Jump to content
IGNORERAD

Några frågor om UT-kort och PUT


Thasse

Recommended Posts

Hej på er,

Äntligen har det tagits beslut på tjejens ansökan om förlängning av uppehållstillstånd (PUT). Dock så får de av sekretessskäl inte ange beslutet på hemsidan (står bara att beslut tagits), men eftersom vi aldrig blivit kallade till intervju så måste det väl vara positivt besked? På hemsidan står det att tid för fotografering och fingeravtryck ska bokas in. Nästa vecka är det väldigt ont om tider, kan man istället åka dit och sätta sig i kö utan en avtalad tid? Får/kan kundtjänst svara på hur beslutet lyder? Undrar också om vi i så fall behöver ha med oss beslutet som förmodligen kommer med posten på måndag eftermiddag eller om de nöjer sig med att kolla i datorn när tjejen ska ta foto och fingeravtryck, vi ska nämligen ändå till Göteborg tidigt på måndag så hade varit smidigt om det gick att lösa redan då.

Det blev många frågor ;) hoppas någon kan hjälpa till.

För den som undrar så har jag sökt runt på MIG's hemsida, detta forumet och andra thaiforum utan hitta några bra svar.

/Thasse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Thasse

    11

  • jukka68

    7

  • thaikonsult

    2

  • 1609offe

    2

Mest aktiva i denna tråd

Man måste boka tid för att lämna biometrin. Åker man bara till Migrationsverket utan tidsbokning finns risk att man får återvända hem utan att ha gjort biometrin.

 

Kundtjänst kan svara på vad beslutet blev men beslutet kommer med posten inom några dagar och det finns väl ingen anledning att tro annat än att PUT beviljats.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste boka tid för att lämna biometrin. Åker man bara till Migrationsverket utan tidsbokning finns risk att man får återvända hem utan att ha gjort biometrin.

 

Kundtjänst kan svara på vad beslutet blev men beslutet kommer med posten inom några dagar och det finns väl ingen anledning att tro annat än att PUT beviljats.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Tackar för det svaret, då blir det att ringa kundtjänst tidigt imorgon. Känns värt ett försök att fixa det biometriska redan imorgon utan papper på beslutet och avtalad tid.

Thasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte jag lånar tråden lite, hoppas det är ok.

 

Tror ni det kan innebära ett problem om man har skrivit ett visst datum för första dag för inträde i Sverige, och hon kommer några dagar efter detta datum?

Är ju så krångligt att söka visum innan man köpt den riktiga flygbiljetten. Kan ju bli så att man inte hittar en biljett till det exakta datum som man skrivit i ansökan om visum.

 

Någon som vet?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte jag lånar tråden lite, hoppas det är ok.

 

Tror ni det kan innebära ett problem om man har skrivit ett visst datum för första dag för inträde i Sverige, och hon kommer några dagar efter detta datum?

Är ju så krångligt att söka visum innan man köpt den riktiga flygbiljetten. Kan ju bli så att man inte hittar en biljett till det exakta datum som man skrivit i ansökan om visum.

 

Någon som vet?

 

Ska väl inte vara några problem alls att komma hit efter första dag för inträde. Hon får väl resa hit när hon vill under visumets giltighetstid. Kan bli problem om hon försöker att resa hit FÖRE första dag, men det var ju inte aktuellt så..

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska väl inte vara några problem alls att komma hit efter första dag för inträde. Hon får väl resa hit när hon vill under visumets giltighetstid. Kan bli problem om hon försöker att resa hit FÖRE första dag, men det var ju inte aktuellt så..

 

// Jobbe

Hoppas du har rätt. Vore ju snopet om hon måste vända om på Arlanda och jag står o väntar i vänthallen  =)

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du har rätt. Vore ju snopet om hon måste vända om på Arlanda och jag står o väntar i vänthallen  =)

 

Du kan vara helt lugn :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte jag lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Det är lugnt, låna du tråden!

