsam,lite bättre nu.,

Tack för tips! Dricker ej så mycket Chang. 3 burkar (små)

vilar då och då också.

En orolig Virrpanna

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gusings

    10

  • cpo

    6

  • Soengsang

    4

  • ragson

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej virrpannan, jag hade liknande för ett år sen, gick till sjukan i Khon Kaen och fick medicin, sedan dess har det varit bra. Läkaren sa att jag inte skulle äta kyckling. Krya på Dej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går över, bara några vändor förbi caraboas bar, sen är alla krämpor borta, sångröst som en lärka får man också

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går över, bara några vändor förbi caraboas bar, sen är alla krämpor borta, sångröst som en lärka får man också

post-8776-0-62994100-1391573529_thumb.jp

Ha ha ha JAG FÅR ÅKA UPP TILL UDON O KURERA MIG I RECORD BAR.

Jag älskar kyckling!

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har utan någon anledning fått ont i vänster stortå, haltat i 4-5 dagar ca,

värk,och lite svullen!

Kan det vara Portvins TÅ, dricker ej det, måste tilläggas!

Har någon erfarenhet, av det? Och vad göra?

Jag har smörjt med Tigerbalsam,lite bättre nu.,

Tack för tips! Dricker ej så mycket Chang. 3 burkar (små)

vilar då och då också.

En orolig Virrpanna

 

Portvinstå = Gikt. Och det är samma som inflammerat. Jag kör med voltaren.

Men det värsta med gikt (om det nu är det) är att det kommer alltid tillbaka.

"såmm än bållll kåmmer jak tillbaks ijänn"

 

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gikt/

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

4e2ututa.jpg

Perfekt mot gikt/portvinstå.

Finns på närmaste appotek.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ta en bild på tån så är det lättare att se om det verkar vara så eller ej.

Med vänlig hälsning

cpo

Syns ej något, bara känns därinne!

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det i den innersta leden, alltså fot-stortå? Eller värker det i hela tån?

Om inget syns efter ett par dagar så knappast gikt. I typiska fallen så blir grundleden svullen, rodnad, extremt öm och efter några dagar blålila. Sprängvärker spec om nätterna. Men men, allt är ju inte typiskt.

Med vänlig hälsning

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ta en bild på tån så är det lättare att se om det verkar vara så eller ej.

Med vänlig hälsning

cpo

 

För bövelen :13:  :13:

 

Vill du skrämma slag på hela forat :ahh:

 

Och måhända själv bli avstängd på livstid för att be om OSMAKLIGA kroppsdelar :crazy:

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde det var en stortå vi pratade om,,,,,,är det vore en osmaklig kroppsdel att visa här så vore det inte alls gikt! Då vore det något helt annat!

cpo

Ändrades av cpo
Link to comment
Dela på andra sajter

För bövelen :13:  :13:

 

Vill du skrämma slag på hela forat :ahh:

 

Och måhända själv bli avstängd på livstid för att be om OSMAKLIGA kroppsdelar :crazy:

Dagens garv!!!

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det i den innersta leden, alltså fot-stortå? Eller värker det i hela tån?

Om inget syns efter ett par dagar så knappast gikt. I typiska fallen så blir grundleden svullen, rodnad, extremt öm och efter några dagar blålila. Sprängvärker spec om nätterna. Men men, allt är ju inte typiskt.

Med vänlig hälsning

cpo

Tack för informationen, och medecin tips. Just nu ej svullen men värken var på ovansidan inuti.

Har haltat ett tag! Om den blir Kryptonix färgad fotar jag den, o lägger ut på forummet så alla

kan se och ev känna igen symtomen!

Bihanget varnar jag innan!

Vänster STORTÅ!

Ändrades av gusings

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen, och medecin tips. Just nu ej svullen men värken var på ovansidan inuti.

Har haltat ett tag! Om den blir Kryptonix färgad fotar jag den, o lägger ut på forummet så alla

kan se och ev känna igen symtomen!

Bihanget varnar jag innan!

Vänster STORTÅ!

 

Varningen emottagen.

 

Och bara för att vanligtsvis är högervriden :ahh:  sä varför lägger du in Vänster ?

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

4e2ututa.jpg

Perfekt mot gikt/portvinstå.

Finns på närmaste appotek.

Även i Thailand ?

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen, och medecin tips. Just nu ej svullen men värken var på ovansidan inuti.

Har haltat ett tag! Om den blir Kryptonix färgad fotar jag den, o lägger ut på forummet så alla

kan se och ev känna igen symtomen!

Bihanget varnar jag innan!

Vänster STORTÅ!

 

Hej!

