Jump to content
IGNORERAD

Fattig bonde "vem är det" ?


Denis Blomgren

Recommended Posts

Denis Blomgren

Hej på er MPR.are

 

Har varit medlem ett tag nu läst mycket trådar, ser ofta att ni skriver Fattiga Bonden i Issan eller norra Thailand. ja även dom fattiga bönderna i söder..

 

 

Var finns dom rika Thailändarna, är det bara i Bangkok då eller?

 

Jag har varit i Thailand från och till under 20 års tid,oftast 4-6 månader om året,stannade en gång 2 år i Surin. Så en viss erfarenhet har jag av Thailand. Mest bott i Issan (utanför Udon Thani Ban Nakha).

 

Vem av bönderna är fattiga är det han som (bara) har 10 rai för risodling till familjens försörjning och måste arbeta till den andra fattiga bonden med 40 rai för 300 bath om dagen + mat,cola,sprit, som (bara) har 10 rai ris och 30 rai socker.

 

Eller är det den bonden som (bara) har sin Kubota med vagn eller den andra som (bara) har en Kubota traktor med plog tallrikar och andra tillbehör.

 

Kanske det är bonden med (endast) motorbike mot han med pickupen.

 

Ofta tycker jag det är en kombination av allt detta i varje bondes hem, men fattig bonde vill jag inte ta i min mun, det får stå för er som skriver så om bönderna.

 

Tror mig har hört det i Sverige också den fattiga bonden med traktor för ett par hundra tusen kronor eller?

 

Naturligtvis finns det bättre och sämre boende, men jag personligen tror detta är en kultur fråga,en del vill bygga nytt andra glada för sina typiska thai hus. Tror inte det handlar så mycket om pengar.

 

Det finns mycket att skriva om bonden men ensak är säker, risbonden blir en sällsynt bonde  i framtiden då socker tar över  Issan. Snart vimlar det av fabriker för bränsle,socker och andra produkter med socker som bas i produktion t.ex. plast, socker95% 5%plast. 

 

Så ni som skriver den fattiga bonden i Thailand beskriv för oss på MPR vem är han.

 

Inte är det han som står utan ris stödet eller är de det ? Pickupen står på uppfarten och...sonen arbetar i Israel och ...

 

Denis Blomgren

 

Ursäkta om det är några fel svenska språket har intyg,heheheh jag vet ju hur känsliga vissa är.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dolemon

    18

  • Soengsang

    17

  • andrejsdenruskige

    12

  • ban99arne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kanske man med den fattiga bonden menar den "fattiga daglönaren" som inte har några rai rismark.

Som enbart har sitt hus och i vissa fall en liten plätt med grönsaker ev. en rai risland allt beläget

i "ingenmansland "

"Min" by består nog till hälften  av denna kategori

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni missar att den största delen av Isaans arbetare är anställda i industrin/fabriker etc etc.

 

Jag fattar inte varför Isaanfolk alltid ska tros vara bönder?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Finns även de med bra inkomst som är fattiga p.g.a sina prioriteringar.

Vad är fattig?

1. Att inte ha internet via fiber?

2. Att inte kunna ha en iPhone, Samsung eller annan telefon

3. Att sitta med en i3 processor i datorn.

4. Att inte ha någon dator.

5. Att knappt ha pengar till mat.

6. Att knappt ha pengar till kläder.

7. Att knappt ha pengar till hummer.

8. Att knappt ha pengar till Armani-kostym

9. Att inte ha råd med en ny bil

10. Att vara tvungen att köra med en 3år gammal Honda Click

 

 

Jag tror att de flesta thai känner sig fattiga, speciellt de som sitter och tittar på såpor som utspelar sig i BKK, där var och varannan människa kör Porsche, MB, BMW eller kanske en Lexus.

Sedan finns det många som är nöjda med sin tillvaro och behöver inte adaptiva strålkastare på sin bil eller el-stolar med minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väldigt många som lever på oerhört små tillgångar, finns det ingen i familjen som kan stötta har dom det svårt och kan nog räknas som fattiga såvida det inte finns jobb mer kontinuerligt än jordbruk som ju är säsongsbetonat.

