Jump to content
IGNORERAD

Stora tråden om jordning ?


sarne

Recommended Posts

Vi hade ett par elektriker av gamla stammen när jag började i hamnen för 45 år sen. 

 

Dom gick under smeknamnen "plus och minus" men numera är båda jordade.

 

Deras efterträdare fick snabbt smeknamnen "fasen och nollan", så folkhumorn är väldigt snabb.

 

Nu finns det uppslag för nästa generation "hamnelektriker" (brytaren, resistansen, multimetern mm).

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    13

  • Soengsang

    11

  • Sangwal

    9

  • JohanB

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan vara en fördel om kylen blir strömförande på insidan för då är maten färdiggrillad när man tar ut den :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag ställa till det för er...

 

Det finns inga JORDfelsbrytare... Den korrekta benämningen borde vara NOLLfelsbrytare... 

 

Det som går ut i Fasledare ska komma tillbaka i Noll/Neutral/åter ledaren. Det är den differensen som inte får överstiga felströmsmätarens gräns. (Vanligtvis 30 milliAmpere här i Svea). Så jordledaren får bara (förhoppningsvis) leda bort felströmmarna.

 

Sådärja nu har jag förstört helgen för en del...

 

Fast det beror väl på hur man ser det. Om det blir fel i utrustningen. Och fasen går ut i jorden. Istället för tillbaka i nollan. Är det då jordfel eller nollfel?

Det är ju då inte ett fel i nollan som orsakar detta? :y15:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nya kyl-frys är dubbelisolerad (märkt med symbolen "fyrkant inuti fyrkant". Ingen skyddsjord med i anslutningspluggen). Min uppfattning är att då skall man göra som Johan föreslår för att eliminera risken för förstörd mat pga "tjuvutlöst" jordfelsbrytare (RCB).

Ska man vara petnoga så kan det ju hända att uttaget, för jag utgår att frys eller kyl inte är fast inkopplade, kan används till annat, beroende på var det sitter eller om man möblerar om.

Någon kanske använder uttaget till någon annan elektrisk utrustning som då hamnar utanför jordfelsbrytaren.

Om jag minns det rätt, Odin bör veta, så är det enligt svensk lag inte tillåtet att lägga kyl/frys utanför jordfelsbrytaren...

... men nu är vi i Thailand så... varsågod.

Bara ett råd i all välmening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man vara petnoga så kan det ju hända att uttaget, för jag utgår att frys eller kyl inte är fast inkopplade, kan används till annat, beroende på var det sitter eller om man möblerar om.

Någon kanske använder uttaget till någon annan elektrisk utrustning som då hamnar utanför jordfelsbrytaren.

Om jag minns det rätt, Odin bör veta, så är det enligt svensk lag inte tillåtet att lägga kyl/frys utanför jordfelsbrytaren...

... men nu är vi i Thailand så... varsågod.

Bara ett råd i all välmening.

är det inte vanligt att man har separat jordfelbrytare för kyl/frys i Sverige? Så är det i min lägenhet vill jag minnas

Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte vanligt att man har separat jordfelbrytare för kyl/frys i Sverige? Så är det i min lägenhet vill jag minnas

Det beror väl på hur snål den som betalar är?

Genom att använda en jordfelsbrytare som bryter hela anläggningen så klarar man sig billigare undan.

Installerar man en jfb för allt utom kyl/frys och en för kyl/frys så blir det dyrare!

Fast att ha en separat rör kyl/frys är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det beror väl på hur man ser det. Om det blir fel i utrustningen. Och fasen går ut i jorden. Istället för tillbaka i nollan. Är det då jordfel eller nollfel?

Det är ju då inte ett fel i nollan som orsakar detta? :y15:

Då blir det kortslutning..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte vanligt att man har separat jordfelbrytare för kyl/frys i Sverige? Så är det i min lägenhet vill jag minnas

Nej, det är inte brukligt att göra så..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker faktiskt att jordfelsbrytare inger falsk säkerhet..

Då den enbart skyddar då fasen går igenom kropp mot jord, inte genom nollan eller resterande faser...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir det kortslutning..

Rock on!

Precis men sen beror det vad kortslutningen utmynnar i?

