Jump to content
IGNORERAD

Fattig bonde "vem är det" ?


Denis Blomgren

Recommended Posts

Jag är ganska säker på att 8000bath  är en lön som inte ens hälften av Thailands befolkning kommer upp till.

300bath per dag i 25 dagar per månad ger inte den summan.

 

Att ge de flesta thaidamer pengar i förskott till försäkringar mm. är dömt att misslyckas och gör det ofta.

 

Jag har inte lyckats så nu är det andra modeller som provas.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dolemon

    18

  • Soengsang

    17

  • andrejsdenruskige

    12

  • ban99arne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Låter knepigt! 

 

 

Förlåt min otydlighet med att skriva varför bo dyrt när man kan bo billigt.

 

Syftade på hotell då. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja helt gratis är ju inte skolan,tjejens brors dotter "jag" får betala 300 battingar till läraren i fickan i månaden :) Sen får hon 20 battingar/dag till lite mellanmål. Vissa böcker kostar pengar med. PS när jag är i risbyn så lämnar och hämtar jag alltid henne,och vid avlämningen får hon 100 battingar av mig som hon sparar på sitt skolkonto.

 

 

 

Micke isaan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dolle beblandar sig inte med bönder och statare!

 

 

Dolle föredrar "vattenbönder" detta är en bild på en av 3 båtar som min ena Thaivän äger till salu för  2,5milj:- Baht om intresse finns

OBS! han tjänar mer än 8-12k baht :14: :14:

 

Skall byta upp sig till större båt för att köra sträckan Ko Sichang - Bangkok med pråmarna efter sig istället för att frakta dom från Bangkok-Ayutthaya :thumbsup:

Bättre betalt lite mer än 8-12k Baht :patsak:

post-9967-0-29181300-1391596181_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren

Fast egentligen får du inte arbeta med jordbruk alls.

Oavsett om det är lön eller inte inblandat.

 

Men det är nog väldigt, väldigt få som bryr sig.

Nej det stämmer inte,man får hjälpa till i sin familjs jordbruk  men utan lön.

Frågan har ställts till immigrationen och dom säger utan lön inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dolle föredrar "vattenbönder" detta är en bild på en av 3 båtar som min ena Thaivän äger till salu för  2,5milj:- Baht om intresse finns

OBS! han tjänar mer än 8-12k baht :14: :14:

 

Skall byta upp sig till större båt för att köra sträckan Ko Sichang - Bangkok med pråmarna efter sig istället för att frakta dom från Bangkok-Ayutthaya :thumbsup:

Bättre betalt lite mer än 8-12k Baht :patsak:

Och?

 

Visste du inte att folk kan tjäna mer än 8-12k bth, förstår inte vad som är så märkvärdigt?

 

 

Fin bild i alla fall!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja helt gratis är ju inte skolan,tjejens brors dotter "jag" får betala 300 battingar till läraren i fickan i månaden :) Sen får hon 20 battingar/dag till lite mellanmål. Vissa böcker kostar pengar med. PS när jag är i risbyn så lämnar och hämtar jag alltid henne,och vid avlämningen får hon 100 battingar av mig som hon sparar på sitt skolkonto.

 

 

 

Micke isaan.

 

De tre hundra är med all säkerhet, extra pengar för hjälp med läxläsningen efter skoltid, kvar på skolan!

Vi gör samma sak, 1h läxläsning per dag kostar en slant, lärarna gör lite extra i fickan!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren

Upplever samma som du skriver till 100% här i Thonna Phone mellan Udon Thani Och Ban Dung.

Inte bara bilar. Alla stora traktorer som Finns. Märkte när jag kom till byn för 3 ar sedan hur dom kapade sockerrören i bitar ca 10 cm langa som dom planterade för Hand.

Nu har dom mesta maskiner för detta ändamal och det var en häktisk tid när dom skulle sa eller plantera sockerplantagen. Alla traktorer hade fullt upp med detta arbete. 

Försökte fa nagon att jordfräsa varan palmodling men det var nästan omöjligt att fa tag pa nan som hade tid med detta i början pa November.

Men hade tur för dom pratade med varandra och en bonde petade in 3 dagar hos oss.