Jag har läst statistik om detta någonstans, ska se om jag hittar den igen, mycket intressant!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren

Ni missar att den största delen av Isaans arbetare är anställda i industrin/fabriker etc etc.

 

Jag fattar inte varför Isaanfolk alltid ska tros vara bönder?

Jag pratar inte om industri arbetare som reser till bkk för att arbeta dom är ju inte den bonden som jag vill beskriva.

 

Vill att dom som skriver fattig bonde beskriver honom, typ som föregående kemmahrat beskriver,jag tycker inte dom är så värst fattiga oftast med bilar och andra dyra maskiner.

Kemmahrat bor tydligen i ett område med många små skalliga bönder med dagsarbetare som största inkomst.

 

Anställda är ju inga bönder så dom får ha en egen tråd, eller menar man fattiga bönder med deltid på fabrik för att klara ekonomin kanske inte fattiga då eller.

 

Min uppfattning om Issan är att dom flesta familjer är bönder och den unga generationen är anställda i industin  hemma eller utomlands.

 

vem är dom fattiga bönderna var det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väldigt många som lever på oerhört små tillgångar, finns det ingen i familjen som kan stötta har dom det svårt och kan nog räknas som fattiga såvida det inte finns jobb mer kontinuerligt än jordbruk som ju är säsongsbetonat.

Jag har läst statistik om detta någonstans, ska se om jag hittar den igen, mycket intressant!

 

De väljer ofta dessa liv själva, finns riktiga jobb i industrin, Thailand har trotts allt låg arbetslöshet, tom arbetskraft brist, tex utanför massor av kycklingfabriker/jordbruksproduktfabriker står skyltar där de snarast anställer folk för 8-12K bth i månaden . . .men de lata tomtarna vill inte ha tider att passa, ansvar etc etc. . sitter hellre och pimplar laokao, och jobbar som daglönare när det passar dem!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

De väljer ofta dessa liv själva, finns riktiga jobb i industrin, Thailand har trotts allt låg arbetslöshet, tom arbetskraft brist, tex utanför massor av kycklingfabriker/jordbruksproduktfabriker står skyltar där de snarast anställer folk för 8-12K bth i månaden . . .men de lata tomtarna vill inte ha tider att passa, ansvar etc etc. . sitter hellre och pimplar laokao, och jobbar som daglönare när det passar dem!

 

För att inte tala om byggnadsarbetare som vid varje lön tar en "semester" och kommer inte tillbaka innan pengarna är slut.

Frihet, kallar vissa det för. Evig slav tycker jag passar bättre.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är särskilt svårt att se människor som har det ganska knapert när man är i Isaan, ja även i andra delar av landet.

Hade TS vistats i en by i risodlar trakterna hade han förmodligen sett att det inte står en pickup utanför varje skjul.

Ett problem är att odlingsmarken genom arv delas upp och man sitter på en så liten odlingslott att den inte går att livnära sig på utan andra sidoinkomster.

Ibland får den ena parten ge sig av till andra orter för att ta ett tillfälligt jobb för att få det att gå runt.

Jag förstår inte hur en del får ihop det och betraktar de som levnadskonstnärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

De väljer ofta dessa liv själva, finns riktiga jobb i industrin, Thailand har trotts allt låg arbetslöshet, tom arbetskraft brist, tex utanför massor av kycklingfabriker/jordbruksproduktfabriker står skyltar där de snarast anställer folk för 8-12K bth i månaden . . .men de lata tomtarna vill inte ha tider att passa, ansvar etc etc. . sitter hellre och pimplar laokao, och jobbar som daglönare när det passar dem!

Men likförbannat fattiga och det va ju liksom det frågan gällde,

Bra att du skrev ofta annars vete fan, hur tror du en 55 årig icke utbildad, kanske även halvt analfabet skulle klara ett industrijobb och inte gå under av stress, kom igen nu, det passar yngre, men knappast den generation man oftast ser i misären, självvald eller ej!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturkrock deluxe. Svensken inbillar sig att denne är så upplyst och ser gärna ner på den som i våra ögon har det sämre rent materiellt. Det är en gammal missuppfattning från folkhemstiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag tycker inte det är särskilt svårt att se människor som har det ganska knapert när man är i Isaan, ja även i andra delar av landet.

