Jump to content
IGNORERAD

Varmvatten i köket.


sarne

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    16

  • janne_h

    15

  • sarne

    10

  • Wangthong

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Eftersom vi uppebarligen lämnat köket, i alla fall just för stunden har jag en undran som borde vara lätt att svara på för er som vet.

Jag har en genomströmningsvärmare med 2 faser plus jordkabel samt den av fabriken monterade säkerhetsbrytaren, anslutningen till värmaren är en metallspunnen slang, lika den som Sarne har,( rörledningarna är i o för sig av PVC), duschslangen däremot är av plast, hela schassiet,kåpan och reglagen är även de av plast.

Behöver jag verkligen ha den där extra kabeln till jordningen?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I det fall du har en apparat av något slag med skyddande metallhölje så är det ju ganska osannolikt att så fort något går snett inuti den så ser den felaktiga ledaren direkt till att springa och lägga sig snyggt emot skyddsjorden.

 

Detta fokuserande på jordning är att missleda människor i falsk säkerhet.

 

Jordfelsbrytaren räddar ditt liv med mycket hög sannolikhet, den ska vara  #1 prio.

 

Jag vet inte vad du menar att springa och lägga sig. Men ström går den enklaste vägen. Och finns det en skyddsjord inkopplad i höljet. så om höljet kommer i kontakt med fas. Så tar den den vägen istället för genom människan som kanske står i vattnet.

Dock utökar jordfelsbrytaren säkerheten ytterligare. Sen kan en jordfelsbrytare likt andra säkringar slitas ut/gå sönder. Då är ju osäkerheten total om skyddsjord saknas.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, vem visste att varmvattentrådarna hade sådan potential  :crazy:

 

 

Låt oss opponera att din genomströmningsvärmare börjar läcka. Och du får vatten i den invändigt. Du kommer i kontakt med vatnet i värmaren och står själv i vatten. du kan då bli jordledare och få ström genom kroppen. Det är på detta vis som dödsolyckor i Thailand har skett med genomströmningsberedare i duschen där man slarvat med jordningen. Är den jordad så tar strömmen väg genom jordkabeln istället. Varav du slipper att få den genom kroppen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss opponera att din genomströmningsvärmare börjar läcka. Och du får vatten i den invändigt. Du kommer i kontakt med vatnet i värmaren och står själv i vatten. du kan då bli jordledare och få ström genom kroppen. Det är på detta vis som dödsolyckor i Thailand har skett med genomströmningsberedare i duschen där man slarvat med jordningen. Är den jordad så tar strömmen väg genom jordkabeln istället. Varav du slipper att få den genom kroppen.

Tack för det.

Då får sladden till jorden sitta kvar trots säkerhetsbrytaren!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, vem visste att varmvattentrådarna hade sådan potential  :crazy:

Det handlar om Potential...jordpotential :-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du menar att springa och lägga sig. Men ström går den enklaste vägen. Och finns det en skyddsjord inkopplad i höljet. så om höljet kommer i kontakt med fas. Så tar den den vägen istället för genom människan som kanske står i vattnet.

Dock utökar jordfelsbrytaren säkerheten ytterligare. Sen kan en jordfelsbrytare likt andra säkringar slitas ut/gå sönder. Då är ju osäkerheten total om skyddsjord saknas.

 

Hur kommer fas magiskt att komma i kontakt med höljet ?

Ett sjätte sinne leder honom til höljet även om den råkar vara en decimeter därifrån ?

 

Jorden löser inte dina problem i alla lägen men det gör jordfelsbrytaren.

 

Jord kan kanske om du har tur hjälpa dig någon gång.

 

Tur räcker inte för mig.

 

Jag är ju trygghetsnarkoman och vill ha 100% säkerhet,

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hur kommer fas magiskt att komma i kontakt med höljet ?

Ett sjätte sinne leder honom til höljet även om den råkar vara en decimeter därifrån ?

 

Jorden löser inte dina problem i alla lägen men det gör jordfelsbrytaren.

 

Jord kan kanske om du har tur hjälpa dig någon gång.

 

Tur räcker inte för mig.

 

Jag är ju trygghetsnarkoman och vill ha 100% säkerhet,

 

Kan absolut ingenting om el men om du är trygghetsnarkoman borde väl både skyddsjord och jordfelsbrytare vara det bästa? Som att ha både hängslen och svångrem :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer fas magiskt att komma i kontakt med höljet ?

Ett sjätte sinne leder honom til höljet även om den råkar vara en decimeter därifrån ?

 

Jorden löser inte dina problem i alla lägen men det gör jordfelsbrytaren.

