Jump to content
IGNORERAD

Stora tråden om jordning ?


sarne

Recommended Posts

Elcentralen ser helt OK ut. Din värmare har en inbyggd jordfelsbrytare (RCB) såvitt jag kan se på fotot, det finns en test + resetknapp?

Däremot ser jag ingen skyddsjord i badrummet bara två trådar som kommer ut ur väggen?  

 

 

 

Slog ner jordspettet bredvid avloppstaken på baksidan.

 

Annars så är jag färdig nu, före 12.00, inte illa pinkat!

 

När jag kapar den fördragna kabeln så upptäcker jag att den har jord, så det blev "dubbel" jord är det dumt?

post-3210-0-64339900-1390454414_thumb.jp

 

post-3210-0-81759500-1390454439_thumb.jp

 

post-3210-0-32104200-1390454589_thumb.jp

 

Resultatet.

 

post-3210-0-44786900-1390454634_thumb.jp

 

Och avslutningen :)

post-3210-0-41602000-1390454678_thumb.jp

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    13

  • Soengsang

    11

  • Sangwal

    9

  • JohanB

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vart 2 öl å 4 jord ser jag

 

Dubbla jord spelar väl ingen roll,,,,ös på bara

 

Dubbla jord, ja hoppas det inte spelar någon roll..men dubbla kör kör vi på och skyller på dig ;)

Elektrikerna hade varit mer noggranna än vad jag trodde :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Slog ner jordspettet bredvid avloppstaken på baksidan.

 

Annars så är jag färdig nu, före 12.00, inte illa pinkat!

 

När jag kapar den fördragna kabeln så upptäcker jag att den har jord, så det blev "dubbel" jord är det dumt?

attachicon.gifIMG_2654.JPG

 

attachicon.gifIMG_2656.JPG

 

attachicon.gifIMG_2658.JPG

 

Resultatet.

 

attachicon.gifIMG_2659.JPG

 

Och avslutningen :)

attachicon.gifIMG_2660.JPG

Dubbel jord dubblar chansen att jordförbindelsen verkligen fungerar den gång den eventuellt behövs. Under förutsättning att det är två olika jordspett. Dessutom har du dubbla RCB, en inbyggd i värmaren samt en i elcentralen. Ta en öl till och slappna av.

Cheers.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbel jord dubblar chansen att jordförbindelsen verkligen fungerar den gång den eventuellt behövs. Under förutsättning att det är två olika jordspett. Dessutom har du dubbla RCB, en inbyggd i värmaren samt en i elcentralen. Ta en öl till och slappna av.

Cheers.

Jo, det är två olika jordpunkter, slappna av. . . bhaaa när frugan kom hem konstaterade hon att jag var baa som gjorde en till jord, hon visste tydligen att det var draget,

Senare öppnade jag några uttag och konstaterade att jord är draget i hela kåken, precis som jag beställde ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var och bastade hos en kompis i helgen och när jag tog i dusch-handtaget eller rörde vid blandaren kändes det som en stickande, kittlande eller lite svidande känsla ute på fingertopparna. Vad kan det beror på? I och med att ingen annan upplevde det så tänkte jag inte mer på det, men ändå?

Låter som potentialskillnad. Med tanke på att det är ett vått utrymme skulle det inte vara fel att låta kolla upp vad det beror på.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Låter som potentialskillnad. Med tanke på att det är ett vått utrymme skulle det inte vara fel att låta kolla upp vad det beror på.

 

Säkert varmvattenberedaren som har dålig jord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert varmvattenberedaren som har dålig jord.

Mja, kan ju också vara joniserat vatten!   :crazy:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såja, nu räcker det med kallvattendusch, eller springa över till vårt gamla hus för att duscha.

 

Dagens projekt, är att få upp vattenvärmare, men viss inspiration av denna tråd.

 

Jag är tämligen kass på högspänning, men halvhändig med eldragning, bla gjort komplett egna elsystem till några av mina mc-byggen, förvisso en dålig jämförelse, men å andra sidan gällde det där att få elen att fungera i ur och skur, alltså vattentätt.

 

Har egentligen inte kollat elen i det nya huset så mycket, fick bra förtroende för elektrikerna(ja det var riktiga elektriker) som drog elen, men öppnar ändå elskåpet på övre våningen (en central på varje våning), ser prydligt ut, så det bör vara ok???

attachicon.gifIMG_2648.JPG

 

attachicon.gifIMG_2649.JPG

 

 

Här är nya vattenvärmaren som ska upp, IP25 vad jag kan se, kommer att sätta den rätt högt upp, ca 175 cm, det rekommenderas 150 cm i instruktionen.

attachicon.gifIMG_2650.jpg

 

Här ska den sitta.

attachicon.gifIMG_2653.JPG

 

Utanför toalettdörren har jag den här tattarbrytaren, skulle jag kanske haft en till RCBO här, eller blir det kaka på kaka?

attachicon.gifIMG_2652.JPG

 

Fortsätter detta sen, ska ut och bonka ner jordspettet, och åka och köpa ny kakelborr.

