Jump to content
IGNORERAD

Egen varmvattenberedare.


Surin P3

Recommended Posts

Det har ju varit aningens kallt här i Surin ett tag, och bl.a. duschandet har varit "knepigt".

Så jag bestämde mig för att förbättra temperaturen på vattnet i huset.

 

Köpte först en slags doppvärmare som skruvas upp i bottenpluggen på vattentanken samt tillhörande termostat.

 

post-3076-0-45955800-1389498397.png

 

post-3076-0-86265800-1389498395.png

 

Pris ca 1.000 Baht för det.

Men med en 2500W doppvärmare går det åt lite el även med termostat satt på lagom temp. :(

 

 

 

Så jag bestämde mig för att förbättra ännu mer och spara el på annat vis.

 

Isolera tanken först... (Pris ca 600 Baht)

 

post-3076-0-40570700-1389498617_thumb.jp

 

Sedan föra upp inkommande vatten på varmt ställe.

Upp till taket blir bra med ca 30 meter vattenslang (Pris ca 500 Baht med PVC kopplingar och slang).

 

post-3076-0-85013400-1389498583_thumb.jp

 

Och piffade upp anläggningen med en digital kontrollant. (Valfritt tillbehör)

 

post-3076-0-93896300-1389498555_thumb.jp

 

 

 

Och efter två dagar har temperaturen på vattnet legat stadigt mellan 25-27 grader (helt utan doppvärmaren).

Mot att ligga på samma temp som yttertemperaturen förut, mellan 14-25 grader.

 

Helt klart nöjd med mitt hemmabygge. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    29

  • Surin P3

    23

  • JohanB

    8

  • sarne

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja kolla upp vad legionärsjukan kan innebära så att snålheten inte bedrar visheten, bra uppmaning Stefan5300, man kan dö av legionärsjukan i värsta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt bygge.

 

Vad gör denna värmemaskin mer utsatt för legionärssjukan menar ni, stillastående vatten är det väl stundtals i alla vattenberedare med denna konstruktion?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort där rormokaren men läs lite om legionärssjukan.

 

 

 

 

Såvitt jag förstår blir det ingen skillnad på denna konstruktion och att ha en oisolerad tank med tanke på legionella. Om däremot värmaren kopplas på så ökar risken då legionellabakterien trivs, förökas omkring kroppstemperatur (35-40C). Över 50C dör den på sikt, vid 60C snabbt. Enda skillnaden är väl att Surin behåller dagstemperaturen i tanken även under kalla nätter?

Frågan är väl hur det är i April både för Surins isolerade och alla vanliga oisolerade vattentankar, när dagstempen passerar 40 C? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort där rormokaren men läs lite om legionärssjukan.

 

Nu har jag läst på lite...

 

Vi gör slut på ca "10 tankar" i månaden.

Alltså stannar vattnet i tanken bara max 3 dagar.

 

Plus att jag inte ser någon större skillnad mot mitt tidigare system, förutom temperaturhöjningen under ett par månader om året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag förstår blir det ingen skillnad på denna konstruktion och att ha en oisolerad tank med tanke på legionella. Om däremot värmaren kopplas på så ökar risken då legionellabakterien trivs, förökas omkring kroppstemperatur (35-40C). Över 50C dör den på sikt, vid 60C snabbt. Enda skillnaden är väl att Surin behåller dagstemperaturen i tanken även under kalla nätter?

Frågan är väl hur det är i April både för Surins isolerade och alla vanliga oisolerade vattentankar, när dagstempen passerar 40 C? 

Ahhh ok, det borde jag tänkt på, det bör alltså vara över 50gr helst 60gr i en beredare. . . . Tack.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag förstår blir det ingen skillnad på denna konstruktion och att ha en oisolerad tank med tanke på legionella. Om däremot värmaren kopplas på så ökar risken då legionellabakterien trivs, förökas omkring kroppstemperatur (35-40C). Över 50C dör den på sikt, vid 60C snabbt. Enda skillnaden är väl att Surin behåller dagstemperaturen i tanken även under kalla nätter?

Frågan är väl hur det är i April både för Surins isolerade och alla vanliga oisolerade vattentankar, när dagstempen passerar 40 C? 

 

Då vrider jag på mina kranar och vattnet som kommer ifrån stadsnätet, värms inte upp av mitt lilla system, utan går direkt in i tanken.

Taksystemet kan tömmas på vatten och kopplas in när kylan kommer igen.

 

Stadsvattnet är märkbart kallare än yttertemperaturen och mitt isolerade system håller förhoppningsvis tempen lite stadigare även för kyla och vattnet värms inte upp i tanken.