Låter inte som gikt. Gikt (portvinstå) har inget speciellt att göra med portvin, men det är en "rikemanssjukdom" brukade man säga. Drabbade "på den tiden" de rika i samhällen som hade råd att sitta och dricka alkohol, bl a portvin, mycket samt åt mängder med köttprodukter och lite annat. Nu har vi ju det i hela västvärlden ganska bra så många kan drabbas. Men, vanligen om du dricker mycket alkoholhaltiga drycker och äter mycket kött, inkl kyckling. .Att läkaren i Thailand sagt "inte så mycket kyckling" är förstås frö att i Thailand är det kyckling man äter mest av som köttprodukter, normala Thai har ju inte råd med så mycket kött från gris eller nöt.

Säker på att du inte sparkat till något lite hårt?

Om det fortsätter - få det rtg:at. Kanske en uppblossande artros. Alt endast en mindre inflammation i mjukdelarna.

Voltaren/Diklifenak gel/salva är bra mot de flesta inflammationer som är ytliga troligen även denna. Smörj på tjockt 3 ggr dagl.

Med vänlig hälsning

cpo

 

PS Samma gäller om det skulle drabba hö stortå!

Ändrades av cpo
Link to comment
Dela på andra sajter

Portvinstå = Gikt. Och det är samma som inflammerat. Jag kör med voltaren.

Men det värsta med gikt (om det nu är det) är att det kommer alltid tillbaka.

"såmm än bållll kåmmer jak tillbaks ijänn"

 

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gikt/

Tackar för sidan!

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen, och medecin tips. Just nu ej svullen men värken var på ovansidan inuti.

Har haltat ett tag! Om den blir Kryptonix färgad fotar jag den, o lägger ut på forummet så alla

kan se och ev känna igen symtomen!

Bihanget varnar jag innan!

Vänster STORTÅ!

Jag har haft samma symptom, läkare i Swe sade att det var gikt.

Om du nu efter några dagar får så satans ont att du inte ens kan lägga täcket på tån då är det gikt.

Köp dem medicin jag fotade, värken och inflammationen släpper relativt snabbt då!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs och begrunda.

Gikt, podager, portvinstå, artritis urica. Det är en akut ledinflammation. Startar ofta under natten. Brukar drabba en led i taget. Den klassiska leden är stortåns grundled, alltså leden mellan foten och stortån, men även andra leder kan drabbas, både större och mindre. Gikt misstas ofta för ledinfektion eftersom leden är så dramatiskt röd och svälld. Inflammationen beror på att urinsyra(urat)kristaller har lagrats in i och runt en led, vilket är kraftigt inflammatoriskt. Även underhuden, senor etc kan drabbas av uratkristallsinlagring. Man talar då om giktnoduli (nodulus=knöl).

Smärtan är mycket svår vid giktanfall.

De giktdrabbade har ofta högt värde på urat i blodet, men det är ingen absolut korrelation mellan uratvärde och manifest gikt. Om man har uratvärde under 300 är dock risken för giktanfall låg. Ett högt uratvärde i blodet är inget bevis för att det rör sig om en giktattack.

Gikt brukar kallas för ”vällevnadssjukdom”. Kända riskhöjande faktorer är högt fruktos(socker)- och alkoholintag. (OBS tex sockret i Honung består till drygt hälften av fruktos, resten glukos)

Urat bildas av purin, en aminosyra, som särskilt finns i inälvsmat. Men jag har inte, vad jag kommer ihåg, sett någon utvärdering av att inälvsmats-ätare löper större risk för giktanfall. Någon?

Naturligt fett har ingen direkt koppling till ökad giktrisk. (Margariner och omega-6-oljor räknar jag inte till naturliga fetter) Men man ska förstås inte äta mer fett heller än man behöver för sitt behov av näring och energi.

Högt proteinintag kan misstänkas för att öka giktrisken, så jag tycker inte att en giktpatient ska äta överskott av proteinmat. Varje giktpatient kan förstås prova sig fram till vilken mat som passar bäst för den.

Diagnosen ställs av den kliniska bilden, och analys av ledvätska från inflammerad led. I mikroskopet ser man ett typiskt utseende av kristallerna. Ibland är det en massiv torr ansamling av uratkristaller, och det kan då vara problem att få ut något material i nålen. Ibland kan uratansamlingen vara så massiv att ledkapseln och huden spricker och det kommer ut en vit massa av uratkristaller. Infektionsrisken är uppenbar om detta sker.

