Jump to content
IGNORERAD

Varmvatten i köket.


sarne

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen

Är det någon som vet någon hobbykurs i ellära man kan gå så man kan delta i dessa diskussioner? Fattar ingenting om el men jäklar vilka roliga diskussioner det alltid blir när detta ämne kommer upp :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    16

  • janne_h

    15

  • sarne

    10

  • Wangthong

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Behåll jordledningen, då vattenvärmare med ELCB eller liknande beteckning, innehållande "Earth" & "Leakage", så ska jordledningen vara där för att säkerhetsbrytaren ska fungera.

Men det som Nicholas säger håller jag med om. Alltså, inget ersätter en RCD (Residual Current Device) Jordfelsbrytare i centralen.

Det behövs ingen med rattar för att ställa in olika strömmar som är vanliga i thaibutiker och absolut ingen med avstängningsknapp som jag sett. :crazy:   

Jordfelsbrytare är ett j--la dumt namn på svenska, då jord inte är inblandat och inte behövs för funktionen. Kan vara vilseledande...

Borde heta läckströmsbrytare eller nåt annat.

 

Behåll även plastslangen till duschhandtaget.

Det var en sån där rostfri metallslang och en felaktig vv-beredare som dödade de 2 svenskarna i Krabi.

Grannlägenhetens dusch som hade plastslang, som kom från samma felakiga vv-beredare, märke inget.

 

Johan

 

Exakt det är ett mycket missledande namn.

Ditt namn är på pricken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet någon hobbykurs i ellära man kan gå så man kan delta i dessa diskussioner? Fattar ingenting om el men jäklar vilka roliga diskussioner det alltid blir när detta ämne kommer upp :rotfl:

Kan du inte starta en studiecirkel där man lär sig tolka Lamai's spistråd och denna tråd.

Förena nytta med nöje under parollen "Ett långt gott skratt förlänger livet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger elsäkerhetsverket i sin skrift om elsäkerhet. Du kanske kan lobba för att dom ändrar sina rekomendationer?

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Verksamhetspresentation/Om%20el%20och%20els%C3%A4kerhet.pdf

 

 

Eluttag kan ha ett skydd som heter jord. Om en

apparat blir spänningsförande ser skyddet till att

säkringen löser ut och bryter strömmen.

Till exempel om tvättmaskinens sladd är trasig.

• Har du ett ojordat uttag, det vill säga ingen

skyddsjord, kan du få en rejäl elstöt om en

apparat går sönder och blir spänningsförande.

• Det är extra viktigt att eluttag i kök och badrum

är jordade.

 

 

Det där förutsätter att det finns en PEN-överkoppling (Protection Eart to Neutral) i centralen, som det är föreskrivet i Sverige men inte i Thailand.

 

Har du ett separat jordspett och klen jordledare (kallas TT-nät på fackspråk, Terre-Terre) som är vanligt i Thailand, är det inte säkert att resistansen är tillräckligt låg för att lösa ut säkringen vid kortslutning till det jordade höljet.

 

Det blir så illa att alla andra "jordade" apparater blir strömförande i höljet om en jordad mojäng kortsluts mellan fas ock höljet.

 

Alltså om det jordade kylskåpet går sönder så kan den jordade duschen bli strömförande!!!!!!

 

Att bara göra PEN-koppling kan också ge nya problem med krypströmmar som äter upp jordspettet då neutralen inte är tillfredställande jordad från stolpen. Jag har själv mellan 10-20 volt mellan neutral och jord.

 

Sen har det hänt oss en gång att ett träd har blåst ner och kapat ledningarna. Reparatören kopplade ihop de 2 svarta luftledningarna fel så att neutralen blev fas och fasen neutral!!

Hade jag PEN-kopplat elskåpet, så hade alla jordade apparater blivit strömförande!!

 

Så behåll PLASTSLANGARNA på DUSCHHANDTAGEN  och montera JORDFELSBRYTARE i centralen !!!

 

En riktigt monterad och testad jordfelsbrytare löser ut och bryter strömmen i alla scenarion och ovan berättade hemskheter som tar många liv per år i Thailand!!

 

Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där förutsätter att det finns en PEN-överkoppling (Protection Eart to Neutral) i centralen, som det är föreskrivet i Sverige men inte i Thailand.

 

Har du ett separat jordspett och klen jordledare (kallas TT-nät på fackspråk, Terre-Terre) som är vanligt i Thailand, är det inte säkert att resistansen är tillräckligt låg för att lösa ut säkringen vid kortslutning till det jordade höljet.

 

Det blir så illa att alla andra "jordade" apparater blir strömförande i höljet om en jordad mojäng kortsluts mellan fas ock höljet.