 

Jord kan kanske om du har tur hjälpa dig någon gång.

 

Tur räcker inte för mig.

 

Jag är ju trygghetsnarkoman och vill ha 100% säkerhet,

Snacka om att slåss med väderkvarnar!

Jag tror ingen föringar att det är bra med Jordfelsbrytare. Dock är det faktiskt möjligt. Tro det eller ej. Det kanske kommer som en stor uppenbarelse/överraskning  för dig? Man kan använda båda samtidigt.

Då har man dubbel säkerhet.

Decimeter?? Vilka vattenvärmare har du inspekterat? Dom gör dom inte större än dom behöver vara. Och dom jag inspekterat/installerat. Så brukar elen ligga straxt innanför höljet.

Och har du en jordfelsbrytare som går sönder lättare än att kontakten med jord försvinner om man har framdragen skyddsjord. Så är den risken större.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att slåss med väderkvarnar!

Jag tror ingen föringar att det är bra med Jordfelsbrytare. Dock är det faktiskt möjligt. Tro det eller ej. Det kanske kommer som en stor uppenbarelse/överraskning  för dig? Man kan använda båda samtidigt.

Då har man dubbel säkerhet.

Decimeter?? Vilka vattenvärmare har du inspekterat? Dom gör dom inte större än dom behöver vara. Och dom jag inspekterat/installerat. Så brukar elen ligga straxt innanför höljet.

Och har du en jordfelsbrytare som går sönder lättare än att kontakten med jord försvinner om man har framdragen skyddsjord. Så är den risken större.

 

Är alla elektriska apparater vattenvärmare ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tur så skyddar jorden dig, har du otur så gör den skadan värre.

 

I tahailand där man jämnt står på betonggolv utan skor och strumpor kan jag hålla med om att det inte gärna kan bli värre.

 

Sätt på ett par foppa tofflor så du blir isolerad en bit från backen så får du trippell skydd.

 

Jag meckar alltid el med tjocka sulor på.

 

Om man först har en jordfelsbrytare i centralen (den vanliga svenska varianten ) och sedan en vid förbrukaren (thai style ) så har du ju två i serie vore ju fan om båda skulle fallera.

 

Jord skyddar dig bara i det fallet att jorden faktiskt får tag i din el som är på rymmen och kan jorda den.

Vardör skulle ett elfel med automatik direkt kasta sig på jordledaren ?

Kan lika bra hamna i din kropp som i jordledaren.

 

Får man dra fram den själv isåfall vilket jag ibland har hjort men oftast finns det ju bara 2 ledare framdragna, fas och nolla.

 

Som sagt jordledare är väll inget fel på det men jordfelsbrytaren uppfanns efter jordledaren och räddar nog långt fler liv.

Du får försöka få elsäkerhetsverket och de andra som håller på med elbestämmelser att anta ditt tänk att skippa jord för att få det säkrare.

 

Jag tycker ändå att jorden gör nytta om varmvattenberedaren och de övriga elförbrukarna som kan jordas, jordas på ett korrekt sätt kommer aldrig ett överslag inne i den utrustningen att kunna göra att något annat blir spänningsförande. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får försöka få elsäkerhetsverket och de andra som håller på med elbestämmelser att anta ditt tänk att skippa jord för att få det säkrare.

 

Jag tycker ändå att jorden gör nytta om varmvattenberedaren och de övriga elförbrukarna som kan jordas, jordas på ett korrekt sätt kommer aldrig ett överslag inne i den utrustningen att kunna göra att något annat blir spänningsförande. 

 

Om övriga elförbrukare har metallhölje ja.

 

Har dom det ?

 

Tex när du går ut med förlängninsgsladden på gräsmattan barfota ?

 

har den metallhölje då ?

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Om övriga elförbrukare har metallhölje ja.

 

Har dom det ?

 

Tex när du går ut med förlängninsgsladden på gräsmattan barfota ?

 

har den metallhölje då ?

 

Så här säger elsäkerhetsverket i sin skrift om elsäkerhet. Du kanske kan lobba för att dom ändrar sina rekomendationer?

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Verksamhetspresentation/Om%20el%20och%20els%C3%A4kerhet.pdf

 

 

Eluttag kan ha ett skydd som heter jord. Om en

apparat blir spänningsförande ser skyddet till att

säkringen löser ut och bryter strömmen.

Till exempel om tvättmaskinens sladd är trasig.

• Har du ett ojordat uttag, det vill säga ingen

skyddsjord, kan du få en rejäl elstöt om en

apparat går sönder och blir spänningsförande.