 

Låter det rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vrider jag på mina kranar och vattnet som kommer ifrån stadsnätet, värms inte upp av mitt lilla system, utan går direkt in i tanken.

Taksystemet kan tömmas på vatten och kopplas in när kylan kommer igen.

 

Stadsvattnet är märkbart kallare än yttertemperaturen och mitt isolerade system håller förhoppningsvis tempen lite stadigare även för kyla och vattnet värms inte upp i tanken.

 

Låter det rätt?

Ja.

 

Sitter och funderar på att jag skall montera en termometer på husets rostfria vattentank, den håller ju utomhustemperatur då den står ovan jord på sidan av huset. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir imponerad av hemmafixandet, tror inte jag hade fixat det ens med dessa bilder som guide!
En fråga utav ren nyfikenhet: För- nackdelar med en gammal hederlig duschvärmare?

Brukar chockklorera vattnet i tanken när vi kommer "hem", ungefär som man gör med en pool då och då. Nåt tar det väl kål på och jag känner mig lite vetenskaplig när jag gör det...

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag läst på lite...

 

Vi gör slut på ca "10 tankar" i månaden.

Alltså stannar vattnet i tanken bara max 3 dagar.

 

Plus att jag inte ser någon större skillnad mot mitt tidigare system, förutom temperaturhöjningen under ett par månader om året.

Problemet skulle väl vara om ni åker bort. Då kommer vatten uppe på taket att vara uppvärmt till högre temperatur och ligga stilla. Kommer man sedan hem och drar ner vattnet till tanken utan att det värms upp riktigt finns väl en risk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ju varit aningens kallt här i Surin ett tag, och bl.a. duschandet har varit "knepigt".

Så jag bestämde mig för att förbättra temperaturen på vattnet i huset.

 

Köpte först en slags doppvärmare som skruvas upp i bottenpluggen på vattentanken samt tillhörande termostat.

 

attachicon.gifScreen Shot 2014-01-12 at 10.41.25.png

 

attachicon.gifScreen Shot 2014-01-12 at 10.42.05.png

 

Pris ca 1.000 Baht för det.

Men med en 2500W doppvärmare går det åt lite el även med termostat satt på lagom temp. :(

 

 

 

Så jag bestämde mig för att förbättra ännu mer och spara el på annat vis.

 

Isolera tanken först... (Pris ca 600 Baht)

 

attachicon.gifIMG_0525.jpg

 

Sedan föra upp inkommande vatten på varmt ställe.

Upp till taket blir bra med ca 30 meter vattenslang (Pris ca 500 Baht med PVC kopplingar och slang).

 

attachicon.gifIMG_0526.JPG

 

Och piffade upp anläggningen med en digital kontrollant. (Valfritt tillbehör)

 

attachicon.gifIMG_0527.JPG

 

 

 

Och efter två dagar har temperaturen på vattnet legat stadigt mellan 25-27 grader (helt utan doppvärmaren).

Mot att ligga på samma temp som yttertemperaturen förut, mellan 14-25 grader.

 

Helt klart nöjd med mitt hemmabygge. :D

 

Cirkulations pump då?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hir stor tank du har, men har du testat om doppvärmaren får upp värmen till 65 grader?

Om ja, hur lång tid tar det?

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cirkulations pump då?

Hur menar du?

Tanken fylls ju redan på uppifrån och pumpen suger ut vattnet nerifrån tanken. Cirkulerar redan.

Eller måste vattnet i tanken vispas runt hela tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hir stor tank du har, men har du testat om doppvärmaren får upp värmen till 65 grader?

Om ja, hur lång tid tar det?

Rock on!

Vill inte ha varmare än typ 25 grader.

Vi har vanlig PVC och bara ett rör liksom. Som inte klarar för varmt vatten.

Blir också jobbigt om vattnet som kommer ur kranen är 65 grader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att legionärssjukan sprids via dimmolnet när man duschar rätt ner i lungorna...  Så det är inte så stor risk om man inte hyperventilerar i dimmolnet, om det nu dessa bakterier finns i din tank. Kolla gärna upp hur legionärsjukan sprids...

 

Visst var det så, här har du länken

http://sv.wikipedia.org/wiki/Legion%C3%A4rssjuka

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att legionärssjukan sprids via dimmolnet när man duschar rätt ner i lungorna...  Så det är inte så stor risk om man inte hyperventilerar i dimmolnet, om det nu dessa bakterier finns i din tank. Kolla gärna upp hur legionärsjukan sprids...