 

Alltså om det jordade kylskåpet går sönder så kan den jordade duschen bli strömförande!!!!!!

 

Att bara göra PEN-koppling kan också ge nya problem med krypströmmar som äter upp jordspettet då neutralen inte är tillfredställande jordad från stolpen. Jag har själv mellan 10-20 volt mellan neutral och jord.

 

Sen har det hänt oss en gång att ett träd har blåst ner och kapat ledningarna. Reparatören kopplade ihop de 2 svarta luftledningarna fel så att neutralen blev fas och fasen neutral!!

Hade jag PEN-kopplat elskåpet, så hade alla jordade apparater blivit strömförande!!

 

Så behåll PLASTSLANGARNA på DUSCHHANDTAGEN  och montera JORDFELSBRYTARE i centralen !!!

 

En riktigt monterad och testad jordfelsbrytare löser ut och bryter strömmen i alla scenarion och ovan berättade hemskheter som tar många liv per år i Thailand!!

 

Johan

 

Nu var texten du citerade direkt kopierad från en skrift utgiven av Elsäkerhetsverket.

Och om ett jordfel (relaterat till skyddsjorden) inte löser ut en jordfelsbrytare beroende på resistansen. Så skulle jag vara ännu oroligare om hur bra jordfelsbrytaren fungerar mot mänsklig kortslutning.

Dock är budskapet att båda i kombination bäddar för bästa säkerhet.

Det är fortfarande ingen som sagt att man INTE ska sätta in jordfelsbrytare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet någon hobbykurs i ellära man kan gå så man kan delta i dessa diskussioner? Fattar ingenting om el men jäklar vilka roliga diskussioner det alltid blir när detta ämne kommer upp :rotfl:

Vadå hobbykurs? Det räcker väl med en åsikt för att delta.

Vissa vet ju till och med bättre än den myndighet i Sverige som sätter reglerna för elsäkerhet. :rotfl:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte någon expert på el. Men en fråga till någon expert här , Varför har inte mina vinkelslipar handverktyg av olika slag o dammsugaren någon jord i kontakten. Mystiskt eller ??.Måste väl finnas en förklaring

Link to comment
Dela på andra sajter

Skummade igenom Lamais spistråd. Har inte sett den tidigare. Skrattade gott när jag läste ban99arnes inlägg:

 

Mja, i samband med inventeringen av proppskåpet bör man nog även gå igenom ledningsnätet i hela kåken för att se så att inga induktanser eller onormala kapacitiva laster finns lagrade som kan störa ut en framtida spisinstallation. 
Även di gamla gasledningarna bör fyllas med vatten pss så att man kopplar ledningarna till en högtryckstvätt som får stå på ett eller två dygn.
När man ändå är igång med detta så är det lika bra att hyra in en mögelhund som går igenom området där den gamla spisen var installerad, provborra gärna bjälklagret i detta område.
Köket bör naturligtvis även provtryckas för att se så att fönster och dörrar står emot di krafter som utvecklas av en induktionsspis. Lösa köksföremål, ungar och katter bör surras fast i jordankare och glöm för tusan inte att ansöka om kommunalttillstånd för innehav av induktionsspis i tre exemplar.

Problemorienteraren Arne 

 

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte någon expert på el. Men en fråga till någon expert här , Varför har inte mina vinkelslipar handverktyg av olika slag o dammsugaren någon jord i kontakten. Mystiskt eller ??.Måste väl finnas en förklaring

Ganska bra fråga och jag tänker inte sätta mig på styva linan och säga att jag vet. Men en gissning är att dom är avsedda att användas i miljöer som är riskfria(inomhus)

Och dom som är avsedda för att använda i riskmiljöer och är jordade är dyrare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var texten du citerade direkt kopierad från en skrift utgiven av Elsäkerhetsverket.

Och om ett jordfel (relaterat till skyddsjorden) inte löser ut en jordfelsbrytare beroende på resistansen. Så skulle jag vara ännu oroligare om hur bra jordfelsbrytaren fungerar mot mänsklig kortslutning.

Dock är budskapet att båda i kombination bäddar för bästa säkerhet.

Det är fortfarande ingen som sagt att man INTE ska sätta in jordfelsbrytare.

 

Jaq såg att den var kopierad från svensk officiell källa, men det är thailändska förhållande vi diskuterar här och då finns normalt inte PEN-kopplingen

 

Säkringen skrev jag. Det är alltså den på t.ex. 10 Ampere som löser ut om du kortsluter fas till jord och inte har jordfelsbrytare

Det är den kortslutnings-strömmen som ett jordspett eller spik i väggen i Thailand kanske inte kan sänka.

