Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket betalar eran partner ?


Cobra

Recommended Posts

Delar ni pa lopande utgifter eller betalar ni allt ?

I Sverige har jag och min f.d. kvinna delat 50/50.

I Thailand betalar hon efter formaga, eftersom det ar stor skillnad pa vara inkomster.

Hur ar det hos er ?

Betalar eran Thai partner nagot ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    4

  • Chryzaliz

    3

  • Cobra

    3

  • Nemo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Delar ni pa lopande utgifter eller betalar ni allt ?

I Sverige har jag och min f.d. kvinna delat 50/50.

I Thailand betalar hon efter formaga, eftersom det ar stor skillnad pa vara inkomster.

Hur ar det hos er ?

Betalar eran Thai partner nagot ?

 

Eftersom vi är gifta så räknar jag inte så.

Men hon har en relativt bra inkomst och klarar det mesta på den.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi är gifta så räknar jag inte så.

Men hon har en relativt bra inkomst och klarar det mesta på den.

Alla gor pa sitt vis med ekonomin.

Jag vill dela pa de lopande utgifterna med min partner, om jag far nagra pengar over da kanske jag kan t.ex. kopa ny motor till bilen, som jag tror min partner inte vill vara med och betala halften av, for den gamla motorn var det inget fel pa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gor pa sitt vis med ekonomin.

Jag vill dela pa de lopande utgifterna med min partner, om jag far nagra pengar over da kanske jag kan t.ex. kopa ny motor till bilen, som jag tror min partner inte vill vara med och betala halften av, for den gamla motorn var det inget fel pa.

Jag brukar inte byta det som det inte är fel på. så jag tycker din partner verkar vara en klok individ!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gor pa sitt vis med ekonomin.

Jag vill dela pa de lopande utgifterna med min partner, om jag far nagra pengar over da kanske jag kan t.ex. kopa ny motor till bilen, som jag tror min partner inte vill vara med och betala halften av, for den gamla motorn var det inget fel pa.

Varför ska du köpa en ny motor till en bil vars motor det inte är något fel på, tycker din parter verkar vara en synnerligen klok donna?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det som min plikt att betala för (och arbeta ihop) precis allt.

 

Att vi sedan diskuterar som jämlikar, vad som ska köpas när det gäller större inköp, tar jag som självklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man gifta eller är sambo så har man väl en gemensam ekonomi eller?

 

Det spelar väl ingen roll vem det är som drar in mest pengar. De ekonomiska förutsättningarna borde väl ha varit klara för bägge parter när man bestämde sig för att slå sina påsar ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru anser att hennes pengar är hennes och mina pengar är våra, ända till någon kommer och tigger om lite, då är alla pengar mina igen eftersom jag kan säga nej bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett skönt exempel på hur det kan bli när man har separat ekonomi.

 

Ett bekant par med barn hemma i Sverige körde med separat ekonomi, mina och dina pengar helt enkelt.

En sommar drog mannen på semester till Gotland med några av deras bekanta.

Hon och barnet kunde inte följa med för hon hade inte råd att betala för sig och hälften för barnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man gifta eller är sambo så har man väl en gemensam ekonomi eller?

 

Det spelar väl ingen roll vem det är som drar in mest pengar. De ekonomiska förutsättningarna borde väl ha varit klara för bägge parter när man bestämde sig för att slå sina påsar ihop.

Exakt, sen spelar ju "statusen" på sitt förhållande in också, har man tex varit med sin parter i ett flertal år, gemensamma barn etc etc, så är det en viss skillnad mot för att ha ett halvårs förhållande med kvinna vilken man inte har några andra gemensamma band än att man delar tvättkorg och säng!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du köpa en ny motor till en bil vars motor det inte är något fel på, tycker din parter verkar vara en synnerligen klok donna?

Man vill ju vinna nasta race

Link to comment
Dela på andra sajter

Boende och dess kostnader står jag för (mitt boende), bilen och dess kostnader står tjejen för (hennes bil), mat och övriga utgifter delas på efter förmåga och tycke, inga pengar ges eller efterfrågas av mig till hennes familj/släkt, eller tvärtom ???

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kärring har sina pengar å gör vad hon vill med dom,,,,hon vill betala men jag säger nej

Jag skickar 10 00thb i månaden å skickar mer OM det behövs men har inte behövt gjort det mer än en gång

När vi är tillsammans Sverige/Thailand så står jag för allt,,,,,ibland betalar hon

Jag har ju trots allt dragit denna lott å jag tycker det är min skyldighet,,,,,det var ju det i sverige så varför inte nu

 

Vart lite luddigt men jag är drogad just nu

Ändrades av Maloon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det som min plikt att betala för (och arbeta ihop) precis allt.

 

Att vi sedan diskuterar som jämlikar, vad som ska köpas när det gäller större inköp, tar jag som självklart.

Intressant, varför är det din plikt? Utveckla gärna.

 

Min fru är spara och jag är kanske inte slösa men köper det som faller mig in. Därför lägger vi både en del av lönen till en gemensam kassa, långt högre än vad vi behöver, och resten kan var och en göra vad han/hon vill för. Det passar mig, inte för att min lön är högre utan för annars hade jag blivit dumsnål och inte viljat göra något för kostnaden för MITT nöje hade betalats av henne. Hon jobbar heltid och när jag är i Thailand är jag helt ledig. Uppgörelsen är bara ett sätt för oss att få det att låta ok, naturligtvis är alla pengarna gemensamma men vi väljer olika sätt att spara till framtiden på. Större inköp bör diskuteras först, iaf om det påverkar båda. 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, varför är det din plikt? Utveckla gärna.