Jag ringde kundtjänst igår och beskedet var positivt, PUT var beviljat! Så det blev till att hoppa in i bilen och bege sig till Göteborg direkt. Efter lite väntan var fotografering och fingeravtryck gjort, så nu är det bara till att vänta på kortet. Står på MIGs hemsida att det kommer med posten inom en vecka. Kan man hoppas på fredag, är det realistiskt? Hade underlättat då vi har planerat att lämna landet till helgen, annars går det väl alltid att skicka kortet till LOS.

Ha'de

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Tjejen fick som sagt beviljat PUT. Så vi var och fotograferade och tog fingeravtryck den 27e januari. Konstigt nog har inte kortet kommit än, på MIGs hemsida står det att kortet skickas inom en vecka men om jag inte hörde fel så sa damen som hjälpte oss att det skickas inom några veckor. Kortet ska skickas till vår adress här i sverige. Någon som fått beslut nyligen och fått vänta länge???

Kanske hårt tryck på MIG för tillfället som också fördröjer detta. Skickat frågan till MIG också hur statusen är men inte fått svar än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte jag lånar tråden lite, hoppas det är ok.

 

Tror ni det kan innebära ett problem om man har skrivit ett visst datum för första dag för inträde i Sverige, och hon kommer några dagar efter detta datum?

Är ju så krångligt att söka visum innan man köpt den riktiga flygbiljetten. Kan ju bli så att man inte hittar en biljett till det exakta datum som man skrivit i ansökan om visum.

 

Någon som vet?

 

Min kärring kom en dag tidigare utsatt datum för visumet...inga problem å komma in i sveariket

-You have boyfriend?

- Yes i have

- Ok ,,Have a good holliday

- Thank you

 

Inga problem å komma in en dag tidigare så då lär det inte vara några problem å komma in i sweariket nån dag senare

för visumet har hon ju redan instämplat i passet

Link to comment
Dela på andra sajter

Till oss sa dom inom 14 dagar. Och kortet kom inom tiden. Vi trodde dock att kortet skulle dyka upp på ambassaden i Thailand för avhämtning. Lyckan var fulländad kortet kom hem till oss i Sverige. Så vi slapp åka till Bangkok. Där fick MIG stort plus

Link to comment
Dela på andra sajter

PUT- Korten skickas alltid till adressen i Sverige, det är ju här man bor. Dom tvingar ingen att resa till Thailand för att hämta sitt kort:)

Link to comment
Dela på andra sajter

I vårt fall bodde grabben i Thailand. Det var därför vi blev glada att han slapp åka till Bangkok när han är endast 12 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick svar på mitt mejl till MIG att kortet gått på retur då personen inte längre bor på adressen. Mycket märkligt att posten inte kan läsa hennes namn på brevlådan, inte första gången det blir så här. Iaf, hon på MIG skickade i mitt namn istället och igår så låg UT-kortet i brevlådan. Mycket snabb och bra service av MIG när jag påpekade att kortet inte kommit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Fick svar på mitt mejl till MIG att kortet gått på retur då personen inte längre bor på adressen. Mycket märkligt att posten inte kan läsa hennes namn på brevlådan, inte första gången det blir så här. Iaf, hon på MIG skickade i mitt namn istället och igår så låg UT-kortet i brevlådan. Mycket snabb och bra service av MIG när jag påpekade att kortet inte kommit.

 

Om ni bara anmält hennes boende till skatteverket så har posten ingen koll på var hon bor, man måste även anmäla till posten.

Detta fick jag veta av vår brevbärare när jag ifrågasatte varför det var en massa strul med post till min sambo.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej på er,

Äntligen har det tagits beslut på tjejens ansökan om förlängning av uppehållstillstånd (PUT). Dock så får de av sekretessskäl inte ange beslutet på hemsidan (står bara att beslut tagits), men eftersom vi aldrig blivit kallade till intervju så måste det väl vara positivt besked? På hemsidan står det att tid för fotografering och fingeravtryck ska bokas in. Nästa vecka är det väldigt ont om tider, kan man istället åka dit och sätta sig i kö utan en avtalad tid? Får/kan kundtjänst svara på hur beslutet lyder? Undrar också om vi i så fall behöver ha med oss beslutet som förmodligen kommer med posten på måndag eftermiddag eller om de nöjer sig med att kolla i datorn när tjejen ska ta foto och fingeravtryck, vi ska nämligen ändå till Göteborg tidigt på måndag så hade varit smidigt om det gick att lösa redan då.