Har ett exempel där skomakaren ibland har dom sämsta skorna.

En kund som var elektriker. Hade till sin oljepanna vänt på fas och nolla

På grund av kortis så ersatte jord nollan. Och i och med att termostaten då bröt på nollan istället för fasen. Så resulterade detta i en mindre katastrof i och med att pannan kokade. Då den fick konstant ström fram utan att bryta.

Jag skulle i alla fall kalla detta jordfelsbrytare. Och skulle ha lösts om han haft en jordfelsbrytare. Vilket han inte hade.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligen beroende på "krypströmmar". Är ofarligt men obehagligt. Samma fenomen som man upplever med ojordade stationära datorer.

Dessa strömmar är för små att lösa ut en jordfelsbrytare.

Det orsakas av kapacitansen i avstörnings-kondensatorer från kontakter/tyristorstyrning till chassie och/eller parasit-kapacitansen mellan spänningsförande delar och chassiet

Även fukt/Kondens internt kan vara orsaken.

Men det betyder att den inte är jordad eller att jordanslutningen är öppen och inte ansluten i andra änden. T.ex bara en spik i tegelväggen..Jag har sett det själv i Thailand!!!!

Johan

Vanligaste anledning är att vissa stenålders fabrikanter sätter kondensator mellan jord och fas för avstörning eller nåt annat oklart skäl.

Om jorden då inte finns så blir det pirrigt att ta i skalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker faktiskt att jordfelsbrytare inger falsk säkerhet..

Då den enbart skyddar då fasen går igenom kropp mot jord, inte genom nollan eller resterande faser...

Rock on!

Sannolikheten för det är mycket låg.

Räddar många liv.

Tyckte jag läste på text tv att 2013 var första året utan döda i El olyckor i Sverige.

Isåfall så finns bara en orsak till det.

Jordfelsbrytare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, jordade uttag bör man i möjligaste mån undvika då det är ganska krångligt att få in vanliga kontakter i dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker faktiskt att jordfelsbrytare inger falsk säkerhet..

Då den enbart skyddar då fasen går igenom kropp mot jord, inte genom nollan eller resterande faser...

Rock on!

Jag har ingen statistik men jag tror att de vanligaste stötarna man får i hemmen är just mellan fas och jord.

En anläggningsdel på någon elektrisk utrustning eller kanske en skadad kabel blir strömförande och man tar sen i något jordat.

Har fått många stötar i jobbet och alla dessa har varit mot jord, oftast mitt eget fel men inte alla gånger.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannolikheten för det är mycket låg. Räddar många liv. Tyckte jag läste på text tv att 2013 var första året utan döda i El olyckor i Sverige. Isåfall så finns bara en orsak till det. Jordfelsbrytare.

Tror nog mer det beror på att de flesta apparater är dubbelisolerade, samt att fler blir medvetna om riskerna..

Kan också var ren tillfällighet att ingen strök med, för om 10 dör i år, vem bär ansvaret för det?

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen statistik men jag tror att de vanligaste stötarna man får i hemmen är just mellan fas och jord.

En anläggningsdel på någon elektrisk utrustning eller kanske en skadad kabel blir strömförande och man tar sen i något jordat.

Har fått många stötar i jobbet och alla dessa har varit mot jord, oftast mitt eget fel men inte alla gånger.  :crazy:

Säger inte emot dig där, det enda jag säger är att den inger lite av en falsk säkerhet. Inget annat..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man vara petnoga så kan det ju hända att uttaget, för jag utgår att frys eller kyl inte är fast inkopplade, kan används till annat, beroende på var det sitter eller om man möblerar om.

Någon kanske använder uttaget till någon annan elektrisk utrustning som då hamnar utanför jordfelsbrytaren.

Om jag minns det rätt, Odin bör veta, så är det enligt svensk lag inte tillåtet att lägga kyl/frys utanför jordfelsbrytaren...

... men nu är vi i Thailand så... varsågod.

Bara ett råd i all välmening.

 

Ditt påstående är inte riktigt!! Det finns inga lagar och krav på jordfelsbrytare för kylskåp och frysboxar i hemmamiljö!!!