 

Passa gärna på och rätta mig om det är nått som ser tokigt ut!

 

Ditt elskåp ser bra och redigt kopplat ut!!, men några funderingar har jag.

 

Den tjocka gröna på bilden av din elcentral, som borde vara inkommande jord, men vart går den? Jag ser den slingra runt i skåpet men inte var den börjar och slutar???

Går den bara under huvudströmbrytaren eller är den kopplad där på ngt sättt??

Den borde komma från ett jordspett/jordanslutning och vara kopplad till jordskenan högst upp.

Därifrån verkar det också helt korrekt vara draget jordar som går till dina kontakter/förbrukare.

 

Den gröna ledaren som kommer ut i sladden till värmaren ska vara ansluten till samma jordskena.

Ditt jordspett ska du i så fall ansluta till den jordskenan i elskåpet och inte till värmaren separat. Ser ju också rätt fult ut i badrummet.

 

 

Sen, din jordfelsbrytare som är betecknad RCBO, vilket ska stå för Residual Current Breaker with Overload protection, saknar en mycket viktig angivelse för max ström!!

En RCBO är alltså en RCB med inbyggd säkring med ett visst ström-värde!!

 

Borde stå C + t.ex 32 typ C32 eller C64 på den. Utan denna beteckning plus att fabrikatet CEO-RCBO inte är spårbart på internet, gör att jag inte skulle lita ett smack på den.

Nåt skumt kinesiskt OEM-märke. kan kanske funka OK...men vid vilken ström ska den bryta??

Om det är en RCD för max 63Ampere ska det absolut inte stå RCBO på den...Skulle diskvalificera den för seriös användning!! Ingen CE-märkning har dom vågat trycka på den.

Dessutom är de där tidsangivelserna som står på den är fullkomlig noja!!! Ska inte stå angivet på ett seriöst fabrikat.

Finns i internationella specar för RCD´s och det är omöjligt för konsumenten att utvärdera värdena!!

 

Till slut, som jag alltid påpekat tidigare och har själv gjort i mina 2 elcentraler:

Koppla uttaget till kyl/frysens fas + neutral via säkring INNAN jordfelsbrytaren.

 

Alla, även kvalitets-RCD´s kan ibland lösa ut spontant vid åskväder eller andra störningar på elnätet!!

 

Johan 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var och bastade hos en kompis i helgen och när jag tog i dusch-handtaget eller rörde vid blandaren kändes det som en stickande, kittlande eller lite svidande känsla ute på fingertopparna. Vad kan det beror på? I och med att ingen annan upplevde det så tänkte jag inte mer på det, men ändå?

 

Troligen beroende på "krypströmmar". Är ofarligt men obehagligt. Samma fenomen som man upplever med ojordade stationära datorer.

Dessa strömmar är för små att lösa ut en jordfelsbrytare.

Det orsakas av kapacitansen i avstörnings-kondensatorer från kontakter/tyristorstyrning till chassie och/eller parasit-kapacitansen mellan spänningsförande delar och chassiet

Även fukt/Kondens internt kan vara orsaken.

Men det betyder att den inte är jordad eller att jordanslutningen är öppen och inte ansluten i andra änden. T.ex bara en spik i tegelväggen..Jag har sett det själv i Thailand!!!!

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligen beroende på "krypströmmar". Är ofarligt men obehagligt. Samma fenomen som man upplever med ojordade stationära datorer.

Dessa strömmar är för små att lösa ut en jordfelsbrytare.

Det orsakas av kapacitansen i avstörnings-kondensatorer från kontakter/tyristorstyrning till chassie och/eller parasit-kapacitansen mellan spänningsförande delar och chassiet

Även fukt/Kondens internt kan vara orsaken.

Men det betyder att den inte är jordad eller att jordanslutningen är öppen och inte ansluten i andra änden. T.ex bara en spik i tegelväggen..Jag har sett det själv i Thailand!!!!

 

Johan

Tackar, då vet jag varför jag får "kittlingstötar" från USB portarna på min stenåldersburk!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, då vet jag varför jag får "kittlingstötar" från USB portarna på min stenåldersburk!

