Jump to content
IGNORERAD

Kan inte dra ut tand med tandvärk?!


ano

Recommended Posts

Jag är ingen tandläkare, men det här kan väl ändå inte stämma. Min flickvän gick till tandläkaren för att få en tand behandlad som hon haft tandvärk i sedan ungdomen.

 

Tandläkaren påstod att man inte kan dra ut tanden om man har tandvärk och skickade iväg henne med en burk medicin. Samma lindring som hon alltid använt med andra ord. Anledning ska vara att man kan komma åt tandnerven, men man kan ju dra ut fullt friska visdomständer eller hur?

 

Är det tandläkaren eller jag som är stollig?

 

Själv fattar jag inte varför man tvunget ska dra ut tanden om det går att laga den.

Ändrades av ano
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ano

    5

  • Stefan

    3

  • Benriach

    3

  • Tallviking

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Faran med att dra ut en infekterad tand är att en massa obehagligheter kan komma ut i blodet när man drar ut tanden och det kan orsaka riktigt obehagliga saker

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen tandläkare, men det här kan väl ändå inte stämma. Min flickvän gick till tandläkaren för att få en tand behandlad som hon haft tandvärk i sedan ungdomen.

 

Tandläkaren påstod att man inte kan dra ut tanden om man har tandvärk och skickade iväg henne med en burk medicin. Samma lindring som hon alltid använt med andra ord. Anledning ska vara att man kan komma åt tandnerven, men man kan ju dra ut fullt friska visdomständer eller hur?

 

Är det tandläkaren eller jag som är stollig?

 

Själv fattar jag inte varför man tvunget ska dra ut tanden om det går att laga den.

Tandvärk sedan ungdomen????? För Guds skull få väck den fortast möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Faran med att dra ut en infekterad tand är att en massa obehagligheter kan komma ut i blodet när man drar ut tanden och det kan orsaka riktigt obehagliga saker

Hört att det finns antibiotica?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visdomständer brukar inte ha så bra kvalite. Om man får problem med dom brukar svensk tandvård vara,dra ut..

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört att det finns antibiotica?

 

Ja. Och är den riktigt djupt infekterad får dom ta till en rejäl dosering. Har personlig erfarenhet av sådana fall tyvärr. Inte kul med följdeffekterna när skit kommer ut i blodet och orsakar blodförgiftning etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tandvärk sedan ungdomen? ???? För Guds skull få väck den fortast möjligt!

Ja, det var ju därför jag skickade henne till tandläkaren.

Innan det här har hon varit hos tandläkaren en gång i livet och det var när de kom till skolan när hon var barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte kul med akut sepsis (svår blodförgiftning), det finns en mängd ruskiga infektionssjukdomar man kan råka ut för pga tandproblem. En del kan faktiskt orsaka en snabb död!

Under årets vistelse i Thailand gjorde jag totalt 17 tandläkarbesök som bla innefattade 2 implantat, ett förberedande implantat, 2 rotfyllningar samt 2 kronor och byte av 3 dåliga Svenska lagningar. Behandlingen påbörjades redan under förra årets resa, men fick avbrytas då jag fick en liten infektion.
Läkaren förklarade att det var mycket farligt att utföra dentala ingrepp när en infektion fanns i kroppen. En akut blodförgiftning kan ge ett så snabbt sjukdomsförlopp att inte antibiotikan hinner verka innan div följdsjukdomar inträffar och gör läget väldigt farligt.

Orkar kan man läsa här: http://www.tandlakartidningen.se/media/1632/Skaug%20et%20al_1_2005.pdf

Det var inte den roligaste semestern jag haft, men nödvändig, dessutom var sköterskan väldigt söt!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte kul med akut sepsis (svår blodförgiftning), det finns en mängd ruskiga infektionssjukdomar man kan råka ut för pga tandproblem. En del kan faktiskt orsaka en snabb död!

Under årets vistelse i Thailand gjorde jag totalt 17 tandläkarbesök som bla innefattade 2 implantat, ett förberedande implantat, 2 rotfyllningar samt 2 kronor och byte av 3 dåliga Svenska lagningar. Behandlingen påbörjades redan under förra årets resa, men fick avbrytas då jag fick en liten infektion.