 

Min fru är spara och jag är kanske ite slösa men köper det som faller mig in. Därför lägger vi både en del av lönen till en gemensam kassa, långt högre än vad vi behöver, och resten kan

var och en göra vad han/hon vill för. Det passar mig, inte för att min lön är högre utan för annars hade jag blivit dumsnål och inte viljat göra något för kostnaden för MITT nöje hade betalats av henne. Hon jobbar heltid och när jag är i Thailand är jag helt ledig. Uppgörelsen är bara ett sätt för oss att få det att låta ok, naturligtvis är alla pengarna gemensamma men vi väljer olika sätt att spara till framtiden på. Större inköp bör diskuteras först, iaf om det påverkar båda. 

 

/ SatanG

 

Jag är väl lite gammaldags.

 

Jag sköter inbringandet av dollars och frun sköter annat, som hon är bra på.

Ser som ingen anledning till varför hon skulle ge sig ut i arbetslivet (förutom för att få nåt att göra), när jag kan försörja vår familj på ett mycket lättare/bättre sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu står jag för 100%.

Då Tjejen går på SFI.

Hon får 1000i fickpengar och 500 till reskassan på Jo-Jo kortet.

Hennes mobil står jag för.

Huset är mitt så de betalar jag.

Resten får vi dela på efter förmåga när hon börjar jobba.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl lite gammaldags.

 

Jag sköter inbringandet av dollars och frun sköter annat, som hon är bra på.

Ser som ingen anledning till varför hon skulle ge sig ut i arbetslivet (förutom för att få nåt att göra), när jag kan försörja vår familj på ett mycket lättare/bättre sätt.

Det är en lösning som jag tror många väljer och jag ser inget konstigt i det. Frugan har alltid jobbat och vill göra det, hon vill att jag ska pensionera mig och stanna i Thailand vilket är möjligt då hennes lön räcker gott för vår familj. Personligen skulle jag gärna bli hemmapappa men vårt gemensamma mål är även att pensionera oss om 10 år när jag fyller 55 och därför gör vi som vi gör.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lägger en summa var(lika stor) till hushållskassan som räcker till alla räkningar och mat.Större inköp diskuterar vi oss fram till hur vi ska finasiera.Numera betalar vi oxå hälften av våra gemensamma resor,dock ej uppehället eftersom jag är den som förbrukar mest på roligheter  :crazy: och hon på sin shopping,ett intresse som vi inte har gemensamt.Hon jobbar heltid medans jag sköter hemmet  :ahh:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har ingen inkomst, så jag är ansvarig för det hela. När hon kom till Sverige talade vi naturligtvis om hur vardagslivet skulle se ut, och en av de saker var så klart om hon ville arbeta. Hon ville ha ett jobb så att hon kunde skicka lite pengar hem till sina familjer. Jag ville veta om det bara gick för pengarna, eller om det ochså handlade om att umgås med andra.

Så jag frågade henne om hon hade tillräckligt med pengar, skulle duockså gå till jobbet, eller skulle du hellre gå hemma? Hon svarade att hon helst skulle stanna hemma och ta hand om det. Och det var just precis det svar jag ville ha, jag står för alla kostnader och är ganska nöjd med det.

 

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

min fru behover inte jobba om hon inte vill.Jag har sjalv pensionerat mig..Skulle hon vilja jobba sa ar det upp till henne.behover hon pengar sa far hon det och behover jag byta motor i racebilen sa gor jag det...Sorry Cobra,kunde inte lata bli att skriva det...Vill man ha bilen snabbare sa maste man trimma vidare eller byta upp sig..Det ar ju viktigt att ha nagot snabbt att leka med...mvh Stefan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag den hederliga och väl beprövade Lutherianska metoden, det vill säga man jobbar och gör rätt för sig "inga armar, inga kakor"...

 

För att förtydliga ytterligare lite så kan jag säga så att för mig var det inget allternativ att hon kom till Sverige och sen utgick ifrån att jag skulle jobba och samtidigt försörja kreti och pleti. Utan det var så snabbt ut på arbetsmarknaden som möjligt, inte massa chaffs om att sitta och dra bena efter sig på SFI utan här jobbar vi och gör rätt för oss samtidigt som vi lär oss språket på jobbet och via kvällskurser, kan jag så kan hon...

 

Hur har detta nu gått kan ju många forummedlemmar undra.

Jo, hon har fast jobb, kan mycket mer av språket än många "medsystrar" som har varit här längre, hon äger tillsammans med mig sitt boende 50/50 (eftersom hon hade ett jobb så beviljade även banken hennes lån), hon har bankkort och kreditkort med 100 000 i kredit, hon pensionssparar, hon kan vara med och ta beslut om större saker på ett jämlikt sätt eftersom hon drar in pengar precis som jag gör osv osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vill ju vinna nasta race

 

Borde väl räcka med nya stift, byta brytarkontakter och att köra ett spett genom ljuddämparen för att få lite bättre flås i motorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

på den tiden man var gift fick det bli att jag betalde 70 % av allt.

 

Hon stod för resten. OM släkten ville ha nått fick dom helt enkelt be frugan.

Själv tyckte jag att jag betalat mitt till släkten när jag sponsrade huset till svärfar och svärmor.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...