 

Däremot i Sverige: "Vid  nyinstallation  är det numera lag på att jordfelsbrytare ska skydda uttag i bad- och duschrum samt utomhus."

 

Så du är nog ute och cyklar om detta.

 

Och jag fortsätter ha kyl/frys utanför RCD:n

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen statistik men jag tror att de vanligaste stötarna man får i hemmen är just mellan fas och jord.

En anläggningsdel på någon elektrisk utrustning eller kanske en skadad kabel blir strömförande och man tar sen i något jordat.

Har fått många stötar i jobbet och alla dessa har varit mot jord, oftast mitt eget fel men inte alla gånger. :crazy:

Det var det jag inleddes med att jordfan är mer till skada än nytta.

En brandfackla men inte desto mindre sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-6170-0-27069100-1390665110_thumb.jp

Knack-knack! Kontroll av ledningsdragningen!! Den ser risig ut!!

 

 

post-6170-0-32987800-1390664680_thumb.jp

Äsch, ingen hemma.

 

 

post-6170-0-56728100-1390664823_thumb.jp

Are you talking to meee??

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt påstående är inte riktigt!! Det finns inga lagar och krav på jordfelsbrytare för kylskåp och frysboxar i hemmamiljö!!!

 

Däremot i Sverige: "Vid  nyinstallation  är det numera lag på att jordfelsbrytare ska skydda uttag i bad- och duschrum samt utomhus."

 

Så du är nog ute och cyklar om detta.

 

Och jag fortsätter ha kyl/frys utanför RCD:n

 

 

 

 

 

 

 

 

Jfb:n har en jäkla massa fördelar, tex. när frun kastar brödrosten i vattnet när du ligger å badar. då kan du lugnt stiga upp och stryka henne ur testamentet. 

 

Men till saken, jordfelsbrytaren är ju en kompromiss som skyddar allmänt mot elolyckor. Vill du vara riktigt säker så installerar du personskyddsautomater istället för säkringar...

 

Och jag tycker absolut att du ska fortsätta med att ha Kyl/frysen utanför Jfb:n, Den enheten är ju tillsammans med tvättmaskinen den största brandorsaken i Svenska hem, å det är ju bra för oss hantverkare när det brinner lite då å då.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

attachicon.gifKingCobraAtDoor.jpg

Knack-knack! Kontroll av ledningsdragningen!! Den ser risig ut!!

 

 

attachicon.gifKingCobraAtDoor2.jpg

Äsch, ingen hemma.

 

 

attachicon.gifKingCobraAtDoor1.jpg

Are you talking to meee??

Här hjälper varken jordfelsbrytare eller jordspett. SPRING!

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jfb:n har en jäkla massa fördelar, tex. när frun kastar brödrosten i vattnet när du ligger å badar. då kan du lugnt stiga upp och stryka henne ur testamentet. 

 

Men till saken, jordfelsbrytaren är ju en kompromiss som skyddar allmänt mot elolyckor. Vill du vara riktigt säker så installerar du personskyddsautomater istället för säkringar...

 

Och jag tycker absolut att du ska fortsätta med att ha Kyl/frysen utanför Jfb:n, Den enheten är ju tillsammans med tvättmaskinen den största brandorsaken i Svenska hem, å det är ju bra för oss hantverkare när det brinner lite då å då.

 

 

Jordfelsbrytare ger inget skydd mot brand i ett Klass2 kylskåp eller annan klass2 apparat.

Finns bara fas och neutral där från den 2-poliga kontakten!!

 

Det enda som skyddar mot eventuell brand är säkringen (i mitt fall är den på 6 Ampere på det uttaget)

Skulle kylen inte ligga på separat säkring skulle den ha 10 - 16 Ampere att fjutta på med och fortfarande skulle inte jordfelsbrytaren lösa ut.

 

För övrigt trodde jag att gamla tjock-TV, juleljus, pyromaner & försäkringsbedragare var den största brandorsaken i Sverige.

