Jump to content
IGNORERAD

Kallaste natten i Bangkok på decennier


MPR Nyheter

Recommended Posts

Jag gjorde samma sak. Och nu har vi som jättekallt inomhus.

Dåligt planerat av mig (och dig :) ).

Slipper Du kyla Changen??? 

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    4

  • Jan L

    4

  • Baa

    3

  • civona

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Slipper Du kyla Changen??? 

 

Changen? Hack-tui... Det dricker jag inte.

 

Men ölen slippen jag kyla. Och den håller sig riktigt kall, bra länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim

 

Vad har du för uppvärmning i "tältet" ?

 

Det är 50C diff. mellan ute o inne temp, det kan inte bara vara kroppstemperaturen som värmer upp, iof den lilla boytan.

 

Egentligen är det varmare än 15 grd, tempmätaren sitter mot den kalla väggen. Har en fotogenvärmare på 1800W, men den behöver man inte köra på max förrän utetemperaturen sjunker ned mot ca 35 kallgrader eller mer. Är det bara 15-20 kallgrader så räcker halv effekt på värmaren gott för att hålla tempen i "tältet", som egentligen är en sk tältark. Dvs ett mobilt boende som kan fällas ihop och dras efter skoter. Har isolerad plywoodbotten samt två isolerade kortsidor, resten är tältduk i två lager. Byggde den själv för kanske 20 år sen och eftersom den är flitigt använd så är den i stort behov av reparation.

Har dock haft så mycket annat att prioritera de senaste åren att jag skjutit på detta, fast till sommarn kanske.

 

Så här ser insidan ut.. (med min jagande arbetskollega på plats)

 

 

tempbkk4_zps836b6496.jpg

 

 

 

..och så här ser den ut hopfälld för transport.

 

 

tempbkk5_zps08089cec.jpg

 

 

 

 

Gissar att den väger någonstans runt 80 kilo, utan kälken som hör till, och det är väl ungefär vad jag klarar av att hantera ensam. Finns betydligt större, tyngre och bekvämare hemmabyggen än min, men dom är betydligt besvärligare att hantera och man måste i regel vara två för att orka. Används främst för pimpelfiske till fjälls, finns luckor i golvet där man kan ha hål genom isen, men funkar minst lika bra som boende i skogen på vinterjakt.

Själv har jag just nu den utdragen i ödemarken, 13 km från närmsta väg, så det är snöskoter som gäller för att ta sig dit. Om ca 1 vecka är det dags att ta hem den och då får den vila tills det är dags för ripjakt till fjälls i mars månad. Då kommer jag dra ut den 5,5 mil från vägen.

Behändigt att ha boendet med sig, och säkert. Blir det sånt oväder till fjälls så man inte ens ser var man är längre (vilket händer ganska frekvent) så är det bara att stanna och fälla upp boendet, slå på värmen och sätta sig att koka kaffe och eventuellt steka sig lite fläsk.

 

 

 

 

Har för övrigt en massa thailändska vänner på min facebook och aldrig tidigare har jag sett att de likt så många svenskar, lagt upp bilder på weather forecast och temperaturuppgifter där. Men nu duggar de tätt så jag förstår att det verkligen måste vara rekordkallt i norra halvan av Thailand just nu.

De här fyra pixen har kommit in på min facebook, från olika thailändare i min bekantskapskrets bara det senaste dygnet. Har aldrig hänt tidigare.

Och en sak vet jag säkert, åtminstone jag fryser betydligt mer när det är kalla vintriga vindar i Thailand än när det är minusgrader här hemma i Norrland. Förmodligen för att man här är förberedd, samt har kläder anpassade för vädret. Något man sällan haft där när kylan slagit till.

 

 

post-3077-0-51761300-1390558877_thumb.jp

 

post-3077-0-78313900-1390558887_thumb.jp

 

post-3077-0-23662400-1390558898.jpg

 

post-3077-0-46600300-1390558907.jpg

 

 

Verkar förresten vara väldigt utdraget det där med kylan i år, i alla fall om man ska tro rapporterna man får från er som vistas i övre halvan av Thailand. Under alla de vintrar jag tillbringat där så brukar kallperioderna sällan vara mer än 4-5 dgr åt gången, och maximalt komma kanske vid 3-4 tillfällen under en vintersäsong.

Nu verkar det ha hållit i sig i veckor. Stämmer det?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det värmefläktar att köpa i Thailand, typ kupévärmare fast större.

Fryser som f-n om nätterna i provinsen Surin.

Global House säljer små elelement.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det ha hållit i sig i veckor. Stämmer det?

 

Stämmer dessvärre, under mina snart 10 år här har jag aldrig upplevt en så lång period, från medio december har det varit kallt med "toppar" eller ska vi säga dalar ner mot 7-8 grader då o då, tror den "varmaste" morgonen under denna period stannade på 13 grader här i Udon, så Kim, du kan lugnt sitta kvar i ditt mobila underverk, det är garanterat mer isolerat än dessa jäkla hus med alla keramiska golv som tjänsgör som kroppstemeratursänkare!

 

Genomkylde Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skulle åka runt och sälja värmepumpar nästa vinter :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

15,6..rena jävla värmeböljan, kom upp till Issan ska ni få känna på vinterväder!

jag vet jag har hus i utaradit

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det värmefläktar att köpa i Thailand, typ kupévärmare fast större.

Fryser som f-n om nätterna i provinsen Surin.

Har du inte sängvärmare

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...