Jump to content
IGNORERAD

Stora tråden om jordning ?


sarne

Recommended Posts

Nu kör vi  :crazy:

I min tidigare tråd om varmvatteninstallation i köket inspirerades jag av Johan B:s utmärkta inlägg:

 

ELCB är lite gammalmodigt och inte att  lita på om din jordförbindelse är dålig eller saknas.

En ELCB måste ha en bra jord för att funka, då den så att säga "mäter" läckströmmen från chassiet till jorden för att trigga.

 

Monterar du en typ RCD (Residual Current Device kallas även T-cut i Thailand) så har du skydd även om jorden inte är att lita på.

Den "mäter" skillnaden i ström som går ut i fasen med den som kommer tillbas till neutralen.

Minsta skillnad (normalt 30mA) är nog för att utlösa den.

 

Hur du ska kolla resistansen på din jordning är nog värt en egen tråd. Stora Tråden Om Jordning??

 

Från visuell inspektion och en enkel mätning med en Ohm-meter mellan din jord och ett provisoriskt jordspett, typ nedknackat armeringsjärn i fuktig mark.

(till våldsamma experiment (rekommenderas inte) som att lösa ut säkringarna en och en genom att överbelasta faserna till jorden)

 

Många gånger har det "jordats" bara genom att slå en spik i väggen, så kolla upp det.

 

Fortfarande är det den metalliska kontaken mellan värmaren och disbänken genom din metallomspunna flexslang som jag reagerar mot.

Själva vattnet i slangen är en dålig el-ledare som inte kan ge några farliga strömmar.

 

Det är av en sån här slang jag menar att du bör byta till:  http://webbshop.kopp...ror_pex/&page=2  som isolerar vattenvärmaren från kranar och diskbänk!!

 

Johan.

 

Sedan kompletterade Wangthong:

Jag skulle nog vilja montera en jordfelsbrytare i elcentralen, så att den skyddar för jordfel i övrigt också. Se Johans råd.

 

Att kolla jordkvaliten innebär att du måste mäta med speciella instrument där du sätter ner mätanslutningar i jorden. Inte lätt att få tag på antar jag. Börja med att beskriva hur jordtaget är utfört så kan man kanske höra om något verkar spoky! Beskriv både markförhållanden och material i jordtaget och dess inkoppling.

 

Upptäckte att jag blandat ihop engelska akronymer, det sitter en ELSD (Electronic Leakage Safety Device) i nya värmaren i köket. Fick mig att fortsätta fundera på elsäkerhet, om jag missat något mera.

 

Min bakgrund är elektronikingenjör, utbildad i slutet av sextiotalet (då det fortfarande fanns radiorör :-) I samband med praktik arbetade jag då som elektriker i drygt ett halvår. Med detta vill jag säga att grundläggande insikter i ellära finnes, dock kan jag inte elsäkerhetsverkets föreskrifter eller andra bestämmelser :crazy:

Kommande är inte en instruktion för "gör det självare" utan en beskrivning av mina erfarenheter av el här i Thailand. 

 

När vi hyrde huset kontrollerade jag direkt att skyddsjord verkligen var ansluten i husets tre duschvärmare. Provade med testmejsel (glimlampa) mellan fas och skyddsjord vid alla tre apparaterna. Glimlampan lyste starkare när jag la fingret på skyddsjord. Med detta lät jag mig nöja, mycket annat att tänka på första tiden.

 

Igår kopplade jag in en 40W lampa mellan fas och skyddsjord i ett vägguttag. Då borde lampan ha lyst. Det gjorde den inte. Dags att plocka fram universalinstrumentet ur en flyttlåda, ännu ouppackad :-)  Strömmen genom lampan var 37 mA. Intressant med tanke på att jordfelsbrytare löser vid 30 mA?

Men varför lyste inte lampan? Precis som Johan säger så får ju alla jordade apparater fas i höljet om en värmare skulle få intern kortslutning (kontakt mellan fas-hölje (jord).

Dessutom hade jag glömt att en av de tre duschvärmarna saknar inbyggd jordfelsbrytare. Ja, den i vårt master bathroom :-)

Obra läge alltså.

 

Idag inhandlades lite elprylar. Separat jordfelsbrytare monterades direkt vid duschvärmaren (fabrikat AEG), alltså i en egen kapsling vid kabelintaget i värmaren. Då visade det sig att värmaren var ansluten med 2,5 mm2 kablar, tre stycken, ihoptvinnade med inkommande 4 mm2 kablar. Varje kabel var isolerad med eltejp. Sedan var hela paketet lindat med vit gängtejp !! Snyggare mot vita kaklet?  

post-4094-0-45683900-1389967150.jpg

post-4094-0-57540200-1389967166.jpg

 

När allt var klart tryckte jag på nymonterade jordfelsbrytarens testknapp. Fungerade! Nu kom det intressanta, helt "rått" en kabel mellan fas och befintlig nolla. 