 

Visst var det så, här har du länken

http://sv.wikipedia.org/wiki/Legion%C3%A4rssjuka

Verkar snäppet enklare att smittas än med amöbor. När jag jobbade för länge sedan i Indonesien blev jag varnad för att få amöbadysenteri. Så när jag duchade höll jag alltid munnen stängd och försökte att inte få in vatten via näsan. Fast andas gjorde jag i varje fall. Men vattendimma då måste man väl hålla andan också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar snäppet enklare att smittas än med amöbor. När jag jobbade för länge sedan i Indonesien blev jag varnad för att få amöbadysenteri. Så när jag duchade höll jag alltid munnen stängd och försökte att inte få in vatten via näsan. Fast andas gjorde jag i varje fall. Men vattendimma då måste man väl hålla andan också!

Duscha med syrgastub  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte risken att få sjukan är så stor. Vattentankar på tak o bredvid hus finns ju iprincip på alla hotell i Thailand.

Även så runt medelhavet. Tror inte dom är direkt noggranna med rengörning och dyl. Vet inte när jag hörde talas om att någon charterturist har fått sjukan.

Är nog större risk att halka på tvålfan som barnen har glömt på golvet.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

hej köp en genomströmningsvärmare till duschen. då värmer du vattnet ner du duschar. tar ström när du duschar inte annars. dom är rätt billiga. kan föresten få en av mig, den är köpt i Thailand. men orkar inte riktigt värma vattnet i Sverige, på grund av inkommande vatten är så kallt här.men räcker säkert bra i thailandMVH simca76

Link to comment
Dela på andra sajter

hej köp en genomströmningsvärmare till duschen. då värmer du vattnet ner du duschar. tar ström när du duschar inte annars. dom är rätt billiga. kan föresten få en av mig, den är köpt i Thailand. men orkar inte riktigt värma vattnet i Sverige, på grund av inkommande vatten är så kallt här.men räcker säkert bra i thailandMVH simca76

 

Har sådana redan, men 4.5kW räcker inte till ibland.

Gillar att duscha varmt. Och med bra med vattentryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se bara till att värma upp vattnet till minst +63 ´så dör alla legionellabakterier, det räcker att göra det 1 gg i månaden så är risken minimal att råka ut för legionellasjukan

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ju varit aningens kallt här i Surin ett tag, och bl.a. duschandet har varit "knepigt".

Så jag bestämde mig för att förbättra temperaturen på vattnet i huset.

 

Köpte först en slags doppvärmare som skruvas upp i bottenpluggen på vattentanken samt tillhörande termostat.

 

attachicon.gifScreen Shot 2014-01-12 at 10.41.25.png

 

attachicon.gifScreen Shot 2014-01-12 at 10.42.05.png

 

Pris ca 1.000 Baht för det.

Men med en 2500W doppvärmare går det åt lite el även med termostat satt på lagom temp. :(

 

 

 

Så jag bestämde mig för att förbättra ännu mer och spara el på annat vis.

 

Isolera tanken först... (Pris ca 600 Baht)

 

attachicon.gifIMG_0525.jpg

 

Sedan föra upp inkommande vatten på varmt ställe.

Upp till taket blir bra med ca 30 meter vattenslang (Pris ca 500 Baht med PVC kopplingar och slang).

 

attachicon.gifIMG_0526.JPG

 

Och piffade upp anläggningen med en digital kontrollant. (Valfritt tillbehör)

 

attachicon.gifIMG_0527.JPG

 

 

 

Och efter två dagar har temperaturen på vattnet legat stadigt mellan 25-27 grader (helt utan doppvärmaren).

Mot att ligga på samma temp som yttertemperaturen förut, mellan 14-25 grader.

 

Helt klart nöjd med mitt hemmabygge. :D

Lysande! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Bygg en bastu istället om du fryser! En finne som gnäller på kallvatten, vart är världen på väg :rolleyes:

Skoja bara.. Du kan väl fixa en sån där blandningsventil och sätta vid beredaren så slipper du få ut 65 gradigt vatten i rör och kran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte risken att få sjukan är så stor. Vattentankar på tak o bredvid hus finns ju iprincip på alla hotell i Thailand.

Även så runt medelhavet. Tror inte dom är direkt noggranna med rengörning och dyl. Vet inte när jag hörde talas om att någon charterturist har fått sjukan.

Är nog större risk att halka på tvålfan som barnen har glömt på golvet.

Har man så att det värms upp ordentligt efteråt så är det ju ofarligt. Förmodligen har väl de flesta varmvattenberedare efter värmaren på taket. Runt medelhavet kan det ju bli kallt på ett annat vis än i Thailand så det är nog inte riktigt samma förutsättningar. Om man inte menar södra medelhavet.  

 

Tror inte heller att risken är så stor men kan man minimera den ordentligt, så skulle jag göra så i varje fall. Sätter man in ett kopplingsur som värmer upp till 65 grader en gång i månaden som Husse säger så är man ju på  den säkra sidan.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...