• Det är extra viktigt att eluttag i kök och badrum

är jordade.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ¨å här skriver dom om Jordfelsbrytare.

 

En jordfelsbrytare känner av om strömmen

går fel väg, som till exempel genom en

människa. Då bryter jordfelsbrytaren

strömmen snabbt.

• Jordfelsbrytaren minskar risken för att du

eller någon i din omgivning skadas av el.

Kontrollera att jordfelsbrytaren fungerar och

att strömmen bryts när du trycker på

testknappen (oftast märkt med T).

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger elsäkerhetsverket i sin skrift om elsäkerhet. Du kanske kan lobba för att dom ändrar sina rekomendationer?
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Verksamhetspresentation/Om%20el%20och%20els%C3%A4kerhet.pdf


Eluttag kan ha ett skydd som heter jord. Om en
apparat blir spänningsförande ser skyddet till att
säkringen löser ut och bryter strömmen.
Till exempel om tvättmaskinens sladd är trasig.
• Har du ett ojordat uttag, det vill säga ingen
skyddsjord, kan du få en rejäl elstöt om en
apparat går sönder och blir spänningsförande.
• Det är extra viktigt att eluttag i kök och badrum
är jordade.


I det fall man vägrar använda jordfelsbrytare så är man nog hänvisad till det ganska vanskliga skyddet via jordning av metalliska höljen då ett hölje finnes att tillgå.

Instämmer i det. Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Om övriga elförbrukare har metallhölje ja.

 

Har dom det ?

 

Tex när du går ut med förlängninsgsladden på gräsmattan barfota ?

 

har den metallhölje då ?

Här har vi anledningen till att vi behöver både jord och jordfelsbrytare. I fall med metallhölje och riktig jord så skyddas utrusningen från att bli strömförande av jordningen. I fall att du går ut med förlängningssladden får du hoppas på att jordfelsbrytaren kan skydda dig. Om du inte har en jordad skarvsladd och en jordad apparat. Då har du dubbelt skydd så länge båda fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi anledningen till att vi behöver både jord och jordfelsbrytare. I fall med metallhölje och riktig jord så skyddas utrusningen från att bli strömförande av jordningen. I fall att du går ut med förlängningssladden får du hoppas på att jordfelsbrytaren kan skydda dig. Om du inte har en jordad skarvsladd och en jordad apparat. Då har du dubbelt skydd så länge båda fungerar.

 

Du tror jordledaren i din skarvsladd kommer skydda dig när du kommer i kontakt med fasen pga skada på sladden ?

Jordledaren är inte skadad, den ligger därinne och gonar sig i gummit i lugn och ro.

 

Står du barfota på fuktig gräsmatta då så kan du ligga pyrt till min vän om du nte har en jordfelsbrytaren som räddar livet på dig.

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar i det. Om man oroar sig för att man ska få sig en livsfarlig strömstöt för att man installerar en vattenvärmare i ett köksskåp bör man nog även tänka på att sätta på dig hjälm så fort man går utomhus. Vem vet, det kan ju falla ner en kokkosnöt i huvvet, det gäller ju att skydda sig..Själv anser jag att risken att avliva av en kokkosnöt i huvvet är betydligt större än en strömstöt från en varmvattenberedare i ett köksskåp, sen får ni andra tycka vad ni vill :)

 

Riskanalytikern Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar i det. Om man oroar sig för att man ska få sig en livsfarlig strömstöt för att man installerar en vattenvärmare i ett köksskåp bör man nog även tänka på att sätta på dig hjälm så fort man går utomhus. Vem vet, det kan ju falla ner en kokkosnöt i huvvet, det gäller ju att skydda sig..Själv anser jag att risken att avliva av en kokkosnöt i huvvet är betydligt större än en strömstöt från en varmvattenberedare i ett köksskåp, sen får ni andra tycka vad ni vill :)

 

Riskanalytikern Fritz..

 

Du får strömmen via vattnet, inte för att du pillar på höljet.

 

Står du i duschen får du den rakt i huvudet.

Dör många på det sättet inkl svenskar.

 

Skulle aldrig koppla in en sådan utan jordfelsbrytare, gärna två i serie.

 

Och då är jag definitivt inte den oroliga typen , men det finns gränser även för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får strömmen via vattnet, inte för att du pillar på höljet.

 

Står du i duschen får du den rakt i huvudet.

Dör många på det sättet inkl svenskar.

 

Skulle aldrig koppla in en sådan utan jordfelsbrytare, gärna två i serie.

 

Och då är jag definitivt inte den oroliga typen , men det finns gränser även för mig.