 

Utdrag från Vi i Villa:  http://www.viivilla.se/Elektronik/n_El/Elapparater-bakom-manga-villabrander-44325

 

Relän ofta boven i dramat

Bakom många av kyl/frys-bränderna ligger ett startrelä i aggregatet. Det kan orsaka brand när det blir för gammalt. Men det är en typ av bränder som dessbättre blir allt mer ovanlig, tack vare att reläet ser annorlunda ut i nytillverkade kylskåp.

Fakta om antal bränder per år

 

Tvättmaskin

2002: 126

2003: 129

2004: 110

TV

2002: 125

2003: 108

2004: 101

Lysrör

2002: 128

2003: 113

2004: 95

Torktumlare

2002: 88

2003: 84

2004: 77

Glödlampa

2002: 71

2003: 67

2004: 69

Kyl/frys

2002: 81

2003: 82

2004: 67

Diskmaskin

2002: 46

2003: 42

2004: 40

Transformat

2002: 63

2003: 69

2004: 36

Kaffebryggare

2002: 26

2003: 24

2004: 25

Torkskåp

2002: 21

2003: 21

2004: 10

Stereo/video

2002: 8

2003: 8

2004: 6

Strykjärn

2002: 2

2003: 9

2004: 5

Övriga elinstallationer

2002: 426

2003: 459

2004: 430

Summa elbränder

2002: 1 211

2003: 1 215

2004: 1 071

Andra brandorsaker

2002: 8 380

2003: 8 738

2004: 7 791

Okänd brandorsak

2002: 3 290

2003: 3 299

2004: 1 152

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

attachicon.gifKingCobraAtDoor.jpg

Knack-knack! Kontroll av ledningsdragningen!! Den ser risig ut!!

 

 

attachicon.gifKingCobraAtDoor2.jpg

Äsch, ingen hemma.

 

 

attachicon.gifKingCobraAtDoor1.jpg

Are you talking to meee??

Fy fan.

Det där vill man inte möta då man öppnar dörren på morgonen.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordfelsbrytare ger inget skydd mot brand i ett Klass2 kylskåp eller annan klass2 apparat.

Finns bara fas och neutral där från den 2-poliga kontakten!!

 

Det enda som skyddar mot eventuell brand är säkringen (i mitt fall är den på 6 Ampere på det uttaget)

Skulle kylen inte ligga på separat säkring skulle den ha 10 - 16 Ampere att fjutta på med och fortfarande skulle inte jordfelsbrytaren lösa ut.

 

För övrigt trodde jag att gamla tjock-TV, juleljus, pyromaner & försäkringsbedragare var den största brandorsaken i Sverige.

 

Utdrag från Vi i Villa:  http://www.viivilla.se/Elektronik/n_El/Elapparater-bakom-manga-villabrander-44325

 

Relän ofta boven i dramat

Bakom många av kyl/frys-bränderna ligger ett startrelä i aggregatet. Det kan orsaka brand när det blir för gammalt. Men det är en typ av bränder som dessbättre blir allt mer ovanlig, tack vare att reläet ser annorlunda ut i nytillverkade kylskåp.

Fakta om antal bränder per år

 

Tvättmaskin

2002: 126

2003: 129

2004: 110

TV

2002: 125

2003: 108

2004: 101

Lysrör

2002: 128

2003: 113

2004: 95

Torktumlare

2002: 88

2003: 84

2004: 77

Glödlampa

2002: 71

2003: 67

2004: 69

Kyl/frys

2002: 81

2003: 82

2004: 67

Diskmaskin

2002: 46

2003: 42

2004: 40

Transformat

2002: 63

2003: 69

2004: 36

Kaffebryggare

2002: 26

2003: 24

2004: 25

Torkskåp

2002: 21

2003: 21

2004: 10

Stereo/video

2002: 8

2003: 8

2004: 6

Strykjärn

2002: 2

2003: 9

2004: 5

Övriga elinstallationer

2002: 426

2003: 459

2004: 430

Summa elbränder

2002: 1 211

2003: 1 215

2004: 1 071

Andra brandorsaker

2002: 8 380

2003: 8 738

2004: 7 791

Okänd brandorsak

2002: 3 290

2003: 3 299

2004: 1 152

Å förlåt, jag snackar elrelaterade bränder, jag kan inte ge dej källa på det för jag fick det pratat till mej från en Brandutredare här i Sthlm.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...