Det betyder då att andra "jordade" apparater blir strömförande i höljet då dom är kopplade till samma jordspett.

 

Givetvis som jag skrev, så löser en RCD, RCB, RCBO ut om det finns en monterad.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte någon expert på el. Men en fråga till någon expert här , Varför har inte mina vinkelslipar handverktyg av olika slag o dammsugaren någon jord i kontakten. Mystiskt eller ??.Måste väl finnas en förklaring

 

Svårt att jorda en plastbit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaq såg att den var kopierad från svensk officiell källa, men det är thailändska förhållande vi diskuterar här och då finns normalt inte PEN-kopplingen

 

Säkringen skrev jag. Det är alltså den på t.ex. 10 Ampere som löser ut om du kortsluter fas till jord och inte har jordfelsbrytare

Det är den kortslutnings-strömmen som ett jordspett eller spik i väggen i Thailand kanske inte kan sänka.

Det betyder då att andra "jordade" apparater blir strömförande i höljet då dom är kopplade till samma jordspett.

 

Givetvis som jag skrev, så löser en RCD, RCB, RCBO ut om det finns en monterad.

 

ja speciellt i Thailand där en vettig jord är svår/omöjlig att få till pga brist på ledningar och allt möjligt.

Vem fn säger att inte nollan flyter runt som en jojo den med ?

 

I Thailand i synnerhet är jordfelsbrytaren din ENDA vän.

 

Skönt att få lite medhåll, det värmer i denna motvind :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det ligger mycket i det- Går inte o jorda lösa elverktyg   eller ?

Jo om dom har metall-chassi / hölje

 

men en vanlig borrmaskn eller dammsugare är ju plastbitar i chassi

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det panik i vårt hem på den Thailändska landsbygden. Trodde vi var säkra med vår jordfelsbrytare o jord.  Har väckt frugan bett henne packa det

nödvändigaste omedelbart.  Nu jävlar flyttar vi ut i bilen. Den har ju bara 12-volt. Står på däck av gummi. Duscha får ske när regnperioden infaller.

All matlagning får ske över öppen eld eller i bästa fall över kol-grill. All belysning kvällstid får ske med frugans små gula Buddha-ljus.

Det ska fan vara rädd för el,överslag,felkopplingar m.m m.m

 

Från familjen som inte behöver vara rädd för stötar...

 

GOD NATT!!!

post-8709-0-80211200-1389711775.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte någon expert på el. Men en fråga till någon expert här , Varför har inte mina vinkelslipar handverktyg av olika slag o dammsugaren någon jord i kontakten. Mystiskt eller ??.Måste väl finnas en förklaring

 

Dom är dubbelisolerade, klass2 kallas det. Alltså förstärkt isolering eller icke beröringsbara metalldelar, avsedda att användas i ojordade och jordade uttag.

Klass2 apparater har en kontakt utan kontaktbleck för jorden, eller en platt Euro-kontakt som passar i jordade uttag 

Skall vara märka internationellt med ett märke som ser ut som 2 kvadrater i varandra.

Apparater som ska vara jordade vid användning kallas klass1

 

I Thailand är det en djungel både när det gäller el och runt knuten.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart skall all elutrustning i kök å badrum va jordade och förses med jordfelsbrytare om utrustningen bara är jordad å säkrad med tex 20 amp säkring så så blir strömmen rätt hög innan säkringen löser ut och du hinner med all sannolikhet att möta sankte per men med en jordfelsbrytare som löser ut på en läckström 30 mA så lär du ju klara dig betydligt bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det panik i vårt hem på den Thailändska landsbygden. Trodde vi var säkra med vår jordfelsbrytare o jord.  Har väckt frugan bett henne packa det

nödvändigaste omedelbart.  Nu jävlar flyttar vi ut i bilen. Den har ju bara 12-volt. Står på däck av gummi. Duscha får ske när regnperioden infaller.

All matlagning får ske över öppen eld eller i bästa fall över kol-grill. All belysning kvällstid får ske med frugans små gula Buddha-ljus.

Det ska fan vara rädd för el,överslag,felkopplingar m.m m.m

 

Från familjen som inte behöver vara rädd för stötar...

 

GOD NATT!!!

attachicon.gifsova.JPG

Tänk på att ha ett fönster lite öppet, så ni inte kvävs i bilen!! :not_i:

God Natt, från en gammal stöt...

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en skarvkabel med skadad isolering är det väl ingen skillnad om fasen kommer i kontakt med nollan eller skyddsjorden, säkringen lär gå i vilket fall. Risken är väl att du själv hamnar mellan fasen och nolla, eller i värsta fall mellan två skilda faser. Då lär ingen jordfelsbrytare i världen hjälpa eftersom strömmen går normal väg, men via dig.

