Jump to content
IGNORERAD

Fattig bonde "vem är det" ?


Denis Blomgren

Recommended Posts

8-12K bth är en hyfsad lön för en outbildad, det borde du vetat?

 

Ja och sen tror du att man har ett bra liv med att betala skola och allt där till på denna lön.som ingår i en familjeliv

 

Lycka till :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dolemon

    18

  • Soengsang

    17

  • andrejsdenruskige

    12

  • ban99arne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Man kan ju definiera det begreppet lite hur man vill, det jag ville påpeka var att man kanske inte skall moralisera för att man ser en "fattig" med en halvskaplig mobil.

Det finns naturligtvis många som inte kan hantera möjligheten att låna pengar och det gäller även svenskar som använder sms lån till att betala tillbaka banklånen.

 

Sen att man har ett jobb som ger 8000 bath och måste leva på annan ort behöver ju inte innebära att man klara att försörja en familj med ett antal barn.

En svensk i Thailand med några barn som skulle behöva leva på 8000 bath skulle nog känna sig ganska fattig .

 

Finns behov av bil, datorer , internet och andra prylar så känner man nog sig väldigt fattig.

Är man självförsörjande med mat så kanske man inte känner sig fattig. Då har man 8000Thb som man kan elda upp om man så känner för det.

 

Allt är relativt.

Ger du en indian i Brasiliens regnskog 100.000:- så vet jag inte om jag kan kalla honom för en rik man, så länge han inte kan använda sina pengar.

Ger du indianens barn varsin laptop och en Breitling var, så vet jag inte om du kan kalla dom rika så länge dom inte har mat.

Kanske man kan tycka synd om dom för att dom inte har en jacuzzi eller massagestol.

 

Pengar är bara ett medel för att skaffa det man behöver, i Brasiliens regnskog är varken SEK eller THB gångbara.

 

Den dagen man kan välja vad man ska göra utan att knappt behöva tänka på konsekvensen av sitt handlande, den dagen är man rik (enl. mig)

Att ge en fattig familj en skitfin garageport med fjärrkontroll hjälper nog inte den familjen eller om man ger alla i familjen en Peak Performance jacka á 6000:-.

 

Det jag generaliserar över är folk som jämrar sig över att dom är fattiga och har stora ekonomiska problem går och köper något flashigt direkt dom får några satang, för att veckan efter sitta och tycka synd om sig själv.

Sådana har vi dessutom gott om även i Sverige, fast jag tycker att statusjakten faktiskt är mer påtaglig i Thailand.

Väldigt sällan man ser rika människor  Thailand flasha med både det ena och andra. Dom kan gå på fest utan att se ut som en julgran av guld.

 

Och ja, det finns fattigt folk i Thailand. Och sedan finns det folk som vi svenskar anser vara fattiga enligt våra normer, men det behöver inte betyda att det går någon direkt nöd på dom.

 

Tror faktiskt att kulturen och sederna i Thailand skapar mycket av fattigdomen. Men åter igen så är det bara spekulationer och inga fakta.

 

 

Och över till svensken som skulle leva på 8000Thb. Han skulle nog inte vara fattigare än en thailändare som hade samma summa. Han skulle endast känna sig fattigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och över till svensken som skulle leva på 8000Thb. Han skulle nog inte vara fattigare än en thailändare som hade samma summa. Han skulle endast känna sig fattigare.

 

Ja, det var precis så jag skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

De väljer ofta dessa liv själva, finns riktiga jobb i industrin, Thailand har trotts allt låg arbetslöshet, tom arbetskraft brist, tex utanför massor av kycklingfabriker/jordbruksproduktfabriker står skyltar där de snarast anställer folk för 8-12K bth i månaden . . .men de lata tomtarna vill inte ha tider att passa, ansvar etc etc. . sitter hellre och pimplar laokao, och jobbar som daglönare när det passar dem!