Läkaren förklarade att det var mycket farligt att utföra dentala ingrepp när en infektion fanns i kroppen. En akut blodförgiftning kan ge ett så snabbt sjukdomsförlopp att inte antibiotikan hinner verka innan div följdsjukdomar inträffar och gör läget väldigt farligt.

Orkar kan man läsa här: http://www.tandlakartidningen.se/media/1632/Skaug%20et%20al_1_2005.pdf

Det var inte den roligaste semestern jag haft, men nödvändig, dessutom var sköterskan väldigt söt!

//S

 

Se där, han kanske inte var så stollig ändå.

Nåja.. själv är jag lyckligt ovetande och har aldrig behövt uppleva tandplågarens hantverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bild från första kliniken som gjorde det förberedande arbetet!

post-3205-0-07783800-1391198163_thumb.jp

Bild från kliniken där det största jobbet utfördes!

post-3205-0-58051500-1391198431_thumb.jp

//S

Sorry för OT!

Ändrades av Surin P3

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Och är den riktigt djupt infekterad får dom ta till en rejäl dosering. Har personlig erfarenhet av sådana fall tyvärr. Inte kul med följdeffekterna när skit kommer ut i blodet och orsakar blodförgiftning etc etc

Därför man sköter om sina tänder väl???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen tandläkare, men det här kan väl ändå inte stämma. Min flickvän gick till tandläkaren för att få en tand behandlad som hon haft tandvärk i sedan ungdomen.

 

Tandläkaren påstod att man inte kan dra ut tanden om man har tandvärk och skickade iväg henne med en burk medicin. Samma lindring som hon alltid använt med andra ord. Anledning ska vara att man kan komma åt tandnerven, men man kan ju dra ut fullt friska visdomständer eller hur?

 

Är det tandläkaren eller jag som är stollig?

 

Själv fattar jag inte varför man tvunget ska dra ut tanden om det går att laga den.

 

 

Har en bekant som i sommras drog ut en tand, han hade sån j-v värk så dom drog ut tanden utan bedövning pga. man kan inte bedöva när den är inflamerad och han lever än.

 

Mvh. Dolle

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska man dra ut tänder om det inte går när man har tandvärk?

 

Jag har ingen tandvärk förtillfället, kanske läge att dra ett par för att slippa framtida lidande...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska man dra ut tänder om det inte går när man har tandvärk?

 

Jag har ingen tandvärk förtillfället, kanske läge att dra ett par för att slippa framtida lidande...

Börja med framtänderna, de sitter enkelt till för hovslagaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med framtänderna, de sitter enkelt till för hovslagaren

Du vet väl att hovslagare huvudsakligen pysslar med fötter?

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med framtänderna, de sitter enkelt till för hovslagaren

Drog ut en framtand på maj själv, inga konstigheter, fast tandläkaren gilade ej konkurrens :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart jag vet Ingvar

Har du varit med om när en häst skos om?

 

Fy satan vad det luktar...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjusigt! Folktandvårdens väntrum känns avlägsna när man ser det där.

Japp, otrolig service och bemötande. Visst, det finns bra tandläkare i Sverige också men förtroendet för dessa förstördes på mitten av 70-talet av "Dr Mengele" som amalgamfyllde mina tänder oavsett om det var hål i dem eller inte, gärna utan bedövning!

Jag får nu lida för detta "monsters" felbehandling genom att varje år sätta in kronor och vart efter ersätta dessa med implantat. Som om inte detta vore nog så kan jag inte andas genom näsan, vilket ger att jag får drunkningssymtom hos tandläkaren, dessutom har jag en skada i käkleden efter en olycka som gör att jag inte kan gapa så stort! Så, nu tror alla att jag lider av tandläkarskräck? Svar ja! 

Hos "min" tandläkare i Pattaya är det jag som är i centrum, de garanterar mig så lite obehagligheter som möjligt och gör allt för att jag ska må så bra som det överhuvudtaget går att må hos tandläkaren!

Förlåt TS! Jag kunde inte hålla mig från att att gå OT igen.

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska man dra ut tänder om det inte går när man har tandvärk?

 

Jag har ingen tandvärk förtillfället, kanske läge att dra ett par för att slippa framtida lidande...

Dra rubbet, mens du kan. Innan du hinner blinka kanske du har tandvärk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...