Jag tycker nog att tron på jordade utrustningar i allmänhet är helt fel.

 

Att strömmen skulle gå via duschvattnet direkt genom huvudet så att man dör av det, är ju också en missuppfattning.

Vanligt kranvatten och Thailändska PVCrör har ju betydligt sämre ledningsförmåga än svenska kopparrör till en gammal trefas varmvattenberedare hemma i källaren.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Duscha kallt ät på restaurang så slipper man ta reda på disken..

Själv tror jag när man tar ut moppen, eller bussen är största risken att dö i förtid..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, vem visste att varmvattentrådarna hade sådan potential  :crazy:

Ähhh dom är tillbaka på el-läran, och som vanligt pratar dom om samma sak men helt olika, det är dagens skrattstund när man läser detta :14:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en skarvkabel med skadad isolering är det väl ingen skillnad om fasen kommer i kontakt med nollan eller skyddsjorden, säkringen lär gå i vilket fall. Risken är väl att du själv hamnar mellan fasen och nolla, eller i värsta fall mellan två skilda faser. Då lär ingen jordfelsbrytare i världen hjälpa eftersom strömmen går normal väg, men via dig.

Jag tycker nog att tron på jordade utrustningar i allmänhet är helt fel.

 

Att strömmen skulle gå via duschvattnet direkt genom huvudet så att man dör av det, är ju också en missuppfattning.

Vanligt kranvatten och Thailändska PVCrör har ju betydligt sämre ledningsförmåga än svenska kopparrör till en gammal trefas varmvattenberedare hemma i källaren.

 

WAXO

 

I ditt fall:

Om fasen kommer i kontakt med neutralen (0:an) går säkringen. Jordfelsbrytaren löser inte ut.

Om fasen kommer i kontakt med jorden, går säkringen om jordförbindelsen kan leda den strömmen. Blir det avbrott i typ jordpettet av denna ström, går "jorden" upp till samma spänning som fasen och drar med sig andra jordade apparaters jord till fasens spänning. Men en jordfelsbrytare löser ut omedelbart i detta fall.

 

Du har rätt, duschvattnet i strilen eller i plaströren/plastslangen kan inte leda dödlig ström.  

 

I den tragiska Krabiolyckan var det tydligen överslag i en ojordad varmvattenberedare/behållare på "vinden" som var förbunden med i väggen inmurade galvade järnrör direkt med kranen och duschslang av metall.

 

De blåa PVC-rören tål inte värme och används inte för varmvatten i Thailand. Kopparrör och PEX-rör har jag inte sett hos bygghandlarna. Järnrör används fortfarande. Kolla sortimentet i närmsta bygghandel.

Det finns dock numera gröna speciella plaströr för varmvatteninstallationer, men de fodrar specialverktyg vid installationen.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det panik i vårt hem på den Thailändska landsbygden. Trodde vi var säkra med vår jordfelsbrytare o jord.  Har väckt frugan bett henne packa det

nödvändigaste omedelbart.  Nu jävlar flyttar vi ut i bilen. Den har ju bara 12-volt. Står på däck av gummi. Duscha får ske när regnperioden infaller.

All matlagning får ske över öppen eld eller i bästa fall över kol-grill. All belysning kvällstid får ske med frugans små gula Buddha-ljus.

Det ska fan vara rädd för el,överslag,felkopplingar m.m m.m

 

Från familjen som inte behöver vara rädd för stötar...

 

GOD NATT!!!

attachicon.gifsova.JPG

 

 

Och framför allt parkera inte i närheten av någon väg, då är risken stor att någon lastbil, buss eller annat fordon demolerar er bil. Den risken är nog större än att ni inte överlever pga elolycka där inne. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får försöka få elsäkerhetsverket och de andra som håller på med elbestämmelser att anta ditt tänk att skippa jord för att få det säkrare.

 

Jag tycker ändå att jorden gör nytta om varmvattenberedaren och de övriga elförbrukarna som kan jordas, jordas på ett korrekt sätt kommer aldrig ett överslag inne i den utrustningen att kunna göra att något annat blir spänningsförande. 

I det här fallet gjorde inte jorden så mycket nytta, Det bara smällde till i pannan, pang bom tjoff, så va datan, displayen och kompressorn slut samt 2 st 25A säkringar

post-5552-0-50364700-1389718021_thumb.jp

post-5552-0-13310800-1389718024_thumb.jp

post-5552-0-48959200-1389718025_thumb.jp

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...