Inte ofta vi håller med varandra men där satt den spik rakt upp i krysset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och sen tror du att man har ett bra liv med att betala skola och allt där till på denna lön.som ingår i en familjeliv

 

Lycka till :thumbsup:

Skolan är väl gratis om man går kommunalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och sen tror du att man har ett bra liv med att betala skola och allt där till på denna lön.som ingår i en familjeliv

 

Lycka till :thumbsup:

 

Du verkar inte förstå hur det fungerar i landet, så jag avstår att fortsatt kommentera!

 

Ps.kan tipsa dig om att skolan är gratis(du bet givetvis för kläder, men det gör ju de flesta i vilket fall, förutom naken-Janne)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja skoluniform x4 å maten kostar så gratis är det nog inte!

Kläder ska man ha i vilket fall, skoluniformer ärver förövrigt barn i mellan rätt ofta.

Maten är helt gratis (frugan driver skolkök, och får bet för det av kommunen)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudmålet är gratis, vi skickar pengar för mellanmålen. (50bath per dag).

Pennor och skrivmaterial måste vi också komplettera själva.

Resa  (skolskjuts) till skolan är inte gratis.

Skoluniformerna kostade en del, och barn växer fort,

men kanske går att sälja i andra hand för de som har bara ett barn

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns dom som är rika i nordostra Thailand också,  ägarinnan till detta "hus" som ligger i Ban Paeng cirka 9 mil norr om Nakhon Phanom driver en vattenreningsfabrik.

 

 

post-3132-0-55283400-1391559475.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudmålet är gratis, vi skickar pengar för mellanmålen. (50bath per dag).

Pennor och skrivmaterial måste vi också komplettera själva.

Resa  (skolskjuts) till skolan är inte gratis.

Skoluniformerna kostade en del, och barn växer fort,

men kanske går att sälja i andra hand för de som har bara ett barn

Allt detta kostar också i Sverige.

Skoluniformer är betydligt billigare än vad "vanliga" typ casual kläder skulle vara till alla årets dagar.

Skolskjuts till kommunala är gratis, men det krävs typ samma som i Sve, avstånd etc.

Melanmåslpengen är iofs frivillig, och ig en dålig vana.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt detta kostar också i Sverige.

Skoluniformer är betydligt billigare än vad "vanliga" typ casual kläder skulle vara till alla årets dagar.

Skolskjuts till kommunala är gratis, men det krävs typ samma som i Sve, avstånd etc.

Melanmåslpengen är iofs frivillig, och ig en dålig vana.

Att det kostar också i Sverige håller jag inte med dig om, men det gläder ingen fattig i Thailand med många barn.

Kostade inte en spänn när min dotter studerade, hon fick pengar (studiebidrag och gratis busskort)

 

Ett komplett set skoluniformer och skor kostade runt 4000bath.

 

Skolskjutsen kanske varierar, de flesta i byarna betalar en månadspeng för skolskjutsen som drivs av privata bilar.

Du nämner kommunala skolor och andra pratar statliga skolor, vad är skillnaden eller är det samma.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det kostar också i Sverige håller jag inte med dig om, men det gläder ingen fattig i Thailand med många barn.

Kostade inte en spänn när min dotter studerade, hon fick pengar (studiebidrag och gratis busskort)

 

Ett komplett set skoluniformer och skor kostade runt 4000bath.

 

Skolskjutsen kanske varierar, de flesta i byarna betalar en månadspeng för skolskjutsen som drivs av privata bilar.

Du nämner kommunala skolor och andra pratar statliga skolor, vad är skillnaden eller är det samma.

Kläderna tror jag är en marginell skillnad i slutänden, hade det inte varit uniform så hade nog ändå inte "enkla" shorts och linne varit tillåtet, så det går nog på ett ut även om jag tror det är billigare med uniform.

Studiebidrag/barnbidrag existerar nog bara i lite mer välmående, eller rättare sagt i fd välmående länder.

Skolskjutsen som du säger, privata som driver det och får bet av kommunen/staten.

 

Komunala/statliga skolor. . .ja kanske samma, men frugan brukar nämna "amphur" när hot talar om sin faktura ang skolan, samtidigt som hon faktist just idag sade att det kommer en delegation från staten för att kolla hur de sköter sitt antagande i matbespisningen, renhet, kvalité, näring etc etc.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det kostar också i Sverige håller jag inte med dig om, men det gläder ingen fattig i Thailand med många barn.