Hade TS vistats i en by i risodlar trakterna hade han förmodligen sett att det inte står en pickup utanför varje skjul.

Ett problem är att odlingsmarken genom arv delas upp och man sitter på en så liten odlingslott att den inte går att livnära sig på utan andra sidoinkomster.

Ibland får den ena parten ge sig av till andra orter för att ta ett tillfälligt jobb för att få det att gå runt.

Jag förstår inte hur en del får ihop det och betraktar de som levnadskonstnärer.

 

Bland annat jag och tomurdoc får bege oss till annan ort för att skapa vårat eget välstånd.

Man får offra relativt mycket och ibland undrar man om det är värt besväret.

 

I Sverige är det väl inget större problem med fattigdom eftersom vi har ett socialt skyddsnät, i Thailand är det inte riktigt lika bra skyddsnät och givetvis finns det folk som får stora problem att bara stilla hungern.

Men som oftast så mäter man, både i Thailand och Sverige, fattigdom i avsaknad av materiella ting.

Känner till några bärplockare som kom hem till sin by med sina ihopjobbade pengar. 

Det första man gör är att köpa sig en iPhone eller en iPad.

Varför?

Ja, kanske man känner sig rik för tillfället.

 

Det finns nog dom som rätt och slätt har klantat till sin fattigdom och dom som aldrig har haft möjlighet att ta sig ur fattigdomen.

Problemet anser jag vara att materialismen påverkar thailändarna otroligt mycket och man gör helt enkelt genomdumma saker som på ett tidsspann på 1vecka känns bra. Sedan blir det dock värre.

 

Nu är ju dessa exempel något som jag sett och det representerar inte ens en hel förort i Korat.

Men dock är det någon slags "nykultur" som sprider sig snabbt eftersom man oftast vill jämföra sig med sina grannar.

Link to comment
Dela på andra sajter

De väljer ofta dessa liv själva, finns riktiga jobb i industrin, Thailand har trotts allt låg arbetslöshet, tom arbetskraft brist, tex utanför massor av kycklingfabriker/jordbruksproduktfabriker står skyltar där de snarast anställer folk för 8-12K bth i månaden . . .men de lata tomtarna vill inte ha tider att passa, ansvar etc etc. . sitter hellre och pimplar laokao, och jobbar som daglönare när det passar dem!

 

 

Var finns statistiken på arbetslösa i Thailand.

 

Har inte under mina 9 år som Thai besökare sett eller hör talas om arbetsförmedling. där man ser den faktiska arbetslöshet med lediga jobb samt antal sökande av jobb

 

Vem f-n väljer att vara analfabet pga. familjen inte har pengar till skola för barnen.

 

Klart som f-n dom anonserar efter arbetskraft när dom betalar typ. 8-12000 Baht vem skolad människa arbetar för den summa varje dag som dessa jobb innebär.

Klart det skulle finnan jobb i Sverige oxå om arbetgivaren fick bestämma med löner och slavliknade jobb.

 

Tyvärr så kommer det alltid att finnas fatiga mäniskor i Thailand som i övriga länder

 

Mvh.Dolle.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Klart som f-n dom anonserar efter arbetskraft när dom betalar typ. 8-12000 Baht vem skolad människa arbetar för den summa varje dag som dessa jobb innebär.

 

Mvh.Dolle.

8-12K bth är en hyfsad lön för en outbildad, det borde du vetat?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er MPR.are

 

Har varit medlem ett tag nu läst mycket trådar, ser ofta att ni skriver Fattiga Bonden i Issan eller norra Thailand. ja även dom fattiga bönderna i söder..

 

 

Var finns dom rika Thailändarna, är det bara i Bangkok då eller?