 

Se upp, det är mycket lätt hänt att USB/serie eller andra in/ut-gångar förstörs av de här, för människor relativt ofarliga strömmarna.

Du ska aldrig ansluta en USB eller annan signalkontakt utan att dra ut vägg-sladden till den ena apparaten, om du inte har en jordkopplad sladdosa.

Att bara slå av den räcker inte, då strömbrytaren kanske bara bryter den ena polen.

 

Första åtgärden är att gå till närmsta datorshop och inhandla en kvalitets-jord-kopplad strömdosa som du kopplar alla dina  skrivare/routers mm till.

På varuhusen har dom bara skit-dosor med hål för jordstiften men inga kontaktbleck och 2-polig flatstiftskontakt utan jord.

Den ska ha en typ tjock sladd med 3 stift och du ska se metallbleck inne i dosan för jordstiften.Jag har sett dom på IKEA också för den som går dit.  

Kostar runt 300 - 500B har jag sett.

 

Sen kan du förstås jorda uttaget som din fördelardosas jordstift är kopplad till, så slipper man alla "småstötar" när man rör grejorna.

 

Det här har egentligen inte med din elsäkerhet att göra, utan är en bra investering för att skydda dina datorprylar.

 

Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt elskåp ser bra och redigt kopplat ut!!, men några funderingar har jag.

 

Den tjocka gröna på bilden av din elcentral, som borde vara inkommande jord, men vart går den? Jag ser den slingra runt i skåpet men inte var den börjar och slutar???

Går den bara under huvudströmbrytaren eller är den kopplad där på ngt sättt??

Den borde komma från ett jordspett/jordanslutning och vara kopplad till jordskenan högst upp.

Därifrån verkar det också helt korrekt vara draget jordar som går till dina kontakter/förbrukare.

 

Den gröna ledaren som kommer ut i sladden till värmaren ska vara ansluten till samma jordskena.

Ditt jordspett ska du i så fall ansluta till den jordskenan i elskåpet och inte till värmaren separat. Ser ju också rätt fult ut i badrummet.

 

 

Sen, din jordfelsbrytare som är betecknad RCBO, vilket ska stå för Residual Current Breaker with Overload protection, saknar en mycket viktig angivelse för max ström!!

En RCBO är alltså en RCB med inbyggd säkring med ett visst ström-värde!!

 

 

Koppla uttaget till kyl/frysens fas + neutral via säkring INNAN jordfelsbrytaren.

 

Alla, även kvalitets-RCD´s kan ibland lösa ut spontant vid åskväder eller andra störningar på elnätet!!

 

Johan 

Det är en jord dragen till elskåpet, kollade lite noggrannare sen, även var det spettet var nedslaget, ser med mina lekmanna ögon ok ut.

Försent att flytta den andra jorden, det är för långt att dra den till elskåpet, ska se om jag få tag i ett lämpligt instrument att mäta resistansen med.

Också försent där med uttagen för kyl/frys.

 

En fundering bara, borde det inte var bra under byggnationen av ett hus att grunda till husets armering?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cut...

 

Till slut, som jag alltid påpekat tidigare och har själv gjort i mina 2 elcentraler:

Koppla uttaget till kyl/frysens fas + neutral via säkring INNAN jordfelsbrytaren.

 

Alla, även kvalitets-RCD´s kan ibland lösa ut spontant vid åskväder eller andra störningar på elnätet!!

 

Johan 

Tycker inte det är en bra idé att lägga kyl och frys utanför jordfelsbrytaren.

Selektera gärna med en egen jordfelsbrytare alternativt personskydd för kyl och frys.

Även en kyl och frys kan bli strömförande, mat kan man köpa ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det är en bra idé att lägga kyl och frys utanför jordfelsbrytaren.

Selektera gärna med en egen jordfelsbrytare alternativt personskydd för kyl och frys.

Även en kyl och frys kan bli strömförande, mat kan man köpa ny.

Min nya kyl-frys är dubbelisolerad (märkt med symbolen "fyrkant inuti fyrkant". Ingen skyddsjord med i anslutningspluggen). Min uppfattning är att då skall man göra som Johan föreslår för att eliminera risken för förstörd mat pga "tjuvutlöst" jordfelsbrytare (RCB).

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nya kyl-frys är dubbelisolerad (märkt med symbolen "fyrkant inuti fyrkant". Ingen skyddsjord med i anslutningspluggen). Min uppfattning är att då skall man göra som Johan föreslår för att eliminera risken för förstörd mat pga "tjuvutlöst" jordfelsbrytare (RCB).

 

Ja de flesta kyl/frysar i Thailand som jag sett, saknar beröringsbara metalldelar förbundna med kompressorn/chassiet.