Kostade inte en spänn när min dotter studerade, hon fick pengar (studiebidrag och gratis busskort)

 

Ett komplett set skoluniformer och skor kostade runt 4000bath.

 

Skolskjutsen kanske varierar, de flesta i byarna betalar en månadspeng för skolskjutsen som drivs av privata bilar.

Du nämner kommunala skolor och andra pratar statliga skolor, vad är skillnaden eller är det samma.

 

Du betalar väl skatt?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du betalar väl skatt?

Japp, även delar av Thailands befolkning betalar skatt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Denis Blomgren

Jag tycker inte det är särskilt svårt att se människor som har det ganska knapert när man är i Isaan, ja även i andra delar av landet.

Hade TS vistats i en by i risodlar trakterna hade han förmodligen sett att det inte står en pickup utanför varje skjul.

Ett problem är att odlingsmarken genom arv delas upp och man sitter på en så liten odlingslott att den inte går att livnära sig på utan andra sidoinkomster.

Ibland får den ena parten ge sig av till andra orter för att ta ett tillfälligt jobb för att få det att gå runt.

Jag förstår inte hur en del får ihop det och betraktar de som levnadskonstnärer.

Din andra mening i detta inlägg är rent personligt dravel ,vad vet du vem jag är?Jag kan bara säga att jag levt mesta  tiden i risbyar i Issan rest mycket däromkring till varje stad med utställnings kor (Indo Brasil)  om du nu vet vad det är? Har inte det intresset sedan många år,  jag vet och sett en hel del i Issan ska du veta.

Sen kan man ju undra vad du menar med skjul, eller det är vad du kallar  thai husen som finns i byarna, skjul kan man väl kalla det dom byggt vid sína odlingsmarker där dom vilar sej och äter sin medhavda mat tror du dom bor där har du fel.Eller är det så att du bara vill tala illa om thailändarna och kalla deras boende för skjul? Pickupen står ofta utanför eller på deras ägda mark jovisst långt ifrån alla äger en bil men jag tycker många har bil runt om i Issan.Jag och min familj är sockerbönder och odlar bara ris för eget behov under året annars är det socker som gäller för oss,vi har det bra med socker inkomsterna och jag deltager i arbetet på farmen nästan dagligen naturligtvis utan någon lön då detta är ej är  legalt men faranger får delta i familjens jordbruk utan lön d.v.s.Så sluta du att gå på folk med förutfattade meningar min vän  med kunskap kommer man längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag deltager i arbetet på farmen nästan dagligen naturligtvis utan någon lön då detta är ej är  legalt men faranger får delta i familjens jordbruk utan lön

 

Fast egentligen får du inte arbeta med jordbruk alls.

Oavsett om det är lön eller inte inblandat.

 

Men det är nog väldigt, väldigt få som bryr sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din andra mening i detta inlägg är rent personligt dravel ,vad vet du vem jag är?Jag kan bara säga att jag levt mesta  tiden i risbyar i Issan rest mycket däromkring till varje stad med utställnings kor (Indo Brasil)  om du nu vet vad det är? Har inte det intresset sedan många år,  jag vet och sett en hel del i Issan ska du veta.

Sen kan man ju undra vad du menar med skjul, eller det är vad du kallar  thai husen som finns i byarna, skjul kan man väl kalla det dom byggt vid sína odlingsmarker där dom vilar sej och äter sin medhavda mat tror du dom bor där har du fel.Eller är det så att du bara vill tala illa om thailändarna och kalla deras boende för skjul? Pickupen står ofta utanför eller på deras ägda mark jovisst långt ifrån alla äger en bil men jag tycker många har bil runt om i Issan.Jag och min familj är sockerbönder och odlar bara ris för eget behov under året annars är det socker som gäller för oss,vi har det bra med socker inkomsterna och jag deltager i arbetet på farmen nästan dagligen naturligtvis utan någon lön då detta är ej är  legalt men faranger får delta i familjens jordbruk utan lön d.v.s.Så sluta du att gå på folk med förutfattade meningar min vän  med kunskap kommer man längre.