Alternativ diagnos (differentialdiagnos) är ledinfektion och pyrofosfatartrit. Man bör därför också ta en bakterieodling när man punkterar leden. Om det gäller en patient som haft många giktattacker förut kan man förutsätta att det gäller gikt även denna gång. Pyrofosfatartrit, pseudogikt, innehåller pyrofosfatkristaller som även är lätta att identifiera i mikroskop. På röntgen ser man en typisk bild (förkalkningar av brosk) av en led som tidigare varit drabbad av pyrofosfatartrit.

Inflammationsprovet CRP kan vara kraftigt förhöjt vid giktattack, särskilt om det drabbar en större led.

Behandlingen är i första hand kortisoninjektion i leden. Det brukar ge en snabb och restlös läkning. Ett annat alternativ är kolchicin. Enligt föreläsaren är det en oerhört effektiv behandling, men svår att få tag i. Om efterfrågan ökar så blir det förstås lättare tillgängligt. Kolchicin går även att ge, i lägre dos, som förebyggande långtidsbehandling.

Det går också att ge en kortisonkur via munnen (per os), men då har man problemet med kortisonbiverkningar.

NSAID (non steroid anti inflammatoric drug), som Diklofenak, är också ganska effektiva mot giktattack, men då har man komplikationsrisken med magblödning och hjärtinfarkt, vilket metabolt sjuka ändå har ökad risk för.

Allopurinol , Zyloric (hämmar kroppens urattillverkning), är ett läkemedel som sänker urinsyrahalten i blodet. Detta är en långsam process som inte behandlar ett akut giktanfall, utan förebygger nya attacker på sikt. Vissa påstår tom att insättning av allopurinol under giktattack försämrar tillståndet, men jag vet inte om det är sant.

När man behandlar med Allopurinol bör man pressa ner uratvärdet i blodet under 300 för att få säker effekt mot gikt.

Det finns även fler mediciner mot giktsjukdomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även i Thailand ?

Den på bild köper jag i Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4e2ututa.jpg

Perfekt mot gikt/portvinstå.

Finns på närmaste appotek.

Det mest optimala ar att se till och INTE fa massa sjukdomar. (Inga sjukdomar = ingen medicin)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest optimala ar att se till och INTE fa massa sjukdomar. (Inga sjukdomar = ingen medicin)

Det hjälper nog inte TS nu, vissa saker får man utan att önska det.

Tex ADHD väljer man väl inte att få?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hjälper nog inte TS nu, vissa saker får man utan att önska det.

Tex ADHD väljer man väl inte att få?

Jo, om man har valt fel foraldrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Kokoos inlägg ovan fanns ett par frågor om födoämnen.

Kan väl bara lägga till att det är en hel del som man bör undvika om man har en diagnosticerad gikt (fel i ämnesomsättningen som leder till för höga urinsyravärden i blodet - och utfällning av kristaller i en del leder=giktanfall).

Allt med mycket proteiner, dvs köttpriodukter inkl fisk ska man inte äta för mycket.

Som "förbjudet" anges i en del skrifter All inälvsmat, köttbulöjong, småsill och sardiner, ärtor, bönor, linser, svamp!!!

Av speciellt intresse här kan jag nämna: ÖL, alla sorter, jäst, jästtabletter. Annan alkohol.

 

Så jag misstänker att en betydande andel här på forat har gikt eller i vart fall höga urinsyravärden i blodet.... Om man tar "Allopurinol" så sänker man nivåerna av urinsyra i blodet. En del anser då att man inte behöver ta så stor hänsyn till vad man äter för kost, men just det som är "värst", som inälvsmat etc ovan bör man ransonera på..

 

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

I Kokoos inlägg ovan fanns ett par frågor om födoämnen.

Kan väl bara lägga till att det är en hel del som man bör undvika om man har en diagnosticerad gikt (fel i ämnesomsättningen som leder till för höga urinsyravärden i blodet - och utfällning av kristaller i en del leder=giktanfall).

Allt med mycket proteiner, dvs köttpriodukter inkl fisk ska man inte äta för mycket.

Som "förbjudet" anges i en del skrifter All inälvsmat, köttbulöjong, småsill och sardiner, ärtor, bönor, linser, svamp!!!

Av speciellt intresse här kan jag nämna: ÖL, alla sorter, jäst, jästtabletter. Annan alkohol.

 

Så jag misstänker att en betydande andel här på forat har gikt eller i vart fall höga urinsyravärden i blodet. Om man tar "Allopurinol" så sänker man nivåerna av urinsyra i blodet. En del anser då att man inte behöver ta så stor hänsyn till vad man äter för kost, men just det som är "värst", som inälvsmat etc ovan bör man ransonera på..

 

mvh

cpo

[/quote

Alla som har GIKT räcker upp en Hand,Jag börjar!

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...