 

Jag har varit i Thailand från och till under 20 års tid,oftast 4-6 månader om året,stannade en gång 2 år i Surin. Så en viss erfarenhet har jag av Thailand. Mest bott i Issan (utanför Udon Thani Ban Nakha).

 

Vem av bönderna är fattiga är det han som (bara) har 10 rai för risodling till familjens försörjning och måste arbeta till den andra fattiga bonden med 40 rai för 300 bath om dagen + mat,cola,sprit, som (bara) har 10 rai ris och 30 rai socker.

 

Eller är det den bonden som (bara) har sin Kubota med vagn eller den andra som (bara) har en Kubota traktor med plog tallrikar och andra tillbehör.

 

Kanske det är bonden med (endast) motorbike mot han med pickupen.

 

Ofta tycker jag det är en kombination av allt detta i varje bondes hem, men fattig bonde vill jag inte ta i min mun, det får stå för er som skriver så om bönderna.

 

Tror mig har hört det i Sverige också den fattiga bonden med traktor för ett par hundra tusen kronor eller?

 

Naturligtvis finns det bättre och sämre boende, men jag personligen tror detta är en kultur fråga,en del vill bygga nytt andra glada för sina typiska thai hus. Tror inte det handlar så mycket om pengar.

 

Det finns mycket att skriva om bonden men ensak är säker, risbonden blir en sällsynt bonde  i framtiden då socker tar över  Issan. Snart vimlar det av fabriker för bränsle,socker och andra produkter med socker som bas i produktion t.ex. plast, socker95% 5%plast. 

 

Så ni som skriver den fattiga bonden i Thailand beskriv för oss på MPR vem är han.

 

Inte är det han som står utan ris stödet eller är de det ? Pickupen står på uppfarten och...sonen arbetar i Israel och ...

 

Denis Blomgren

 

Ursäkta om det är några fel svenska språket har intyg,heheheh jag vet ju hur känsliga vissa är.

Akte till annan svensk pa besök i idag och man ser omställningen gar med rasande fart med nya grödor sasom du nämner socker, gummiträd,oljepalm och nu kommer nog kaffeodlingar att startas upp.

Hört att man kan odla kaffebuske under gummiträden. Sedan Finns ju försök med jatropa. Nästa Generation säljer nog smajordbruken bara för att dom jobbar pa annan ort och dom som blir kvar köper denna  

för att bli större. Sa fragan ar om risindustrin inte kommer att fa ett Problem om ca 10 ar om omställningen utvecklas i den takt som sker idag. Solpaneler kan ocksa bli en bra investering pa gamla risfält.

Alltsa bönderna odlar ris för sitt eget husbehov. Allt detta ser jag varje dag när jag reser mellan Udon och Ban Dung. Alltsa samma utveckling som vi har haft i det svenska jordbruket under manga ar.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Bland annat jag och tomurdoc får bege oss till annan ort för att skapa vårat eget välstånd.

Man får offra relativt mycket och ibland undrar man om det är värt besväret.

 

I Sverige är det väl inget större problem med fattigdom eftersom vi har ett socialt skyddsnät, i Thailand är det inte riktigt lika bra skyddsnät och givetvis finns det folk som får stora problem att bara stilla hungern.

Men som oftast så mäter man, både i Thailand och Sverige, fattigdom i avsaknad av materiella ting.

Känner till några bärplockare som kom hem till sin by med sina ihopjobbade pengar. 

Det första man gör är att köpa sig en iPhone eller en iPad.

Varför?

Ja, kanske man känner sig rik för tillfället.

 

Det finns nog dom som rätt och slätt har klantat till sin fattigdom och dom som aldrig har haft möjlighet att ta sig ur fattigdomen.

Problemet anser jag vara att materialismen påverkar thailändarna otroligt mycket och man gör helt enkelt genomdumma saker som på ett tidsspann på 1vecka känns bra. Sedan blir det dock värre.

 

Nu är ju dessa exempel något som jag sett och det representerar inte ens en hel förort i Korat.

Men dock är det någon slags "nykultur" som sprider sig snabbt eftersom man oftast vill jämföra sig med sina grannar.