Japp, jordfelsbrytaren löste ut. Kommer ni ihåg ovanstående, jag mätte upp 37 mA till jord. Skönt när teorin fungerar.

post-4094-0-71505500-1389967563.jpg

Nya fräscha kabelrännor skall monteras imorgon.

Bytte ut duschslangen mot en i plast. Om ett par veckor kommer Husse med en PEX slang att monteras efter värmaren.

 

Sedan slog jag ned ett  2m jordspett, drog in en tillfällig tråd (FK") till ett jordat vägguttag.

När jag nu kopplade 40W lampan mellan fas och min nya jord lyste den, strömmen genom lampan var 190 mA.

Slutsats är att husets jordförbindelse har för torr mark, är trasig, fel utförd eller saknas? Jag har inte kunnat hitta varken inkommande el eller något gammalt jordspett. 

En titt i elcentralen visar att på jordskenan är bara två kablar anslutna. ??

post-4094-0-60786900-1389967226.jpg

 

Efter att gått runt hela huset, testat att lampan tänds mellan fas och jord i alla vägguttag samt vid duschvärmarna och tvättmaskinen vet jag att alla jordningar verkligen är ihopkopplade. 

Noterade även att centralen är märkt T-cut, inte finns det någon jordfelsbrytare där inte. Ett varumärke? 

post-4094-0-89719200-1389967204.jpg

 

Imorgon fortsätter jakten på den saknade originaljorden. Tillsvidare en provisorisk inkoppling av "mitt jordspett", så ikväll kan vi lugnt duscha :thumbsup: . 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    13

  • Soengsang

    11

  • Sangwal

    9

  • JohanB

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja jäklar i det Sarne. Vänta bara tills alla MPR:s elexperter fått sig ett par stänkare eller 220 V från duschstrålen rakt in i huvvet så kommer du att få svar. Detta ska bli en intrsssant tråd att följa, jajjamensan. :thumbsup:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar i det Sarne. Vänta bara tills alla MPR:s elexperter fått sig ett par stänkare eller 220 V från duschstrålen rakt in i huvvet så kommer du att få svar. Detta ska bli en intrsssant tråd att följa, jajjamensan. :thumbsup:

 

Fritz..

Tänkte sikta på Lamais spistråd. :crazy:    Fredag måste väl vara rätt dag för ett rekordförsök? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt montage av Jordfelsbrytaren hade varit åtalbart i Sverige. Å inte för inte, hur fan kan man komma på det urbota idi*tiska iden att montera en elektrisk apparat med IP 21 i Duschutrymme?

Tom. Polackerna har lärt sej att de e ju för f-n uppsåtligt mord(självmords)försök.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga en präst om jordning, han borde veta! :crazy:  :17:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Din placering av jordfelsbrytaren kommer du gå till historien med..

Eller haft en annan klassning på lådan..

Varför överhuvdtaget placera den i ett badrum?

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad det är för IP-klass på kapslingen för brytaren för genomströmsvärmaren som satt i duschen i rummet jag hyrde för många år sen i Udon.

 

post-3468-0-54948500-1390016667.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad det är för IP-klass på kapslingen för brytaren för genomströmsvärmaren som satt i duschen i rummet jag hyrde för många år sen i Udon.

 

attachicon.gifel.jpg

 

Thailand är Thailand, man ska inte tänka att det hander något då går det bra :-) som med allt :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt montage av Jordfelsbrytaren hade varit åtalbart i Sverige. Å inte för inte, hur fan kan man komma på det urbota idi*tiska iden att montera en elektrisk apparat med IP 21 i Duschutrymme?

Tom. Polackerna har lärt sej att de e ju för f-n uppsåtligt mord(självmords)försök.

 

 

Håller fullständigt med om att kapslingsklassen måste vara minst IP44.  I mitt fall handlar det om en akut insats för att eliminera risken vid eventuellt överledning i en (minst) 10 år gammal vattenvärmare i ett hyrt hus där ingen riktig skyddsjord fanns. Detta var den bästa !! kapslingen jag hittade på byggmarknaden. Det fick bli en "hemmafixarlösning", tätning med fogmassa upptill, på sidorna och runt panelen. Nedåt öppet utifall det skulle bli kondens inuti lådan. Kapsling i högre IP-klass skall införskaffas, troligen på en Sverigeresa denna månad.