Upplever samma som du skriver till 100% här i Thonna Phone mellan Udon Thani Och Ban Dung.

Inte bara bilar. Alla stora traktorer som Finns. Märkte när jag kom till byn för 3 ar sedan hur dom kapade sockerrören i bitar ca 10 cm langa som dom planterade för Hand.

Nu har dom mesta maskiner för detta ändamal och det var en häktisk tid när dom skulle sa eller plantera sockerplantagen. Alla traktorer hade fullt upp med detta arbete. 

Försökte fa nagon att jordfräsa varan palmodling men det var nästan omöjligt att fa tag pa nan som hade tid med detta i början pa November.

Men hade tur för dom pratade med varandra och en bonde petade in 3 dagar hos oss.

 

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast egentligen får du inte arbeta med jordbruk alls.

Oavsett om det är lön eller inte inblandat.

 

Men det är nog väldigt, väldigt få som bryr sig.

Expats Clubs Information i Udon Thani med Immigration,passpolis.Polis,vice guvernör och Human Right sa 

var det Inga Problem att hjälpa till i familje jordbruket. Svaret var när ni Ingen lön har sa räknar dom det som hjälp och inte arbeite

Men kan tolkas annat i annan provins.

Ca 100 faranger pa detta möte och ett flertal andra organisationer sasom bl a SIDA.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret var när ni Ingen lön har sa räknar dom det som hjälp och inte arbeite

 

Fast även volontärer, utan lön, måste ha arbetstillstånd.

Så just argumentet att eftersom ingen lön betalas så är det OK, är fel.

 

Men som jag skriver, så är det nog ingen, absolut ingen som ser det som negativt om man hjälper till på sin risfält eller vad det nu kan vara. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast även volontärer, utan lön, måste ha arbetstillstånd.

Så just argumentet att eftersom ingen lön betalas så är det OK, är fel.

 

Men som jag skriver, så är det nog ingen, absolut ingen som ser det som negativt om man hjälper till på sin risfält eller vad det nu kan vara. 

Skriver bara vad Immigration svarade.

Pa fragan om farang kan hjälpa flickvän eller Fru med jordbruket.

Aldrig prat om Volontär för där gäller andra saker.

 

Immigration i Udon Thani tolkar detta som icke arbeite. Annan provins kan tolka helt annat typ Surin provins.

Ska prata med andra Mpr gubbar som var där om inte immigrations svar var tydligt och klart när dom far fragan 2 ggr.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det kostar också i Sverige håller jag inte med dig om, men det gläder ingen fattig i Thailand med många barn.

Kostade inte en spänn när min dotter studerade, hon fick pengar (studiebidrag och gratis busskort)

 

Ett komplett set skoluniformer och skor kostade runt 4000bath.

 

Skolskjutsen kanske varierar, de flesta i byarna betalar en månadspeng för skolskjutsen som drivs av privata bilar.

Du nämner kommunala skolor och andra pratar statliga skolor, vad är skillnaden eller är det samma.

Förmodligen är statliga skolor t.ex militärens skolor som är helt fria för militärens barn. De har alltid skolbussar som kommer och hämtar barnen helt gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver bara vad Immigration svarade.

Pa fragan om farang kan hjälpa flickvän eller Fru med jordbruket.

Aldrig prat om Volontär för där gäller andra saker.

 

Immigration i Udon Thani tolkar detta som icke arbeite. Annan provins kan tolka helt annat typ Surin provins.

Ska prata med andra Mpr gubbar som var där om inte immigrations svar var tydligt och klart när dom far fragan 2 ggr.

 

Mvh. SWED THAI

 

Visst.

 

Vill bara påpeka att oavsett, så är lagen ganska klar på punkten om just jordbruk och att ett brott mot den lagen i liten skala är väl ungefär som att köra 95 på 90-väg.

Ändå fel att rent generellt säga att det är helt ok.

 

Finns fall som visar att det kan hända otrevligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...