 

Det är nog inte unikt för thaiarna eftersom det finns många även i Svedala som har ett boende som de egentligen inte har råd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

 

 

Det är nog inte unikt för thaiarna eftersom det finns många även i Svedala som har ett boende som de egentligen inte har råd med.

 

Så länge man klarar räntorna och eventuella amorteringar så ser jag inget problem.

Har man egentligen inte råd med något så blir man av med detta något, relativt fort. Och det kommer säkert att hända vid en kraftig ränteökning.

 

Så är det då svensken eller thailändaren som är fattig, enligt dig?

Ska vi då tycka synd om svensken, på det sätt vi tycker synd om thailändaren?

 

När utgifterna är större än inkomsterna, då har man ett problem.

När summan är 0:- och man inte har köpt mat eller betalat räkningarna, då har man problem.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Så länge man klarar räntorna och eventuella amorteringar så ser jag inget problem.

Har man egentligen inte råd med något så blir man av med detta något, relativt fort. Och det kommer säkert att hända vid en kraftig ränteökning.

 

Så är det då svensken eller thailändaren som är fattig, enligt dig?

Ska vi då tycka synd om svensken, på det sätt vi tycker synd om thailändaren?

 

När utgifterna är större än inkomsterna, då har man ett problem.

När summan är 0:- och man inte har köpt mat eller betalat räkningarna, då har man problem.

 

Då får man anta att de thaiare som du sett med mobiler har råd med dem eftersom de inte blivit av med dem.

Kanske gjorde köpet av telefon ingen större påverkan på deras livssituation.

Det är ju oftast inte så att att uteliggaren med mobiltelefon kan skaffa ett drägligt liv med ett förstahandskontrkat på en lägenhet genom att skippa köpet av telefon.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

 

 

Då får man anta att de thaiare som du sett med mobiler har råd med dem eftersom de inte blivit av med dem.

Kanske gjorde köpet av telefon ingen större påverkan på deras livssituation.

Det är ju oftast inte så att att uteliggaren med mobiltelefon kan skaffa ett drägligt liv med ett förstahandskontrkat på en lägenhet genom att skippa köpet av telefon.

 

Det är en hel del som blir av med både moppar och andra saker och många lever från hand till mun.

Vissa har dock ett socialt skyddsnät som består av välvilliga människor som bjuder på mat.

 

Att vara fattig är just inte att ha en mobiltelefon eller ej. Att vara fattig innebär oftast att man endast har andra att förlita sig på vad gäller mat, kläder o.s.v., jag vet faktiskt inte när man är fattig. 

Men om man skulle råka få några pengar och väljer, att istället för mat köpa en bil, för att pengarna räcker till första avbetalningen. Ja, då lär man bli fattig.

 

För att bena ut denna fråga så måste man definiera vad fattig egentligen är.

Så, när är man fattig?

 

Min dotter är fattig, hon har inga egna pengar och måste förlita sig på mig eller min fru (d.v.s hennes mamma)

 

Så vem är fattig och varför är man fattig?

Kanske är det som du säger, när man måste jobba på annan ort?

En evig fråga, kanske?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man klarar räntorna och eventuella amorteringar så ser jag inget problem.

Har man egentligen inte råd med något så blir man av med detta något, relativt fort. Och det kommer säkert att hända vid en kraftig ränteökning.

 

Så är det då svensken eller thailändaren som är fattig, enligt dig?

Ska vi då tycka synd om svensken, på det sätt vi tycker synd om thailändaren?

 

När utgifterna är större än inkomsterna, då har man ett problem.

När summan är 0:- och man inte har köpt mat eller betalat räkningarna, då har man problem.

Proplem har man när det finns mindre ä 3 flak öl kvar å bäsken e slut  ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är särskilt svårt att se människor som har det ganska knapert när man är i Isaan, ja även i andra delar av landet.

Hade TS vistats i en by i risodlar trakterna hade han förmodligen sett att det inte står en pickup utanför varje skjul.

Ett problem är att odlingsmarken genom arv delas upp och man sitter på en så liten odlingslott att den inte går att livnära sig på utan andra sidoinkomster.