Tills dess föredrar jag min lösning, hade ju ingen polack att ta hjälp av :crazy:.

 

Orsaken till placeringen kanske inte helt framgår av texten, den beror på att befintlig kabel var ihoptvinnad ovanför värmaren. Avståndet till golvet är inte 225 cm, dock drygt 200 cm. Matning från centralen på nedre våningen är rör inuti väggarna, i det här badrummet verkar röret mynna ovanför innertaket. Alternativ placering skulle isåfall vara vid centralen, dock omöjligt utan stor ombyggnad av elen.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad det är för IP-klass på kapslingen för brytaren för genomströmsvärmaren som satt i duschen i rummet jag hyrde för många år sen i Udon.

 

attachicon.gifel.jpg

Ring omedelbart efter en polack!  :crazy:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller fullständigt med om att kapslingsklassen måste vara minst IP44.  I mitt fall handlar det om en akut insats för att eliminera risken vid eventuellt överledning i en (minst) 10 år gammal vattenvärmare i ett hyrt hus där ingen riktig skyddsjord fanns. Detta var den bästa !! kapslingen jag hittade på byggmarknaden. Det fick bli en "hemmafixarlösning", tätning med fogmassa upptill, på sidorna och runt panelen. Nedåt öppet utifall det skulle bli kondens inuti lådan. Kapsling i högre IP-klass skall införskaffas, troligen på en Sverigeresa denna månad.

Tills dess föredrar jag min lösning, hade ju ingen polack att ta hjälp av :crazy:.

 

Orsaken till placeringen kanske inte helt framgår av texten, den beror på att befintlig kabel var ihoptvinnad ovanför värmaren. Avståndet till golvet är inte 225 cm, dock drygt 200 cm. Matning från centralen på nedre våningen är rör inuti väggarna, i det här badrummet verkar röret mynna ovanför innertaket. Alternativ placering skulle isåfall vara vid centralen, dock omöjligt utan stor ombyggnad av elen.

Bara du är medveten att det är en farlig placering, sen ska du gå upp yttligare 2 kapslingsklasser, då zonen runt duschen kräver IP64..

Mest för din egen säkerhet, annars för min del får du göra vad du vill.. ;)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara du är medveten att det är en farlig placering, sen ska du gå upp yttligare 2 kapslingsklasser, då zonen runt duschen kräver IP64..

Mest för din egen säkerhet, annars för min del får du göra vad du vill.. ;)

Rock on!

Såvitt jag förstår räcker IP44 i badrum, första siffran anger ju skydd mot beröring/damm.

post-4094-0-09767400-1390036679.jpg

post-4094-0-02249900-1390036845.png

 

Skydd mot vatten anges av andra siffran, se bifogad tabell ni som vill veta mera :-)

post-4094-0-46586100-1390036858.png

 

Å andra sidan blir det inte sämre med högre skyddsklass. 

 

De vattenvärmare som säljs i Thailand har oftast en jordfelsbrytare samma typ som jag använder,monterad helt öppet inne i värmaren. Sedan har värmaren ett ytterskal i plastmaterial, ingen tätning mot bakstycket. Ett typiskt exempel på strilskydd IPx4. I bästa fall finns låsskruven (oftast undertill) kvar och är förhoppningsvis åtdragen.  

 

Har (ännu) inte hittat IP klassificering eller motsvarande på elprodukter här i Thailand. Finns det?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag förstår räcker IP44 i badrum, första siffran anger ju skydd mot beröring/damm.

attachicon.gifOmråde badrum IP 2.jpg

attachicon.gifOmråde badrum IP.png

Skydd mot vatten anges av andra siffran, se bifogad tabell ni som vill veta mera :-)

attachicon.gifOmråde badrum IP 3.png

Å andra sidan blir det inte sämre med högre skyddsklass.

De vattenvärmare som säljs i Thailand har oftast en jordfelsbrytare samma typ som jag använder,monterad helt öppet inne i värmaren. Sedan har värmaren ett ytterskal i plastmaterial, ingen tätning mot bakstycket. Ett typiskt exempel på strilskydd IPx4. I bästa fall finns låsskruven (oftast undertill) kvar och är förhoppningsvis åtdragen.

Har (ännu) inte hittat IP klassificering eller motsvarande på elprodukter här i Thailand. Finns det?

Överdrev kanske lite där.. :)

Men då gäller det att alla kablar kommer in i botten på lådan, annars kan vatten rinna längs kabeln in i lådan..

Bästa vore om du hade ordentliga förskruvningar på lådan..

Troligtvis kommer inget hemskt att hända, men det är lite som bilbältet, när det väl händer, så är det bra att ha på sig..