En svensk kyl/frys har normalt ett metallgaller på baksidan som blir varmt och är i kontakt med kompressorn. Brukar då ha ett jord-bleck i sladdproppen. Kallas Klass1

Thaikylarna blir varma på sidorna, mens baksidan är kapslad och tät.

Knepig fråga, men är dom ärligt dubbelisolerade så är dom inte farligare än en borrmaskin...

 

Mitt Hitachi kylskåp och Panasonicen har flat euro-kontakt och dubbelisolering och jag använder dom utanför jordfelsbrytaren, men jag kan ju givetvis inte ta något ansvar för hur man kopplar sitt kylskåp, utan det var menat ett generellt tips hur man kan göra, om man bor på landet och RCD:n slår av "själv" ibland.

 

Elsäkerhetsverket säger också själva att viktiga delar av anläggningen kan undantas från jordfelsbrytaren (se sid 11)

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Jordfelsbrytare_ELS_low.pdf

 

Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det är en bra idé att lägga kyl och frys utanför jordfelsbrytaren.

Selektera gärna med en egen jordfelsbrytare alternativt personskydd för kyl och frys.

Även en kyl och frys kan bli strömförande, mat kan man köpa ny.

 

Kärringar åxå har jag hört... Fast fan man har ju Öl i kylen... Hmmm fan åxå vi farranggubbar är ju oersättliga å kan inte köpas för pengar... Fan måste tänka lite nu, återkommer.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag ställa till det för er...

 

Det finns inga JORDfelsbrytare... Den korrekta benämningen borde vara NOLLfelsbrytare... 

 

Det som går ut i Fasledare ska komma tillbaka i Noll/Neutral/åter ledaren. Det är den differensen som inte får överstiga felströmsmätarens gräns. (Vanligtvis 30 milliAmpere här i Svea). Så jordledaren får bara (förhoppningsvis) leda bort felströmmarna.

 

Sådärja nu har jag förstört helgen för en del...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag ställa till det för er...

 

Det finns inga JORDfelsbrytare... Den korrekta benämningen borde vara NOLLfelsbrytare... 

 

Det som går ut i Fasledare ska komma tillbaka i Noll/Neutral/åter ledaren. Det är den differensen som inte får överstiga felströmsmätarens gräns. (Vanligtvis 30 milliAmpere här i Svea). Så jordledaren får bara (förhoppningsvis) leda bort felströmmarna.

 

Sådärja nu har jag förstört helgen för en del...

Bara kör på.jag fattar nada,men det lät bra! :crazy:  :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag ställa till det för er...

 

Det finns inga JORDfelsbrytare... Den korrekta benämningen borde vara NOLLfelsbrytare... 

 

Det som går ut i Fasledare ska komma tillbaka i Noll/Neutral/åter ledaren. Det är den differensen som inte får överstiga felströmsmätarens gräns. (Vanligtvis 30 milliAmpere här i Svea). Så jordledaren får bara (förhoppningsvis) leda bort felströmmarna.

 

Sådärja nu har jag förstört helgen för en del...

För en som jag, som inget begriper från början så blev det inte så krångligare nu :)

 

Förklara ist hur jag mäter resistansen i min jordning, och varför jag inte kan mäta med en vanlig multimeter?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För en som jag, som inget begriper från början så blev det inte så krångligare nu :)

 

Förklara ist hur jag mäter resistansen i min jordning, och varför jag inte kan mäta med en vanlig multimeter?

http://www.camatsystem.com/datablad/SE_%20Jordtagsmätningsguide.pdf

 

http://www.camatsystem.com/datablad/SE_%20Jordtagsmätningsguide.pdf

 

 

Varför i helvete kopieras inte hela länken in...

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.camatsystem.com/datablad/SE_%20Jordtagsmätningsguide.pdf

 

http://www.camatsystem.com/datablad/SE_%20Jordtagsmätningsguide.pdf

 

 

Varför i helvete kopieras inte hela länken in...

Hittade ändå, vad du länkade till.

 

http://www.camatsystem.com

(det Är nog Ä:t som ställer till det i länken?)

 

Finns också en del på Youtube i ämnet, men det är ju typ som MPR ^10 :)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste man nog hålla sig uppe ett tag till, kan bli hur kul som helst att skilja på + och - en fredagkväll.  :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste man nog hålla sig uppe ett tag till, kan bli hur kul som helst att skilja på + och - en fredagkväll.  :crazy:

 

Jo, jag har ju planer på att koppla in en elektrisk spishäll, finns ju av tradition lite kunskap i det ämnet på MPR :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...