Det blev många frågor ;) hoppas någon kan hjälpa till.

För den som undrar så har jag sökt runt på MIG's hemsida, detta forumet och andra thaiforum utan hitta några bra svar.

/Thasse

Hur lång tid efter ansökan fick ni besked?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång tid efter ansökan fick ni besked?

Ansökan skickades in i slutet på september, så det blir ca 4 månader då. Inte så lång handläggningstid för att ha åkt med i den manuella hanteringen. Men det gäller att ligga på dem annars tar det väl upp i mot 13 månader om jag förstått det rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansökan skickades in i slutet på september, så det blir ca 4 månader då. Inte så lång handläggningstid för att ha åkt med i den manuella hanteringen. Men det gäller att ligga på dem annars tar det väl upp i mot 13 månader om jag förstått det rätt.

Vad menas med 5 dagar som de skriver på hemsidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med 5 dagar som de skriver på hemsidan?

Det är inom den tiden de ska ge besked om det är ett beviljat PUT eller om såkallad manuell hantering behöver ske. Manuell hantering kan det bli om ansökan inte är komplett eller om det finns några tveksamheter i er ansökan som de vill kolla upp extra. Så är alla papper i ordning så går det väldigt fort att få PUT beviljat. För vår del blev det av någon anledning, som jag än idag inte vet varför, den långdragna vägen med manuell hantering. Vi behövde aldrig gå på någon intervju eller komplettera ansökan, räckte ringa och tjata så helt plötsligt var det beviljat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inom den tiden de ska ge besked om det är ett beviljat PUT eller om såkallad manuell hantering behöver ske. Manuell hantering kan det bli om ansökan inte är komplett eller om det finns några tveksamheter i er ansökan som de vill kolla upp extra. Så är alla papper i ordning så går det väldigt fort att få PUT beviljat. För vår del blev det av någon anledning, som jag än idag inte vet varför, den långdragna vägen med manuell hantering. Vi behövde aldrig gå på någon intervju eller komplettera ansökan, räckte ringa och tjata så helt plötsligt var det beviljat.

Har kollat på hemsidan varje dag sen i fredags förra veckan om det hänt nåt, men inte då, inte ens registrerat som mottagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat på hemsidan varje dag sen i fredags förra veckan om det hänt nåt, men inte då, inte ens registrerat som mottagen.

Jag hoppas ni gjorde ansökan på nätet annars är det manuellt direkt om jag förstått det rätt. Ring och kolla med kundtjänst imorgon, de kan se om ansökan kommit in. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas ni gjorde ansökan på nätet annars är det manuellt direkt om jag förstått det rätt. Ring och kolla med kundtjänst imorgon, de kan se om ansökan kommit in. Lycka till!

Vi gjorde ansökan via nätet. Vad händer om det inte händer nåt innan tjejen o hennes ut går ut den 13 juni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde ansökan via nätet. Vad händer om det inte händer nåt innan tjejen o hennes ut går ut den 13 juni?

Tjejen o hennes barns ut skulle det stå

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde ansökan via nätet. Vad händer om det inte händer nåt innan tjejen o hennes ut går ut den 13 juni?

Har hon bara sökt om förlängning innan uppehållstillståndet går ut (vilket ni ju har gjort) så har hon tillstånd att vara kvar i Sverige. Dock så kan hon inte komma in i landet igen efter 13 juni om ni skulle få för er att åka utanför Sveriges gränser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen o hennes barns ut skulle det stå

Samma måste gälla för barnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...