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara du är medveten att det är en farlig placering, sen ska du gå upp yttligare 2 kapslingsklasser, då zonen runt duschen kräver IP64..

Mest för din egen säkerhet, annars för min del får du göra vad du vill.. ;)

Rock on!

Om man har IP 44 eller 64 har ingen betydelse för skydd mot vatten då det är den andra siffran intalet som indikerar vilket skydd mot vatten utrustningen har.

IP 44 är petskyddad mot föremål större än 1 mm, skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.

IP 64 är dammtät, skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.

Hade andra siffran i talet däremot varit 5 t.ex 65 så hade utrustningen varit dammtät, skyddad mot spolande vatten från munstycke.

Zonen runt duschen bade kräver IP x4 såvida den inte utsätts vid vatten besprutning vid t.ex rengöring då skall den ha IP x5.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Överdrev kanske lite där.. :)

Men då gäller det att alla kablar kommer in i botten på lådan, annars kan vatten rinna längs kabeln in i lådan..

Bästa vore om du hade ordentliga förskruvningar på lådan..

Troligtvis kommer inget hemskt att hända, men det är lite som bilbältet, när det väl händer, så är det bra att ha på sig..

Rock on!

IP-klass är internationell standard. I Thailand väljer man med fördel produkter från ABB eller Schneider som finns på HomePro och liknande.

Märket Safety-T-Cut är substandard, men det säger sig självt när man ser en jordfelsbrytare som man kan ställa in på olika mA.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

IP-klass är internationell standard. I Thailand väljer man med fördel produkter från ABB eller Schneider som finns på HomePro och liknande.Märket Safety-T-Cut är substandard, men det säger sig självt när man ser en jordfelsbrytare som man kan ställa in på olika mA.

Jordfelsbrytare används inte enbart som personskydd, kan även användas till att skydda känslig utrustning, där av jordfelsbrytare som går att justera...

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid besök på stora byggmarknaden idag hittade jag lämplig kapsling i IP54. Kabelgenomföring med tätning var svårare. Tre biträden sa till den påstridiga falangen "maj mi" fast de inte förstod vad jag ville ha. När killen i gänget förstod att det gällde att täta mot vatten (naam) sken han upp. Iväg till en annan hylla, plocka glatt fram eltejp. Fick inventera hylla för hylla själv, de gick därifrån. Hittade så småningom riktiga kabelgenomföringar med gummitätning. Fick bli en lektion :-)

 

Nu överlämnar jag resultatet till MPR juryn, vad tycker ni Odin & Co.?   :crazy:

 

Avståndet golv till kapslingens centrum är 225 cm.

post-4094-0-31677400-1390139835.jpg

 

IP 54. För säkerhets skull har jag fyllt den övre kabelgenomföringen med tätningsmassa. Samma med fästskruvarna mot väggen

post-4094-0-90106900-1390139854.jpg

 

Dragit en 4mm2 tråd från elcentralens jordskena ut till mitt nya jordspett. Återstår att skyddsmåla klämkopplingen samt montera skydd (typ upp och nedvänt plastglas). Skall vara lättåtkomlig för inspektion. 

post-4094-0-37287200-1390139887.jpg

post-4094-0-86429500-1390139870.jpg

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid besök på stora byggmarknaden idag hittade jag lämplig kapsling i IP54. Kabelgenomföring med tätning var svårare. Tre biträden sa till den påstridiga falangen "maj mi" fast de inte förstod vad jag ville ha. När killen i gänget förstod att det gällde att täta mot vatten (naam) sken han upp. Iväg till en annan hylla, plocka glatt fram eltejp. Fick inventera hylla för hylla själv, de gick därifrån. Hittade så småningom riktiga kabelgenomföringar med gummitätning. Fick bli en lektion :-)

 

Nu överlämnar jag resultatet till MPR juryn, vad tycker ni Odin & Co.?   :crazy:

 

Avståndet golv till kapslingens centrum är 225 cm.

attachicon.gifEltrådIMGP4356.jpg

 

IP 54. För säkerhets skull har jag fyllt den övre kabelgenomföringen med tätningsmassa. Samma med fästskruvarna mot väggen

attachicon.gifEltrådIMGP4357.jpg

 

Dragit en 4mm2 tråd från elcentralens jordskena ut till mitt nya jordspett. Återstår att skyddsmåla klämkopplingen samt montera skydd (typ upp och nedvänt plastglas). Skall vara lättåtkomlig för inspektion. 

attachicon.gifEltrådIMGP4363.jpg

attachicon.gifEltrådIMGP4361.jpg

 

 

Det ser bra ut!! So far so good!!