 

 

Mvh. SWED THAI

Jovisst är det så SWEDTHAI vi bor ju inom samma distrikt och ser detta dagligen ,bönderna blir rikare här omkring det går ju inte att missa detta.

Men det verkar inte vara liknande på andra ställen i Issan, vad man kan se på skrivningarna från andra boende inom Issan området.

Problemet som är idag med socker är att det är för lite fabriker avstånden blir långa med transporter som är ganska dyra.

Det växer upp insamlingsplatser där det småskaliga bonden kan åka med sitt socker lastat på Kobota vagnen och få ett ganska hyfsat pris mot fabrikspriset.

Socker kommer att ersätta riset i Thailand tror  jag inom några år och då kan Thailand vara en av dom största producenterna i världen.(en gissning från mig)

Idag finns det mycket arbete för daglönare det är bra,men som du säger maskinerna är på snabb fram march inom jordbruket och kommer inom sinom tid skapa stora problem för folks försörjning, skördare för socker är ganska dyra så ett tag till tar det nog innan dom tar arbetet ifrån daglönarna dagspris för en skördare idag ca.5 miljoner bath.Visst det finns massor att skriva om jordbruk i Thailand men detta får vara bra för denna gången en gröda i taget,nu gör vi snart bokslut för socker som ser ut att vara ett skapligt år.

Mvh Denis

Link to comment
Dela på andra sajter

Och?

 

Visste du inte att folk kan tjäna mer än 8-12k bth, förstår inte vad som är så märkvärdigt?

 

 

Fin bild i alla fall!

 

Inget som är märkvärdigt mer än vissa verkar tror att jag inte vill umgås med lägre rang som du själv skrev.

Skulle själv gärna vill ha ett Thai hem i dom nordöstra trakterna men nu blev det "stadsboende" i Ayutthaya istället.

Var till någon by i Chayaphom Province för ca:3-4 år sen och hälsade på några bekanta till en Thai vän verkade mycket avkopplande miljö med inget storstads miljö.

 

Men jag ångrar mig inte av hus köp i Ayutthaya centralt och nära till flyget ca:45 minuter inte 4-5 timmar som mina andra vänner som har hus i nordöstra Thailand typ Buri-Ram,Korat och Surin

 

Tack för berömmet av bilden.

 

Kan erkänna jag är den sämsta fotografen på MPR

Drömmer att kunna fota som Kim, men det får förbli en dröm.

 

Mvh.Dolle

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lika som det finns billigare boende varför betala dyra hotell

varför betala flera 1k Baht när man kan bo för några hundra Baht

 

Nu var det så jag INTE ville bo bland massa folk i gemensamt rum därav köpte jag denna tjänst.

 

Sen beklagar jag att jag har råd att betala denna sjukvård med eget rum.

 

Mvh.Dolle

 

 

 

 

Men du skrev att inte DU ville bo i något gemensamt rum .

Eller var det att inte din tjej ville bo i ett gemensamt rum? Eller var det så att du inte ville att din tjej skulle bo i ett gemensamt rum?

 

Annars är allt klart och tydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du skrev att inte DU ville bo i något gemensamt rum .

Eller var det att inte din tjej ville bo i ett gemensamt rum? Eller var det så att du inte ville att din tjej skulle bo i ett gemensamt rum?

 

Annars är allt klart och tydligt.

 

 

Så länge jag har råd så kommer jag att betala extra för eget rum. :17:

Sen om det gäller mig,tjejen eller barnen så gör jag ingen skillnad jag betalar :thumbsup:

 

Avstå en resa till "fiskebyn" typ. en vecka själv så har man finansierat detta boende enkelt  :ahh:

Mvh.Dolle

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge jag har råd så kommer jag att betala extra för eget rum. :17:

Sen om det gäller mig,tjejen eller barnen så gör jag ingen skillnad jag betalar :thumbsup:

Avstå en resa till "fiskebyn" typ. en vecka själv så har man finansierat detta boende enkelt :ahh:

Mvh.Dolle

Dagens tipps:

Se till att ha en försäkring, man har ingen före man betalar!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren, on 04 Feb 2014 - 21:50, said:

Var finns dom rika Thailändarna, är det bara i Bangkok då eller?

 

En del/många av av dem har gift sig med Faranger som är med med på diverse forum (inte bara detta) och skryter om sin Hi-So fru som tjänar mer pengar än farangen. Var de bor vet jag inte.