Ibland får den ena parten ge sig av till andra orter för att ta ett tillfälligt jobb för att få det att gå runt.

Jag förstår inte hur en del får ihop det och betraktar de som levnadskonstnärer.

Kommer att tänka på en av mina grannar i byn. Saligen avsomnad sedan ca tre år tillbaka. Bodde i en gammal träkåk verkeligen minimalistiskt möblerad. I stort sett var det ett bord två bänkar och en TV. Några myggnät och bastmattor att sova på. Glömde jag ett stort skåp typ snyggare garderob med spegel. Bodde där med fru och fyra barn, vuxna redan, idag är den älsta över 30 år.

 

Fantastisk människa/or. Satt endera och såg på TV, pratade, passade småbarnen i grannskapet eller lagade mat. Något långkok eller grillat, på vad skogen och fälten kunde ge. Var alltid uppe i grynningen och samlade mat. Genomsnäll och gav alltid bort någon pytteliten sak till barnen eller bjöd oss vuxna på någon liten bit grillat av något kollijox. Ibland tog han nog en hut mekong. Ingen bil, bara någon gammal moped som de vuxna barnen vårdade ömt och använde den som behövde den mest. I övrigt fanns det någon gammal cykel som användes för kortare utflykter. Frun var hemma och sålde konserver eller grönsaker och dyligt. Skulle tro att de hankade sig fram på det. Världens trevligaste människor hela familjen, make, fru och barnen. Alla tyckte om dom.  

 

Frugan och jag hade väl varit ihop några år när jag frågade henne om hur de fick det att gå ihop ekonomiskt. Då gick barnen i skola, fast de jobbade nästan alltid på ledig tid med något i närheten. Maken i huset var ute på sina morgon utflykter för att samla ätbara saker. Vid skördetid och ibland försvann han någon vecka lite då och då. Frugan berättade att han hade risfält i en by 6 - 8 mil därifrån och att han tjänade bra på dessa risfält. Jag förstod aldrig vad som var "tjänade bra" just då.

 

För två somrar sedan så kom alla barnen hem och skulle göra arvsskifte. En natt satt jag med den äldsta och näst äldsta av barnen och smådrack lite öl och riswhiskey på thailändskt vis med dom hemma hos oss. Tidigare på kvällen hade det varit ett helt gäng av bekanta hos oss och festat loss helt oplanerat. Lite knytkalas aktigt. Alla andra hade gått och det var bara vi kvar. Vi kom in på arvsskiftet och den äldre berättade att de ville egentligen inte sälja, men den yngsta dottern ville ha pengar så att hon kunde bygga hus och starta en rörelse av något slag. Den yngsta grabben och den näst äldsta tänkte fortsätta att bo i det nedgångna trähuset. Den yngsta av dom är förståndshämmad av jaa baa och kan nog aldrig klara sig på egen hand. Och den andre känner väl något ansvar att hålla koll på honom. Den äldste av dom jobbar i BKK på ett hotell, sedan länge tillbaka.

 

Han visste inte vad han skulle göra med pengarna riktigt än. Kanske han skulle göra som farsan köpa risfält och ta in avkastning på dessa för att sedan kunna köpa mer mark. Än fastän de levde som om de inte hade pengar var de efter försäljningen goda för rätt många miljoner per skalle. Fantastiskt trevliga människor som inte låter rikedomen stiga dom åt huvut. Jag har inte träffat den äldre nu sedan sommarn för två år sedan. Dottern har ett fint hus och är den ende som man tydligen förstår har pengar. De som bor kvar i det gamla trähuset lever som om allt är oförändrat.

 

I Thailand kan man inte vara säker på att det är som det verkar vara!   :nono:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er MPR.are

 

Har varit medlem ett tag nu läst mycket trådar, ser ofta att ni skriver Fattiga Bonden i Issan eller norra Thailand. ja även dom fattiga bönderna i söder..

 

 

Var finns dom rika Thailändarna, är det bara i Bangkok då eller?