 

Det var nog mest placeringen av din RCB(O) i duschutrymmet som de reagerade mot.

Men är du lite osäker på elarbeten, så är det nog bäst som du har det nu!!

Mycket säkrare än förut!!

 

Du borde kanske ha satt RCD:n brevid ditt elskåp. Dragit ut fasen efter duschvärmar-säkringen och den tillhörande neutralen till den.

Det är då viktigt att inga andra förbrukare typ lampor är kopplade till den neutralen efter RCD:n utan att även vara inkopplade via fasen på RCD:n

Annars kan RCD:n lösa ut när man t.ex tänder en lampa... :crazy: ??

Det är vanligt i Thailand att "elektrikerna" tar ut neutralen lite här och där när dom kopplar.

 

Fint jordspett, som du även kan använda för att dra vidare och jorda jordkontakten i vägguttaget om du har en stationär dator som kittlas när du är barfota på stengolvet.

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Såja, nu räcker det med kallvattendusch, eller springa över till vårt gamla hus för att duscha.

 

Dagens projekt, är att få upp vattenvärmare, men viss inspiration av denna tråd.

 

Jag är tämligen kass på högspänning, men halvhändig med eldragning, bla gjort komplett egna elsystem till några av mina mc-byggen, förvisso en dålig jämförelse, men å andra sidan gällde det där att få elen att fungera i ur och skur, alltså vattentätt.

 

Har egentligen inte kollat elen i det nya huset så mycket, fick bra förtroende för elektrikerna(ja det var riktiga elektriker) som drog elen, men öppnar ändå elskåpet på övre våningen (en central på varje våning), ser prydligt ut, så det bör vara ok???

post-3210-0-44912900-1390443716_thumb.jp

 

post-3210-0-58564200-1390443736_thumb.jp

 

 

Här är nya vattenvärmaren som ska upp, IP25 vad jag kan se, kommer att sätta den rätt högt upp, ca 175 cm, det rekommenderas 150 cm i instruktionen.

post-3210-0-11684100-1390443806_thumb.jp

 

Här ska den sitta.

post-3210-0-20617600-1390443854_thumb.jp

 

Utanför toalettdörren har jag den här tattarbrytaren, skulle jag kanske haft en till RCBO här, eller blir det kaka på kaka?

post-3210-0-13888400-1390444049_thumb.jp

 

Fortsätter detta sen, ska ut och bonka ner jordspettet, och åka och köpa ny kakelborr.

 

Passa gärna på och rätta mig om det är nått som ser tokigt ut!

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såja, nu räcker det med kallvattendusch, eller springa över till vårt gamla hus för att duscha.

 

Dagens projekt, är att få upp vattenvärmare, men viss inspiration av denna tråd.

 

Jag är tämligen kass på högspänning, men halvhändig med eldragning, bla gjort komplett egna elsystem till några av mina mc-byggen, förvisso en dålig jämförelse, men å andra sidan gällde det där att få elen att fungera i ur och skur, alltså vattentätt.

 

Har egentligen inte kollat elen i det nya huset så mycket, fick bra förtroende för elektrikerna(ja det var riktiga elektriker) som drog elen, men öppnar ändå elskåpet på övre våningen (en central på varje våning), ser prydligt ut, så det bör vara ok???

attachicon.gifIMG_2648.JPG

 

attachicon.gifIMG_2649.JPG

 

 

Här är nya vattenvärmaren som ska upp, IP25 vad jag kan se, kommer att sätta den rätt högt upp, ca 175 cm, det rekommenderas 150 cm i instruktionen.

attachicon.gifIMG_2650.jpg

 

Här ska den sitta.

attachicon.gifIMG_2653.JPG

 

Utanför toalettdörren har jag den här tattarbrytaren, skulle jag kanske haft en till RCBO här, eller blir det kaka på kaka?

attachicon.gifIMG_2652.JPG

 

Fortsätter detta sen, ska ut och bonka ner jordspettet, och åka och köpa ny kakelborr.

 

Passa gärna på och rätta mig om det är nått som ser tokigt ut!

Elcentralen ser helt OK ut. Din värmare har en inbyggd jordfelsbrytare (RCB) såvitt jag kan se på fotot, det finns en test + resetknapp?

Däremot ser jag ingen skyddsjord i badrummet bara två trådar som kommer ut ur väggen?  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var och bastade hos en kompis i helgen och när jag tog i dusch-handtaget eller rörde vid blandaren kändes det som en stickande, kittlande eller lite svidande känsla ute på fingertopparna. Vad kan det beror på? I och med att ingen annan upplevde det så tänkte jag inte mer på det, men ändå?

Ändrades av emulov
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...