 

MIn fru jobbar inte och har med andra ord inga pengar.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens tipps:

Se till att ha en försäkring, man har ingen före man betalar!

 

Hon hade försäkring förut men hon betalade inte när papperna kom igen, så därför var jag tvungen att betala

 

Som jag skriver i en annan rad vi har haft våra duster med små som stora ord om att hon kan inte ge f-n i att betala försäkringen.

 

Samt det är inte Thailands smartaste tjej.

Kanske därför vi passar ihop :crazy:

 

Mvh.Dolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon hade försäkring förut men hon betalade inte när papperna kom igen, så därför var jag tvungen att betala

 

Som jag skriver i en annan rad vi har haft våra duster med små som stora ord om att hon kan inte ge f-n i att betala försäkringen.

 

Samt det är inte Thailands smartaste tjej.

Kanske därför vi passar ihop :crazy:

 

Mvh.Dolle

 

Betalar man inte så har man ingen, så enkelt är det ju ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

De tre hundra är med all säkerhet, extra pengar för hjälp med läxläsningen efter skoltid, kvar på skolan!

Vi gör samma sak, 1h läxläsning per dag kostar en slant, lärarna gör lite extra i fickan!

Ja det kanske stämmer,fick bara till mig att 300 va till läraren :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kanske stämmer,fick bara till mig att 300 va till läraren :)

Jo, nog är det till läraren...typ ett litet extra svart jobb till denne.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det stämmer inte,man får hjälpa till i sin familjs jordbruk  men utan lön.

Frågan har ställts till immigrationen och dom säger utan lön inga problem.

 

Så om jag säger att Immigrationen och Labour Department i t.ex. Bangkok säger att det inte är ok, vad händer då?

 

Gissar att det blir som med allt annat här i Thailand, det är upp till tjänstemannen man hamnar inför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara det för en isaan bonde :)

Nu var det ju finare folk :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela Thailand har en form av gratis sjukvård. Du kan även köpa upp dig på statliga sjukhus. Dvs. betala extra för eget rum med TV,A-C,kyl m.m 

Helt ok sjukvård.  Så varför betala mer än 40.000 Baht???

Kompisen fick ett blodtrycks fall eller vad det nu heter när han var ned frugan sin vid deras gummiplantage och föll (swimmade) med munnen före

i backen och hamnade pa sjukhuset i Ban Dung med nagra utslagna tänder. Han blev ihoplappad med 27 stygn i munnen och fick ligga kvar nan dag

där för en kostnad pa lite över 4000 bht. Han säger han är helt nöjd med behandlingen där.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag säger att Immigrationen och Labour Department i t.ex. Bangkok säger att det inte är ok, vad händer då?

 

Gissar att det blir som med allt annat här i Thailand, det är upp till tjänstemannen man hamnar inför.

Visst har väl polisen något med även sådana här ärenden att göra. De är ju i så fall en garanti för att vad som helst kan hända!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nog är det till läraren...typ ett litet extra svart jobb till denne.

Man kan ju fundera hur mycket av dom pengarna som är för arbete med läxhjälp och hur mycket som är för att eleven ska få ett vettigt betyg?

Link to comment
Dela på andra sajter

En del/många av av dem har gift sig med Faranger som är med med på diverse forum (inte bara detta) och skryter om sin Hi-So fru som tjänar mer pengar än farangen. Var de bor vet jag inte.

 

MIn fru jobbar inte och har med andra ord inga pengar.

 

Och efter vad du skriver här så har inte du heller några eller ?

 

För du startar aldrig nån egen vettig tråd , kommer bara med

värdelösa "oneliners"  Kan det bero på att du bor i knarrkhuvudstan ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

En del/många av av dem har gift sig med Faranger som är med med på diverse forum (inte bara detta) och skryter om sin Hi-So fru som tjänar mer pengar än farangen. Var de bor vet jag inte.

 

MIn fru jobbar inte och har med andra ord inga pengar.

Hur många här skryter om sin Hi-so fru som tjänar mer pengar än farangen??Det har jag missat i så fall.Själv är jag mekaniker&svetsare och min sambo lokalvårdare.By the way bor vi i Umeå trakten...

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...