Jump to content
IGNORERAD

Varmvatten i köket.


sarne

Recommended Posts

I det här fallet gjorde inte jorden så mycket nytta, Det bara smällde till i pannan, pang bom tjoff, så va datan, displayen och kompressorn slut samt 2 st 25A säkringar

attachicon.gifmat-jobb 021.JPG

attachicon.gifmat-jobb 022.JPG

attachicon.gifmat-jobb 023.JPG

Man ska aldrig underskatta kraften i elen!

Materiella skador får man ta, men när liv går till spillo har man gjort en säkerhetsåtgärd för lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    16

  • janne_h

    15

  • sarne

    10

  • Wangthong

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 PEXslang som tål hetvatten går att hitta i Udon, Home Pro m.fl har sådana.

Tack, får bli en expedition till Home Pro. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, får bli en expedition till Home Pro. 

Ok, jag avvaktar med att hämta ut en slang tills jag får besked då.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har monterat dessa elskåp i våra två hus. Är gjort av min svåger som tidigare jobbade som chefselektriker på en stor

fabrik i Bangkok. Dom tidigare skåpen var jordade med en tunn tråd ut i marken. Den är kvar plus att han har dragit en till

mycket kraftig ut i marken bakom huset. Förankrad med en lång bult i jorden. Mycket mer kan man inte få här i Thailand.

Känner mig helt trygg med denna lösning.

Dom flesta hus här uppe har ingen jordning alls till sin el i husen.

 

Nytt.

attachicon.gifskåp.png

 

Det gamla.

attachicon.gifskåp1.jpg

tja jag har satt in dubbla t-cutar här hemma blev bara ett fel nu när man varit borta en vecka o dom slagit ur så var det inte så roligt att rengöra och slänga all jävla mat,

måste hit med kabelapan igen så kylar o frysar år fria från den. Fan man kan ju gråta för mindre 10 burkar ansjovis 5 tuber kalle, saltsill o lite annat gott,

jag ska be en bön ikväll så får man väl öppna o se om allt är skit eller om man har tur,jaja  nu får det bli 4 sam song o soda så slipper man höra frugans gnäll om lite

kött o annat skit som går att köpa här

 

Med vänlig hälsning FANTASY

 

ps cutarna funkar jävligt bra jag har jävlas med dom så mye jag kan o dom slår alltid ur så jag tror dom funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu går tillbaks in i köket efter utflykten till dushrummet har jag en annan fråga.

Jag har en fristående induktionsspisplatta, och som vanligt i LOS är det bara tvåfasanslutning, nu är det ju en möjlig plats för vätskeslarv, typ överkokning e.t.c. Finns det inte någon fara i denna formidabla lilla enhet om det kommer vätska in i apparaten, nu har jag i o för sig inte sett var den ska kunna komma in, men vatten är ju en förhållandevis lättflytande vätska.

Kanske skyddsdojor är ny köksklädsel?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu går tillbaks in i köket efter utflykten till dushrummet har jag en annan fråga.

Jag har en fristående induktionsspisplatta, och som vanligt i LOS är det bara tvåfasanslutning, nu är det ju en möjlig plats för vätskeslarv, typ överkokning e.t.c. Finns det inte någon fara i denna formidabla lilla enhet om det kommer vätska in i apparaten, nu har jag i o för sig inte sett var den ska kunna komma in, men vatten är ju en förhållandevis lättflytande vätska.

Kanske skyddsdojor är ny köksklädsel?

 

Generellt kan man säga att om det är en jordad stickpropp finns det en risk att det skall kunna tränga in vatten i apparaten. Om den är ojordad behöver du inte bekymmra dig.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får försöka få elsäkerhetsverket och de andra som håller på med elbestämmelser att anta ditt tänk att skippa jord för att få det säkrare.

 

Jag tycker ändå att jorden gör nytta om varmvattenberedaren och de övriga elförbrukarna som kan jordas, jordas på ett korrekt sätt kommer aldrig ett överslag inne i den utrustningen att kunna göra att något annat blir spänningsförande.

Självklart ska man har jorden med, men en JFB är inte beroende av jordledaren i kabeln...

En JFB löser på allt som inte går igenom en JFB..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte någon expert på el. Men en fråga till någon expert här , Varför har inte mina vinkelslipar handverktyg av olika slag o dammsugaren någon jord i kontakten. Mystiskt eller ??.Måste väl finnas en förklaring

Den är dubbel isolerad.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska man har jorden med, men en JFB är inte beroende av jordledaren i kabeln...

En JFB löser på allt som inte går igenom en JFB..

Rock on!

Är väl ingen som påstått något annat vad jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu går tillbaks in i köket efter utflykten till dushrummet har jag en annan fråga.

Jag har en fristående induktionsspisplatta, och som vanligt i LOS är det bara tvåfasanslutning, nu är det ju en möjlig plats för vätskeslarv, typ överkokning e.t.c. Finns det inte någon fara i denna formidabla lilla enhet om det kommer vätska in i apparaten, nu har jag i o för sig inte sett var den ska kunna komma in, men vatten är ju en förhållandevis lättflytande vätska.

Kanske skyddsdojor är ny köksklädsel?

Troligtvis är induktionsplattan dubbelisolerad. Isåfall behöver den ej skyddsjordas. Vänd den upp och ned, det finns isåfall en symbol med fyrkant inuti en fyrkant.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl ingen som påstått något annat vad jag sett.

Bara en liten upplysning till alla experter i ämnet...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade lite på utrustningen i min dusch och jag har metall hölje och en metall mutter på dusch slangen men anslutningen till muttern på värmaren är av plast.

Behöver jag oroa mig för min dusch slang då?

Värmaren är jordad men kan inte se om det finns en jordfels brytare till just denna.

Vi har en jordfels brytare till värmaren i köket och den löser titt som tätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag avvaktar med att hämta ut en slang tills jag får besked då.

Ber dig ta med en slang. Home Pro har inte pexslangar. Om du har plats, ta med en likadan till längd 40 cm.

Tack. Utlovad transportöl på kylning :-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber dig ta med en slang. Home Pro har inte pexslangar. Om du har plats, ta med en likadan till längd 40 cm.

Tack. Utlovad transportöl på kylning :-)

Ok, fixar detta

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ser absolut bra ut!!  

Har du jordat den ordentligt? Det är lite svårt att se på bilden.

Annars kan hela diskbänken bli strömförande vid eventuellt överslag, då du har metallomspunnen slang till värmaren!!

Det finns ½" PEX-slangar utan metall som tål värme i Sverige, men i Thailand har jag inte sett såna.

Skulle skjälv behöva en sån PEX- slang till min VV-beredare.  Skulle kännas säkrare utan galvanisk kontakt mellan värmare och kranar.

 

Johan

 

 

 

 

 

Nu har jag följt Johan och andras goda råd, ersatt den metallomspunna slangen från värmaren till kökskranen med en PEX-slang vilken inte leder elektrisk ström. Passade på och gjorde samma åtgärd i badrummet.

Tack Husse som tog med PEX slang och kopplingar från Sverige. MPR när det är som bäst!

 

Så blev det.

post-4094-0-20066000-1391081427.jpg

 

 

Så här såg det ut från början.

post-4094-0-33472200-1391081429.jpg

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...