Det var nytt för mig att man kan få ström via duschstrålen rakt i huvvet och sen ut genom fötterna men jag har haft fel förr.

 

FD Elstudenten Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är alla elektriska apparater vattenvärmare ?

Den frågan vet du nog svaret på själv.

Dock handlade tråden om en sådan. Samt även andra apparater kan bli strömförande. Därav är det extra viktigt att jorda apparater som används i våtutrymmen samt ute.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi uppebarligen lämnat köket, i alla fall just för stunden har jag en undran som borde vara lätt att svara på för er som vet.

Jag har en genomströmningsvärmare med 2 faser plus jordkabel samt den av fabriken monterade säkerhetsbrytaren, anslutningen till värmaren är en metallspunnen slang, lika den som Sarne har,( rörledningarna är i o för sig av PVC), duschslangen däremot är av plast, hela schassiet,kåpan och reglagen är även de av plast.

Behöver jag verkligen ha den där extra kabeln till jordningen?

 

Behåll jordledningen, då vattenvärmare med ELCB eller liknande beteckning, innehållande "Earth" & "Leakage", så ska jordledningen vara där för att säkerhetsbrytaren ska fungera.

Men det som Nicholas säger håller jag med om. Alltså, inget ersätter en RCD (Residual Current Device) Jordfelsbrytare i centralen.

Det behövs ingen med rattar för att ställa in olika strömmar som är vanliga i thaibutiker och absolut ingen med avstängningsknapp som jag sett. :crazy:   

Jordfelsbrytare är ett j--la dumt namn på svenska, då jord inte är inblandat och inte behövs för funktionen. Kan vara vilseledande...

Borde heta läckströmsbrytare eller nåt annat.

 

Behåll även plastslangen till duschhandtaget.

Det var en sån där rostfri metallslang och en felaktig vv-beredare som dödade de 2 svenskarna i Krabi.

Grannlägenhetens dusch som hade plastslang, som kom från samma felakiga vv-beredare, märke inget.

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror jordledaren i din skarvsladd kommer skydda dig när du kommer i kontakt med fasen pga skada på sladden ?

Jordledaren är inte skadad, den ligger därinne och gonar sig i gummit i lugn och ro.

 

Står du barfota på fuktig gräsmatta då så kan du ligga pyrt till min vän om du nte har en jordfelsbrytaren som räddar livet på dig.

Det tror jag inte det är därför jag skriver att i det ena fallet är det jordfelsbrytaren som skyddar och i andra fall kan det vara skyddsjordningen. Har man båda så är man säkrare än om man bara förlitar sig till en.

 

Fast när det gäller en gammal sprucken ihoptorkad skarvsladd så kan det faktiskt vara så att fasen kommer i kontakt med skyddsjord om isoleringen är skadad och i så fall kan det vara bra med en jordad kabel. Men det behöver inte vara ett helsäkert skydd med jord precis som jfb inte är ett helsäkert skydd. De kompleterar varandra, skulle jag vilja påstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får strömmen via vattnet, inte för att du pillar på höljet.

 

Står du i duschen får du den rakt i huvudet.

Dör många på det sättet inkl svenskar.

 

Skulle aldrig koppla in en sådan utan jordfelsbrytare, gärna två i serie.

 

Och då är jag definitivt inte den oroliga typen , men det finns gränser även för mig.

 

Hm så strömmen lägger sig i dom enskilda vattendropparna likt i ett batteri?

Jo jo. :crazy:

 

Om t.ex du får fukt innanför höljet så lägger sig fukten ofta som en hinna på höljet som du kan komma i kontakt med. Och  därmed få en stöt.

Är slangen till duschen metallomspunnen så kan strömmen ledas den vägen.

Det finns en massa varianter som kan leda ström. Dock om strömmen går via duschvattnet så är nog risken större att den går bakvägen istället och jordar den vägen till exempel genom pumpen eller något annat.

Så det scenariot faller nog ganska osannolikt.

Ofta handlar det om att personen tar tag i något. Och strömstöten gör att man krampar och kan ej släppa taget.

Elektrikern som vi använder berättade att han en gång fastnat och turligen sparkade så att han kom loss.

Hade han inte lyckats med det hade han varit död idag.

 

Här är exempel på olycka med dödlig utgång i Thailand.

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/svenskar-dog-i-olycka-i-Thailand

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordfelsbrytare är ett j--la dumt namn på svenska, då jord inte är inblandat och inte behövs för funktionen. Kan vara vilseledande... Borde heta läckströmsbrytare eller nåt annat.

 

Inte alls dåligt namn. Då den bryter om strömmen går någon annan stans än den ska. Det vill säga ett jord fel.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...