 

Jag har varit i Thailand från och till under 20 års tid,oftast 4-6 månader om året,stannade en gång 2 år i Surin. Så en viss erfarenhet har jag av Thailand. Mest bott i Issan (utanför Udon Thani Ban Nakha).

 

Vem av bönderna är fattiga är det han som (bara) har 10 rai för risodling till familjens försörjning och måste arbeta till den andra fattiga bonden med 40 rai för 300 bath om dagen + mat,cola,sprit, som (bara) har 10 rai ris och 30 rai socker.

 

Eller är det den bonden som (bara) har sin Kubota med vagn eller den andra som (bara) har en Kubota traktor med plog tallrikar och andra tillbehör.

 

Kanske det är bonden med (endast) motorbike mot han med pickupen.

 

Ofta tycker jag det är en kombination av allt detta i varje bondes hem, men fattig bonde vill jag inte ta i min mun, det får stå för er som skriver så om bönderna.

 

Tror mig har hört det i Sverige också den fattiga bonden med traktor för ett par hundra tusen kronor eller?

 

Naturligtvis finns det bättre och sämre boende, men jag personligen tror detta är en kultur fråga,en del vill bygga nytt andra glada för sina typiska thai hus. Tror inte det handlar så mycket om pengar.

 

Det finns mycket att skriva om bonden men ensak är säker, risbonden blir en sällsynt bonde  i framtiden då socker tar över  Issan. Snart vimlar det av fabriker för bränsle,socker och andra produkter med socker som bas i produktion t.ex. plast, socker95% 5%plast. 

 

Så ni som skriver den fattiga bonden i Thailand beskriv för oss på MPR vem är han.

 

Inte är det han som står utan ris stödet eller är de det ? Pickupen står på uppfarten och...sonen arbetar i Israel och ...

 

Denis Blomgren

 

Ursäkta om det är några fel svenska språket har intyg,heheheh jag vet ju hur känsliga vissa är.

Oftast är det väl "bankens" maskiner, en del har väl rätt stora lån, när det då gäller Svenska jordbrukare.  Men "risbönder" är väl rika som troll efter taksins risprogram, och därför fortsätter de att rösta på han och och systern. Det är nog morgondagens Thailändska elit vi ser här om jag får uttrycka mig lite diskret...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en hel del som blir av med både moppar och andra saker och många lever från hand till mun.

Vissa har dock ett socialt skyddsnät som består av välvilliga människor som bjuder på mat.

 

Att vara fattig är just inte att ha en mobiltelefon eller ej. Att vara fattig innebär oftast att man endast har andra att förlita sig på vad gäller mat, kläder o.s.v., jag vet faktiskt inte när man är fattig. 

Men om man skulle råka få några pengar och väljer, att istället för mat köpa en bil, för att pengarna räcker till första avbetalningen. Ja, då lär man bli fattig.

 

För att bena ut denna fråga så måste man definiera vad fattig egentligen är.

Så, när är man fattig?

 

Min dotter är fattig, hon har inga egna pengar och måste förlita sig på mig eller min fru (d.v.s hennes mamma)

 

Så vem är fattig och varför är man fattig?

Kanske är det som du säger, när man måste jobba på annan ort?

En evig fråga, kanske?

 

Man kan ju definiera det begreppet lite hur man vill, det jag ville påpeka var att man kanske inte skall moralisera för att man ser en "fattig" med en halvskaplig mobil.

Det finns naturligtvis många som inte kan hantera möjligheten att låna pengar och det gäller även svenskar som använder sms lån till att betala tillbaka banklånen.

 

Sen att man har ett jobb som ger 8000 bath och måste leva på annan ort behöver ju inte innebära att man klara att försörja en familj med ett antal barn.

En svensk i Thailand med några barn som skulle behöva leva på 8000 bath skulle nog känna sig ganska fattig .

Link to comment
Dela på andra sajter

 

I Thailand kan man inte vara säker på att det är som det verkar vara!   :nono:

 

Det kan man inte i Sverige i heller.

Ingvar K åker buss och äter korv mä bröd, i alla fall när en journalist är i närheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...